Hvordan en får kneskrap

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

jhn skrev:
DrGreve skrev:
TomB skrev:
LordShaft skrev:
Det går helt fint an å kjøre trygt samtidig som en får kneet i asfalten. Hvertfall om du kjører en litt sportslig sykkel.
Sportslig sykkel? behøver det ikke å være, ikke noe problem å kneskrape med 1200GS
Nedleggvinkel er konstant ved samme fart uansett sykkel hvis ikke noe stopper vinkelen slik som for eksempel fothvilere og eksosanlegg.
Forskjellen ligger i toppvekt når tyngdekraften overgår sentrifugalkraften og selvfølgelig feste(dekk).
Hvis alle parametre er lik(fart og radien på svingen), så er også vinkelen lik, uansett sykkel. Forskjellen ligger i hvilken vinkel dekket slipper :)
:scratch e du sikker :-k ... vil ikke vekt og høyde på fører og mc spille en rolle her? :-k
Jupp, jeg var kanskje litt uklar, men når jeg skrev toppvekt, så ligger det i vekt som skal til for at tyngdekraften overgår sentrifugalkraften, og den er forskjellig i forhold til vekt. Beklager :)
Men vinkelen er uansett lik ved lik fart, samme sporvalg i samme sving uansett sykkel... før det eventuelt slipper.
Sist redigert av DrGreve den 28 apr 2013, 22:46, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Duville »

Nedlegget er vel kun avhengig av fart og vekt.... høy eller lav betyr ingen ting anet enn at det kanskje er vanskeligere å finne balansepunktet med høyt tyngdepunkt.. da hovedsakelig vesentlig høyere enn en mc...

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

Duville skrev:Nedlegget er vel kun avhengig av fart og vekt.... høy eller lav betyr ingen ting anet enn at det kanskje er vanskeligere å finne balansepunktet med høyt tyngdepunkt.. da hovedsakelig vesentlig høyere enn en mc...
Vekt spiller kun inn når det går til h.... og har ingen påvirkning på vinkelen. Da er det fart og radius som spiller inn.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

Duville skrev:Nedlegget er vel kun avhengig av fart og vekt.... høy eller lav betyr ingen ting anet enn at det kanskje er vanskeligere å finne balansepunktet med høyt tyngdepunkt.. da hovedsakelig vesentlig høyere enn en mc...
Vekt spiller kun inn når det går til h.... og har ingen påvirkning på vinkelen. Da er det fart og radius som spiller inn og hvis radiusen og farten er konstant så vil vinkelen bli lik uansett sykkel, om du kjører GoldWing eller Busa.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Duville »

du har visst rett... shittt

:thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

Duville skrev:du har visst rett... shittt

:thumleft
Jeg har sikkert minst tusen runder på ACR og og kjørte litt rr i ungdommen og da var dette elemtær lærdom :)
Så forresten at Globe skulle oppover og han vil se alle railsen som er satt opp rundt banen. Jeg var en av de som kvalitetssikret pilarene som ble pælet ned. Mitt fag er metallurgi og jeg jobbet hos produsenten Ruukki som ga bort alle bjelkene gratis til ACR. Og vi kappet de i rett lengde før de ble levert ;)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
Duville skrev:Nedlegget er vel kun avhengig av fart og vekt.... høy eller lav betyr ingen ting anet enn at det kanskje er vanskeligere å finne balansepunktet med høyt tyngdepunkt.. da hovedsakelig vesentlig høyere enn en mc...
Vekt spiller kun inn når det går til h.... og har ingen påvirkning på vinkelen. Da er det fart og radius som spiller inn og hvis radiusen og farten er konstant så vil vinkelen bli lik uansett sykkel, om du kjører GoldWing eller Busa.
En liten avsporing kanskje, men dette har jeg vært borti ved en annen anledning ... husker ikke når eller hvor ...
.. men hvordan er sammenhengen her? ... mellom fart-nedleggsvinkel-svingradius (etter min forstand har også ekvipasjens høyde og vekt en betydning, bare en magefølelse)
Finnes det ikke en forståelig formel der ute?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

jhn skrev:
DrGreve skrev:
Duville skrev:Nedlegget er vel kun avhengig av fart og vekt.... høy eller lav betyr ingen ting anet enn at det kanskje er vanskeligere å finne balansepunktet med høyt tyngdepunkt.. da hovedsakelig vesentlig høyere enn en mc...
Vekt spiller kun inn når det går til h.... og har ingen påvirkning på vinkelen. Da er det fart og radius som spiller inn og hvis radiusen og farten er konstant så vil vinkelen bli lik uansett sykkel, om du kjører GoldWing eller Busa.
En liten avsporing kanskje, men dette har jeg vært borti ved en annen anledning ... husker ikke når eller hvor ...
.. men hvordan er sammenhengen her? ... mellom fart-nedleggsvinkel-svingradius (etter min forstand har også ekvipasjens høyde og vekt en betydning, bare en magefølelse)
Finnes det ikke en forståelig formel der ute?
Du er nødt til å ha en korrekt vinkel i forhold til fart og radius for å motvirke sentrifugalkraften og den blir ikke påvirket av vekt. Vekten spiller bare inn når hvor i vinkelen det går på skogen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av pelsen »

DrGreve skrev:
Duville skrev:Nedlegget er vel kun avhengig av fart og vekt.... høy eller lav betyr ingen ting anet enn at det kanskje er vanskeligere å finne balansepunktet med høyt tyngdepunkt.. da hovedsakelig vesentlig høyere enn en mc...
Vekt spiller kun inn når det går til h.... og har ingen påvirkning på vinkelen. Da er det fart og radius som spiller inn og hvis radiusen og farten er konstant så vil vinkelen bli lik uansett sykkel, om du kjører GoldWing eller Busa.
plassering av tyngdepunkt har vel noe å si her, jo høyere tyngdepunkt, jo mindre vinkel er nødvendig.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev:
Duville skrev:Nedlegget er vel kun avhengig av fart og vekt.... høy eller lav betyr ingen ting anet enn at det kanskje er vanskeligere å finne balansepunktet med høyt tyngdepunkt.. da hovedsakelig vesentlig høyere enn en mc...
Vekt spiller kun inn når det går til h.... og har ingen påvirkning på vinkelen. Da er det fart og radius som spiller inn og hvis radiusen og farten er konstant så vil vinkelen bli lik uansett sykkel, om du kjører GoldWing eller Busa.
En liten avsporing kanskje, men dette har jeg vært borti ved en annen anledning ... husker ikke når eller hvor ...
.. men hvordan er sammenhengen her? ... mellom fart-nedleggsvinkel-svingradius (etter min forstand har også ekvipasjens høyde og vekt en betydning, bare en magefølelse)
Finnes det ikke en forståelig formel der ute?
Du er nødt til å ha en korrekt vinkel i forhold til fart og radius for å motvirke sentrifugalkraften og den blir ikke påvirket av vekt. Vekten spiller bare inn når hvor i vinkelen det går på skogen.
:sk? :-k . det ser ut til at æ må stole på dæ ... inntil videre

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Duville »

Pelsen:
Akkurat der er greven og jeg veldig enige. Kraften går rett ned uansett om den kommer fra en halv meter eller 4 meter det er bare nøyaktigheten og balansen som påvirkes med høyere tyngdepunkt...

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

He, he. Newtons lov har fremdeles gyldighet :)
Pelsen, uansett høyde eller vekt så er vinkelen konstant så lenge fart og radius er lik.
Det som har mest å si for å komme raskest igjennom en sving er faktisk sporvalg, men det bør praktiseres på en bane og ikke med muligheter for møtende trafikk.
Sist redigert av DrGreve den 28 apr 2013, 23:27, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av LordShaft »

Hvor mange grader er det realistisk å legge en R sykkel på vanlige sport eller sport/touring dekk? :scratch
Noen som har et godt svar på det?

Jeg ser mange som kjører med kneskrap, men de henger jo så langt ut på sykkelen det er mulig å komme. Sykkelen er jo nesten ikke legg på i det hele tatt :knegg
Skal det være kneskrap, så skal det være kneskrap

Slik som denne f.eks
[video]http://www.youtube.com/watch?v=G9O-SsCnU6A[/video]

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av pelsen »

Duville skrev:Pelsen:
Akkurat der er greven og jeg veldig enige. Kraften går rett ned uansett om den kommer fra en halv meter eller 4 meter det er bare nøyaktigheten og balansen som påvirkes med høyere tyngdepunkt...
Ja , men med høyere tyngdepunkt oppnår man den nødvendige horisontalkomponenten med mindre vinkel. Er ikke dette en enkel kraftbalanse?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

Duville skrev:Pelsen:
Akkurat der er greven og jeg veldig enige. Kraften går rett ned uansett om den kommer fra en halv meter eller 4 meter det er bare nøyaktigheten og balansen som påvirkes med høyere tyngdepunkt...
:thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar