Onsløv's Blogg: I'm back!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Onsløv's Blogg - Sesongen har begynt.

Legg inn av ejs »

:thumleft
Ta service på mc sjøl.
Bruk verkstedhandbok. :mk :b_c:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

Da har jeg kjørt XJ'en i over 1000 km. Ikke så mye, men nok til å bli litt kjent med den.

Ikke kjørt så mye de siste ukene pga en del overtid på jobb, kveldskurs i båtførerbeviset (som jeg bestod, testen altså) og maling av hus.

Har fylt tre tanker, så da har jeg fått beregnet at den bruker rundt 0,66l pr mil. Akseptabelt enda jeg ikke har vært særlig økonomisk innstilt når jeg har kjørt.

Har passert 20.500 km nå, og jeg har gjennom våren levd med at batteriet har holdt til en start. Men nå er det kaputt, og jeg må trille den igang, hver gang, selv etter lange turer og etter lading med lader.

Bare å skifte batteri tenker dere.....?

Hadde det vært så vel, hadde jeg gjort det for lenge siden, men siden det er en del arbeid kun for å skifte batteri, så har jeg nå rett og slett pakert den i en garasje, med mål om å ta 24.000 km service, som er en hovedservice, tar denne selv og håper på å komme under tilbudt pris. ;-)

Samtidig vil jeg også forsikre meg at den er klar for lofot-tur.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

Kåpene demontert
Bilde


Noen som vet hvor jeg kan få tak i "valve shims" til sykkelen?
Ved søk på valve shims på ebay, finner jeg mange. Men når jeg legger til XJ900, er det ingen treff.

Er ikke sikker på om jeg trenger, men kjekt å ha, så slipper sykkelen å stå lenge, bare i påvente av disse mellomstykkene.

Edit: ser wemoto selger "løse" shims, så da kan jeg bare demontere og bestille derfra, tar bare et par dager å få.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av ejs »

:thumleft
Sjekk om verkstedet du vanligvis bruker har shims bytting.Koster nok litt.
Til slutt vil de jo ende opp med en haug med tykke shims som ingen har bruk for.
Før har Jeg alltid levert de jeg må bytte, til mc butikken som jeg bruker.
Levere gammel og få en annen for 50 kroner.
På Kawaen har jeg slipt shimsene sjøl, på labben på jobb.
:mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

Godt tips EJS.
Skal taes til etterretning.
Er det sånn at jeg kun har Yamaha og forholde meg til? Eller kan jeg benytte andre? Så lenge diameteren og tykkelsen er rett, så er det vel bare kjør på, såvidt jeg har skjønt?

Annet spørsmål. Jeg må vel ha toppdekselpakning, hva heter dette på engelsk? Top Cover Gasket? Head Cover Gasket?

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Globe »

Hmmm...det er vel Engine Cover Gasket eller Valve Cover Gasket?! :-k

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

Idag hadde jeg en tåpelig opplevelse på vei hjem fra jobb...
Jobber på sandsli, og for de som er kjent, så er det stampe frem til Lagunen.
Nærmer meg lagunen, og for de ukjente, så er det 4 feltsvei, to felt i hver retning hvorav et av de to felta er kollektivfelt/sambruksfelt (2+).

Jeg ligger altså i kjørefeltet mitt, (kjører industriavfallet, vel og merke) og ligger meg godt til venstre så MC'er kommer forbi. På høyre side, i kollektivfeltet, ser jeg en taxi som svinger seg inn bak meg, og legger seg godt til høyre, slik at MC'ene ikke kommer forbi. Pga det er et vogntog vedsiden av oss.

Jaija, jeg får være litt snill, nå var det samlet seg 4 tohjulinger bak mercedes-taxien.
Jeg sakker farten, slik at vogntoget snegler seg forbi min side, og slik at MC'ene kan smette forbi. Taxien? Begynner og tute på meg og veiver med armene. Jeg veiver bare tilbake og slipper MC'ene forbi.

Når vi kommer oss gjennom rundkjøringen, og køen fortsetter i høyere fart, passer jeg på at jeg ikke kjører slik at han kommer seg mellom oss og andre biler :twisted

Men han kommer seg forbi i høy fart og tar noen feltskifter..... :orefk

Hva hadde du det så forbanna travelt for?
Sist redigert av Onsløv den 21 mai 2010, 23:21, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

:-k Har vi trua på dette då??? :doh
Bilde

Fikk en time ledig fritid idag, så demonterte hovedlykt, kåpe rundt lykt, tank, luftfilterboks.
Får jeg ting sammen igjen, tro? :8-[

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Globe »

Uppssss...åh du slette tid. :oh ..ja ja..en ledig fritime ble benyttet til demontering...spørsmålet nå vil være, hvor lang tid tar det å sette dette sammen igjen :)

Keep us posted :[-o< ;e

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

Er ikke ferdig å demontere, må av med oljekjøler, gasswire og clutchwire før jeg kommer til toppdekselet tror jeg...

Så nå henter jeg inn "ekspertisen".... Min bror, mekanikeren... Riktignok "mekaniker for tyngre kjøretøy" Men dette er jo det samme, bare i mindre målestokk... ;-)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Duville »

Onsløv skrev:Er ikke ferdig å demontere, må av med oljekjøler, gasswire og clutchwire før jeg kommer til toppdekselet tror jeg...

Så nå henter jeg inn "ekspertisen".... Min bror, mekanikeren... Riktignok "mekaniker for tyngre kjøretøy" Men dette er jo det samme, bare i mindre målestokk... ;-)

Hvis han nå bare ikke begynner å bruke verktøy for tunge kjøretøy på din lille yndige lille mc :lol :lol da blir det reparasjoner tenker je...

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

:lol

Tror han skal holde muttertrekkern han bruker på jobb langt unna. Og ikke minst latmannsarmene... :D

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

Da har jeg fått sjekket ventilklaringene..
0.10mm føleren gikk TRANGT inn på innsugventil på sylinder 2. Der sitter en shims på 2,9mm.

Jeg trenger altså shimsnr 285 dvs 2,85 mm tykk. Anyåne? Hører med Yamaha på tirsdag om de har, men jo før, jo bedre
Kan bytte mot en 290 ;-)

For the record, de er 2,5 cm i diameter.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av tagesk »

Onsløv skrev:Er ikke ferdig å demontere, må av med oljekjøler, gasswire og clutchwire før jeg kommer til toppdekselet tror jeg...
Du fortjener en BMW GS.
Der trenger du å ta av NULL for å komme til toppene. Og NULL for å skifte olje. Og filter. Og NULL for å skifte plugger.
Ett deksel (fire skruer) for å skifte dynamorem (hver 30.000 km). Klosser skiftes uten å ta av kalipperen.
Enkel-svinge gjør at bakdekket kan skiftes uten å demontere noe.

Motto: Intet kjede å smøre gir mer tid til å kjøre :lol

En av de aller beste MC-ferier vi har hatt var med en XJ900 vi leide i Sandefjord for noe slikt som ti år siden.
Kjørte sørnorge på kryss og tvers. Strålende sol.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Gammelgutt

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Gammelgutt »

tagesk skrev:
Onsløv skrev:Er ikke ferdig å demontere, må av med oljekjøler, gasswire og clutchwire før jeg kommer til toppdekselet tror jeg...
Du fortjener en BMW GS.
Der trenger du å ta av NULL for å komme til toppene. Og NULL for å skifte olje. Og filter. Og NULL for å skifte plugger.
Ett deksel (fire skruer) for å skifte dynamorem (hver 30.000 km). Klosser skiftes uten å ta av kalipperen.
Enkel-svinge gjør at bakdekket kan skiftes uten å demontere noe.

Motto: Intet kjede å smøre gir mer tid til å kjøre :lol

En av de aller beste MC-ferier vi har hatt var med en XJ900 vi leide i Sandefjord for noe slikt som ti år siden.
Kjørte sørnorge på kryss og tvers. Strålende sol.

[TaSK]
Jeg kunne godt tenkt meg en slik, MEN den er for stor. Setehøyden går det kanskje an å gjøre noe med men ikke vekten.

Svar