Onsløv's Blogg: I'm back!
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.
Ta service på mc sjøl.
Bruk verkstedhandbok.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Da har jeg kjørt XJ'en i over 1000 km. Ikke så mye, men nok til å bli litt kjent med den.
Ikke kjørt så mye de siste ukene pga en del overtid på jobb, kveldskurs i båtførerbeviset (som jeg bestod, testen altså) og maling av hus.
Har fylt tre tanker, så da har jeg fått beregnet at den bruker rundt 0,66l pr mil. Akseptabelt enda jeg ikke har vært særlig økonomisk innstilt når jeg har kjørt.
Har passert 20.500 km nå, og jeg har gjennom våren levd med at batteriet har holdt til en start. Men nå er det kaputt, og jeg må trille den igang, hver gang, selv etter lange turer og etter lading med lader.
Bare å skifte batteri tenker dere.....?
Hadde det vært så vel, hadde jeg gjort det for lenge siden, men siden det er en del arbeid kun for å skifte batteri, så har jeg nå rett og slett pakert den i en garasje, med mål om å ta 24.000 km service, som er en hovedservice, tar denne selv og håper på å komme under tilbudt pris.
Samtidig vil jeg også forsikre meg at den er klar for lofot-tur.
Ikke kjørt så mye de siste ukene pga en del overtid på jobb, kveldskurs i båtførerbeviset (som jeg bestod, testen altså) og maling av hus.
Har fylt tre tanker, så da har jeg fått beregnet at den bruker rundt 0,66l pr mil. Akseptabelt enda jeg ikke har vært særlig økonomisk innstilt når jeg har kjørt.
Har passert 20.500 km nå, og jeg har gjennom våren levd med at batteriet har holdt til en start. Men nå er det kaputt, og jeg må trille den igang, hver gang, selv etter lange turer og etter lading med lader.
Bare å skifte batteri tenker dere.....?
Hadde det vært så vel, hadde jeg gjort det for lenge siden, men siden det er en del arbeid kun for å skifte batteri, så har jeg nå rett og slett pakert den i en garasje, med mål om å ta 24.000 km service, som er en hovedservice, tar denne selv og håper på å komme under tilbudt pris.
Samtidig vil jeg også forsikre meg at den er klar for lofot-tur.
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Kåpene demontert
Noen som vet hvor jeg kan få tak i "valve shims" til sykkelen?
Ved søk på valve shims på ebay, finner jeg mange. Men når jeg legger til XJ900, er det ingen treff.
Er ikke sikker på om jeg trenger, men kjekt å ha, så slipper sykkelen å stå lenge, bare i påvente av disse mellomstykkene.
Edit: ser wemoto selger "løse" shims, så da kan jeg bare demontere og bestille derfra, tar bare et par dager å få.
Noen som vet hvor jeg kan få tak i "valve shims" til sykkelen?
Ved søk på valve shims på ebay, finner jeg mange. Men når jeg legger til XJ900, er det ingen treff.
Er ikke sikker på om jeg trenger, men kjekt å ha, så slipper sykkelen å stå lenge, bare i påvente av disse mellomstykkene.
Edit: ser wemoto selger "løse" shims, så da kan jeg bare demontere og bestille derfra, tar bare et par dager å få.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Sjekk om verkstedet du vanligvis bruker har shims bytting.Koster nok litt.
Til slutt vil de jo ende opp med en haug med tykke shims som ingen har bruk for.
Før har Jeg alltid levert de jeg må bytte, til mc butikken som jeg bruker.
Levere gammel og få en annen for 50 kroner.
På Kawaen har jeg slipt shimsene sjøl, på labben på jobb.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Godt tips EJS.
Skal taes til etterretning.
Er det sånn at jeg kun har Yamaha og forholde meg til? Eller kan jeg benytte andre? Så lenge diameteren og tykkelsen er rett, så er det vel bare kjør på, såvidt jeg har skjønt?
Annet spørsmål. Jeg må vel ha toppdekselpakning, hva heter dette på engelsk? Top Cover Gasket? Head Cover Gasket?
Skal taes til etterretning.
Er det sånn at jeg kun har Yamaha og forholde meg til? Eller kan jeg benytte andre? Så lenge diameteren og tykkelsen er rett, så er det vel bare kjør på, såvidt jeg har skjønt?
Annet spørsmål. Jeg må vel ha toppdekselpakning, hva heter dette på engelsk? Top Cover Gasket? Head Cover Gasket?
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Hmmm...det er vel Engine Cover Gasket eller Valve Cover Gasket?!
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Idag hadde jeg en tåpelig opplevelse på vei hjem fra jobb...
Jobber på sandsli, og for de som er kjent, så er det stampe frem til Lagunen.
Nærmer meg lagunen, og for de ukjente, så er det 4 feltsvei, to felt i hver retning hvorav et av de to felta er kollektivfelt/sambruksfelt (2+).
Jeg ligger altså i kjørefeltet mitt, (kjører industriavfallet, vel og merke) og ligger meg godt til venstre så MC'er kommer forbi. På høyre side, i kollektivfeltet, ser jeg en taxi som svinger seg inn bak meg, og legger seg godt til høyre, slik at MC'ene ikke kommer forbi. Pga det er et vogntog vedsiden av oss.
Jaija, jeg får være litt snill, nå var det samlet seg 4 tohjulinger bak mercedes-taxien.
Jeg sakker farten, slik at vogntoget snegler seg forbi min side, og slik at MC'ene kan smette forbi. Taxien? Begynner og tute på meg og veiver med armene. Jeg veiver bare tilbake og slipper MC'ene forbi.
Når vi kommer oss gjennom rundkjøringen, og køen fortsetter i høyere fart, passer jeg på at jeg ikke kjører slik at han kommer seg mellom oss og andre biler
Men han kommer seg forbi i høy fart og tar noen feltskifter.....
Hva hadde du det så forbanna travelt for?
Jobber på sandsli, og for de som er kjent, så er det stampe frem til Lagunen.
Nærmer meg lagunen, og for de ukjente, så er det 4 feltsvei, to felt i hver retning hvorav et av de to felta er kollektivfelt/sambruksfelt (2+).
Jeg ligger altså i kjørefeltet mitt, (kjører industriavfallet, vel og merke) og ligger meg godt til venstre så MC'er kommer forbi. På høyre side, i kollektivfeltet, ser jeg en taxi som svinger seg inn bak meg, og legger seg godt til høyre, slik at MC'ene ikke kommer forbi. Pga det er et vogntog vedsiden av oss.
Jaija, jeg får være litt snill, nå var det samlet seg 4 tohjulinger bak mercedes-taxien.
Jeg sakker farten, slik at vogntoget snegler seg forbi min side, og slik at MC'ene kan smette forbi. Taxien? Begynner og tute på meg og veiver med armene. Jeg veiver bare tilbake og slipper MC'ene forbi.
Når vi kommer oss gjennom rundkjøringen, og køen fortsetter i høyere fart, passer jeg på at jeg ikke kjører slik at han kommer seg mellom oss og andre biler
Men han kommer seg forbi i høy fart og tar noen feltskifter.....
Hva hadde du det så forbanna travelt for?
Sist redigert av Onsløv den 21 mai 2010, 23:21, redigert 1 gang totalt.
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Har vi trua på dette då???
Fikk en time ledig fritid idag, så demonterte hovedlykt, kåpe rundt lykt, tank, luftfilterboks.
Får jeg ting sammen igjen, tro?
Fikk en time ledig fritid idag, så demonterte hovedlykt, kåpe rundt lykt, tank, luftfilterboks.
Får jeg ting sammen igjen, tro?
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Uppssss...åh du slette tid. ..ja ja..en ledig fritime ble benyttet til demontering...spørsmålet nå vil være, hvor lang tid tar det å sette dette sammen igjen :)
Keep us posted :[-o<
Keep us posted :[-o<
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Er ikke ferdig å demontere, må av med oljekjøler, gasswire og clutchwire før jeg kommer til toppdekselet tror jeg...
Så nå henter jeg inn "ekspertisen".... Min bror, mekanikeren... Riktignok "mekaniker for tyngre kjøretøy" Men dette er jo det samme, bare i mindre målestokk...
Så nå henter jeg inn "ekspertisen".... Min bror, mekanikeren... Riktignok "mekaniker for tyngre kjøretøy" Men dette er jo det samme, bare i mindre målestokk...
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Onsløv skrev:Er ikke ferdig å demontere, må av med oljekjøler, gasswire og clutchwire før jeg kommer til toppdekselet tror jeg...
Så nå henter jeg inn "ekspertisen".... Min bror, mekanikeren... Riktignok "mekaniker for tyngre kjøretøy" Men dette er jo det samme, bare i mindre målestokk...
Hvis han nå bare ikke begynner å bruke verktøy for tunge kjøretøy på din lille yndige lille mc da blir det reparasjoner tenker je...
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Tror han skal holde muttertrekkern han bruker på jobb langt unna. Og ikke minst latmannsarmene...
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Da har jeg fått sjekket ventilklaringene..
0.10mm føleren gikk TRANGT inn på innsugventil på sylinder 2. Der sitter en shims på 2,9mm.
Jeg trenger altså shimsnr 285 dvs 2,85 mm tykk. Anyåne? Hører med Yamaha på tirsdag om de har, men jo før, jo bedre
Kan bytte mot en 290
For the record, de er 2,5 cm i diameter.
0.10mm føleren gikk TRANGT inn på innsugventil på sylinder 2. Der sitter en shims på 2,9mm.
Jeg trenger altså shimsnr 285 dvs 2,85 mm tykk. Anyåne? Hører med Yamaha på tirsdag om de har, men jo før, jo bedre
Kan bytte mot en 290
For the record, de er 2,5 cm i diameter.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Du fortjener en BMW GS.Onsløv skrev:Er ikke ferdig å demontere, må av med oljekjøler, gasswire og clutchwire før jeg kommer til toppdekselet tror jeg...
Der trenger du å ta av NULL for å komme til toppene. Og NULL for å skifte olje. Og filter. Og NULL for å skifte plugger.
Ett deksel (fire skruer) for å skifte dynamorem (hver 30.000 km). Klosser skiftes uten å ta av kalipperen.
Enkel-svinge gjør at bakdekket kan skiftes uten å demontere noe.
Motto: Intet kjede å smøre gir mer tid til å kjøre
En av de aller beste MC-ferier vi har hatt var med en XJ900 vi leide i Sandefjord for noe slikt som ti år siden.
Kjørte sørnorge på kryss og tvers. Strålende sol.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus
Jeg kunne godt tenkt meg en slik, MEN den er for stor. Setehøyden går det kanskje an å gjøre noe med men ikke vekten.tagesk skrev:Du fortjener en BMW GS.Onsløv skrev:Er ikke ferdig å demontere, må av med oljekjøler, gasswire og clutchwire før jeg kommer til toppdekselet tror jeg...
Der trenger du å ta av NULL for å komme til toppene. Og NULL for å skifte olje. Og filter. Og NULL for å skifte plugger.
Ett deksel (fire skruer) for å skifte dynamorem (hver 30.000 km). Klosser skiftes uten å ta av kalipperen.
Enkel-svinge gjør at bakdekket kan skiftes uten å demontere noe.
Motto: Intet kjede å smøre gir mer tid til å kjøre
En av de aller beste MC-ferier vi har hatt var med en XJ900 vi leide i Sandefjord for noe slikt som ti år siden.
Kjørte sørnorge på kryss og tvers. Strålende sol.
[TaSK]