Skilt plutselig borte?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Skilt plutselig borte?

Legg inn av SuperMorten »

Orion skrev:Nysgjerrig. Går ut fra dere fikk samme skiltnr som det gamle. Det som ble stjålet kan ikke misbrukes på noen måte med tanke på parkeringsbøter etc hvis det blir montert på lignende sykkel?
En av mine tidligere biler hadde fått nytt regnr. Jeg spurte forrige eier om dette, siden det var helt tydelig i alle gamle papirer og servicehefte. Skiltene var stjålet, og i frykt for at skilter skal brukes til noe kriminelt, kan du be om å få nytt nummer. I følge han jeg snakket med, er dette noe du kan kreve, men svært få vet om.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Skilt plutselig borte?

Legg inn av PCP »

SuperMorten skrev:
Orion skrev:Nysgjerrig. Går ut fra dere fikk samme skiltnr som det gamle. Det som ble stjålet kan ikke misbrukes på noen måte med tanke på parkeringsbøter etc hvis det blir montert på lignende sykkel?
En av mine tidligere biler hadde fått nytt regnr. Jeg spurte forrige eier om dette, siden det var helt tydelig i alle gamle papirer og servicehefte. Skiltene var stjålet, og i frykt for at skilter skal brukes til noe kriminelt, kan du be om å få nytt nummer. I følge han jeg snakket med, er dette noe du kan kreve, men svært få vet om.
Her tror jeg regelene har blitt strammet inn, for det er ikke anledning til å få nytt skilt med samme nummer hvis ett eller begge er tapt på bil. Du får nytt nummer enten du vil eller ikke.

Dette er en problemstilling jeg møter i jobb av og til, kollisjonsskadet bil hvor skiltet er knust, og hvor eier eller bergningsbil har kastet restene av skiltet (for det var jo knust.. :eh ).
Da får jeg ikke skaffet nytt med samme nummer, og man må gjennom hele bøtteballeten med politi, tapsmelding, endring hos forsikringselskap, bomselskap, nettbank (hvis man har autogiro på årsavgift), etc.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Skilt plutselig borte?

Legg inn av SuperMorten »

PCP skrev:
SuperMorten skrev:
Orion skrev:Nysgjerrig. Går ut fra dere fikk samme skiltnr som det gamle. Det som ble stjålet kan ikke misbrukes på noen måte med tanke på parkeringsbøter etc hvis det blir montert på lignende sykkel?
En av mine tidligere biler hadde fått nytt regnr. Jeg spurte forrige eier om dette, siden det var helt tydelig i alle gamle papirer og servicehefte. Skiltene var stjålet, og i frykt for at skilter skal brukes til noe kriminelt, kan du be om å få nytt nummer. I følge han jeg snakket med, er dette noe du kan kreve, men svært få vet om.
Her tror jeg regelene har blitt strammet inn, for det er ikke anledning til å få nytt skilt med samme nummer hvis ett eller begge er tapt på bil. Du får nytt nummer enten du vil eller ikke.

Dette er en problemstilling jeg møter i jobb av og til, kollisjonsskadet bil hvor skiltet er knust, og hvor eier eller bergningsbil har kastet restene av skiltet (for det var jo knust.. :eh ).
Da får jeg ikke skaffet nytt med samme nummer, og man må gjennom hele bøtteballeten med politi, tapsmelding, endring hos forsikringselskap, bomselskap, nettbank (hvis man har autogiro på årsavgift), etc.
Dette er sikkert 10 år tilbake i tid. Min bil hadde opprinnelig Bergensskilt S*. De var byttet til DL da jeg kjøpte bilen, som var en 2000 modell som jeg kjøpte i 2006 (trur eg)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Skilt plutselig borte?

Legg inn av Snikendeugle »

Orion skrev:Nysgjerrig. Går ut fra dere fikk samme skiltnr som det gamle. Det som ble stjålet kan ikke misbrukes på noen måte med tanke på parkeringsbøter etc hvis det blir montert på lignende sykkel?

Jeg har montert antisklibelegg til møbler under mitt pga vibrasjon. Vurderer å bore et par hull og montere det med skruer, men usikker på om det er nødvendig. Vil folk ha det av får de det vel av uansett. Men går det en småkjekk pappagutt forbi en fredagskveld som skal tøffe seg, er det større sjanse han velger en annen sykkel om det er boltet. Min teori iallefall.


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Om du skal skru det på så er det for at det ikke skal dette av i fart :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Skilt plutselig borte?

Legg inn av jongsanim »

Fikk nytt nummer ja :)

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Skilt plutselig borte?

Legg inn av SuperMorten »

jongsanim skrev:Fikk nytt nummer ja :)

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Du fikk nytt ja, og ikke det samme gamle?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3457
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Skilt plutselig borte?

Legg inn av JohnnyTh »

En kamerat av meg sin Landcruiser ble tatt i fotoboks mens han var i Florida på ferie. Bilen var urørt. Han varslet Politiet og tollvesent og noen dager senere tok de to polakker med en Landcruiser på falske skilt og bagasjerommet fult av smuglervarer. Han fikk nytt skilt. Men tror han måtte betale et gebyr for det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Skilt plutselig borte?

Legg inn av PCP »

Tror det er ganske klassisk tilfelle JohnnyTh, at de misbrukes til smulging, ran, og på stjålne biler.
Mitt inntrykk er at stjålne biler/MC blir viet en del oppmerksomhet og patruljebilene har med seg lister over aktuelle biler i distriktet. Men har ikke samme intrykk når det gjelder skilter (som jo kan havne på hvilken bil/MC som helst og dermed ganske håpløs politioppgave). Sist det ble stjålet skilter på jobben hadde jeg det på kamera så vi kunne se nøaktig når og hva slags bil tyvene kom med (klarte dog ikke se regnr), så derfor tenkte vi det var greit å ringe å melde i fra umiddelbart, mens det var ferskt.

De virket ikke spesielt interessert, og sist jeg anmeldte skilter stjålet fikk jeg bare stempel på tapsmeldingen uten at politi beholdt noen gjenpart, så fikk en følelse av at det i praksis ikke går inn i systemene før SVV legger det inn ved mottak av "politi-bekreftet" tapsmelding.

Jeg mener det er 110 kroner jeg pleier å betale for to nye skilter, eller litt mer med skiltholdere, som er i bedre kvalitet enn de man gjerne finner i rekvisitaforrretninger. Skal ikke være noe mer gebyrer enn dette så langt jeg har erfart. :-)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Skilt plutselig borte?

Legg inn av jongsanim »

SuperMorten skrev:
jongsanim skrev:Fikk nytt nummer ja :)

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Du fikk nytt ja, og ikke det samme gamle?
Stemmer, helt nytt nummer :)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Skilt plutselig borte?

Legg inn av PCP »

SuperMorten skrev:
Dette er sikkert 10 år tilbake i tid. Min bil hadde opprinnelig Bergensskilt S*. De var byttet til DL da jeg kjøpte bilen, som var en 2000 modell som jeg kjøpte i 2006 (trur eg)
Finnes jo utrolig nok også en del jålebukker som synes det er så belastende å kjøre med ZS-registert bil at de kommer opp med en tårevåt historie om frastjålne skilter for å få BS-skilter på Audi'n sin... :roll

Men leste for en tid tilbake at Vegvesenet har fremmet forslag om å fjerne tilknyting til landsdel for nye skilter. Dette fordi man visstnok er i ferd med å gå tom for nummer til MC og tilhenger (4-siffrede skilter) i visse distrikter.

Svar