Lære seg bakhjulskjøring

Forum for fulleffekt tung-MC
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av mekkern »

MaxTron skrev:Er det per definisjon ulovlig vist det blir gjort i lovlig hastighet og ikke er til fare for medtraffikanter???

Isåfall hvor står dette?? Link??
hvis du kjører slik at du mangler veigrep (hjulet ilufta) er vel dette et brudd på parafaen 3....?

det er jo 3èrn døm dytter i trynet på oss uansett hva det gjelder.. :orefk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av TBI81 »

StigRune skrev:
TBI81 skrev: Kjipt (de burde da sette pris på sånt), men godt du har fått den tilbake igjen nå! Ble det mange måneder uten og mye i bot? Og var det paragraf 3 de tok deg på?
Vel, situasjonen var jo et stykke fra risikofri, så har forståelse for at de ikke var så imponert over dømmekraften min. Heldigvis (eller for å være litt greie) glemte de å ta underskriften min på at jeg godtok førerkortbeslag, så lappen kom i posten sammen med et forelegg på 6000 for uforsvarlig kjøring (§3 ja).

Vi hadde en liten diskusjon hvorvidt bakhjulskjøring i seg selv kvalifiserer til beslag, ettersom det i tapsforskriften står spesifisert at det gjelder etter ulykke eller i farlig situasjon (ikke ordrett, men sitter på jobb). Men ettersom situasjonen definitivt var risikofyllt pga to biler i <1 meters avstand la jeg meg rimelig flat... I motsetning til et tilfelle jeg hadde med en politistudent som ble lettere opphisset da jeg fortalte ham at jeg ikke hadde kommet til å godta beslag da han truet med det etter å ha gitt meg en advarsel for å ha kjørt på bakhjulet på en vei uten trafikk.
Skal ikke klage på den, nei. Bare å betale og se seg ekstra godt om neste gang :thumleft

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av MaxTron »

mekkern skrev:
MaxTron skrev:Er det per definisjon ulovlig vist det blir gjort i lovlig hastighet og ikke er til fare for medtraffikanter???

Isåfall hvor står dette?? Link??
hvis du kjører slik at du mangler veigrep (hjulet ilufta) er vel dette et brudd på parafaen 3....?

det er jo 3èrn døm dytter i trynet på oss uansett hva det gjelder.. :orefk
Går ut ifra at det er denne du da sikter til..?

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.


Den er jo veldig generell... :-k
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av mekkern »

og er den de bruker når de skal ta deg for noe som egentlig ikke er forbudt men "uønsket"

er ingen paragraf mot børning heller...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av RuneMC »

Kjørelæreren min var veldig klar på at politiet slår ned på bakhjulskjøring med en gang - overhodet ikke tillatt i vanlig trafikk.

Kun hvis det er på lukket område og formålet er å øve på slik type akrobatikk at det blir godtatt.

Dere kan forsåvidt argumentere fram og tilbake på teorien, men tviler overhodet ikke på at han har 100% rett i praksis.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av Svein2 »

Her er det ihvertfall en som har lekt seg litt på feil plass:
http://www.f-b.no/nyheter/dro-pa-bakhju ... -1.7563355" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av Intruder »

Om en ikke vil være bajas og kjøre på bakhjulet finnes det et vidt spekter av klovneutstyr på markedet...mulighetene er mange..
:twisted

:lol :lol :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av Bjønnavind »

Når jeg leser avisartikkelen der så tenker jeg bare en ting: IDIOT!
Han fortjener å miste lappen.

Jeg er ikke interressert i å lære meg kontrollert bakhjulskjøring (eller andre stunt dersom ønsket skulle oppstå) for å holde på slik som han. Å sette andre i fare er bare egoistisk og hjernedødt.

Jeg vil lære meg bakhjulskjøring for kunstens skyld. Oppleve mestringsfølelsen og bedre min egen forståelse og utnyttelse av kreftene sykkelen har, og å bedre min generelle kontroll av sykkelen.

Se på det som en person som spiller gitar. Du har de som spiller gitar, og du har de som virkelig spiller gitar.. Skjønner? :P :p

Jeg kommer nok aldri til å bli noen erfaren stuntkjører, men det er moro å prøve og å lære seg nye ting. Og loverket tar jeg ikke så tungt, fordi jeg kommer kun til å prøve det ut for egen vinning og når jeg er sikker på at det ikke finnes noen eller noe som kan ta skade (eller gi meg bot) for det! :-)

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av mekkern »

Bjønnavind skrev:Jeg kommer nok aldri til å bli noen erfaren stuntkjører,
hvis du ikke legger mottor`en i molekyler men holder den hel så er det et håp serru... :mc1 :mc1
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av Kawasaki »

E dæ bængawængen du prøva å få på bakjule? Dæ kainn du bærre glømm :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av Bjønnavind »

mekkern skrev:
Bjønnavind skrev:Jeg kommer nok aldri til å bli noen erfaren stuntkjører,
hvis du ikke legger mottor`en i molekyler men holder den hel så er det et håp serru... :mc1 :mc1
Tror den blir lettere å ha med å gjøre når vi etter mye om og men får klappa det sammen igjen uten skruer til overs :thumleft

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av Bjønnavind »

Kawasaki skrev:E dæ bængawængen du prøva å få på bakjule? Dæ kainn du bærre glømm :knegg
Har innsett det ja.. :roll Fikk den såvidt opp, men da måtte jeg bruke mye krefter i tillegg til direkte mishandling av clutchen. Anbefales ikke.

Det er nok en Suzuki DR600R som får gjennomgå når jeg øver på det her.. Den går det litt lettere med :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av RuneMC »

Liker holdningen din Bjønnavind - øving etc på område uten trafikk er helt greit. :prf Hadde blitt lite X-games og trial rekruttering uten sånne muligheter - og begge deler er fint å se på.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av Bjønnavind »

RuneMC skrev:Liker holdningen din Bjønnavind - øving etc på område uten trafikk er helt greit. :prf Hadde blitt lite X-games og trial rekruttering uten sånne muligheter - og begge deler er fint å se på.
Jeg kjørte faktisk trail en stund i mine ungdomsdager :-) Det ga virkelig mersmak, men var en for dyr hobby for meg. Nå tror jeg ikke jeg har kroppen til å mestre kunsten! :-)å

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lære seg bakhjulskjøring

Legg inn av AJ »

Kawasaki skrev:E dæ bængawængen du prøva å få på bakjule? Dæ kainn du bærre glømm :knegg
Kanskje lettere å få på forhjulet?
ArcticTiger gjør i hvert fall et hederlig forsøk her på Smia MC... :knegg

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar