MC lån eller ikke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Tommas »

Jeg prøver i det lengste å holde meg unna lån på bil og mc, men trenger jeg det så er det hvor mye jeg må ut med pr mnd som bestemmer.
I disse dager kan man jo få utrolig billig lån, selv med fastrente, så litt lån er ikke så "farlig" som før.

Vil heller betale ned på litt lån, en å irritere meg over ikke å ha sykkel (eller "feil" sykkel).

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Sopranoo »

Lån eller ikke altså.
Å låne på en mc, vill jeg aldrig gjort. Desverre er forbrukslån for dyre å drifte i lengden.
Hvis jeg nå måtte låne for å kjøpe mc, ville jeg heller sett på muligheten å utvide boliglånet litt. Hvilket er fullt muligt. Banken kan somregel spille litt på det.
Det koster noen kroner å forandre boliglånet, Men det er ikke i nærheten av hva alle gebyrer som tilkommer ved et forbrukslån.

Til dere som sier dere har fått gunstige lån. Et lån koster fortsatt penger. Så det er med andre ord ikke gunstigt etter min mening.

Takk men nei takk, ikke lån. Spesiellt ikke hvis du har en god inntekt. Da er det bedre å planlegge in litt sparing fremover.

;)

Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Jaran »

Har du god økonomi og må ha sykkelen nå er det bare å gå for lån.

Selv hadde jeg lån på bil når jeg startet i læra. Jeg endte med å selge bilen til fordel for sykkel nå. Skulle jeg tatt valget i dag ville jeg ikke tatt noe lån. Det er såpass fint å slippe å betale de pengene inn på lånet hver mnd, og om man ikke trenger det man skal låne penger til med en gang lønner det seg å heller sette av penger til man har råd. Om det var snakk om 100 000,- så er det jo mulig å få spart opp til det på ikke så alt for lang tid om man ikke har mange andre store utgifter :thumleft

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Sopranoo »

LordShaft skrev:
Elolz skrev:Jeg er ganske skeptisk. Hvis det er ny sykkel det er snakk om, så har du jo ikke mulighet til å betale det ut heller pga verdifallet.
Jeg kjøpte ny sykkel i 2013 til 250.000,- Der jeg tok opp 200.000,- i lån, fikk god rente....å satte lånet på 5 år... Mener du at jeg ikke har muligheten å betale dette ut pga verdifallet? En R sykkel halverer seg i pris de første 5 årene, 130.000,- vil sykkele ha i "verdi" når lånet er nedbetalt :-k
Hvis du ser det sånn her istedentfor.
Jeg gjetter på at du har en rente på omlag 5%. Er en forholdsvis god rente til et forbrukslån i 2013 åvære. Dvs, at du betaler runtomkrin 4.000kr per mnd for avdrag å lån.
Det er mye penger spørr du meg.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Cutless »

Tja, spørs jo hvordan man ser på det som mange er inne på. Er MC ren hobby, eller er det også daglig transportmiddel? Finansiert gjennom boliglån, MC-lån eller forbrukslån?

Men en ting er sikkert, med dagens lave styringsrente så taper du jo penger på å spare i banken - inflasjonen spiser opp renten + litt til. Det å låne penger i dag er jo så å si "gratis"... Uansett om man låner eller ikke så koker det vel ned til hvor flink man er til å styre økonomien sin.

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Sopranoo »

Cutless skrev:Tja, spørs jo hvordan man ser på det som mange er inne på. Er MC ren hobby, eller er det også daglig transportmiddel? Finansiert gjennom boliglån, MC-lån eller forbrukslån?

Men en ting er sikkert, med dagens lave styringsrente så taper du jo penger på å spare i banken - inflasjonen spiser opp renten + litt til. Det å låne penger i dag er jo så å si "gratis"... Uansett om man låner eller ikke så koker det vel ned til hvor flink man er til å styre økonomien sin.

Helt enig, Finner ikke bedre tider til å ta opp lån på. Men å bake in det i boliglån vil fortsatt være det ideelle. Med tanke på rente.
Jeg hater å ha penger i banken, Driver med litt andre sparingsaktiviteter, som gir en utroligt mye bedre avkastning.

Fortsatt skeptisk til forbrukslån.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Tommas »

Er det feks verdt 4000/mnd å kjøre drømmesykkelen?
For mange er nok svaret ubetinget ja, slik som det for mange også er verdt det samme å gå på byen hver helg eller andre måter å bruke penger på fritid.

Men smaken er som baken her også ;-)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Cutless »

Ja, det beste er jo så klart boliglån. Men man får MC-lån til rundt 4,5 % som er helt ok med forventet inflasjon på rundt 3% slik at "effektiv" rente blir på ca 1,5%. Forbrukslån type kredittkort skyr man jo selvfølgelig som pesten. Eneste fornuftige bruk av kredittkort er hvis man betaler inn 100% til forfall hver gang for å få bedre oversikt på forbruk.

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Sopranoo »

Alt er relativt. Så 4000kr i mnd for å kjøre drømmesykkel Ja takk. Greit nokk. Så skal verdifallet inkuderes også. Hvis vi tar i forutsettning at sykkelen faller fra 250.000 til 125.000 iløpet av 5år. (Jeg tipper den faller mer), men usikker. Det er 25.000kr årlig. 2.000kr per mnd,
Da blir regnestykket at det du må avskrive totale kostnader ved kjøpet av sykkelen 6000 kr(mnd. Plus krav om kaskoforsikring.? Det begynner blir skummel masse.

abakuss
Innlegg: 84
Registrert: 20 feb 2015, 23:33
Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell
Sted: Verdal

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av abakuss »

Tommas skrev:Er det feks verdt 4000/mnd å kjøre drømmesykkelen?
For mange er nok svaret ubetinget ja, slik som det for mange også er verdt det samme å gå på byen hver helg eller andre måter å bruke penger på fritid.

Men smaken er som baken her også ;-)
Husk når du betaler store penger på lån blir det mindre igjen til drivstoff og vedlikehold også. Sett opp ett regnestykke der du tar med forsikring,avdrag på lån årsavgift samt ett beløp som skal dekke kostnader til dekk/service/drivstoff. selvfølgelig må du jo og ha diverse "bling" :-k Så ser du på inntekten din om du egentlig har råd til dette, Det å kjøre motorsykkel er eller kan være en dyr hobby spesielt, med tanke på att den blir brukt ca halve året men lån og forsikringer løper hele året.....

Bare noen tanker. Ønsker deg en god vår/sommer med masse kjøring og kjør vakkert :prop:

Moffa
Innlegg: 169
Registrert: 05 okt 2013, 14:18
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Moffa »

Å ha lån til MC innbakt i boliglånet høres besnærende ut, særlig med tanke på mye lavere rente enn et tradisjonelt billån - for ikke å snakke om forbrukslån. Det man imidlertid bør ha et bevisst forhold til er at boliglånet gjerne løper over mange flere år enn bil-/forbrukslån, typisk 15-20 år og lenger. Det vil si at om du selger MC'en om f.eks. 6-7 år, så har du fortsatt maaange år igjen og betale på MC'n.... I mine øyne vil det helt klart være mer fornuftig å ha et dedikert lån til MC med en brukbar egenkapital (les 35%+).

Dette er kun min oppfatning, andre kan prioritere helt annerledes og derfor ha en helt annen oppfatning :thumleft
_______________________________________________________________
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!!

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Sopranoo »

Moffa skrev:Å ha lån til MC innbakt i boliglånet høres besnærende ut, særlig med tanke på mye lavere rente enn et tradisjonelt billån - for ikke å snakke om forbrukslån. Det man imidlertid bør ha et bevisst forhold til er at boliglånet gjerne løper over mange flere år enn bil-/forbrukslån, typisk 15-20 år og lenger. Det vil si at om du selger MC'en om f.eks. 6-7 år, så har du fortsatt maaange år igjen og betale på MC'n.... I mine øyne vil det helt klart være mer fornuftig å ha et dedikert lån til MC med en brukbar egenkapital (les 35%+).

Dette er kun min oppfatning, andre kan prioritere helt annerledes og derfor ha en helt annen oppfatning :thumleft
God tanke :) Ja. det er sant. Men det som i realiteten skjer når du selger mcen, er at du får cash, som ikke trenger å løses ut. Men ja, det er igjen lånte penger.
Alle kan vel være enige om at lån ikke er gunstigt. Det bester er å spare opp på vanlig måte. Så lenge man har en god portsjon selvkontroll. haha.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Olav K »

å bake MC lånet inn i huslånet er nok fristende, men ikke spesielt lurt. Man blir aldri ferdig å betale på bajken på den måten. Da bedre å bruke sikkerheten i huset, og betale ned på vanlig tid. Eller... Jeg har et utleiehus, eller to rettere sagt. Der har jeg puttet sykkellånet, og så kan leieboerne få betale sykkelen min :knegg så betaler jeg litt ekstra hver mnd inn på det lånet, og regner med å være ferdig med hus og MClån om ca 5 år.
Som de sier i reklamen.... "Det funker for meg" :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av LordShaft »

4000,- i måneden er ikke mye penger om du har råd til det. Å prioritere å kjøre drømmesykkelen for en ekstra slant penger i måneden er opp til hver enkelt å bestemme om det er verdt eller ikke.

Jeg har hus, hytte, båt, sykkel, bil å jeg har hatt lån på alt.... men alt er også mitt! I dag sitter jeg igjen bare med lån på sykkel og hus. Jeg har aldri bakt inn noe i huslån, da har jeg heller to løpende lån. Skal du komme å fortelle meg at det ikke er verdt det? :-k

Har det vært ugunstig å ha forbrukslån på 4,3 i rente? Ja jeg har måtte betale litt mere for å ha ting litt før.... men jeg har fortsatt verdier. Sykkelen er tap og et stort pengesluk uansett hvor du vrir å vender på det :prf Men for meg, ja for meg er det verdt hver en krone :yeyeye

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MC lån eller ikke?

Legg inn av Tommas »

Ja, investere i fast eiendom for utleie (gjerne om du håndterer oppussing selv), har vært utrolig bra avkastning i mange år nå. Sikkert en fordel å ha 4-uker i strekk til å håndtere eiendomsmassen innimellom noen turer ut i havet ;-)


Helt åpenbart dyrere å låne enn å bruke cash, men så lenge folk er klar over prisen de betaler (og fortsatt synes det er greit) så synes jeg det bare er å kline til.

Svar