Kåpeglass og støy...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Intruder »

Baron von Waffel skrev:godt råd. Som jeg helt klart vil følge. Det enkleste er jo å skru av hele og prøve uten.

Den skjermen jeg har nå er ikke original, men originalskjermen har nok en tidligere eier beholdt eller kastet.

På Veslederoen har jeg satt på en litt høyere skjerm enn originalt. Og det hjalp. Men den går jo ikke ofte i hastigheter hvor dette merkes plagsomt.
Bruker åpen hjelm,i tillegg har jeg en skjerm som går omtrent i hakehøyde.Hadde høyere skjerm før,men etter at jeg ble påkjørt fikk jeg en lavere type,tross innvendinger fra meg.
Men verksted/forsikringsselskap visste selvsagt bedre enn jeg. :ills
(Dette ble vel ingen klokere av ?)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Ragnhild »

Å joda, Intruder

Pollti

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Pollti »

Det var jaggu meg overaskende. \:D/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38110
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

mfajf har etterlyst mitt siste modifiseringseksperiment på vindskjermen til TDM 900.

Her følger bilder som viser denne enkle moddingen, som kan gi gunstig effekt for enkelte.
Modifiseringen er gjort med originalskjermen.

Veldig enkelt å gjøre: Skru løs alle skjermskurene (det ideelle er å bytte ut de sorte plastskruene med skruer i metal slik jeg har gjort siden moddingen trolig øker belastningene på i hvert fall de tre nederste skruene), plassér en avstandskive på fra 3 til 5 mm mellom kåpedel og skjerm på den midterste skruen nederst, helst en som er laget av plast slik jeg har gjort, og skru så på skjermen igjen og tilpass den best mulig til underlaget, dvs. lyktkåpen.

Bilder sier ofte mer enn tusen ord, heter det. Håper det gjelder i dette tilfellet også - se bildene nedenfor.

Det som skjer med denne moddingen er at det kommer luft/fartsvind gjennom spalten nederst på skjermen og i mange tilfeller gir dette en turbulensreduserende effekt.
Ikke spør meg om tekniske ting vedrørende utjevning av luftstrømmer osv.
De som har greie på denslags må selvfølgelig gjerne komme med innspill.

Bilde

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av hansraymond »

Enkleste er oftest det beste! mener nå jeg, og dette er ett premie-eksempel på det! Bra AJ.. :thumleft
mange sykler har sånne spalter i vindskjermene. feks en del GoldWinger etc..
sikker flere som kan bruke det trikset..ikke bare på Tdm'er.. :scratch
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38110
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

hansraymond skrev:Enkleste er oftest det beste! mener nå jeg, og dette er ett premie-eksempel på det! Bra AJ.. :thumleft
mange sykler har sånne spalter i vindskjermene. feks en del GoldWinger etc..
sikker flere som kan bruke det trikset..ikke bare på Tdm'er.. :scratch
Helt sikkert! Men det forutsetter nok at man har en skrue i midten nederst slik TDM 900 har.
TDM 850 har ikke skrue i midten nederst på skjermen og dermed er det kanskje ikke like lett å gjøre det samme på den sykker'n...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av mfajf »

Burde jo også være mulig å ha skiver mellom alle skruene på kåpeglasset, men det ser kanskje litt "heimesnekra" ut. Uansett, dette må prøves. Takker så mye AJ.
Jan

mekkern
Innlegg: 7640
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av mekkern »

skal du ha det skikkelig bra så legger du 2 glass på hverandre med spacere på 2cm i bunn og 1-1,5 på topp... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38110
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:skal du ha det skikkelig bra så legger du 2 glass på hverandre med spacere på 2cm i bunn og 1-1,5 på topp... :thumleft
Jeg har faktisk to originalkåpglass og fikk veldig lyst til å prøve mekkerns forslag!
Kommer jeg helt sikkert til å gjøre i løpet av høsten. Metallskruene jeg har istedet for de originale plasskruene tror jeg også er lange nok til å gjøre et sånt forsøk.

Hm... ingen dum idé dette, mekkern :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av mfajf »

Flott forslag. Og du er prøveklut AJ :)
Jan

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Geso »

Har igrunnen samme utfordring som AJ.
Syntes vinden treffer meg midt i hjelmen.
Kunne tenke meg å prøve å få til noe bedre.
Har originalt kåpeglass, samt ett som er litt høyere.
Syntes det som er høyere kreerer mere støy, og bruker derfor det originale.

Er det noen som har erfaring med dette:
Bilde

Fra http://www.twistedthrottle.com/trade/pr ... /1669/200/

Ser ut som om man her kan "styre" luftstrømmen!?


Geir
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

mekkern
Innlegg: 7640
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av mekkern »

det blir litt som det jeg foreslo bare i litt mindre målestokk....det hjelper for å få vinden litt høyere... spørs hvor mye som trengs...ellers må man få vinden til å treffe under hjelmen for å få roligere luft...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

MadMan
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2009, 22:15
Motorsykkelen din: Yamaha TDM900 2007

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av MadMan »

Hvis lufta treffer hjelmen blir det støy, hvis lufta går over hjelmen blir det dårlig ventilasjon i hjelmen, merkes godt på varme dager ;-) , merket det når jeg hadde en høy skjerm på TDM'n med en ekstra forlenger.

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38110
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

MadMan skrev:Hvis lufta treffer hjelmen blir det støy, hvis lufta går over hjelmen blir det dårlig ventilasjon i hjelmen, merkes godt på varme dager ;-) , merket det når jeg hadde en høy skjerm på TDM'n med en ekstra forlenger.

Bilde
Dette er vel samme 'vippen' som Ragnhild har på GS'en sin...
Hun skryter av den, men den har kanskje ikke samme effekten på TDM'en... :dontknow

Ellers må jeg bare får nevne at den touringskjermen du har montert på TDM'en og som vises på bildet er noe av det verste jeg har opplevd!
TDM'en min ble levert med en slik og den ble fort erstattet med en kortere en. Jeg fikk turbulenssjokk etter bare noen få mil med touringskjermen... Ikke brukbar i det hele tatt, i hvert fall ikke for meg :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av mfajf »

Tror nok at problemet mitt er at vinden kommer mot halsen, og deretter inn i hjelmen. Får jeg vinden ned mot brystet vil problemet forsvinne, tror jeg.
Har nettopp plassert et lite avstandsstykke innunder nederste skrue på glasset, og skal prøve dette senere i dag. Tror egentlig det er litt for lite til å gjøre underverker. Neste steg blir nok å lage noen "kåpeglass" av stiv papp, og prøve meg frem med diverse utforminger.
Jan

Svar