Adferd og risikovurdering i trafikken!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av DrGreve »

Det er en floskel som sier at det er ikke farten som dreper, det er den jævla bråstoppen. Selv om det er en floskel så er det mye sant i den. Ser man bort i fra singelulykker (som det er alt for mange av) så skjer ulykkene i sammenstøt med andre kjøretøy. Uansett årsaksforhold, så er den "tapende" part motorsykkelen og føreren. Hvordan unngå slike bråstopper? Vel, jeg kan bare prate for min egen del og alt jeg gjør av valg er tatt ut i fra ett prinsipp, hvordan unngå den jævla bråstoppen.
1, ved forbikjøring på vei som er ukjent for meg så ser jeg etter ut/innkjørsel på venstre side av veien. Kan det komme en bil ut fra en utkjørsel til et hus eller en mindre vei? Er det en mulighet for det, så venter jeg med forbikjøringen til jeg har passert den veien.
2, Ligger jeg bak en rekke med biler plasserer jeg meg langt til venstre i min kjørebane slik at alle som vil bruke speil har en mulighet til å se at jeg finnes. Jeg ser også etter "stressere" lengre frem i rekken. Disse er lette å se for de ligger helt opp mot midtstreken og gjerne over og ligger der å lurer etter en mulighet til å kjøre forbi. Finnes det en slik, så kjører jeg ikke forbi denne før han har gjort sitt valg. Først når denne stresseren er først i køen blåser jeg forbi, eller hvis han signal med blink at jeg kan kjøre forbi. Da er jo saken grei, da vet jeg at han ikke vil ta meg med siden av bilen.
3, Jeg forventer ikke at noen som kommer ut på "min" forskjørsvei har sett meg og forholder meg på en slik måte også før jeg er bombesikker på at han har stoppet. Det samme prinsippet bruker jeg i rundkjøringer og kryss hvor høyreregelen er til anvendelse. Jeg stoler kun på meg selv.
3, Ved kjøring på flerfeltsvei så bikker jeg speilene lenger ut enn normalt for å få bedre oversikt over feltene til siden av meg siden den største faren er der og ikke rett bak. Er trafikken tett så prøver jeg så langt det er hensiktsmessig å holde meg i samme fil og skifter kun fil når det er nødvendig, og når det ikke utgjør noen fare for å havne i en eller annen blindsone. Havner jeg i en blindsone, gir jeg enten godt med gass eller bremser ned for å unngå å ligge der lenger enn nødvendig.
4, Og erfaringen min tilsier at det er når man har det travelt så er det størst sjanse for en singelulykke. Det er når man ser på klokken og oppdager at man må gasse på for å rekke neste ferge at det går til helvete, spesielt hvis man er på ukjente veier. Fjerner man marginene så skal det bare en grusflekk eller et telehiv i en sving, så er man ute i den andre kjørebanen hvor man kan være så heldig å håndhilse på en møtende bil. Derfor legger jeg opp til å ha god tid og hvis jeg oppdager at det blir knapt, så stopper jeg, tar en sluk pepsi max og en røyk og konkluderer med at neste ferge er den samme som jeg mistet.
5, Jeg kjører nesten uten unntak aldri etter mørkets frembrudd på grunn av viltfaren. Spesielt i Sverige, der kjører jeg uten unntak kun i dagslys. Og hvis jeg fraviker det prinsippet i Norge, så er det fordi jeg er lommekjent på veien.

Og så er det sikkert noen som sitter med et inntrykk om at jeg er en sinke i trafikken men det kan jeg avkrefte. Jeg har kjørt på bakhjul, prøvd meg på roadracing og har fra yngre dager holdt grasate gjennomsnittsfarter mellom 2 punkter rundt om i Norge og Sverige, Danmark og USA, men etter å ha mistet mange venner og en bror i mc-ulykker, så måtte jeg revurdere min kjørestil. Nå kjører jeg ikke riktig så raskt, men langt tryggere. Men det å kjøre mc er en risikosport og ingen, selv ikke jeg er immun mot den jævla bråstoppen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Carpa »

:thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Kawagutten »

Bråstoppen er vanskelig å unngå selv for en som har trenet på det.Det skal så lite til før du kan være i en situasjon du ikke kommer ut av og da må en bare tenke gjør det du kan for å unngå(ikke vent for lenge) og hopp rett opp uten å ha foten på bakbremsen hvis du ser at det går til helv....
Så det beste er å være føre var og ikke sette seg i en vanskelig situasjon.Vi må være på hugget å tenke sikkerhet men skal jo samtidig ha det litt moro så en bør heller ikke være for passiv.Er en helt passiv så er en ikke på hugget nok.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Geiroe »

Vi tar vel alle en risiko i trafikken, det er vel ingen av oss som aldri gjør feil. :-J


Dette er hentet fra NMCU's Full kontroll http://nmcu.org/files/Full%20Kontroll%2 ... %20res.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

[img]http://i1201.photobucket.com/albums/bb3 ... ennavn.jpg[/img]
Det er ingen som må bli innbilske nå :lol :[-X
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av DrGreve »

He, he, jeg skrev ikke kommentaren for at jeg er feilfri og ikke kan ta en risk, men jeg prøver å la riskene jeg tar være så velkalkulerte som mulig for å unngå den jævla bråstoppen :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk now Free
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av LordShaft »

Jeg selv tar ofte forbikjøring når det kommer bil imot, da er jeg rimelig trygg på at andre biler ikke tar en forbikjøring i samme slengen.

Det er ekstremt vanskelig å forklare sin egen kjørestil og mønster. Men jeg har pr dags dato ikke hatt noen uhell, verken på sykkel eller bil. Jeg anser meg selv for å være en observant, besluttsom og flink sjåfør.

Jeg er langt ifra feilfri, men jeg velger å kjøre etter fornuften og eget ferdighetsnivå enn hva som oppfattes av alle andre som best, mest sikkert eller tryggest :thumleft

Samsung Note 3

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Bringisen »

Carpa skrev:Inspirert av diskusjonen som foregår i snikendeugle sin logg tenker jeg vi heller kan ta dette i en egen tråd, høstens første pms tråd kanskje?

Det handler om adferd og risikovurdering i trafikken og noen av temaene jeg kan komme på nå er:
Drar du på bakhjulet på trafikkert vei?
Lanesplitter du selv om det ikke er stillestående/saktegående kø?
Tar du risikoer ved forbikjøring, f.eks kort avstand til møtende bil, i sving etc...

Føler du deg så trygg som sjåfør at du mener du har full kontroll og ikke utsetter deg selv og andre for fare når du gjør dette, eller er det adrenalinkicket som overstyrer fornuften?

Jeg for min del kan finne på å dra på litt ekstra når jeg kommer til en lang slette, og det er nok kick for meg :knegg
Og det har kanskje hendt at jeg av ren utålmodighet har tatt en forbikjøring som strengt tatt har vært litt for uoversiktlig.....
Dra på bakhjulet er det sikkert 15 år siden sist jeg gjorde, med respekt å melde forstår jeg ikke hva som er morsomt med akkurat det.

Lanesplitte skal jeg innrømme at jeg har gjort i irritasjon over andres manglende forståelse for traffiken. Utrolig irriterende med bilister som ligger i venstrefilen uten å legge seg inn. Men det skjer utrolig sjelden.

Farlige forbikjøringer foretar jeg faktisk aldri lenger, mulig jeg er pysete, men jeg synes det er en god egenskap.
Har kjørt på fellesturer der jeg føler det blir foretatt for mange forbikjøringer og at turen blir stressende. Jeg blir derfor ofte hengende etter. Dette igjen medfører at jeg som oftest ikke deltar på fellesturer. Mine antakelser er antagelig riktig, fordi den siste store undersøkelsen fra NMCU og Trygg Trafikk forteller blandt annet at det skjer flere ulykker der flere kjører sammen.

Jeg anser meg selv som en trygg sjåfør, og når jeg anser mange andres oppførsel i trafikken, så styrker det min tro.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Kawagutten »

DrGreve:1, ved forbikjøring på vei som er ukjent for meg så ser jeg etter ut/innkjørsel på venstre side av veien. Kan det komme en bil ut fra en utkjørsel til et hus eller en mindre vei? Er det en mulighet for det, så venter jeg med forbikjøringen til jeg har passert den veien.

Du bør vente med forbikjøring pga at bilisten foran deg helt utenkelig kan vrenge inn på den sideveien uten å gi noe tegn til det og bremser hardt ned for å komme inn på den veien,hvis du da er midt i en forbikjøring har du en situasjon du ikke kommer ut av.

Dette er en gammel klassisk situasjon og ender oftest med en alvorlig ulykke.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av katana_king »

Dette skjedde med min far en gang. Strekning på flere km (Birkestrandsletta, Tana i Finnmark). Han kjører bak ei dame som kjører i 70 i 80 sonen. Hun holdt 70 i flere hundre meter, slik at han ikke trodde hun skulle svinge av. Plutserlig når han har startet forbikjøring, et stykke bak henne, så vrenger hun raskt over uten å blinke eller se seg for slik at han må bråbremse. Ender med å krasje i henne i 30 kmt. Ingen personer ble skadet men begge bilene ble totalskadd (forsikringsmessig).

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av DrGreve »

Kawagutten skrev:DrGreve:1, ved forbikjøring på vei som er ukjent for meg så ser jeg etter ut/innkjørsel på venstre side av veien. Kan det komme en bil ut fra en utkjørsel til et hus eller en mindre vei? Er det en mulighet for det, så venter jeg med forbikjøringen til jeg har passert den veien.

Du bør vente med forbikjøring pga at bilisten foran deg helt utenkelig kan vrenge inn på den sideveien uten å gi noe tegn til det og bremser hardt ned for å komme inn på den veien,hvis du da er midt i en forbikjøring har du en situasjon du ikke kommer ut av.

Dette er en gammel klassisk situasjon og ender oftest med en alvorlig ulykke.
Du har helt rett og min erfaring når det gjelder slike situasjoner, så er det som regel en turist og da gjerne en bobil som plutselig finner et utsiktspunkt for å ta bilde eller en rasteplass og bare vrenger over uten å bruke speil.
Men ingen regel uten unntak, det gjelder å ta dette med i risikovurderingen når man ferdes på 2 hjul. :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Nostalgic »

Det foregår ikke så mye bakhjulskjøring for min del. Lanesplitting derimot skjer hver gang jeg kommer til en kø og forbikjøringer skjer når jeg rett og slett blir for utålmodig til å ligge bak. Kan legge til at jeg sørger for at det er god avstand og at det ikke blir noe problem med forbikjøringen og sikkerthet.

For et kick så hender det jeg kjører svinger og landevei generelt ganske høyt over fartsgrensa.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Carpa »

Bringisen skrev:

Farlige forbikjøringer foretar jeg faktisk aldri lenger, mulig jeg er pysete, men jeg synes det er en god egenskap.
Har kjørt på fellesturer der jeg føler det blir foretatt for mange forbikjøringer og at turen blir stressende. Jeg blir derfor ofte hengende etter. Dette igjen medfører at jeg som oftest ikke deltar på fellesturer. Mine antakelser er antagelig riktig, fordi den siste store undersøkelsen fra NMCU og Trygg Trafikk forteller blandt annet at det skjer flere ulykker der flere kjører sammen.

Jeg anser meg selv som en trygg sjåfør, og når jeg anser mange andres oppførsel i trafikken, så styrker det min tro.

Deler din oppfatning av fellesturer. Jeg velger å kjøre enten alene eller med de som gidder å kjøre i samme tempo som meg. Jeg blir stresset av stressende kjøring, og det igjen gjør at jeg føler meg som en dårligere sjåfør enn når jeg kjører alene.

Mulig jeg endrer oppfatning når jeg får mer erfaring, men per i dag er det slik!
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Intruder »

Er det aktuelt at flere kjører sammen er jeg enig med de som vil kjøre i samme tempo som meg,å kjøre i overkant av hva en liker er ikke min stil !! :mc2 :mc2 ............... :mc1 :mc1 :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av DrGreve »

Intruder skrev:Er det aktuelt at flere kjører sammen er jeg enig med de som vil kjøre i samme tempo som meg,å kjøre i overkant av hva en liker er ikke min stil !! :mc2 :mc2 ............... :mc1 :mc1 :mc1
Hvis ikke alle i kolonnen tar hensyn og og ikke holder et tempo som alle i følget er komfortable med, så er de i mine øyne dårlige kjørekompiser.
Det som er vanlig praksis blant mine kjørekompiser er at alle blir tatt hensyn til. Er det noen som ønsker en litt mer inspirert kjøring på turen, så får de jaggu ta seg en ekstra røyk eller en ekstra kopp kaffe eller brus på rasteplassen/stoppen og heller starte litt etter de andre og beregne det slik at de kommer i kapp til neste avtalte stopp, alternativt finne andre å kjøre sammen med, eller kjøre alene.
Å dra noen over komfortsonen skaper bare ufred og mistrivsel og det er ingen tjent med.
Og jeg er en av de som av og til venter en stund før jeg lunter etter når jeg vil kjenne litt på fartsvinden :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!

Legg inn av Snikendeugle »

Ellers så er det jo bare å la alle kjøre i sitt eget tempo, til bestemt møteplass, og ikke la seg selv "presses" (mentalt) til å gå over egen komfort og ferdighetsgrense fordi noen andre kjører fortere i svingene.
Selvfølgelig, er det snakk om samkjøring med 10+ personer for samholdet's sin skyld og mindre adrenalinkick jaging i svinger er det jo noe helt annet. : )

Kan veldig fort hende jeg kjeder meg om det går altfor sakte, men da er det jo bare å dra forbi i forveien. Er ingen grunn til å holde igjen når somregel hovedmålet med turer er at alle skal ha det gøy :)
Men så langt i erfaring med diverse Mcsiden turer så har det somregel holdt et friskt tempo med evt venting ved kryss osv :) Da med ikke så veldig stor kjøregruppe.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar