Montering av Symtec varmehåndtak...

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av mekkern »

hvis en kobler releet over tenningsnøkkelen risikerer en ikke å glemme å slå av med tomt batteri som resultat... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:hvis en kobler releet over tenningsnøkkelen risikerer en ikke å glemme å slå av med tomt batteri som resultat... :thumleft
Husker ikke helt detaljert hvordan jeg koblet disse tingene, men det virker i hvert fall sånn at alt slår seg av når tenninga slås av. Og det er jo sånn det bør være.
Etter min mening er det bare å glemme de produsentene/selgerne som i en i klare ordelag mener det passer fint å koble direkte til batteriet. Det er faktisk noen som i fullt alvor anbefaler kjøperne å gjøre nettopp dette.
Ikke bra! :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Onsløv »

Nei, ikke bra å koble ting direkte til batteriet... kan jo bli kabelsmelting og kortslutning og kanskje værre ting om noe skulle gå gale...

Bruker alltid sikring på mine koblinger. :janikk

Så de hadde en annen pakke... AD-2? Kanskje jeg går for en slik. Må nesten få sykkelen heim snart og begynne og inspisere. Blir vel ikke gjort noe før sesongen begynner, pga den kommer til å stå i en bekjents garasje, da jeg ikke har noen. Sikkert ikke noe problem å stå der og skru. Men borte bra og hjemme best.. :D
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av FJZZR »

Sikringer og denslags:
ALDRI koble til ekstrautstyr uten at det sitter ei sikring i mellom utstyr og batteri.
(Unnataket kan være sykler med sikringsløse anlegg og egne uttak for denslags, for er det "kursen" sikret elektronisk)
Jeg hadde engang en Bike Guard alarm som var koblet "direkte" på batteriet.

Resultatet var at alarmen tok fyr på vei til jobb, og det var vel mer flaks enn noe annet at ikke hele sykkelen gikk opp i røyk.
Alarmen var for sikkerhets skyld montert på batterikassa :( og det var et skikkelig brennmerke på batteriet i etterkant.

Som dere sikkert skjønner: Alarmen ble brutalt frakoblet der og da!

bergsprekken
Innlegg: 14
Registrert: 28 des 2009, 13:24
Motorsykkelen din: XT 600 E '2001

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av bergsprekken »

Hei igjen :)

Ikke fått rota meg til å få på disse symtec'sa enda, men har fått tak i rel'e fra biltema og studert litt.
Faktisk holdt jeg nesten på å begynne monteringa for en stund siden men hadde litt trøbbel med å finne hvor den bryteren skulle stå, jeg valgte den vippebryteren ikke knappen..men tenkte å lage et lite panel og feste under en eller annen skrue da.

Men det jeg lurte på nå var om noen vet hvor jeg kan hente styrestrøm fra til releet? Tenkte på hovedlyset men.. Hvordan kan jeg koble på der? Skal jeg koble ledningen til releet rett på ledningen som går til lyset eller på selve kontakten på lyset? Og finnes det noen smarte duppedingser for å få "snappa på" en fordeling midt på en kabel?

Har forresten lovet meg sjøl å ikke kjøre utenfor kommunegrensa nå før jeg har fått på symtec, hadde vondt i fingertuppene for 2 uker siden etter en kveldstur..

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Globe »

Du får kjøpt slike klemmer som du kan koble deg inn på eksisterende kabel med. Finnes i ulike farger avhengig av tykkelse på kabelen.

Bilde

Finnes på Claser'n, Biltema, og andre rekvisitabutikker..sikkert noen bensinstasjoner også. Bensinstasjonene har det sikkert liggende i en skuffe rett under der hvor ketchup og sennep står, eller ved siden av lettmelka :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Du får kjøpt slike klemmer som du kan koble deg inn på eksisterende kabel med. Finnes i ulike farger avhengig av tykkelse på kabelen.

Bilde

Finnes på Claser'n, Biltema, og andre rekvisitabutikker..sikkert noen bensinstasjoner også. Bensinstasjonene har det sikkert liggende i en skuffe rett under der hvor ketchup og sennep står, eller ved siden av lettmelka :knegg
OBS!! OBS!!

De klemmene som Globe anbefaler og som vi alle kjenner til og helt sikkert har brukt mange ganger (i hvert fall noen av oss...) er egentlig ikke å anbefale :[-( Hadde anbefalt dem selv, jeg om jeg ikke visste om et alternativ som jeg mener er mye bedre!

Ta heller sikte på å bruke Posi-Trap - solide saker som gir en mye tryggere forbindelse.
Hvor man får kjøpt slike her i landet vet jeg ikke, men ved å søke etter Posi-Trap på Google, evt. eBay osv. vil du helt sikkert på mange treff.

Her en video som viser Posi-Trap i 'praktiken'...:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=NQWYWuNbpog[/video]

Tjuvstrøm hentes for øvrig vanligvis fra baklysledningen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Globe »

Javel.. :-k ...har brukt disse mange ganger. Om man sørger for å benytte rett størrelse til kabelen, samt passer på at kabelen man kobler seg inn på ligger riktig i sporet sitt og ser til å klemme skikkelig ved montering, så skulle vel funksjonen være oppnådd?

Den AJ viser til var jo kjekk da den også kan kobles fra igjen, ved behov for dette. De klemmene jeg refererte til er å se på som "engangsklemmer".

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Javel.. :-k ...har brukt disse mange ganger. Om man sørger for å benytte rett størrelse til kabelen, samt passer på at kabelen man kobler seg inn på ligger riktig i sporet sitt og ser til å klemme skikkelig ved montering, så skulle vel funksjonen være oppnådd?

Den AJ viser til var jo kjekk da den også kan kobles fra igjen, ved behov for dette. De klemmene jeg refererte til er å se på som "engangsklemmer".
Jo'a...
disse klemmene er velprøvde; ingen tvil om det. Men klemmer man litt feil, for å si det sånn, kan det i verste fall skje at ledningen man stjeler strøm fra blir ødelagt.
Det vil ikke skje med Posi-Trap løsningen. En annen fordel med Posi-Trap er at koblingen ikke løsner siden koblingen skrus fast, noe disse "gamledagse" klemmene/'strømtyvene' kan gjøre om man er riktig uheldig siden de klammes på plass...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Bubbu »

Det beste man kan bruke er loddebolt og tinn. Ikke så vanskelig men garantert kontakt. Sett på ei krypestrømpe så blir det bra. Eller så kan man bruke eltape.
(The Beast )

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av AJ »

Bubbu skrev:Det beste man kan bruke er loddebolt og tinn. Ikke så vanskelig men garantert kontakt. Sett på ei krypestrømpe så blir det bra. Eller så kan man bruke eltape.
Har prøvd den løsningen også. Funker for det meste bra, men der det er trangt, som det ofte er på en MC, har jeg kommet til at Posi-Trap funker best for meg.
Slipper å bruke tang og loddebolt på steder hvor det nesten ikke er mulig å komme til... :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av mekkern »

De vanlige "strømtyvene" skulle vært forbudt å selge-værste dritten som finnes. :sick:
veldig kjekt men det blir fort dårlig kontakt og irr.. dette gjør at det kan knekke/brenne av kabelen.
dessuten så er ikke kablene dimensjonert for mer enn lasten de opprinnelig er lagt for.
styrestrøm er annet da..
skikkelige klemmer eller koblinger -eventuellt lodding hvis kablen ikke kan viberere/riste (knekker).
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av Onsløv »

Enig ang strømtyver. Jeg unngår å bruke de så godt som jeg kan!
Loddebolt og krympestrømper er det beste. Alle koblinger bør være vann og fukt-tette. Det blir de ikke med en vanlig strømtyv.

Jeg prøver å gjøre ting slik at når man reverserer alt, så synes det ikke.

bergsprekken
Innlegg: 14
Registrert: 28 des 2009, 13:24
Motorsykkelen din: XT 600 E '2001

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av bergsprekken »

Fått montert det nå, ble veldig bra.
Skal det være fryktelig varmt? Har faktisk ikke prøvd High setting enda, på Low så er det sånn at det nesten er for varmt til å holde i haha, på en varm dag vel og merke..eller det gjør ikke vondt men vil si det er mot grensa, så jeg prøvde ikke high engang. Kjørte etter at sola hadde gått ned en kveld her og da var det helt fantastisk å råne rundt, merket at jeg storkoste meg om selve kjøringa istedenfor å sitte å tenke på hvor kaldt det var og det hjalp for resten av kroppen også ikke bare på henda. På Low er det en ganske så kraftig hetefølelse midt inni håndflata og hele hansken blir varm :) Tenker det kan være at jeg satt på nye holker samtidig som jeg kjøpte fra samme sted, pro grip heter de og de var ganske tynne og gode så kansje varmen går ekstra godt?

Desverre slutta det å funke på tur nr.2..hørte at hvertfall releet slo over(kobla styrestrøm fra baklyset) så da blir det å feilsøke på strømmen fra releet og ut til symtec'a en dag.

Ellers så kan produktet anbefales på det absolutt sterkeste, men det har dere sikkert skjønt allerede :prop:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av Symtec varmehåndtak...

Legg inn av AJ »

Gratulerer, bergsprekken :thumleft
Mine funker bra fortsatt og gir behagelig varme på Low. På High er det en god del mer varme, men ikke på noen måte plagsomt, for å si det slik... ;-);)
Men så har jeg fortsatt originalholkene og de er nok tjukkere enn de du har kjøpt og montert.
Så kan det også kanskje hende at små avvik i monteringen av Symtecelementene kan lede varmen på en annen måte som gjør at holkene varmes opp raskere.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar