Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av AJ »

En annen viktig følge av koronaviruset er virkningen det har på økonomien til ikke minst Norge som nasjon, men også hver enkelt av oss.
Kronekursen er på full fart nedoverbakke og vil føre til høyere priser.
Mange ansatte blir permittert, bedrifter taper inntekter og konkursfaren er overhengende for urovekkende mange...
Og mange såkalte småsparere ser at sparepengene deres i aksjefond er betydelig redusert på kort tid...
Selv er jeg blant disse, men har heldigvis sikret meg best mulig på andre måter, som går i pluss – enn så lenge...

En pandemi som dette har helt klart vidtrekkende og kanskje også langvarige følger for de fleste av oss.
Så nå er spørsmålet om hva slags Norge vi "våkner opp" igjen til når denne situasjonen engang endelig er avklart og man kan heise "Faren over" vimpelen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av oivindg »

Kona og jeg har både snakket om å kjøpe ny bil og vært på utkikk etter hytte på fjellet det siste året, uten at det har blitt til noe. Akkurat nå føles det veldig ålreit å ha de pengene "i banken" (lavere gjeld) i stedet. Bedriften jeg jobber i er vel ikke blant de første som trenger å permittere folk heller, men skulle det skje kan vi klare oss en god stund på dagpenger. Føler meg priviligert i så måte. Det er nok mange som fort vil slite økonomisk hvis dette varer.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Sattphalat »

AJ skrev:En annen viktig følge av koronaviruset er virkningen det har på økonomien til ikke minst Norge som nasjon, men også hver enkelt av oss.
Kronekursen er på full fart nedoverbakke og vil føre til høyere priser.
Mange ansatte blir permittert, bedrifter taper inntekter og konkursfaren er overhengende for urovekkende mange...
Og mange såkalte småsparere ser at sparepengene deres i aksjefond er betydelig redusert på kort tid...
Selv er jeg blant disse, men har heldigvis sikret meg best mulig på andre måter, som går i pluss – enn så lenge...

En pandemi som dette har helt klart vidtrekkende og kanskje også langvarige følger for de fleste av oss.
Så nå er spørsmålet om hva slags Norge vi "våkner opp" igjen til når denne situasjonen engang endelig er avklart og man kan heise "Faren over" vimpelen...
Frista til å si at nå er det tid for å tenke på helsa :)
Det er ikke lommer i likskjorta.
Klart dette er et helvete. Økonomisk for folk og bedrifter. Aksjekurser svinger så det retter seg vel etterhvert, tenker jeg.
Jeg jobber i en bedrift hvor 3/4 deler er øst europeere. Fredag var en pulje på vei hjem. De valgte å bli foreløpig. En pulje er i reisekarantene.
Så foreløpig ruller å går det (dag 3) . Hvis noen får virus stopper alt.
Går det mot påske, tenker jeg de fleste svømmer over Østersjøen . Å da sliter vi.
Har også en datter med som jobber i resturantbransjen som er permittert på ubestemt tid. Blir det for ille så kjører vi bort med en sekk ris tenker jeg:)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av AJ »

Sattphalat skrev: 14 mar 2020, 22:15 Frista til å si at nå er det tid for å tenke på helsa :)
Det er ikke lommer i likskjorta.
Sant nok.
Men inntil tiden er inne for å få på seg likskjorta er det snakk om å overleve økonomisk i denne delen av evighetsperspektivet for mange der ute...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 14 mar 2020, 22:13 Kona og jeg har både snakket om å kjøpe ny bil og vært på utkikk etter hytte på fjellet det siste året, uten at det har blitt til noe. Akkurat nå føles det veldig ålreit å ha de pengene "i banken" (lavere gjeld) i stedet. Bedriften jeg jobber i er vel ikke blant de første som trenger å permittere folk heller, men skulle det skje kan vi klare oss en god stund på dagpenger. Føler meg priviligert i så måte. Det er nok mange som fort vil slite økonomisk hvis dette varer.
Kona og jeg har både snakket om å kjøpe ny bil og vært på utkikk etter hytte på fjellet...så vi gjorde begge deler. Bedriften jeg jobber i er vel blant de første som trenger å permittere folk (olje) :sorry

Men tror likevel mange som har strammere økonomi enn meg så sliter jeg økonomisk, sliter mange. Satser på at Erna gjør tiltak som berger oss.

Revidert plan for sommeren (da antar IOM TT blir avlyst selv om de tviholder på det enn så lenge) er TET (Trans Euro Trails) offroad gjennom Sverige opp til Nordkapp, legge om til landeveisorienterte dekk i Alta og kjøre Lofoten, kystriksveien etc ned igjen. Eller omvendt. Telt.

Forøvrig gikk vi for hytte på Blefjell for drøyt år siden, og på Kongsberg siden. Veldig greit i disse dager da vi faktisk med god samvittighet kan være på hytta da anmodningen om å ikke dra på hytta gjelder de som har bostedsadresse utenfor kommunen. Men registrerer at mange ikke plages av spesielt dårlig samvittighet her, masse biler ved hyttene men kun 3 (av 84) hytter på hyttefeltet hvor eierne bor i Kongsberg. Kilometervis med skriverier på fb-grupper hvor folk lager sine egne regler for hva de synes er greit...vi nordmenn har blitt for selvgode og bortskjemte :-k En konsekvens er at de nå slutter å kjøre løyper, antar for å gjøre det mindre attraktivt å dra opp på hytta, så da har de klart å ødelegge for oss som faktisk har lov å være her og andre som kommer opp på dagstur. Så da er nok skisesongen over for i år :sorry
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 14 mar 2020, 23:33 Forøvrig gikk vi for hytte på Blefjell for drøyt år siden, og på Kongsberg siden. Veldig greit i disse dager da vi faktisk med god samvittighet kan være på hytta da anmodningen om å ikke dra på hytta gjelder de som har bostedsadresse utenfor kommunen. Men registrerer at mange ikke plages av spesielt dårlig samvittighet her, masse biler ved hyttene men kun 3 (av 84) hytter på hyttefeltet hvor eierne bor i Kongsberg. Kilometervis med skriverier på fb-grupper hvor folk lager sine egne regler for hva de synes er greit...vi nordmenn har blitt for selvgode og bortskjemte :-k En konsekvens er at de nå slutter å kjøre løyper, antar for å gjøre det mindre attraktivt å dra opp på hytta, så da har de klart å ødelegge for oss som faktisk har lov å være her og andre som kommer opp på dagstur. Så da er nok skisesongen over for i år :sorry
Trist!
Tror det er slutt på den tida da folk stilte opp for fellesskapet. Det virker som alle har en eller annen god grunn til at de ikke trenger å følge myndighetenes anbefalinger. De skal bare ditt eller datt, og de er ikke smittet og hva kan det skade å tøye reglene littegrann osv. Jeg har null tro på folk, men prøver i det lengste å stille opp likevel. Det dårligste argumentet jeg vet er det med at alle andre gjør det, så da kan vel jeg også.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av oivindg »

Jeg anser ikke meg selv som overtroisk, men opplever stadig vekk at jeg gjør ting for å unngå uflaks likevel. :-k De siste dagene har jeg hatt en stor bekymring i forbindelse med koronaviruset som jeg ikke har turt å snakke om nettopp for å unngå at ting går galt.

Kona mi har vært på ferie i Egypt en stund. Da hun dro var det kun Italia, Kina og et par land til som var i fokus. Det var lite snakk om at det kunne bli problemer med å komme hjem igjen fra resten av verden. Og Afrika hadde nesten ikke virus i det hele tatt. (De har fortsatt ganske lav spredning.) Dette endret seg dramatisk underveis, så hun fikk booket om til en tidligere flyvning hjem, men den var ikke før i dag. Fly fra Luxor til Kairo. Så Kairo til København og til slutt København til Gardermoen. Stressnivået og usikkerheten har økt time for time de siste døgnene med stadig flere restriksjoner på reising og flere tilfeller av folk som har blitt syke. Det hjalp ikke at Danmark bestemte seg for å stenge grensene og nå til slutt at Gardermoen skal stenges for flytrafikk. Selv om de holder åpent for transitt i København og de vil ta i mot fly med nordmenn på Gardermoen er det jo en fare for at flyselskapene vil kansellere flyvningene så hun blir sittende fast ett eller annet sted. Hun er avhengig av spesielle medisiner, så at hun skulle bli strandet i Kairo på ubestemt tid er ikke en hyggelig tanke.

Men heldigvis kommer det noen gode nyheter innimellom! Etter ei urolig natt har jeg nå fått beskjed om at hun er sjekket inn helt fram til Gardermoen. Flyvningen fra Luxor til Kairo gikk greit, og nå er hun underveis til København. Siden Danmark er stengt for utlendinger tipper jeg at det skal mye til at flyet videre til Gardermoen bli kansellert. Så det er gode muligheter for at jeg har henne trygt hjemme i karantene i løpet av kvelden. Krysser fingrene og følger med på flightradar24.com!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 15 mar 2020, 10:24 Trist!
Tror det er slutt på den tida da folk stilte opp for fellesskapet. Det virker som alle har en eller annen god grunn til at de ikke trenger å følge myndighetenes anbefalinger. De skal bare ditt eller datt, og de er ikke smittet og hva kan det skade å tøye reglene littegrann osv. Jeg har null tro på folk, men prøver i det lengste å stille opp likevel. Det dårligste argumentet jeg vet er det med at alle andre gjør det, så da kan vel jeg også.
+1 :evil

Klart effekten ødelegges endel om noen velger å ikke etterfølge rådene. Men dette dreier seg jo mye om å flate ut kurven så hjelper tross alt at mange er flinke, bremser spredningen om ikke så bra som om alle fulgte rådene. Denne synes jeg treffer spikeren bra på hodet:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Lykke til med å få konemor hjem, skjønner godt bekymringen
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 15 mar 2020, 11:09 Lykke til med å få konemor hjem, skjønner godt bekymringen
Tusen takk!

Fortsatt høye skuldre her, selv om de er over Romania nå. Men hvis jeg løfter blikket litt, så må jeg si at det er fascinerende å se hvor mange fly som er i lufta over Europa i dag. Det ene flyselskapet etter det andre har kuttet hundre- eller tusenvis av flyvninger, men det er fortsatt noen igjen, tydeligvis.
Annotation 2020-03-15 115023.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 14 mar 2020, 23:33 Forøvrig gikk vi for hytte på Blefjell for drøyt år siden, og på Kongsberg siden. Veldig greit i disse dager da vi faktisk med god samvittighet kan være på hytta da anmodningen om å ikke dra på hytta gjelder de som har bostedsadresse utenfor kommunen. Men registrerer at mange ikke plages av spesielt dårlig samvittighet her, masse biler ved hyttene men kun 3 (av 84) hytter på hyttefeltet hvor eierne bor i Kongsberg. Kilometervis med skriverier på fb-grupper hvor folk lager sine egne regler for hva de synes er greit...vi nordmenn har blitt for selvgode og bortskjemte :-k En konsekvens er at de nå slutter å kjøre løyper, antar for å gjøre det mindre attraktivt å dra opp på hytta, så da har de klart å ødelegge for oss som faktisk har lov å være her og andre som kommer opp på dagstur. Så da er nok skisesongen over for i år :sorry
Det kan se ut som det kommer et forbud mot å være på hytta hvis den er i en annen kommune en der man bor. I så fall kan de kanskje begynne å kjøre løyper igjen på Ble. Er vel ganske mange fra Kongsberg som har hytte i området?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

Foreløpig ser det ut som et forbud mot å reise på hytta generelt ....

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pingvin »

TGR skrev: 15 mar 2020, 12:31 Foreløpig ser det ut som et forbud mot å reise på hytta generelt ....
"Søndag har regjeringen vedtatt en ny forskrift som forbyr folk å være på en hytte i en annen kommune enn der de bor." (VG)

Hensikten er å unngå overbelastning av helsevesenet i andre kommuner enn hjemkommunen. Gikk en tur på feltet med konemor og bikkja nå og nå var de fleste bilen borte...tror siger inn hos folk nå.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Dansekris »

Jeg sitter og diskuterer med folk på Facebook-gruppa til hytteområdet der familien har hytte.
Flere mener at den økte eiendomsskatten i seg selv rettferdiggjør opphold på hytta, og at det er helt uproblematisk å være der.

Noen folk er altså så korka at jeg nesten ikke har ord...

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av oivindg »

Dansekris skrev:Jeg sitter og diskuterer med folk på Facebook-gruppa til hytteområdet der familien har hytte.
Flere mener at den økte eiendomsskatten i seg selv rettferdiggjør opphold på hytta, og at det er helt uproblematisk å være der.
Strengt tatt burde den økte eiendomsskatten gi fritak fra koronaviruset, spør du meg.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 15 mar 2020, 12:28
pingvin skrev: 14 mar 2020, 23:33 Forøvrig gikk vi for hytte på Blefjell for drøyt år siden, og på Kongsberg siden. Veldig greit i disse dager da vi faktisk med god samvittighet kan være på hytta da anmodningen om å ikke dra på hytta gjelder de som har bostedsadresse utenfor kommunen. Men registrerer at mange ikke plages av spesielt dårlig samvittighet her, masse biler ved hyttene men kun 3 (av 84) hytter på hyttefeltet hvor eierne bor i Kongsberg. Kilometervis med skriverier på fb-grupper hvor folk lager sine egne regler for hva de synes er greit...vi nordmenn har blitt for selvgode og bortskjemte :-k En konsekvens er at de nå slutter å kjøre løyper, antar for å gjøre det mindre attraktivt å dra opp på hytta, så da har de klart å ødelegge for oss som faktisk har lov å være her og andre som kommer opp på dagstur. Så da er nok skisesongen over for i år :sorry
Det kan se ut som det kommer et forbud mot å være på hytta hvis den er i en annen kommune en der man bor. I så fall kan de kanskje begynne å kjøre løyper igjen på Ble. Er vel ganske mange fra Kongsberg som har hytte i området?
På vårt hyttefelt (Fjellparken Hauk for lokalkjente) er det 84 hytter men bare 3 som bor i Kongsberg. Er en del hytter på Liatoppen og Storlid-området uten at vet noe om hvor stor andel av hytte eierne som er fra Kongsberg. Men de aller fleste hyttene på Ble ligger tross alt i Flesberg kommune og vil tro veldig lav andel som har bostedsadresse i kommunen.

Løypeforeningen har sagt de ikke kjører til uken og neste helg men kan jo håpe de gjenopptar kjøringen hvis viser seg utenbys hytte eiere holder seg hjemme som instruert. Er jo også veldig mange fra Kongsberg som drar på dagstur til Blefjell, noe som vel er helt innafor så lenge holder nødvendig avstand til andre.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar