Tråden om røyking og snus...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

LordShaft skrev:Er det noen som har behov for å komme seg ut å kjøre litt sykkel snart? :scratch

Alvorlig talt, hva er det egentlig dere diskuterer? =;

Hva med å akseptere at andre har motstridene meninger og at jeg ikke alltid vet best hele tiden. Folk kan diskutere til de blir grønn, men er målet å bli enig eller bare diskutere? :scratch
Det handler ikke OM meninger. Skal man trekke legevitenskapen i tvil om hvor farlig det er å røyke så bør man i det minste ha LITT mer enn en mening å vise til. Man kan ikke sitte her å bestride eller trekke vitenskapelige fakta i tvil uten å ha noe annet enn en mening å vise til.

Det ER farlig å røyke.
Det dør LANGT fler av tobakksrelaterte sykdommer pr år enn av MC kjøring.

Og da er det et ugyldig og verdiløst sammenligningsgrunnlag når målet med å sette dette opp mot hverandre tilsynelatende er å bagatellisere farene med røyking.

Så et handler ikke om å bli enige, for det jeg gjør er å vise til faktiske tall fra f.eks. Helsedirektoratet og da er det eneste man kan være enige om, bli om man skal tro på helsedirektoratet eller ikke.

Og som sagt, dette er en diskusjonstråd og det er det man gjør der, diskuterer. Jeg mener det er viktig å forholde seg til fakta og la være å bagatellisere farene med det.

Men jeg har aldri nektet folk å røyke. Jeg er bare glad for at JEG har sluttet. Om jeg dør noe lykkeligere av den grunn gjenstår å se.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av simpson »

LordShaft skrev:Er det noen som har behov for å komme seg ut å kjøre litt sykkel snart? Folk kan diskutere til de blir grønn, men er målet å bli enig eller bare diskutere? :scratch
Diskutere selvfølelig......... :thumleft

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
LordShaft skrev:Er det noen som har behov for å komme seg ut å kjøre litt sykkel snart? Folk kan diskutere til de blir grønn, men er målet å bli enig eller bare diskutere? :scratch
Diskutere selvfølelig......... :thumleft
Nemlig! :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av dag-zzr »

:vs

clinton-cigar.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperMorten »

Pappa'n min er sterkere enn pappa'n din... :-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Godtvoksen

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Godtvoksen »

jonnykr skrev:
Og da er det et ugyldig og verdiløst sammenligningsgrunnlag når målet med å sette dette opp mot hverandre tilsynelatende er å bagatellisere farene med røyking.
Målet er ikke å bagatellisere farene med røyking, det er ingen som benekter farene med røyking eller tallene du oppgir fra Helsedirektoratet. Like fullt, så behøver en ikke bli fanatiker fordi en selv har klart å slutte. Tror du virkelig noen slutter pga de tall du her viser til? Tror du dine tallopplysninger fra rapporten forteller oss noe nytt?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Carpa »

Noen som har testet ut el-sigaretten da?

Her får man kun i seg en dose nikotin og ikke alle de andre 100vis av farlige giftstoffene som blant annet blåsyre og tjære. Dessuten er den ikke farlig for passive røykere heller. Vurderer å teste ut denne :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Hjernen »

Jeg har prøvd det og holder fremdeles på med denne her:

http://dx.com/p/quit-smoking-usb-rechar ... ills-29044

Bilde

for å kutte ned på kjederøykinga i drosja og for at det ikke skal lukte røyk når kundene kommer inn i bilen

bestiller en 5-6 esker av disse refillene:

http://dx.com/p/electronic-cigarette-re ... s=&u=53743

Bilde

For meg så funker det i ca 5 min så kan jeg tenne meg en vanlig røyk men fordelen er at det ikke lukter!!
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Carpa »

Skjønner at de kun varer i 5 min for deg for de er jo nikotinfrie. Min plan er å prøve å redusere alle de andre skadelige stoffene og prøve å trappe ned på nikotin for til slutt å gå over til helt nikotinfrie

Ups, leste på den øverste linken din jeg. Ser nå at det er nikotin i filterne du linker til :-)


Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av jonnykr »

Godtvoksen skrev:
jonnykr skrev:
Og da er det et ugyldig og verdiløst sammenligningsgrunnlag når målet med å sette dette opp mot hverandre tilsynelatende er å bagatellisere farene med røyking.
Målet er ikke å bagatellisere farene med røyking, det er ingen som benekter farene med røyking eller tallene du oppgir fra Helsedirektoratet. Like fullt, så behøver en ikke bli fanatiker fordi en selv har klart å slutte. Tror du virkelig noen slutter pga de tall du her viser til? Tror du dine tallopplysninger fra rapporten forteller oss noe nytt?
Hvem er fanatiker? Men når du formulerer deg slik i et tidligere innlegg og jeg siterer:

" Helseargumentene er det så som så med. Jeg fikk diabetes og mistet smaks og luktesans når jeg sluttet å røyke, så helseargumentene er sterkt overdrevet. Ingen kan nok gi noen garanti på god helse."

Så leser jeg det som at du bagatelliserer farene med røyking når du sier om å slutte å røyke: "helseargumentene er sterkt overdrevet".

Så enten så fikk du dårlig hukommelse av å slutte å røyke også eller så er du bare direkte klønet i din formulering. For dette, kan ikke misforstås.

Og det er det jeg reagerer på, for du går legevitenskapen midt i mot med de argumentene og å påpeke det, har ingenting med å være fanatiker å gjøre.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Carpa »

Heftige diskusjoner her ser jeg.
Alle er vel enige om at det er farlig å røyke men når det er sagt så finnes det de som har røyka hele livet uten å bli syke av det og det finnes de som blir syke og dør av det. I hvilke av disse gruppene man hører hjemme vet man jo ikke før det eventuelt er for sent så det kan jo være greit å tenke at man faktisk KAN dø av dette her.
Både bestemoren og bestefaren min røyka som noen damper og de ble begge over 80 år gamle men jeg føler meg slett ikke udødelig av den grunn

Vel, nå er det flere dager siden sist jeg smakte en ekte sigarett for nå har jeg nemlig fått en forsyning av e-sigaretter og det funker som bare det. Jeg har ikke hatt behov for å ta meg en vanlig røyk siden jeg begynte med disse.

Jeg kan ikke kalle meg en ikke røyker men jeg sparer ihvertfall kroppen min for mange av de giftstoffene som finnes i "analog" røyk.
Jeg har fått bedre luktesans og smaksans, det lukter ikke røyk av meg lenger, jeg forpester ikke mine omgivelser, jeg sparer penger, jeg får bedre kondis +++
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:Heftige diskusjoner her ser jeg.
Alle er vel enige om at det er farlig å røyke men når det er sagt så finnes det de som har røyka hele livet uten å bli syke av det og det finnes de som blir syke og dør av det. I hvilke av disse gruppene man hører hjemme vet man jo ikke før det eventuelt er for sent så det kan jo være greit å tenke at man faktisk KAN dø av dette her.
Både bestemoren og bestefaren min røyka som noen damper og de ble begge over 80 år gamle men jeg føler meg slett ikke udødelig av den grunn

Vel, nå er det flere dager siden sist jeg smakte en ekte sigarett for nå har jeg nemlig fått en forsyning av e-sigaretter og det funker som bare det. Jeg har ikke hatt behov for å ta meg en vanlig røyk siden jeg begynte med disse.

Jeg kan ikke kalle meg en ikke røyker men jeg sparer ihvertfall kroppen min for mange av de giftstoffene som finnes i "analog" røyk.
Jeg har fått bedre luktesans og smaksans, det lukter ikke røyk av meg lenger, jeg forpester ikke mine omgivelser, jeg sparer penger, jeg får bedre kondis +++
Kjempebra :-) Jeg har samme erfaring. Røykende besteforeldre ble gamle. Svigerfar ble 85, men han "glemte" å røyke siste halvåret.. Men så har jeg også kjente som har fått røykrelaterte sykdommer med dødlig utgang før pensjonsalder. Jeg har klart å slutte. Jeg sparer penger, bedre helse, og mindre stress (husker godt "må huske å kjøpe røyk", "må ha en røyk" og alt det der..)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Heftige diskusjoner her ser jeg.
Alle er vel enige om at det er farlig å røyke men når det er sagt så finnes det de som har røyka hele livet uten å bli syke av det og det finnes de som blir syke og dør av det. I hvilke av disse gruppene man hører hjemme vet man jo ikke før det eventuelt er for sent så det kan jo være greit å tenke at man faktisk KAN dø av dette her.
Både bestemoren og bestefaren min røyka som noen damper og de ble begge over 80 år gamle men jeg føler meg slett ikke udødelig av den grunn

Vel, nå er det flere dager siden sist jeg smakte en ekte sigarett for nå har jeg nemlig fått en forsyning av e-sigaretter og det funker som bare det. Jeg har ikke hatt behov for å ta meg en vanlig røyk siden jeg begynte med disse.

Jeg kan ikke kalle meg en ikke røyker men jeg sparer ihvertfall kroppen min for mange av de giftstoffene som finnes i "analog" røyk.
Jeg har fått bedre luktesans og smaksans, det lukter ikke røyk av meg lenger, jeg forpester ikke mine omgivelser, jeg sparer penger, jeg får bedre kondis +++
Kjempebra :-) Jeg har samme erfaring. Røykende besteforeldre ble gamle. Svigerfar ble 85, men han "glemte" å røyke siste halvåret.. Men så har jeg også kjente som har fått røykrelaterte sykdommer med dødlig utgang før pensjonsalder. Jeg har klart å slutte. Jeg sparer penger, bedre helse, og mindre stress (husker godt "må huske å kjøpe røyk", "må ha en røyk" og alt det der..)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
Bestemoren min "glemte" også å røyke det siste halve året. Merkelige greier det der men plutselig hadde hun ikke lyst på røyk lenger
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av LordShaft »

Kan en da spørre seg hvor avhengig vi egentlig er? :-k

Jeg må si at det var overraskende lett å slutte med snus. Selv hvor mye jeg har snuset de siste 9 årene.
Kan det spille inn om vedkommende har sterk eller svak psyke :-k

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Tråden om røyking og snus...

Legg inn av ArcticTiger »

Du er nok inne på noe der LS, en må ha sterk psyke for å røyke :[-X
Vi med svak psyke tør ikke røyke eller snuse.... :8-[

Svar