Endelig "Lappen" og nå starter jakten. SYKKEL KJØPT !

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av sankyo »

Kunne ikke vært mer enig...
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:Må si meg enig med andre her. Ikke noe galt med å kjøre ekte r-sykkel men ikke undervurder andre sykler av den grunn med tanke på ytelser.

Jeg er ganske sikker på at min Triumph 675 holder fint følge med en blodekte r-sykkel i 600cc klassen. Vertfall opp til 100km/t. Forskjellen ligger stort sett i sittestilling og an litt annen motorkarekteristikk. På bane er nok en r-sykkel kanskje å foretrekke, men norske mc veier kan så absolutt ikke måle seg med kvaliteten man har på en bane.

Se heller påsåkelte "street sykler". Dem har ofte momentet lavere ned på skalaen og man sitter mer oppreist. I tillegg er forsikringssummen langt hyggeligere.

Jeg skal ikke råde deg til å ikke kjøpe r-sykkel hvis det er det du har lyst på, men du vil bli overrasket over hvor mye punch det er i sykler uten r i navnet også :thumleft
Du har jo ikke prøvd R, så da kan du jo ikke si noe med sikkerhet :D og jeg har ikke prøvd triple, så jeg kan ikke uttale meg.

Til trådstarter: følg med på kawasaki sine nettsider, og se om det dukker opp noe kawa roadshow i nærheten av deg til våren, så kan du få prøvd litt.
Etter å ha saumfart youtube og sett omtrent det som er å sees angående street triple og R-sykler i 600cc klassen samt en haug med tester ved siden av at jeg faktisk eier en selv så kan vel både du og jeg være enige om at selv en blodekte 600cc R-sykkel ikke akkurat hadde lagt meg igjen i en støvsky. Det er heller ingen hemmelighet at man sitter langt mer fremover lent på en ekte R-sykkel.

Det er vel heller ingen hemmelighet at ekte r-sykler stort sett har draget lenger opp i turtallsregisteret. Det fører til at når man skal kjøre aktivt så kreves det et vist turtall for at man hele tiden skal ha maks effekt. :thumleft

PS! Jeg har heller aldri nevnt at det jeg skriver er hogget i stein. :thumleft

EDIT:
Når det er sagt så er det jo uansett sjaføren som kjører som er begrensningen. Det hjelper lite om man kjører en GSXR 1000 som blodfersk MC fører. En nesten hvilken som helst erfaren sjafør med nesten hvilken som helst sykkel ville kjørt fra deg. Å nei, jeg mener IKKE at JEG er en erfaren sjafør. Mer erfaren enn en som er blodfersk ja, men langt fra erfaren nok til å stille opp i noen rettferdig duell.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av mortenolb »

Du blir nok ikke forlatt, nei, men f.eks gsx-r 600 drar et liiite hakk bedre. :D
(Og etter jeg skrev dette, og faktisk sjekka, så ble det motbevist. Nice! :D)

0-60 miles tider er rundt detta
Honda CBR600RR: 3.4sek
Kawa zx6r: 3.1sek (står 2013 mod, sikkert 636)
Suzuki GSX-R 600 (2004mod): 3.2sek
Suzuki GSX-R 600 (2013mod): 3.5sek
Triumph Daytona 675R: 3.3sek
Triumph Street Triple R(2013): 3.1sek

Selv om det ikke nødvendigvis er "credible" siden hvor flink du er til å gire+hvor mye du veier etc. har litt å si på en sykkel :P
Sist redigert av mortenolb den 11 nov 2014, 05:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Du blir nok ikke forlatt, nei, men f.eks gsx-r 600 drar et liiite hakk bedre. :D
Å det sier du fordi du har prøvd en Street Triple regner jeg med? :-k

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Du blir nok ikke forlatt, nei, men f.eks gsx-r 600 drar et liiite hakk bedre. :D
Å det sier du fordi du har prøvd en Street Triple regner jeg med? :-k
Sa det fordi det var konklusjonen fra youtube-videoer. Men jeg redigerte posten over, og motbeviste meg selv :P

Men hvis det var et tilbud så kan jeg godt takke ja :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Du blir nok ikke forlatt, nei, men f.eks gsx-r 600 drar et liiite hakk bedre. :D
Å det sier du fordi du har prøvd en Street Triple regner jeg med? :-k
Sa det fordi det var konklusjonen fra youtube-videoer. Men jeg redigerte posten over, og motbeviste meg selv :P

Men hvis det var et tilbud så kan jeg godt takke ja :knegg
Som sagt, så er det nok sjaføren som teller mest her. Street Triple og andre lignende sykler har jo ikke akkurat noen voldsom toppfart. Jeg tror Street Triplen klarer rundt 230km/t. Men den tar igjen med krutt i mellomregisteret. Som nevnt så er nok motorkarakteristikken helt forskjellig. Men fra 150km/t (eller så... mye synsing her nå...) og opp så vil nok en R-sykkel dra fra.

Uansett så vil jeg nok tro du hadde blitt overrasket hvis du prøvde en Street Triple selv. :thumleft

Slenger du 15.000,- på bordet (til en evt egenandel) så skal du få prøvekjøre sykkelen min. Det er nemlig ingen under 35 år som fpr lov til å kjøre den i følge IF :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av mortenolb »

Ah, dangit! Haha. :D

Og her har du grunnen til at jeg mener Ninja 250/300 er kjipt:
http://www.youtube.com/watch?v=IDrmeE38T-0" onclick="window.open(this.href);return false;

(hopp til 2 minutter uti)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Ah, dangit! Haha. :D

Og her har du grunnen til at jeg mener Ninja 250/300 er kjipt:
http://www.youtube.com/watch?v=IDrmeE38T-0" onclick="window.open(this.href);return false;

(hopp til 2 minutter uti)
Haha, ser ut som om han andre var ute på kosetur med moped :lol

Men men.. la oss nå ikke ødelegge tråden til TS helt her, hehe.

Stian
Innlegg: 36
Registrert: 10 nov 2014, 15:09
Motorsykkelen din: Suzuki GSXS1000
Sted: Stavanger

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Stian »

Supermorten!
Hehe, du har vel gjerne rett i det ;-) Skal bli utrolig gøy!
Skulle bare gått i hi å kommet frem når sola kommer igjen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Bjerknez »

Jeg var som sagt i nøyaktig samme situasjon som deg for bare kort tid siden. Men forskjellen var at jeg begynte å titte på sykkel lenge før jeg fikk lappen og faktisk kjøpte jeg meg sykkel nesten ett år før jeg klarte opkjøringen.

DU derimot har fått lappen og da hadde jeg ikke vert sen med å flydd ned dørene til forskjellige forhandlere for å prøvesitte/prøvekjøre sykler. Spør og grav gjerne her inne, men det vi kommer med av anbefalinger her inne har null og si da vi ikke vet dine nøyaktige preferanser vedrørende valg av sykkel.

Derfor blir det mye synsing både fra min og andre sin side.

Min ærlige mening er at jeg kanskje anbefaler deg å sikte inn på noe annet enn en blodekte R-sykkel. Kjøp deg en litt mer lettkjørt sykkel med mer oppreist sittestilling til å begynne med og som ikke ruinerer deg med tanke på forsikring. Sjansen er faktisk stor for at noe kommer til å gå galt den første tiden. Selv har jeg klart meg fint, dog med et par episoder jeg slapp unna med skrekken.

Av sykler JEG mener du bør prøve som ikke er direkte R-sykler er:
- Kawasaki Z800
- Triumph Street Triple R (Jada...jada... :roll )
- Yamaha MT09
- Ducati Monster 696/796

Alle overnevnte sykler er badass streetsykler som fint holder følge med/kjører fra en stock 600cc R-sykkel. Man sitter litt mer oppreist (behagelig) og forsikringen er langt hyggeligere. Etter at du har fått litt kjøreerfaring samt jobbet deg opp litt bonus så kan du evt. bevege deg over til blodekte R-sykler hvis du ønsker det.

Det er vertfall min mening :thumleft :vs

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av ojda »

Jeg ville nå ventet til kortene var ferdig lagt i statsbudsjettet.
Kan fort vere endel tusen å spare der, selv på en brukt sykkel.
Det ser vel ikke mest lyst ut akurat nå, men det kan fort snu seg. :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Bjerknez »

Enig der.

Å kjøpe sykkel i oktober er vel ikke spesielt lurt tror jeg. Men man kan jo evt. bestemem seg for en sykkel for så og evt. bestille den for levering i 2015.
Men det forutsetter jo kjøp av ny sykkel da...

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Tommas »

De morsomste syklene jeg har hatt, er de jeg har kjøpt med hjertet - og ikke bare fornuft ;-)
På et eller annet vis så finner man ofte et merke/type sykkel man gjerne vil ha, og da er det like greit å få det oppfylt.
Plenty med tid til å bytte sykkel i ny og ne etterhvert som interessen utvikler seg.

Kan anbefale å følge med på Finn.no, prøvekjøre der du kan og kose deg med youtube over vinteren.

Stian
Innlegg: 36
Registrert: 10 nov 2014, 15:09
Motorsykkelen din: Suzuki GSXS1000
Sted: Stavanger

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Stian »

Det gjør vondt hver gang jeg går forbi kjøreutstyret, så det er nå flyttet ned i garasjen.
Skal se om jeg får tatt meg en runde og prøvesitte endel sykkler.

Er meget enig i å heller styre mot en sykkel som jeg sitter mer oppreist på, det blir nok ikke noe handel før til våren, for jeg ønsker ikke å ha lån på mc.

Den Triumph Street Triple R skal jeg sjekke opp mer, har faktisk ikke sett etter disse engang, tenker helt autmatisk at japps er litt mer kvalitet enn merker fra Italia, England osv osv.

Men igjen, mange takk for all hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig "Lappen" og nå starter jakten

Legg inn av Bjerknez »

Stian skrev:Det gjør vondt hver gang jeg går forbi kjøreutstyret, så det er nå flyttet ned i garasjen.
Skal se om jeg får tatt meg en runde og prøvesitte endel sykkler.

Er meget enig i å heller styre mot en sykkel som jeg sitter mer oppreist på, det blir nok ikke noe handel før til våren, for jeg ønsker ikke å ha lån på mc.

Den Triumph Street Triple R skal jeg sjekke opp mer, har faktisk ikke sett etter disse engang, tenker helt autmatisk at japps er litt mer kvalitet enn merker fra Italia, England osv osv.

Men igjen, mange takk for all hjelp
Tror det er ganske vanlig at det er Honda/Yamaha/Suzuki etc. som er de mest foretrukne merkene da det kanskje er slike man har sett mest rundt i gaten.

Spør du meg så synes jeg mange av disse japanske syklene virker veldig kjedelige og skiller seg ikke spesielt ut. Selv om unntak finnes.

Men ikke vær redd for å spørre om prøvekjøring. Bare husk at det er kaldt og vått på veiene rundt omkring i det ganske land nå, så kjør forsiktig :thumleft
Egenandelen er ofte veldig høy.

Svar