Hvordan skal ABS virke?

Forum for fulleffekt tung-MC
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av ATWindsor »

Elolz skrev:Kjørte en Honda CBF600 med ABS på banekurset, var bare å trykke hendelen bang inn i bremsetestene i 80. Under halve bremselengden i forhold til de som kjørte sykler uten ABS. Høres absolutt ut som det er noe feil ja.
I fare for å høres arrogant ut her, men om du hadde under halve bremselengden, så er det i forhold til folk som er ganske dårlige til å bremse. (eller var spesielt uheldige akkurat det forsøket eller noe)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av ATWindsor »

Elolz skrev:
ATWindsor skrev:
Elolz skrev:Kjørte en Honda CBF600 med ABS på banekurset, var bare å trykke hendelen bang inn i bremsetestene i 80. Under halve bremselengden i forhold til de som kjørte sykler uten ABS. Høres absolutt ut som det er noe feil ja.
I fare for å høres arrogant ut her, men om du hadde under halve bremselengden, så er det i forhold til folk som er ganske dårlige til å bremse. (eller var spesielt uheldige akkurat det forsøket eller noe)
Var på våt vei. De var nok ikke de beste nei, var banekurset under kjøreopplæringen. Men han ene bremste veldig kraftig.. såpass kraftig at han seilte bortover 2 ganger. :-)å
Ok, da er det mye uforløst potensial ute og går, sier ikke at ABS ikke er nyttig, det er det definitivt (ikke tror jeg at jeg ville bremset like raskt uten ABS på vått heller), spesielt når man skal bremse på uggent føre "i felten", og ikke er forberedt på en nødbrems, men man har mye å hente om man har dobbelt så lang bremselengde i en situasjon der man trener på å bremse.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av ATWindsor »

Elolz skrev:"...in the wet ABS performance was brilliant. Stopping distance for the best rider (the track racer) was reduced by a third and the performance of the worst rider improved to be almost as good as the best."
http://www.bikesafer.com/abs.html

Under helt perfekte forhold kan en dyktig racingfører gjerne bremse ørlite bedre uten ABS. Men for oss vanlige dødelige er det rundt 10% kortere bremselengde med ABS under perfekte forhold. På vått er det over 1/3 kortere bremselengde for en racingfører, da vil det være enda større forskjell for de fleste andre. Er det kaldt og veien er full av pollen eller støv i tillegg, så blir det nok enda større forskjell.
Testen de viser til er bløtt og man kjører over sleipe kumlokk i tillegg. En god del kinkigere situasjon enn å bare bremse på våt asfalt. For all del, jeg sier ikke at ABS ikke er nyttig, men en dobling er en ganske så suboptimal bremsing.

Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Salt kjeks »

Jeg kom på at jeg burde ha fullført tråden her med å si hvordan det gikk til slutt. Etter å ha levert sykkelen inn til Bikerstreet igjen, fant de etter 5 timer (!) med feilsøking ut følgende:
- ABS-føler på fremhjulet var død (950 kr for ny).
- ABS-enheten (ECU) ABS-ECU var alvorlig vannskadet (korrosjon). Selv om de byttet den ut vedvarte feilen. (Prisen for ny ECU ABS-ECU var forøvrig ca 25 000 kr, noe som jeg synes er latterlig mye for en liten elektronikk-boks. Rundt 10 000 kr er vel vanlig pris for tilsvarende i biler, så jeg lurer på hva denne her er laget av.)
- Trolig også en ukjent feil i ledningsnettet.

Siden vi hadde skrevet i kontrakten at selger betaler for retting av feil ved ABS-brems, ble vi enige om å heve kjøpet. Jeg tapte totalt rundt 7000 kr likevel, primært på slitedeler og Øhlins-demper jeg monterte etter at Bikerstreet første gang gikk god for sykkelens bremser. Selger var elektriker og mente han kunne feilsøke videre selv, for å spare verkstedskostnader.

Enden på visa er at jeg ikke er spesielt imponert over Bikerstreet Stavanger. Grunnen til dette er at etter jeg hadde levert sykkelen inn med beskjed om å sjekke bremsene, fikk jeg beskjed om at den var kontrollert, prøvekjørt og funnet i orden. At en relativt uerfaren motorsyklist som meg kjører i den tro at vesentlig sikkerhetsutstyr fungerer, mens det likevel ikke virker, er skremmende. Jeg betalte for deres kompetanse, men ble likevel sendt avgårde med en trafikkfarlig sykkel. Dette ville de ikke ta ansvar for (jeg fikk ingen beklagelse eller prisavslag).
Sist redigert av Salt kjeks den 28 jan 2016, 12:21, redigert 2 ganger totalt.

xj6
Innlegg: 96
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Motorsykkelen din: -

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:33, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Salt kjeks »

For å være presis; den korroderte enheten var ABS-ECU'en. Denne, i likhet med motor-ECU, koster rundt 10 000 kr i biler. Det var en "styrings-boks" (elektronikk) for ABS som hadde innvendig korrosjon. Da denne ble byttet med en fra en tilsvarende sykkel kom det feilmelding (og varsellys) på fremre sensor, og sensoren ble da byttet. Men fremdeles virket kun ABS på bakhjulet, og de trodde derfor feilen lå et annet sted. ABS-lampen skal lyse når sensoren dør, og feilmelding skal lagres. Jeg har lest på nettet at feilmeldingsminnet i noen enheter tåler et begrenset antall overskrivinger (dog mange tusen ganger), slik at man kan oppleve at det ikke vil lagre nye meldinger dersom man kjører over lang tid med varsellys på. Hvorvidt det stemmer vet jeg ikke. Når jeg låste hjulet ble ABS-lampen tent i noen tilfeller, men ingen melding ble lagret.
xj6 skrev:Forsvarer ikke BS, men man kan nesten ikke forvente at forhandlere skal ut og fysisk teste at ABS'en slår inn for hver bruktsykkel de selger når systemet tilsynelatende er i orden.
Jeg kjøpte sykkelen av privatperson, oppdaget at ABS kun virket bak under prøvekjøring, og skrev i kontrakten at selger skulle dekke kostnadene til utbedring av ABS. Deretter leverte jeg den hos Bikerstreet Stavanger, med beskjed om at jeg mente at ABS ikke virket fremme. De sjekket og prøvekjørte, sa de, men de hadde ikke prøvd å bremse. Det er dette jeg finner klanderverdig og merkelig. Som nevnt i begynnelsen av tråden påstod de først at ABS ikke virket under 30 km/t, selv om 10 km/t er det riktige. Dette tyder jo på at de ikke hadde holdt seg oppdatert på ny teknologi.

Det økonomiske tapet ble jo heldigvis begrenset, men som student uten fast jobb var dette en kalddusj jeg fint kunne klart meg uten. Ikke minst alt merarbeidet det medførte. Grunnet været på tidlig vår i fjor ble det ikke mange kilometrene jeg fikk med den heller. Jeg er også glad for at jeg ikke ble nødt til å foreta en nødbrems på kald og våt vei i den tro at ABS var operativt.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av SverreOlsen »

Salt kjeks skrev:For å være presis; den korroderte enheten var ABS-ECU'en. Denne, i likhet med motor-ECU, koster rundt 10 000 kr i biler. Det var en "styrings-boks" (elektronikk) for ABS som hadde innvendig korrosjon. Da denne ble byttet med en fra en tilsvarende sykkel kom det feilmelding (og varsellys) på fremre sensor, og sensoren ble da byttet. Men fremdeles virket kun ABS på bakhjulet, og de trodde derfor feilen lå et annet sted. ABS-lampen skal lyse når sensoren dør, og feilmelding skal lagres. Jeg har lest på nettet at feilmeldingsminnet i noen enheter tåler et begrenset antall overskrivinger (dog mange tusen ganger), slik at man kan oppleve at det ikke vil lagre nye meldinger dersom man kjører over lang tid med varsellys på. Hvorvidt det stemmer vet jeg ikke. Når jeg låste hjulet ble ABS-lampen tent i noen tilfeller, men ingen melding ble lagret.
xj6 skrev:Forsvarer ikke BS, men man kan nesten ikke forvente at forhandlere skal ut og fysisk teste at ABS'en slår inn for hver bruktsykkel de selger når systemet tilsynelatende er i orden.
Jeg kjøpte sykkelen av privatperson, oppdaget at ABS kun virket bak under prøvekjøring, og skrev i kontrakten at selger skulle dekke kostnadene til utbedring av ABS. Deretter leverte jeg den hos Bikerstreet Stavanger, med beskjed om at jeg mente at ABS ikke virket fremme. De sjekket og prøvekjørte, sa de, men de hadde ikke prøvd å bremse. Det er dette jeg finner klanderverdig og merkelig. Som nevnt i begynnelsen av tråden påstod de først at ABS ikke virket under 30 km/t, selv om 10 km/t er det riktige. Dette tyder jo på at de ikke hadde holdt seg oppdatert på ny teknologi.

Det økonomiske tapet ble jo heldigvis begrenset, men som student uten fast jobb var dette en kalddusj jeg fint kunne klart meg uten. Ikke minst alt merarbeidet det medførte. Grunnet været på tidlig vår i fjor ble det ikke mange kilometrene jeg fikk med den heller. Jeg er også glad for at jeg ikke ble nødt til å foreta en nødbrems på kald og våt vei i den tro at ABS var operativt.
Smart dere skrev det i kontrakten da, men dere kunne jo eventuelt avtalt ett avslags på salgsprisen tilsvarene modell uten abs da. Så hadde ikke du tapt penger pluss vært klar over att abs ikke var fungerende, flertallet av syklene har jo ikke abs ( vett nesten alle nyere sykler blir levert med, men overlever uten vi som ikke har) :-)

Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Salt kjeks »

Det hadde selvsagt vært mulig. Som vi alle vet er motorsykkelkjøring ikke helt risikofritt. Jeg vil ha marginene på min side, og vil heller være uten sykkel enn å kjøre uten ABS. Jeg stoler ikke på at jeg i alle tilfeller er dyktig nok til å bremse korrekt. Nødstopp i sving på kald og våt vei med lav kveldssol imot kan være utfordrende. Det fikk jeg erfare en gang... Nå som ABS er tilgjengelig til en fornuftig pris vil jeg ha det, akkuratt som full MC-bekledning. Selvsagt vil de fleste klare seg fint, og kun kjøre med lovpålagt "badebukse+hjelm", men hvor mye man vil gjøre for å redusere risiko er individuelt. De fleste overlever, men det er også de som ikke gjør det. Jeg er uarfaren på tung MC, og innrømmer at jeg kan ha nytte av tekniske hjelpemidler :)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av SverreOlsen »

Salt kjeks skrev:Det hadde selvsagt vært mulig. Som vi alle vet er motorsykkelkjøring ikke helt risikofritt. Jeg vil ha marginene på min side, og vil heller være uten sykkel enn å kjøre uten ABS. Jeg stoler ikke på at jeg i alle tilfeller er dyktig nok til å bremse korrekt. Nødstopp i sving på kald og våt vei med lav kveldssol imot kan være utfordrende. Det fikk jeg erfare en gang... Nå som ABS er tilgjengelig til en fornuftig pris vil jeg ha det, akkuratt som full MC-bekledning. Selvsagt vil de fleste klare seg fint, og kun kjøre med lovpålagt "badebukse+hjelm", men hvor mye man vil gjøre for å redusere risiko er individuelt. De fleste overlever, men det er også de som ikke gjør det. Jeg er uarfaren på tung MC, og innrømmer at jeg kan ha nytte av tekniske hjelpemidler :)
Fullt forståelig det. Har aldri hatt abs på noe annet en bil. Har vært i bakken noen ganger med sykkel, men den erfaringen er gjort med offroder i ung alder, både asfalt, grus og gress så har fått mye erfaring derifra som eg er glad for att eg har. Men ABS virker kjekt det. Fikk du tak i ny sykkel med ABS nå da? :-)
Sist redigert av SverreOlsen den 28 jan 2016, 21:35, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke hatt lappen på mc så lenge, men har ennå til gode å blir reddet av ABS. Jeg kan ikek engang huske at den har slått in på noen av de tre syklene jeg har hatt...ennå.

