politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av jhn »

Ser ikke heller det helt store problemet ... det arrangeres jo ukentlig utrykningskjøretøykurs rundt omkring i landet for både politi, brann og ambulanse-folk ... de må jo øve ... det kommer oss til gode.
Men det selvfølgelig være forhold for slik kjøring ... om det var tilfelle her vet ikke jeg.
Det kan også se ut til at det var noe misnøye med det formelle i denne saken ... det har jo blitt sagt ting som:
"øvelsen var jo avsluttet"

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Crinos »

Så lenge de er UNDER øvelse, så er jo slikt OK. Men i dette tilfellet var jo øvelsen avsluttet.
Det at de frifinnes fordi bilene de bruker er tilpasset forholdet, og sjåførene er trente..

Vell.. Jeg tør å påstå at begge BMW'nene mine er bedre egnet for den slags kjøring enn de crappy bilene UP farter rundt med.
Sjåførtrening.. vell... R lisens burde vell holde som bevis på at man kan kjøre teknisk og fort ?

Med andre ord, setter man opp en kvass bil, burde man få fri hastighet.. Ettersom Polities UP folk blir frikjent, må vell en dyktigere sjåfør, med en bedre bil I ALLE FALL bli frikjent..

Dog... Tviler sterkt på at min fremtid hadde vert noe annet enn pallesnekrnig om jeg hadde blitt stoppet i den slags hastighet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av EasyRider »

jhn skrev:Ser ikke heller det helt store problemet ... det arrangeres jo ukentlig utrykningskjøretøykurs rundt omkring i landet for både politi, brann og ambulanse-folk ... de må jo øve ... det kommer oss til gode.
Men det selvfølgelig være forhold for slik kjøring ... om det var tilfelle her vet ikke jeg.
Det kan også se ut til at det var noe misnøye med det formelle i denne saken ... det har jo blitt sagt ting som:
"øvelsen var jo avsluttet"
Er ening i det du sier om at dem må få øve på utrykning.
Det jeg synes er litt rart, er at denne øvelsen skjer i en tunnel som er beryktet og har en utrolig dårlig sikkerhet til å være så ny.
Det har jo alt vært en stor ulykke i denne tunnelen. Og det var bare flaks som gjorde at det ikke gikk liv tapt den gangen.
Denne tunnelen har jo så dårlig sikkerhet, at de har nå i 1 år nektet de tyngste traileren å kjøre her.
Er rimelig sikker på at hvis de først må ha øvlese i en tunnel, så finnes det vel bedre alternativer, og eventuellt ha statister med kjøretøy. Og som du sier øvelsen var jo avsluttet.

Dette blir jo som når du er ferdig med trackday på rudskogen så skal du bare forsette å kjøre som en "idiot" på vei hjem.
Politiet har like mye ansvar for sine medtrafikanter som du og jeg. Og jeg mener dette må de respektere og bør slås ned på.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av jhn »

Crinos skrev:Så lenge de er UNDER øvelse, så er jo slikt OK. Men i dette tilfellet var jo øvelsen avsluttet.
Det at de frifinnes fordi bilene de bruker er tilpasset forholdet, og sjåførene er trente..

Vell.. Jeg tør å påstå at begge BMW'nene mine er bedre egnet for den slags kjøring enn de crappy bilene UP farter rundt med.
Sjåførtrening.. vell... R lisens burde vell holde som bevis på at man kan kjøre teknisk og fort ?

Med andre ord, setter man opp en kvass bil, burde man få fri hastighet.. Ettersom Polities UP folk blir frikjent, må vell en dyktigere sjåfør, med en bedre bil I ALLE FALL bli frikjent..

Dog... Tviler sterkt på at min fremtid hadde vert noe annet enn pallesnekrnig om jeg hadde blitt stoppet i den slags hastighet.
Hvis du leser det som står i oppslaget som SuperMorten linket ti, så står det:
"Av medieoppslagene kan det se ut som Spesialenheten har lagt vekt på at bilene som politiet brukte under øvelseskjøringen var særskilt egnet for kjøring i høy hastighet. Dette er ikke riktig."

Det du sier om dine biler og RR-lisens osv blir jo bare tåpelig.
Og det at øvelsen var avsluttet er jo bare en formell/administrativ/papir-sak ... det var de samme sjåførene, de samme instruktørene og de samme bilene ... forskjellen er at kjøringen foregikk noen minutter etter at øvelsen var formellt avsluttet.
Det står også i artikkelen:
"Ved vurderingen i denne saken la Spesialenheten til grunn at det var lite trafikk på tidspunktet da fartsmålingen ble gjort. Sjåførene foretok vurderinger av trafikksikkerheten i forhold til fart og de momentene det skulle øves på."
Dette burde de være i stand til å gjøre ... gi de litt tillit

Men misforstå meg rett ... jeg mener ikke at politiet skal få kjøre som de vil, når de vil ... det må være forhold for slik kjøring, og det formelle må være i orden ...altså en planlagt øvelse.
Men statister under en øvelse på offentlig vei, er vel ikke nødvendig, og heller ikke helt vanlig i forhold til de øvelsene jeg vet om i allefall

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Duville »

Å ha øvelse i denne tunellen er null verd. Forfølgelse av en terrorist i fart mer enn det som er lovlig kjøring og som forviller seg inn i denne tunellen må jo være det værste de kan gjøre. Da presser de ham opp i mer fart enn nødvendig og provoserer frem ulykker.


Da er løsningen å slakke helt ned og kontakte andre siden og be dem om en veisperring på andre siden.... DETTE burde de øvd på.


Villmanskjøring i 200+ i den tunellen er villmansskjøring enten det er med politibil eller privatbil.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av jhn »

Duville skrev: Å ha øvelse i denne tunellen er null verd. Forfølgelse av en terrorist i fart mer enn det som er lovlig kjøring og som forviller seg inn i denne tunellen må jo være det værste de kan gjøre. .
Joda, tuneller er kanskje ikke det beste stedet for slik øvelse og jakt ... enig i det.


Duville skrev: Da presser de ham opp i mer fart enn nødvendig og provoserer frem ulykker..
Akkurat dette momentet dukker jo opp under alle biljakter ... det er vel en ting som må vurderes fra sak til sak ... alt etter forholdene.
Som sagt tidligere, jeg mener ikke at politiet skal få kjøre som de vil, når de vil ... det må være forhold for slik kjøring

Duville skrev: Da er løsningen å slakke helt ned og kontakte andre siden og be dem om en veisperring på andre siden.... DETTE burde de øvd på.


Villmanskjøring i 200+ i den tunellen er villmansskjøring enten det er med politibil eller privatbil.
Ikke uenig her heller

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Duville »

jhn skrev:
Duville skrev: Å ha øvelse i denne tunellen er null verd. Forfølgelse av en terrorist i fart mer enn det som er lovlig kjøring og som forviller seg inn i denne tunellen må jo være det værste de kan gjøre. .
Joda, tuneller er kanskje ikke det beste stedet for slik øvelse og jakt ... enig i det.


Duville skrev: Da presser de ham opp i mer fart enn nødvendig og provoserer frem ulykker..
Akkurat dette momentet dukker jo opp under alle biljakter ... det er vel en ting som må vurderes fra sak til sak ... alt etter forholdene.
Som sagt tidligere, jeg mener ikke at politiet skal få kjøre som de vil, når de vil ... det må være forhold for slik kjøring

Duville skrev: Da er løsningen å slakke helt ned og kontakte andre siden og be dem om en veisperring på andre siden.... DETTE burde de øvd på.


Villmanskjøring i 200+ i den tunellen er villmansskjøring enten det er med politibil eller privatbil.
Ikke uenig her heller

Det spesielle her er jo at det ikke finnes fluktveier OG at tunellen er så lang at har terroristene først forvillet seg inn i tunellen så rekker onkel på andre siden å reagere OG stenge før de er gjennom....

Slik kjøring de har bedrevet her er kun lek for voksne gutter og ingen ting annet. Dette skulle vært pådømt på linje med hvilken som helst annen råkjører, for det er det dette er!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: politi i 205 km/t -

Legg inn av jonnykr »

SuperMorten skrev:
gsx750_80 skrev:
SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Siste nytt i saken er at Politimester i Follo vurderer å anke

http://dt.no/nyheter/up-rakjoring-vurde ... -1.7834759" onclick="window.open(this.href);return false;
Han vurderte.. – Nå kan jeg ikke gjøre det uansett, klagefristen har gått ut for lengst, sier han.


Jeg mener at det er litt journalistisk oppgulp, som vi biter på. De kjørte med lyd og lys. De som satt bak rattet var opplært til dette. Det er selvsagt ikke bra at de gjør dette i rushtrafikken, men pokker hvor mye rush kan det være hvis det er mulig å holde 200 km/t. Vedder på at politifolka er mentalt sjekket, og så lenge ingen av de er suicidale, vil jeg anta at de fant det forsvarlig. Jeg har mange venner og tidligere kollegaer som har samme kjøreopplæring som politiet. Jeg vet at dette foregår på norske veier daglig. Tabben de gjorde denne gangen var at de passerte en fotoboks. Normalt legger de treningen til områder uten fotoboks. Da er det ingen som reagerer på blålys i 200
Høyfartsøvelsene var avsluttet tidligere på dagen, sto det. Og:

"Avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens Vegvesen i Akershus slo først alarm og kontaktet politimesteren i Follo.

- Vi har forståelse for at politiet skal kunne trene. Men vår oppfatning er at det må skje under forsvarlige forhold. Vi reagerte på at dette skjedde i Oslofjordtunnelen. Denne tunnelen er ikke egnet for slik kjøring, sier Bogsrud. "

Om slik kjøring "foregår på norske veier daglig" gjør ikke det saken bedre, og unnskylder ikke slik trafikkatferd, hverken fra politiet eller andres side, men her har vi antakelig ulike oppfatninger.
Jeg forsøker ikke unnskylde, for all del. Jeg forsøker å finne motargumenter i en tråd hvor alle er enige. Blir fort kjedelig da :p Prøver dog kanskje å trøste meg selv med at det er tryggere med en politimann i 200 enn en 18 åring i 200. At det er hverdagskost var ment som sakopplysning. Fast øvingsområde er oftest E6 mellom Oslo og Gardermoen. Her er det ingen fotobokser.

Forøvrig hvis du vil ha min oppriktige mening burde spesialenheten vært nedlagt, da dette blir litt for mye bukken og havresekken. Man burde heller hatt et nøytralt organ utenfor politiet som kunne etterforske snusk i politiet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Jeg er enig med deg jeg og hadde tenkt å skrive om det allerede som den første kommentaren til innlegget, men ombestemte meg, fordi jeg "er den jeg er" og garantert ville fått hørt akkurat det. Men jeg også synes dette er overdimensjonert og ser ingen store problemer med dette. En feilvurdering ja, men e straffbar handling? Njaaaa. :scratch

Og nå kaster jeg brannfakkelen: For meg blir det paradoksalt når dette skjer på et MC forum av alle steder og kritikken er så ensidig. JEG, kunne aldri tenke meg å kritisere dette, for hva med meg selv? Som flere ganger har kjørt i de samme hastighetene på MC på offentlig vei? Er JEG den rette til å kritisere dette?

Jeg tør vedde på at mange her inne har gjort det samme og kommer til å gjøre det igjen. Og da er det enste argumentet som står igjen at: "de er politi og skal gå foran med gode eksempler". Joda, men de var jo relativt godt egnet for kjøringen og under kontroll av kyndige instruktører.

Hvor ofte kan VI si de samme når vi er ute å vrir på gassen og "bare tester litt" ute på veiene?
Sist redigert av jonnykr den 08 apr 2013, 14:52, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av EasyRider »

jhn skrev:
Men statister under en øvelse på offentlig vei, er vel ikke nødvendig, og heller ikke helt vanlig i forhold til de øvelsene jeg vet om i allefall
Vet dette ikke er normalt.
Men ved øvelse i en dårlig sikkert tunnel, så kunne dette ha vært noe å tenke på?.
Egentlig vil jeg si at å kjøre i over 200 i denne tunnelen er det samme som å ha ekstremt dårlig dømmekraft.
Politi eller ei.

Noen sitater, hentet fra wikipedia.
"Siden tunnelen ble åpnet har det inntruffet flere hendelser inne i tunnelløpet som har ført til stenging, i alt 300 årlige stengninger, hvor rundt 30 er planlagt.[5] En stenging skyldes alt fra at gjenstander faller av biler og at biler går tomme for bensin, til mer dramatiske årsaker som brann. Oslofjordtunnelen har vært rammet av flere bilbranner, hvor en del har vært gangske alvorlige, sist 23. juni 2011 hvor 34 mennesker måtte bli evakuert. Norges Lastebileier-Forbund har lite positivt å si om Oslofjordtunnelen. Regionsjef i Buskerud, Vestfold og Telemark, Olav Klasson Vefald, sa til VG i dagene etter ulykken at de frykter at en langt alvorligere ulykke snart ville skje ettersom tunnelen er underdimensjonert og i tillegg har en stigning på 7 prosent."

"Den over syv kilometer lange tunnelen har kun én eneste nødutgang, som i tillegg ikke er markert"
Dette var før den store ulykken 23. juni. Nødutgangen skal nå være markert.

Mer om denne tunnelen kan du jo lese på http://no.wikipedia.org/wiki/Oslofjordtunnelen
Ikke mye hyggelig lesning. En har også omkommet.

Også skal en dundre rundt i 200 km/t i en mørk tunnel 137 meter under havet.
Det kunne ihverfall aldri innfalle meg.

Jeg vil jo gå så langt at hvis politiet hadde hatt et skarpt oppdrag og kjørt etter en galing ned den tunnelen så burde dem ha avsluttet forfølgelsen, da konsekvensene kan bli fatale, for da jager de folk "som ikke er erfarne i høy hastighet"

Også kan en jo spørre seg, hva om det skjedde noe på Hurumsiden som gjorde at politiet i Follo måtte rykke ut og kjøre igjenom tunnelen.. er det da forsvarlig å kjøre igjennom den over 200 km/t ?
Det blir jo et spørsmål om hva du sparer i tid. kontra å kjøre i tunnelen i 110 km/t eller 150 km/t. (du har da mye bedre oversikt og reaksjonsevne)
Samt at de må tas en vudering på hvor alvorlig er utrykkningen.
Norsk strafferett tilsier at du ikke skal utsette flere for livsfare en du kan redde.

Men dette blir å gå langt utenfor diskusjoenen. Men en kan jo tenke litt på det.

PS:så nå at andre har svart noe av det samme, men nå har jeg brukt tid på skrive..så da blir det postet :P :p
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av jhn »

Crinos skrev:
Vell.. Jeg tør å påstå at begge BMW'nene mine er bedre egnet for den slags kjøring enn de crappy bilene UP farter rundt med.
He he he, jeg la ikke merke til denne formulering til å begynne med ... litt sånn som man hører fra undommen som har brukt alle egne, og halvparten av pappas sparepenger til å kjøpe den råeste (vanligvis) BMW'n de kunne oppdrive.
Det ser ut til at den holdningen BMW mc eiere ofte beskyldes for å ha, også gjelder de som har BMW's biler
Litt spesielt å se slike uttalelser fra en voksen mann :eh

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: politi i 205 km/t -

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
Og nå kaster jeg brannfakkelen: For meg blir det paradoksalt når dette skjer på et MC forum av alle steder og kritikken er så ensidig. JEG, kunne aldri tenke meg å kritisere dette, for hva med meg selv? Som flere ganger har kjørt i de samme hastighetene på MC på offentlig vei? Er JEG den rette til å kritisere dette?

Jeg tør vedde på at mange her inne har gjort det samme og kommer til å gjøre det igjen. Og da er det enste argumentet som står igjen at: "de er politi og skal gå foran med gode eksempler". Joda, men de var jo relativt godt egnet for kjøringen og under kontroll av kyndige instruktører.

Hvor ofte kan VI si de samme når vi er ute å vrir på gassen og "bare tester litt" ute på veiene?
:thumleft Dette er tanker jeg også ofte gjør meg når jeg leser lignende tråder. Jeg har litt vanskelig med å kritisere alt for hardt, når jeg vet at heller ikke jeg alltid følger fartsgrensene. Det blir litt hyklersk i mine øyne ... spesielt på et mc-forum som har et hav av folk som i div sammenhenger innrømmer å ha hatt lignende hastigheter ... til og med en egen tråd om "hvor fort har du kjørt"
Hvis man har så høy moral at dette: "de er politi og skal gå foran med gode eksempler". er et stort og viktig moment, så burde de ha like høymoralske holdninger i forhold til egen adferd

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: politi i 205 km/t -

Legg inn av Duville »

jonnykr (ryddet litt her)



Ikke noen brannfakkel i det hele tatt.

Blir jeg stoppet i 150 + så får jeg en straff som er i hht forbrytelsen. I tillegg foretar Politiet en "vurdering" og tar lappen min for en tid uansett om jeg risikerer å miste jobben, kjerringa, hus eller hva det nå er som skjer, det er ikke deres problem og jeg skulle ha tenkt på det før jeg startet opp.

Når Politiet bedriver villmannskjøring på lik linje med meg så skal det ha samme konsekvens for dem som for oss. De skal ikke ha noen fortrinn eller fritak når de kjører som galninger. De skal tas på linje med alle andre. Kameraderi kalles det de bedriver nå.

DET er budskapet. .

----- og denne går til Jhn også bare så det er sagt!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: politi i 205 km/t -

Legg inn av EasyRider »

jhn skrev:
jonnykr skrev:
Og nå kaster jeg brannfakkelen: For meg blir det paradoksalt når dette skjer på et MC forum av alle steder og kritikken er så ensidig. JEG, kunne aldri tenke meg å kritisere dette, for hva med meg selv? Som flere ganger har kjørt i de samme hastighetene på MC på offentlig vei? Er JEG den rette til å kritisere dette?

Jeg tør vedde på at mange her inne har gjort det samme og kommer til å gjøre det igjen. Og da er det enste argumentet som står igjen at: "de er politi og skal gå foran med gode eksempler". Joda, men de var jo relativt godt egnet for kjøringen og under kontroll av kyndige instruktører.

Hvor ofte kan VI si de samme når vi er ute å vrir på gassen og "bare tester litt" ute på veiene?
:thumleft Dette er tanker jeg også ofte gjør meg når jeg leser lignende tråder. Jeg har litt vanskelig med å kritisere alt for hardt, når jeg vet at heller ikke jeg alltid følger fartsgrensene. Det blir litt hyklersk i mine øyne ... spesielt på et mc-forum som har et hav av folk som i div sammenhenger innrømmer å ha hatt lignende hastigheter ... til og med en egen tråd om "hvor fort har du kjørt"
Hvis man har så høy moral at dette: "de er politi og skal gå foran med gode eksempler". er et stort og viktig moment, så burde de ha like høymoralske holdninger i forhold til egen adferd
Er ganske så stor forskjell på ansvarforholdet her kontra oss vanlige borgere og politiet.
De er annsatt til overvåke og passe på at vi vanlige brukere overholder lov og orden. De er også i bestittelse til å aresterre oss vanlige borgere og frarøve oss vår frihet. For å kunne ha denne myndigheten har de 3 års opplærring på høyskole. Her blir det sakt klart og tydlig i fra hviken ansvarsrolle og holdning det forventes av en politimann. Dette fordi dem har så stor "makt"
Ved siden av dette må også de overholde den loven de selv passer på. Dette er et stort ansvar. Hvis dette ikke passer en, så bør en helt enkelt ikke bli politimann eller kvinne.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: politi i 205 km/t -

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:jonnykr (ryddet litt her)



Ikke noen brannfakkel i det hele tatt.

Blir jeg stoppet i 150 + så får jeg en straff som er i hht forbrytelsen. I tillegg foretar Politiet en "vurdering" og tar lappen min for en tid uansett om jeg risikerer å miste jobben, kjerringa, hus eller hva det nå er som skjer, det er ikke deres problem og jeg skulle ha tenkt på det før jeg startet opp.

Når Politiet bedriver villmannskjøring på lik linje med meg så skal det ha samme konsekvens for dem som for oss. De skal ikke ha noen fortrinn eller fritak når de kjører som galninger. De skal tas på linje med alle andre. Kameraderi kalles det de bedriver nå.

DET er budskapet. .

----- og denne går til Jhn også bare så det er sagt!
Det er EN vesentlig forskjell her, Politiet har i utrykning lov til å bryte fartsgrenser. De gjør et nesten daglig i øvelssesøyemed f.eks. på E6. Så feilen som ble gjort her er at kjøringen ikke var klarert på forhånd, MEN det VI ikke har når vi bryter grensene, er kvalifiserte instruktører med oss som har dette som jobb. De var på vei etter et kurs i utrykningskjøring også.

Så for meg handler dette kun om et disiplinær/regelbrudd, som ikke kan settes i et likhetstegn med når vi uten samme erfaring, uten instruktører, kun basert på vår egen "vurderingsevne" som det kan være så som så med, gir flatt jern ute på veiene våre og skryter av det etterpå.

Det er som allerede nevnt en dobbeltmoral jeg ikke vil være bekjent med å inneha. Du derimot må selv velge hva du vil stå for.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: politi i 205 km/t -

Legg inn av jonnykr »

EasyRider skrev:
jhn skrev:
jonnykr skrev:
Og nå kaster jeg brannfakkelen: For meg blir det paradoksalt når dette skjer på et MC forum av alle steder og kritikken er så ensidig. JEG, kunne aldri tenke meg å kritisere dette, for hva med meg selv? Som flere ganger har kjørt i de samme hastighetene på MC på offentlig vei? Er JEG den rette til å kritisere dette?

Jeg tør vedde på at mange her inne har gjort det samme og kommer til å gjøre det igjen. Og da er det enste argumentet som står igjen at: "de er politi og skal gå foran med gode eksempler". Joda, men de var jo relativt godt egnet for kjøringen og under kontroll av kyndige instruktører.

Hvor ofte kan VI si de samme når vi er ute å vrir på gassen og "bare tester litt" ute på veiene?
:thumleft Dette er tanker jeg også ofte gjør meg når jeg leser lignende tråder. Jeg har litt vanskelig med å kritisere alt for hardt, når jeg vet at heller ikke jeg alltid følger fartsgrensene. Det blir litt hyklersk i mine øyne ... spesielt på et mc-forum som har et hav av folk som i div sammenhenger innrømmer å ha hatt lignende hastigheter ... til og med en egen tråd om "hvor fort har du kjørt"
Hvis man har så høy moral at dette: "de er politi og skal gå foran med gode eksempler". er et stort og viktig moment, så burde de ha like høymoralske holdninger i forhold til egen adferd
Er ganske så stor forskjell på ansvarforholdet her kontra oss vanlige borgere og politiet.
De er annsatt til overvåke og passe på at vi vanlige brukere overholder lov og orden. De er også i bestittelse til å aresterre oss vanlige borgere og frarøve oss vår frihet. For å kunne ha denne myndigheten har de 3 års opplærring på høyskole. Her blir det sakt klart og tydlig i fra hviken ansvarsrolle og holdning det forventes av en politimann. Dette fordi dem har så stor "makt"
Ved siden av dette må også de overholde den loven de selv passer på. Dette er et stort ansvar. Hvis dette ikke passer en, så bør en helt enkelt ikke bli politimann eller kvinne.
Selvfølgelig er det ikke forskjell på ansvarsforhold her. Vi har det samme ansvaret for å overholde lover og regler som alle andre. Vi kan ikke unnskylde oss fra ansvaret for egne bevisste handlinger slik du gjør her.

SÅ, kan vi diskutere om Politiet har et STØRRE ansvarsområde en oss og der er svaret ja. Men her snakker vi om en spesiell situasjon med skolerte førere med instruktører. De vi klager på ofte kommer for sent når vi trenger dem. Og jeg mener at det er kritikkverdig ja og et disiplinærbrudd, men straffbart mener jeg at det ikke skal være.

Så jeg har et meget avslappet forhold til dette "forferdelige lovbruddet" gitt.
Tut & Kjør!

Svar