Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Skal jeg forbi noen som kjører i 80-90,så girer jeg ned 2 trinn...

Har bare 810 cc, og ikke noe bunndrag,nesten som å kjøre 2-takter.
10 hk mindre enn zx10r og 10 Nm mere
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:Spørs hva en skal bruke biken til, og hvordan man liker effekten presentert. Man kan lett bli litt "bortskjemt" med 1352ccm. Min kone Hege og jeg fløy til Bodø en gang og var på vår hytte der. Etter noen dager fant vi ut å skulle leie en VFR800 VTEC. Bare en ting å si, det var jævlig dødt! Selv om man pisket den og banna i hjelmen, var det lite guff. Så for min del, slik jeg kjører nu, er 1000ccm grensa. Jeg mener, jeg ligger i 80-90 og skulle kjapt forbi, men, det hendte jo nesten ingenting..
Jeg/vi liker å kjøre i alpene og til/fra, dvs tar toget ene veien, og da vil jeg ha en bike som også duger på autobahn, ikke det at vi kjører så veeeeldig fort, hvilket det virker som de fleste her trur, men jeg liker ikke at biken ikke henger med, at den føles å være "presset". Har man mye kubikk og bra med effekt, føles det ganske så macho å ligge i 180 med last og kjenne at her er den ikke anstrengt i det hele tatt :knegg

Så er det mange som er opptatt av at man kunne kjørt fortere med ditt og datt, javel, og det er nok riktig, en 1352 veier endel, noe man kan merke i de knapeste svinger, men det går liksom fort nok..og kjører noen fra meg, så javel..det gjør ikke meg noe.
Tror faktisk vi kunne dratt på tur sammen Erling, virker som vi tenker helt likt. Av en eller annen grunn virker det som de som liker mindre kubikk og letter sykkler er mer opptatt av å bevise fordelene med det en de som har 1000+ er opptatt med å bevise hvor mye bedre det er.
Spiller da ingen rolle om noen kan kjøre ifra meg. Har blitt frakjørt mange ganger jeg. men skjeldent mer imponert en den gangen en på Goldwing paserte meg i langt over fartsgrensa. Senere på samme turen kjørte jeg forbi en R1. Kommer vel mye ann på sjåføren.
Jeg kaller meg jo Lonleyrider så har ingen jeg må forsøke å holde følge med så da går det greit med en 1352. Det er jo mulig å hente ut de siste hestene fra motoren min slik at den matcher zzr1400, men føler ikke det er nødvendig. Til mitt bruk har jeg nok
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
ZZR-Erling skrev:Spørs hva en skal bruke biken til, og hvordan man liker effekten presentert. Man kan lett bli litt "bortskjemt" med 1352ccm. Min kone Hege og jeg fløy til Bodø en gang og var på vår hytte der. Etter noen dager fant vi ut å skulle leie en VFR800 VTEC. Bare en ting å si, det var jævlig dødt! Selv om man pisket den og banna i hjelmen, var det lite guff. Så for min del, slik jeg kjører nu, er 1000ccm grensa. Jeg mener, jeg ligger i 80-90 og skulle kjapt forbi, men, det hendte jo nesten ingenting..
Jeg/vi liker å kjøre i alpene og til/fra, dvs tar toget ene veien, og da vil jeg ha en bike som også duger på autobahn, ikke det at vi kjører så veeeeldig fort, hvilket det virker som de fleste her trur, men jeg liker ikke at biken ikke henger med, at den føles å være "presset". Har man mye kubikk og bra med effekt, føles det ganske så macho å ligge i 180 med last og kjenne at her er den ikke anstrengt i det hele tatt :knegg

Så er det mange som er opptatt av at man kunne kjørt fortere med ditt og datt, javel, og det er nok riktig, en 1352 veier endel, noe man kan merke i de knapeste svinger, men det går liksom fort nok..og kjører noen fra meg, så javel..det gjør ikke meg noe.
Tror faktisk vi kunne dratt på tur sammen Erling, virker som vi tenker helt likt. Av en eller annen grunn virker det som de som liker mindre kubikk og letter sykkler er mer opptatt av å bevise fordelene med det en de som har 1000+ er opptatt med å bevise hvor mye bedre det er.
Spiller da ingen rolle om noen kan kjøre ifra meg. Har blitt frakjørt mange ganger jeg. men skjeldent mer imponert en den gangen en på Goldwing paserte meg i langt over fartsgrensa. Senere på samme turen kjørte jeg forbi en R1. Kommer vel mye ann på sjåføren.
Jeg kaller meg jo Lonleyrider så har ingen jeg må forsøke å holde følge med så da går det greit med en 1352. Det er jo mulig å hente ut de siste hestene fra motoren min slik at den matcher zzr1400, men føler ikke det er nødvendig. Til mitt bruk har jeg nok
Hvis du så slår sammen en 1100 med over 125 nm som er ganske mye og har en vekt på 172 kg som er MEGET lite, hva får du da?

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
ZZR-Erling skrev:Spørs hva en skal bruke biken til, og hvordan man liker effekten presentert. Man kan lett bli litt "bortskjemt" med 1352ccm. Min kone Hege og jeg fløy til Bodø en gang og var på vår hytte der. Etter noen dager fant vi ut å skulle leie en VFR800 VTEC. Bare en ting å si, det var jævlig dødt! Selv om man pisket den og banna i hjelmen, var det lite guff. Så for min del, slik jeg kjører nu, er 1000ccm grensa. Jeg mener, jeg ligger i 80-90 og skulle kjapt forbi, men, det hendte jo nesten ingenting..
Jeg/vi liker å kjøre i alpene og til/fra, dvs tar toget ene veien, og da vil jeg ha en bike som også duger på autobahn, ikke det at vi kjører så veeeeldig fort, hvilket det virker som de fleste her trur, men jeg liker ikke at biken ikke henger med, at den føles å være "presset". Har man mye kubikk og bra med effekt, føles det ganske så macho å ligge i 180 med last og kjenne at her er den ikke anstrengt i det hele tatt :knegg

Så er det mange som er opptatt av at man kunne kjørt fortere med ditt og datt, javel, og det er nok riktig, en 1352 veier endel, noe man kan merke i de knapeste svinger, men det går liksom fort nok..og kjører noen fra meg, så javel..det gjør ikke meg noe.
Tror faktisk vi kunne dratt på tur sammen Erling, virker som vi tenker helt likt. Av en eller annen grunn virker det som de som liker mindre kubikk og letter sykkler er mer opptatt av å bevise fordelene med det en de som har 1000+ er opptatt med å bevise hvor mye bedre det er.
Spiller da ingen rolle om noen kan kjøre ifra meg. Har blitt frakjørt mange ganger jeg. men skjeldent mer imponert en den gangen en på Goldwing paserte meg i langt over fartsgrensa. Senere på samme turen kjørte jeg forbi en R1. Kommer vel mye ann på sjåføren.
Jeg kaller meg jo Lonleyrider så har ingen jeg må forsøke å holde følge med så da går det greit med en 1352. Det er jo mulig å hente ut de siste hestene fra motoren min slik at den matcher zzr1400, men føler ikke det er nødvendig. Til mitt bruk har jeg nok
Hvis du så slår sammen en 1100 med over 125 nm som er ganske mye og har en vekt på 172 kg som er MEGET lite, hva får du da?
En steinhard og slitsom bike? ;-)

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:
ZZR-Erling skrev:Spørs hva en skal bruke biken til, og hvordan man liker effekten presentert. Man kan lett bli litt "bortskjemt" med 1352ccm. Min kone Hege og jeg fløy til Bodø en gang og var på vår hytte der. Etter noen dager fant vi ut å skulle leie en VFR800 VTEC. Bare en ting å si, det var jævlig dødt! Selv om man pisket den og banna i hjelmen, var det lite guff. Så for min del, slik jeg kjører nu, er 1000ccm grensa. Jeg mener, jeg ligger i 80-90 og skulle kjapt forbi, men, det hendte jo nesten ingenting..
Jeg/vi liker å kjøre i alpene og til/fra, dvs tar toget ene veien, og da vil jeg ha en bike som også duger på autobahn, ikke det at vi kjører så veeeeldig fort, hvilket det virker som de fleste her trur, men jeg liker ikke at biken ikke henger med, at den føles å være "presset". Har man mye kubikk og bra med effekt, føles det ganske så macho å ligge i 180 med last og kjenne at her er den ikke anstrengt i det hele tatt :knegg

Så er det mange som er opptatt av at man kunne kjørt fortere med ditt og datt, javel, og det er nok riktig, en 1352 veier endel, noe man kan merke i de knapeste svinger, men det går liksom fort nok..og kjører noen fra meg, så javel..det gjør ikke meg noe.
Tror faktisk vi kunne dratt på tur sammen Erling, virker som vi tenker helt likt. Av en eller annen grunn virker det som de som liker mindre kubikk og letter sykkler er mer opptatt av å bevise fordelene med det en de som har 1000+ er opptatt med å bevise hvor mye bedre det er.
Spiller da ingen rolle om noen kan kjøre ifra meg. Har blitt frakjørt mange ganger jeg. men skjeldent mer imponert en den gangen en på Goldwing paserte meg i langt over fartsgrensa. Senere på samme turen kjørte jeg forbi en R1. Kommer vel mye ann på sjåføren.
Jeg kaller meg jo Lonleyrider så har ingen jeg må forsøke å holde følge med så da går det greit med en 1352. Det er jo mulig å hente ut de siste hestene fra motoren min slik at den matcher zzr1400, men føler ikke det er nødvendig. Til mitt bruk har jeg nok
Den bken din er jo nedtuna for å tilpasses det resten av biken er bygd for, og nok er jo nok :prf

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
ZZR-Erling skrev:Spørs hva en skal bruke biken til, og hvordan man liker effekten presentert. Man kan lett bli litt "bortskjemt" med 1352ccm. Min kone Hege og jeg fløy til Bodø en gang og var på vår hytte der. Etter noen dager fant vi ut å skulle leie en VFR800 VTEC. Bare en ting å si, det var jævlig dødt! Selv om man pisket den og banna i hjelmen, var det lite guff. Så for min del, slik jeg kjører nu, er 1000ccm grensa. Jeg mener, jeg ligger i 80-90 og skulle kjapt forbi, men, det hendte jo nesten ingenting..
Jeg/vi liker å kjøre i alpene og til/fra, dvs tar toget ene veien, og da vil jeg ha en bike som også duger på autobahn, ikke det at vi kjører så veeeeldig fort, hvilket det virker som de fleste her trur, men jeg liker ikke at biken ikke henger med, at den føles å være "presset". Har man mye kubikk og bra med effekt, føles det ganske så macho å ligge i 180 med last og kjenne at her er den ikke anstrengt i det hele tatt :knegg

Så er det mange som er opptatt av at man kunne kjørt fortere med ditt og datt, javel, og det er nok riktig, en 1352 veier endel, noe man kan merke i de knapeste svinger, men det går liksom fort nok..og kjører noen fra meg, så javel..det gjør ikke meg noe.
Tror faktisk vi kunne dratt på tur sammen Erling, virker som vi tenker helt likt. Av en eller annen grunn virker det som de som liker mindre kubikk og letter sykkler er mer opptatt av å bevise fordelene med det en de som har 1000+ er opptatt med å bevise hvor mye bedre det er.
Spiller da ingen rolle om noen kan kjøre ifra meg. Har blitt frakjørt mange ganger jeg. men skjeldent mer imponert en den gangen en på Goldwing paserte meg i langt over fartsgrensa. Senere på samme turen kjørte jeg forbi en R1. Kommer vel mye ann på sjåføren.
Jeg kaller meg jo Lonleyrider så har ingen jeg må forsøke å holde følge med så da går det greit med en 1352. Det er jo mulig å hente ut de siste hestene fra motoren min slik at den matcher zzr1400, men føler ikke det er nødvendig. Til mitt bruk har jeg nok
Hvis du så slår sammen en 1100 med over 125 nm som er ganske mye og har en vekt på 172 kg som er MEGET lite, hva får du da?
En steinhard og slitsom bike? ;-)
Hehehe, mulig steinhard men ikke slitsom. Spørs litt på innstilling du har til sykkelen, men du får uansett en rød rakett :D

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

simpson skrev:
Av en eller annen grunn virker det som de som liker mindre kubikk og letter sykkler er mer opptatt av å bevise fordelene med det en de som har 1000+ er opptatt med å bevise hvor mye bedre det er.
Ikke min oppfatning av saken, jeg får ofte høre at det kan da ikke være noe morro med en 750/800. :mc1
Jeg er lite opptatt av fart rett fram, selv om jeg savner litt hk, på slettene på Rudskogen :evil

Kjører ikke langtur i Europa med opplasting heller, kjører heller svinger på koseveiene i nærområdet :prf
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av simpson »

TomB skrev:
simpson skrev:
Av en eller annen grunn virker det som de som liker mindre kubikk og letter sykkler er mer opptatt av å bevise fordelene med det en de som har 1000+ er opptatt med å bevise hvor mye bedre det er.
Ikke min oppfatning av saken, jeg får ofte høre at det kan da ikke være noe morro med en 750/800. :mc1
Jeg er lite opptatt av fart rett fram, selv om jeg savner litt hk, på slettene på Rudskogen :evil

Kjører ikke langtur i Europa med opplasting heller, kjører heller svinger på koseveiene i nærområdet :prf
Vet ikke hvordan du har fått det derre der til mitt sistat, mn det er johnnyth som sier det, ikke meg.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av mekkern »

en av sykklene mine gjør 40-260 på samme gearet og trenger ikke geares for forbikjøring...behaglig å sitte på og kan pakkes som en lastebil..men hva er mer morro å kjøre? en ristefaen med 44hk 1 cyl og krampeaktig sittestilling..til sommeren skal jeg kjøre en ennå eldre dårligere mindre sykkel...

autobahn er kjørt nok ,samme med rettfrem/mottorveier..til det har jeg en BIL med alle fasiliteter... :jada:


overbevise andre/bevise egne syklers fortreffelighet? intet behov,heller ikke å prøve å imponere andre.fordelene med et "fritt land" er mange. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

simpson skrev:
TomB skrev:
simpson skrev:
Av en eller annen grunn virker det som de som liker mindre kubikk og letter sykkler er mer opptatt av å bevise fordelene med det en de som har 1000+ er opptatt med å bevise hvor mye bedre det er.
Ikke min oppfatning av saken, jeg får ofte høre at det kan da ikke være noe morro med en 750/800. :mc1
Jeg er lite opptatt av fart rett fram, selv om jeg savner litt hk, på slettene på Rudskogen :evil

Kjører ikke langtur i Europa med opplasting heller, kjører heller svinger på koseveiene i nærområdet :prf
Vet ikke hvordan du har fått det derre der til mitt sistat, mn det er johnnyth som sier det, ikke meg.

Ikke jeg heller, :lol
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av simpson »

TomB skrev:
simpson skrev:
TomB skrev:
simpson skrev:
Av en eller annen grunn virker det som de som liker mindre kubikk og letter sykkler er mer opptatt av å bevise fordelene med det en de som har 1000+ er opptatt med å bevise hvor mye bedre det er.
Ikke min oppfatning av saken, jeg får ofte høre at det kan da ikke være noe morro med en 750/800. :mc1
Jeg er lite opptatt av fart rett fram, selv om jeg savner litt hk, på slettene på Rudskogen :evil

Kjører ikke langtur i Europa med opplasting heller, kjører heller svinger på koseveiene i nærområdet :prf
Vet ikke hvordan du har fått det derre der til mitt sistat, mn det er johnnyth som sier det, ikke meg.

Ikke jeg heller, :lol
Vl, jeg er full og har letet etter sistatet der han sier dette men gir opp. men som sagt det er ikke meg, jeg kjeøre 1100 ccm
:thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av simpson »

TomB skrev:
simpson skrev:
TomB skrev:
simpson skrev:
Av en eller annen grunn virker det som de som liker mindre kubikk og letter sykkler er mer opptatt av å bevise fordelene med det en de som har 1000+ er opptatt med å bevise hvor mye bedre det er.
Ikke min oppfatning av saken, jeg får ofte høre at det kan da ikke være noe morro med en 750/800. :mc1
Jeg er lite opptatt av fart rett fram, selv om jeg savner litt hk, på slettene på Rudskogen :evil

Kjører ikke langtur i Europa med opplasting heller, kjører heller svinger på koseveiene i nærområdet :prf
Vet ikke hvordan du har fått det derre der til mitt sistat, mn det er johnnyth som sier det, ikke meg.

Ikke jeg heller, :lol
Tror jeg skjønner nå.
Har kommentert inlegget til johnnyth, han har slettet det han sa og jeg blir stående.
Vet jeg leste det innlegget du siterer og at han skrev det.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tagesk »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=goV9DSmWjB4[/video]

Jeg har et par Honda Transalp 650 og et par BMW R1150GS.
På svingete veier, og se på filmen hva jeg mener med svingete veier, så kjører jeg en god del fortere med en Transalp enn med en GS.
Det er helt enkelt fordi GSen er tung å svinge (i forhold til en Transalp, vel og merke!).

[video]http://www.youtube.com/watch?v=XGjDpuSFVQ4[/video]

Denne videoen er et annet eksempel hvor farten holdes nede av at GSen er tung å dra med seg.
Legg forresten merke til at bakhjulet slipper fordi jeg er litt rask med clutchen samtidig som forbremsen er godt inne.
Med Transalp er det (mye) mindre behov for å bremse foran og bak samtidig.

Men når jeg skal på tur, ha Hustruen bakpå og ha med med tilsammen 200 liter bagasje, da er det GS som gjelder.
Så det er her kilometrene drar på.

For ethvert svar på spørsmålet "Hvor mange cc trenger jeg" må du først fjerne alle forslag som inkluderer den sykkelen svareren har og derefter alle forslag som har litt flere eller akkurat like mange cc som svareren har.

Mitt svar: Start moderat (la oss si 500cc) og voks dersom du må.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Kawasaki »

Alt til sitt bruk,sier nå jeg.

Skal jeg en snartur ned på coop'en for å hente et par liter melk,så holder det i massevis å bruke Yamma-joggen til jentungen,den har 49ccm3 eller der omkring og 2-3hk. Med den skal jeg kjøre ifra hvem som helst av dere som stiller med 1000ccm3 + på nevnte turen hjemmefra og til coop'en.

Skal jeg litt lengre i lokalområdet,så er XT'en førstevalg. Med den holder jeg trafikken og vel så det,hvis det kniper om så bruker jeg grøfta til forbikjøringsfelt.Allsidig moppe,egentlig.

Noe særlig lengre enn 8-10 mil tror jeg ikke hadde vært noe særlig på noen av dem,da synes jeg det må litt kraftigere lut til.Ihvertfall hvis Emma skal være med.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
TomB skrev:
simpson skrev:
TomB skrev:
simpson skrev:
Av en eller annen grunn virker det som de som liker mindre kubikk og letter sykkler er mer opptatt av å bevise fordelene med det en de som har 1000+ er opptatt med å bevise hvor mye bedre det er.
Ikke min oppfatning av saken, jeg får ofte høre at det kan da ikke være noe morro med en 750/800. :mc1
Jeg er lite opptatt av fart rett fram, selv om jeg savner litt hk, på slettene på Rudskogen :evil

Kjører ikke langtur i Europa med opplasting heller, kjører heller svinger på koseveiene i nærområdet :prf
Vet ikke hvordan du har fått det derre der til mitt sistat, mn det er johnnyth som sier det, ikke meg.

Ikke jeg heller, :lol
Tror jeg skjønner nå.
Har kommentert inlegget til johnnyth, han har slettet det han sa og jeg blir stående.
Vet jeg leste det innlegget du siterer og at han skrev det.
tror ikke jeg har slettet noe:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar