Dere ser vist ikke så mye på racing dere...Bjerknez skrev:Da skal jaggu meg sjaføren være elendigJohnnyTh skrev:Ikke hvis det er en utrolig dårlig sjåfør på 600en. Da er det sikkert mulig.Bjerknez skrev:Jeg vil nok tippe at en R6 rævkjører en 125cc uansett hvor svingete veien er.
Hjelp til kjøp av lett mc.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
- Bjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
ser svært lite (aldri) på racing...
Men la oss si at man er en kammeratgjeng som kjører rundt på vanlige norske veier. Han ene kjører R6 og den andre en 125cc. Begge er mer eller mindre like gode. Jeg tror jeg vet hvem som vinner de fleste etappene.
Så sant man ikke leter opp elendige sjafører som kjører sykler som R6 da. Men man kjøper seg vel ikke en R6 uten at man har over middels interesse for aktiv kjøring vil jeg tro.
I teorien samt på racingbane vil jeg tro en 125cc har et forsprang hvis svingene er krappe og veien er stort sett uten bakker etc. I virkeligheten når man kjører sammens med sine kompiser og andre i trafikken vil jeg tro med stor sikkerhet at en R6 har overtaket i de aller fleste tillfellene.
Jeg har ikke hatt lappen mer enn noen måneder selv så erfaren kan man vel ikke akkurat si at jeg er men la meg få kjøre om kapp med en 125cc fra A-B på vanlige norske veier med min cruiser så er jeg ganske sikker på at jeg hadde kommet først frem. Sammenlagt så tror jeg krefter teller mer enn svingvillighet. På en bane bygget for 125cc kjøring hadde jeg så klart ikke hatt nubbesjans, men slik er da altså ikke virkeligheten.
Jeg ville gått for en 1-2 sylindret maskin uansett om et lukter motorsag eller ikke. De kreftene i bunn er morsomme og ha.
Men la oss si at man er en kammeratgjeng som kjører rundt på vanlige norske veier. Han ene kjører R6 og den andre en 125cc. Begge er mer eller mindre like gode. Jeg tror jeg vet hvem som vinner de fleste etappene.
Så sant man ikke leter opp elendige sjafører som kjører sykler som R6 da. Men man kjøper seg vel ikke en R6 uten at man har over middels interesse for aktiv kjøring vil jeg tro.
I teorien samt på racingbane vil jeg tro en 125cc har et forsprang hvis svingene er krappe og veien er stort sett uten bakker etc. I virkeligheten når man kjører sammens med sine kompiser og andre i trafikken vil jeg tro med stor sikkerhet at en R6 har overtaket i de aller fleste tillfellene.
Jeg har ikke hatt lappen mer enn noen måneder selv så erfaren kan man vel ikke akkurat si at jeg er men la meg få kjøre om kapp med en 125cc fra A-B på vanlige norske veier med min cruiser så er jeg ganske sikker på at jeg hadde kommet først frem. Sammenlagt så tror jeg krefter teller mer enn svingvillighet. På en bane bygget for 125cc kjøring hadde jeg så klart ikke hatt nubbesjans, men slik er da altså ikke virkeligheten.
Jeg ville gått for en 1-2 sylindret maskin uansett om et lukter motorsag eller ikke. De kreftene i bunn er morsomme og ha.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
Dette har med krefter å gjøre, ikke hestekrefter, men tyngdekraft og sentrifugalkraft! De 50-60+ kiloene mindre som en Aprilia RS 125 veier i forhold til en R6, gjør at det er mindre vekt som skal bremses og flyttes på.Bjerknez skrev:ser svært lite (aldri) på racing...
Men la oss si at man er en kammeratgjeng som kjører rundt på vanlige norske veier. Han ene kjører R6 og den andre en 125cc. Begge er mer eller mindre like gode. Jeg tror jeg vet hvem som vinner de fleste etappene.
Så sant man ikke leter opp elendige sjafører som kjører sykler som R6 da. Men man kjøper seg vel ikke en R6 uten at man har over middels interesse for aktiv kjøring vil jeg tro.
I teorien samt på racingbane vil jeg tro en 125cc har et forsprang hvis svingene er krappe og veien er stort sett uten bakker etc. I virkeligheten når man kjører sammens med sine kompiser og andre i trafikken vil jeg tro med stor sikkerhet at en R6 har overtaket i de aller fleste tillfellene.
Jeg har ikke hatt lappen mer enn noen måneder selv så erfaren kan man vel ikke akkurat si at jeg er men la meg få kjøre om kapp med en 125cc fra A-B på vanlige norske veier med min cruiser så er jeg ganske sikker på at jeg hadde kommet først frem. Sammenlagt så tror jeg krefter teller mer enn svingvillighet. På en bane bygget for 125cc kjøring hadde jeg så klart ikke hatt nubbesjans, men slik er da altså ikke virkeligheten.
Jeg ville gått for en 1-2 sylindret maskin uansett om et lukter motorsag eller ikke. De kreftene i bunn er morsomme og ha.
Det vil igjen si at man kan bremse seinere og mindre inn i svingen, og holde høyere fart gjennom svingen.
Så på en svingete fylkesvei med lite rettstrekker vil en som kan utnytte en Aprilia RS 125, helt klart kunne hamle opp med en R6.
Den gamle totak 125 klassen i GP-racing(som nå er byttet ut med firetaks 250) hadde en toppfart som var ca 60 km/t lavere enn Moto2 klassen(moderat trimmede 600cc),
men likevel var gjennomsnittsfarten gjerne ikke mer enn 5-6 km/t lavere, alt p.g.a høyerer fart i svingene.
PS. Alle mine påstander her er bygd på hva jeg har sett, hørt og lest, og IKKE på egne erfaringer, så det hadde ikke gjort noe om noen med faktisk erfaring kunne bekrefte dette...
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Sted: akershus
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
Ja se der er jo et eksempel :)
-
- Innlegg: 7641
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=rA4ueL4xKvg[/video]
fra 4 min så ser en at det er ganske frisk kjøring som skal til for å holde en 125ccm 2t bak....
fra 4 min så ser en at det er ganske frisk kjøring som skal til for å holde en 125ccm 2t bak....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
Haha, gixxermannen blei nok litt sliten på slutten!mekkern skrev:[video]https://www.youtube.com/watch?v=rA4ueL4xKvg[/video]
fra 4 min så ser en at det er ganske frisk kjøring som skal til for å holde en 125ccm 2t bak....
- Bjerknez
- Innlegg: 23237
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
Vi snakker fortsatt om banekjøring her.
Er det banekjøring TS skal bruke sykkelen til?
Er det banekjøring TS skal bruke sykkelen til?
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
Kanskje ikke, men videoene viser bare det at ved svingkjøring er vekt, eller helst mangel på sådan, en mye viktigere faktor enn hestekrefter! :-)Bjerknez skrev:Vi snakker fortsatt om banekjøring her.
Er det banekjøring TS skal bruke sykkelen til?
Så min påstand står ved lag, på en svingete fylkesvei med lite rettstrekker vil en som kan utnytte en Aprilia RS 125, helt klart kunne hamle opp med en R6!
Sist redigert av Banditmannen den 12 okt 2014, 13:59, redigert 1 gang totalt.
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
Race tuna den RS'n vel? Yter vesentlig mer enn utrimma RS, som er lovlig Men gikk jo som ei kule, spørs om man finner gocart fylkesveier.
- jongsanim
- Innlegg: 1007
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
Vet ikke helt hvor mye dette hjelper trådstarter folkens
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 05 okt 2014, 19:10
- Motorsykkelen din: Din MC her
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
det vet ikkje eg heller:Pjongsanim skrev:Vet ikke helt hvor mye dette hjelper trådstarter folkens
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 05 okt 2014, 19:10
- Motorsykkelen din: Din MC her
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
noen som kan komme med noe nytig?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
Ser ut som det er R du vil ha så gå for en velholdt og utrimmet sykkel som er herjet ihjel, hvis ikke det er om å gjøre å kjøre fortest så kan Honda CBR125 være noe.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Sted: Sarpsborg
Re: Hjelp til kjøp av lett mc.
Hei!
Personlig mener jeg at en 2-takter er mye mer interessang å kjøre enn en 4-t. Mange sier at hvis du kjøper en 2-t, så må du kunne skru. Jeg mener at dette ikke stemmer med mindre du kjører en trimma sykkel (mer hk = større slitasje på motor).
Når det kommer til sykkel, så vil jeg sterkt anbefale aprilia rs 125 hvis du vil ha 2-t, eller en dt(r/x) 125. Dette er driftsikre sykkler med evt masse muligheter for trim. Sånn ellers, kan jeg også anbefale Cagiva Mito (behagelig å kjøre på langtur)
Vil du ha en 4-t, så blir det litt færre sykler å velge mellom med det budsjettet du har. Det blir evt en av de litt "eldre" cbr'ene som visstnok skal være veldig driftsikre, eller en Yamaha YBR. Disse har bare 10 hk, men holder mer enn godt nok følge med trafikken. Dette er svært behagelige sykler å kjøre (en av de mest behagelige jeg noen gang har kjørt). :-)
Håper dette var litt nyttig ifo for deg
Personlig mener jeg at en 2-takter er mye mer interessang å kjøre enn en 4-t. Mange sier at hvis du kjøper en 2-t, så må du kunne skru. Jeg mener at dette ikke stemmer med mindre du kjører en trimma sykkel (mer hk = større slitasje på motor).
Når det kommer til sykkel, så vil jeg sterkt anbefale aprilia rs 125 hvis du vil ha 2-t, eller en dt(r/x) 125. Dette er driftsikre sykkler med evt masse muligheter for trim. Sånn ellers, kan jeg også anbefale Cagiva Mito (behagelig å kjøre på langtur)
Vil du ha en 4-t, så blir det litt færre sykler å velge mellom med det budsjettet du har. Det blir evt en av de litt "eldre" cbr'ene som visstnok skal være veldig driftsikre, eller en Yamaha YBR. Disse har bare 10 hk, men holder mer enn godt nok følge med trafikken. Dette er svært behagelige sykler å kjøre (en av de mest behagelige jeg noen gang har kjørt). :-)
Håper dette var litt nyttig ifo for deg
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson