Beste måte å stoppe motor?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Jompa »

RuneMC skrev:Det er et en metode som ikke er nevnt...

* Holde forbremsen inne til MC og motor stopper helt (dvs ikke røre clutch) - ofte beste metode ved nødbrems om en ikke har erfaring med å porsjonere ut akkurat riktig mengde bakbrems i tillegg til forbremsen.
Da kan det kanskje være lurt å vurdere og levere tilbake lappen ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av RuneMC »

Hehe, tror ikke det er mange ferske MC-førere hvor det "sitter" det å porsjonere bakbremsen riktig i en panikk-situasjon. Men jeg tok den metoden med å stoppe motoren som del av opplæringen og det ble en god del kortere bremselengde enn forbrems og clutch inn (dvs selv på vanlig MC hvor bremseeffekten er ca 90% fra forhjulet, mot 40/60 på cruiser) Jeg tok det også med kun høyrehånden på styret og venstrearmen ned langs siden - det var for å drille at en ikke skulle gi styreutslag under bremsing - veldig nyttig øvelse synes jeg :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av ega16 »

RuneMC skrev:Hehe, tror ikke det er mange ferske MC-førere hvor det "sitter" det å porsjonere bakbremsen riktig i en panikk-situasjon. Men jeg tok den metoden med å stoppe motoren som del av opplæringen og det ble en god del kortere bremselengde enn forbrems og clutch inn (dvs selv på vanlig MC hvor bremseeffekten er ca 90% fra forhjulet, mot 40/60 på cruiser) Jeg tok det også med kun høyrehånden på styret og venstrearmen ned langs siden - det var for å drille at en ikke skulle gi styreutslag under bremsing - veldig nyttig øvelse synes jeg :thumleft
Det er sant. Veldig mange av ulykke videoen på youtube så ser man at fører låser bakhjulet og omtrent ikke rører forbremsen.

Ja man får kortest bremse lengde når man bruker både bakbrems og forbrems, men da skal virkelig teknikken sitte (man må jo blant annet huske på og kompensere med mindre og mindre mengde bakbrems etterhvert som tyngdepunktet flytter seg fremover og man får mindre og mindre vekt på bakhjulet) og dette kan ikke være like lett i en nødsituasjon hvor man egentlig har nok med å konsentrere om å bruke forbremsen progressivt.

Derfor vil jeg si at det heller er bedre å kunne bruke forbremsen sikkelig og glemme bakbremsen ennå bruke begge deler sånn halveis (med mindre man kjører en cruiser da). Men om man kan bruke begge deler sikkelig så er jo det best, jeg er ikke der enda.

Når det gjelder clutch så ble jeg lært til det motsatte dvs trykke den inn ved nødbrems. Husker ikke hvor jeg leste det men de hadde gjort noe målinger og de kom fra til at man fikk mer effektiv bremsing når man holdt clutchen inne. Dette pga at man slapp motstanden i motoren/bakhjulet som motarbeidet bremsene.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev:Det er et en metode som ikke er nevnt...

* Holde forbremsen inne til MC og motor stopper helt (dvs ikke røre clutch) - ofte beste metode ved nødbrems om en ikke har erfaring med å porsjonere ut akkurat riktig mengde bakbrems i tillegg til forbremsen.
Alt er jo en treningssak, og god bremseteknikk er vel ikke nødvendigvis en medfødt egenskap for de fleste av oss, så øvelser er aldri feil. Men jeg forstår faktisk ikke helt hva du gjør/gjorde her når du sier; "Holde forbremsen inne til MC og motor stopper helt (dvs ikke røre clutch)"
Altså du bremser kun med forbrems, og lar vær å trykke inn clutch mot slutten så motor kveles? Eller du låser bakhjul så motor stopper og sklir inn i mål? Eller du bruker kill-switch så død motor fungerer som bakbrems?

Tror det må være noe jeg misser her, kan du ta oss gjennom det i mer detalj? :mk

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av RuneMC »

Holder brems inne hele tiden ja. Motoren stopper - den dør - og det blir full bems på bakhjulet, men ikke så voldsomt brått hvis du hadde god fart, dvs 4-5 gir eller noe slikt.. Når den stopper helt må du huske på å ta ut bena etterhvert, ellers velter du. :-)

Dvs hvis du ikke rører clutch men går fort av gassen samtidig som du bremser fullt med forbremsen, så får du også hjelp av motorbrems (=bakhjulet) under oppbremsingen. Motsatt hvis du trykker inn clutchen med en gang så triller jo bakhjulet helt fritt og hjelper ikke noe til å få ned farten. En kan selvfølgelig bruke bakbrems i tillegg, men hvor mange sitter med foten klar på bakbremsen, eller må kanskje bruke noen brøkdeler av et sekund på å finne den med foten?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Jompa »

Ser at tråden er svingt litt mere over på nødbremsing enn på å stoppe motorn.

Har selv låst både for og bakhjul flere ganger, og i de aller fleste tilfellene er det ikke noen krise.
Jeg har aldri, såvidt jeg husker, panikkbremset med blikket i asfalten og klemt bremseklipa det jeg klarte med hele kroppsvekta på pedalen, bare så det er sagt.

Men det som skjer ved ei hard oppbremsing er at sykkelen retter seg opp og går rett frem.
Om man da trør for hardt på bremepedalen og låser bakhjulet, kan man forsette ganske mange meter fremover før hjulet sklir ut.
Og man kan også låse forhjulet uten å tryne, selv om det bare er snakk om et veldig kort stykke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Duville »

Mange måter å stoppe mottoren på, ja. Kan jo også bestemme seg for at 100 meter frem så skal jeg stoppe og så beregne hvor mye fart som skal til for å stoppe og når den er oppnådd så bruke killsvitsjen, ta inn clutsjen og bremse seg fint inn langs fortauskanten..... Bare husk å ta av tenninga når du kommer ned i 0 km/h

Av alle temaene som har klart 2 sider må dette være det mest vinterlige temaet som er gått på sommeren..... ut og kjøre i stedet kanskje????

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av RuneMC »

Duville skrev:...Av alle temaene som har klart 2 sider må dette være det mest vinterlige temaet som er gått på sommeren..... ut og kjøre i stedet kanskje????
:lol ja, jeg måtte ha en god kveldstur mellom to av innleggene mine. Stopp på den måten som passer deg. Husk bare på å ta med nøkkelen når du har parkert, og husk skivelåsen når du skal starte igjen - Det er viktigere :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Andreas »

Jeg stopper motoren med rødknappen på høyre sia :vs Rett å slett fordi at Ducati`n ikke er levert med noen tenningslås :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har fått beskjed en gang om alltid å bruke nøkkelen. Så har igrunn bare lagt meg til den vanen :thumleft

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Lamberghini »

Min kjørelærer lærte meg å bruke den lille røde. Tror det er best, man har den jo like under tommelen og kan stoppe motoren uten å ta hendene av styret. I tillegg er det greit å ha det innarbeidet i nødstilfeller.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Duville »

Lamberghini skrev:Min kjørelærer lærte meg å bruke den lille røde. Tror det er best, man har den jo like under tommelen og kan stoppe motoren uten å ta hendene av styret. I tillegg er det greit å ha det innarbeidet i nødstilfeller.
Sa han når du kunne slippe styret? :-k

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Andreas »

Slik bruker jeg forøvrig å stoppe motoren i bilen. Men har ikke fått prøvd det med motorsykkeln enda.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=e5MZcxZdZdw[/video]

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Juleniss1 »

Nå må forumet's guru'er snart konkludere hvordan det er best å stoppe motoren. Jeg er snart bensintom :confused

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38176
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av AJ »

Off-topic, klar over det, men det er mye morsommere å starte en motor.
Og se hva som skjer når man gjør det... :prop:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=BheYmEav85s[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=H5ZgdF67goc[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar