Yrkes-tråd

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av DrGreve »

Jeg var det siste årskullet i Norge som gikk 7 år på folkeskole og skulle jeg gå 9 år, måtte jeg ta 7endeklasse på nytt (Gruben Barne & Undomskole var siste i landet til å innføre 9årig).
Det giddet jeg ikke og gikk ett år på framhaldsskole før jeg som 15-åring reiste til sjøguttskolen på Melkeplassen i Bergen. Deretter rett til sjøs og var kun hjemme på sommeren for å kjøre mc. Dette drev jeg med til jeg var 25, kun avbrutt av avtjening i marinen 1978-1979. Madla, Håkonsvern og Horten før jeg ble utstasjonert i Ramsund.
Sommeren 83 møtte jeg moren til mine 2 døtre og ønsket om å slå meg til ro ble for sterk. Fikk jobb på AS Norsk Jernverk og tok etterhvert fagbrev i metallurgi. Gikk hele løpet med hus, bil, snøscooter og campingvogn på fjellet, og mc :)
Når min bror ble drept på mc i 1989 la jeg mc-kjøring på hylla fram til 2000, mest i respekt for mine foreldre, men også fordi mitt første barn ble født i 1989. Året 2000 var det året jeg ble skilt og da passet det å starte jernhesten igjen.
I 1989 ble også jernverket privatisert og verket ble delt opp i flere mindre enheter. I 2009 la eieren Ruukki ned valseverket der jeg da jobbet, fikk omtrent gullklokke i avskjedsgave. Siden jeg kommer fra en familie med mange drosje-eiere (og skruere) har jeg har kjørt drosje regelmessig når jeg trengte ekstra penger selv om jeg jobbet på verket og når Ruukki stengte dørene ble det drosjekjøring på heltid. Dette tok slutt når mine føtter begynte å krangle høsten 2010 og har siden vært på attføring, men blir sikkert uføretrygdet i løpet av 2014.
Og jeg heter Hallvard, forresten :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av Jarle »

Reiste til sjøs som 17 åring, tok papirene som skipsmekanikker, jobbet litt som mekanikker på Tyske MTU motorer, formann på lager og verktøybur, innkjøp, salg og logistikk i hydraulikk bransjen og siste 8 årene som løsningsansvarlig for bedriftens ERP system.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6985
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev:
kjellv skrev:Jobber hos en Yamahaforhandler, hovedsakelig på delelageret men også med salg. Vi er ellers også et landbruksmaskinverksted. Denne kombinasjonen er ikke veldig vanlig.
Fins vel noen HD deler der da. :knegg
Ikke hos oss nei. Da må du nok lenger sør... :P :p

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av simpson »

Har fagbrev som platearbeider og mekaniker.
Jobber som serviceingeniør i oljeindustrien og reiser offshore verden rundt og jobber mest med hydraulikk.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av Olav K »

Andreas skrev:
Olav K skrev::thumleft
Jeg er rørlegger fra gammelt av :-)å men har sett lyset og jobber nå med fjernstyrte miniubåter (ROV) på rigger i Nordsjøen og Barentshavet.
Har tidligere jobbet som rørlegger offshore, både sanitært og med tynne fine instrumentrør, samt som formann og feltingeniør innen de samme fagfelt.
Siden vi er lett underbetalte her ute på havet, driver jeg også et lite firma på fritiden, der pusler jeg med rør og varmepumper samt boligutleie.
I vilket ROV-firma? Jeg jobber i Oceaneering :thumleft

Jobber i Saipem Ltd, Norway Branch :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av Olav K »

MKH88 skrev:Allerede en god spredning innen fagfelt ja :)

Olav K, ROV er noe jeg har sett på som interessant ganske lenge, spennende jobb?

De fleste jobber er vel interessante når man engasjerer seg :-)
ROV har sine særegenheter, det er iallefall svært mangfoldig.
Du får ringe et ROV selskap eller tre og høre etter en ledig jobb:-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av JohnnyTh »

Isolatør i et Bergensfirma. Hovedsakelig offshore, men også steder som Mongstad, Kårstø, Stavanger, Fornebu, osv. Mye reising. Periodevis holder jeg og kurs i samme fag. Skal faktisk i dag starte et nytt kurs i Arendal som varer i 12 uker.

Er egentlig utdannet anleggsmaskinfører men hoppet av det når en fabrikk jeg jobbet på ble nedlagt i 2000.
Siden lønnen ikke er all verdens så produserer jeg litt ved fra egen skog, tømmer og litt taxi kjøring for en kompis.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av gorbys »

Prosessoperatør på Hydro Aluminium sitt valseblokkstøyperi i Årdal. Begynte som lærling der for 10 år siden og begynner vel kanskje å bli litt lei? :redface
Offshore frister stadig vekk.... :-k

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av Carpa »

gorbys skrev:Prosessoperatør på Hydro Aluminium sitt valseblokkstøyperi i Årdal. Begynte som lærling der for 10 år siden og begynner vel kanskje å bli litt lei? :redface
Offshore frister stadig vekk.... :-k
Etter 10 år er det kanskje på tide med en svenneprøve :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av Andreas »

Olav K skrev:
Andreas skrev:
Olav K skrev::thumleft
Jeg er rørlegger fra gammelt av :-)å men har sett lyset og jobber nå med fjernstyrte miniubåter (ROV) på rigger i Nordsjøen og Barentshavet.
Har tidligere jobbet som rørlegger offshore, både sanitært og med tynne fine instrumentrør, samt som formann og feltingeniør innen de samme fagfelt.
Siden vi er lett underbetalte her ute på havet, driver jeg også et lite firma på fritiden, der pusler jeg med rør og varmepumper samt boligutleie.
I vilket ROV-firma? Jeg jobber i Oceaneering :thumleft

Jobber i Saipem Ltd, Norway Branch :thumleft
Ok, er vell en del ombord på Scarabeo 8 du da? Jeg gikk mange år fast på Scarabeo 5 :vs

Jeg er forresten utdannet og har fagbrev som flymotormekaniker. Jobbet med overhaling av Boeing 737- og Airbus A320-motorer. Men begynte offshore som ROV operatør/tekniker for 9år siden. Jobber med ujevne mellomrom på et lite MC-verksted i friperiodene :vs

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av Olav K »

Andreas skrev:
Olav K skrev:
Andreas skrev:
Olav K skrev::thumleft
Jeg er rørlegger fra gammelt av :-)å men har sett lyset og jobber nå med fjernstyrte miniubåter (ROV) på rigger i Nordsjøen og Barentshavet.
Har tidligere jobbet som rørlegger offshore, både sanitært og med tynne fine instrumentrør, samt som formann og feltingeniør innen de samme fagfelt.
Siden vi er lett underbetalte her ute på havet, driver jeg også et lite firma på fritiden, der pusler jeg med rør og varmepumper samt boligutleie.
I vilket ROV-firma? Jeg jobber i Oceaneering :thumleft

Jobber i Saipem Ltd, Norway Branch :thumleft
Ok, er vell en del ombord på Scarabeo 8 du da? J

eg gikk mange år fast på Scarabeo 5 :vs

Jeg er forresten utdannet og har fagbrev som flymotormekaniker. Jobbet med overhaling av Boeing 737- og Airbus A320-motorer. Men begynte offshore som ROV operatør/tekniker for 9år siden. Jobber med ujevne mellomrom på et lite MC-verksted i friperiodene :vs
Det stemmer, er på Scarabeo 8 akkurat NUH :thumleft
Vi ligger i Ølensvåg på verftet der for tiden, skal seile nordover på lørdag/søndag.
Jeg begynte i Saipem 1. Juli 2013 så jeg er ganske så fersk i dette gamet :-)å
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av mortenolb »

Har en betydelig mindre spennende jobb enn alle andre her, virker det som :P

Dette driver jeg med til daglig:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=cIGjT-sJVv8[/video]

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av hakhap »

Jeg er UX-(interaksjons-, brukskvalitets-, brukervennlighets-) konsulent på en konsulent firma i Oslo.

Har jobbet med IT siden etter miltærtjenstegjøringen 94/95 med å vare Linux/*Nix og Windows admin-/nettverks-konsultent til utviklere for mobiler, men er utdannet Interaksjonsdesigner.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Yrkes-tråd

Legg inn av Flanker »

Utdannet sykepleier og halvstudert røver innen ledelse. Er i ferd med å avslutte nåværende jobb som avdelingsleder i hjemmesykepleien i en kommune på østlandet.

Fra 17/2 er jeg spesialrådgiver - ressursstyring/OU i Sykehuspartner (Helse Sør-Øst).

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av Tysnes »

Hei, er forskalingssnekker. er innom det meste innen faget, fra grunnmurer til større bygg. ca 20 år i bergen( 1,5 år på Mongstautbyggingen slutten på 80-tallet)og resten på øya Tysnes. Over 30 år med tunge tak, kjennes det på rygg og skuldre. Men eg holder ut enno :-)

Svar