Jada, den er sikkert grei og ha når man først trenger den, men jeg tror nok ikke det hadde ødelagt en sesong for meg hvis eneste mulighet var å kjøre en sykkel uten ABS.

Men uansett bra at dere skrev dette i kontrakten, selv om du allikevel tapte noen tusen på ettermontert utstyr.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av tagesk »

Bjerknez skrev: Jada, den er sikkert grei og ha når man først trenger den, men jeg tror nok ikke det hadde ødelagt en sesong for meg hvis eneste mulighet var å kjøre en sykkel uten ABS.
Det aller, aller beste med ABS er at man ikke merker noe til det før man trenger det.
I motsetning til en redningsvest, for eksempel.

Jeg har blitt reddet av ABS på min gamle R1150GS og av antispinn på min nyere R1200GS.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Voksen »

Bjerknez skrev:Jeg har ikke hatt lappen på mc så lenge, men har ennå til gode å blir reddet av ABS. Jeg kan ikek engang huske at den har slått in på noen av de tre syklene jeg har hatt...ennå.

Jada, den er sikkert grei og ha når man først trenger den, men jeg tror nok ikke det hadde ødelagt en sesong for meg hvis eneste mulighet var å kjøre en sykkel uten ABS.

Men uansett bra at dere skrev dette i kontrakten, selv om du allikevel tapte noen tusen på ettermontert utstyr.
Har hverken hatt bruk for ABS, reservedekk, sikkhetsbelte etc på mange år, men det er jo den ene ganga en trenger det da.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Bjerknez »

Voksen skrev:
Bjerknez skrev:Jeg har ikke hatt lappen på mc så lenge, men har ennå til gode å blir reddet av ABS. Jeg kan ikek engang huske at den har slått in på noen av de tre syklene jeg har hatt...ennå.

Jada, den er sikkert grei og ha når man først trenger den, men jeg tror nok ikke det hadde ødelagt en sesong for meg hvis eneste mulighet var å kjøre en sykkel uten ABS.

Men uansett bra at dere skrev dette i kontrakten, selv om du allikevel tapte noen tusen på ettermontert utstyr.
Har hverken hatt bruk for ABS, reservedekk, sikkhetsbelte etc på mange år, men det er jo den ene ganga en trenger det da.
Ja, som jeg også skrev :thumleft

Men om jeg hadde vektlagt dette veldig ved kjøp av sykkel er jeg usikker på. Jeg hadde nok ikke valgt bort en sykkel som jeg hadde lyst på bare grunnet mangel av ABS. :thumleft

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av SverreOlsen »

tagesk skrev:
Bjerknez skrev: Jada, den er sikkert grei og ha når man først trenger den, men jeg tror nok ikke det hadde ødelagt en sesong for meg hvis eneste mulighet var å kjøre en sykkel uten ABS.
Det aller, aller beste med ABS er at man ikke merker noe til det før man trenger det.
I motsetning til en redningsvest, for eksempel.

Jeg har blitt reddet av ABS på min gamle R1150GS og av antispinn på min nyere R1200GS.

[TaSK]
Hvordan fungerer antispinn på sykkel? Mister en noe effekt på det?

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hvordan skal ABS virke?

Legg inn av Voksen »

Når en spinner så er det fordi at veigrepet er mindre enn motorkraften. Måten å slutte å spinne på er å redusere motorkraften slik at veigrepet gjenvinnes. Da mister du jo motoreffekten i det øyeblikket, men under vanlig kjøring så mister du ikke effekt.
Innen motorsport har jo antispinn vært brukt, også til å jukse med for å komme raskere frem enn konkurrentene.

Svar