Min første MC er på plass :D

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ingar
Innlegg: 12
Registrert: 13 aug 2012, 14:31
Motorsykkelen din: 1996 Yamaha XV750 Virago

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av ingar »

Disclaimer: Jeg er også på leting etter sykkel og kan derfor ikke kalles erfaren :redface

Jeg tror jeg vil anbefale deg å se på Virago før du ser på Shadow. På en Virago så sitter du litt rettere og har beina i ca 90 grader, men Shadow har fotstøttene lengre frem, men det kan jo selvsagt hende du vil like det bedre. En kjempefin side som har blitt anbefalt flere ganger her inne er: http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det hele kommer an på budsjettet ditt. Har du et begrenset budsjett så kan F650/TDM/Transalp++-syklene bli i dyreste laget, mens det er ganske enkelt å finne en rimelig Virago o.l. med ikke for mye kilometer. Så kan man begynne å spørre seg hvorfor cruisersyklene som regel har mye mindre kilometer enn andre sykler :-k

Også har du selvsagt de midt-i-mellom syklene som verken er motard (er ikke det fellesbetegnelsen for "sit up and beg" sykler som F650?) eller cruiser som Bandit, xj600/900, GPZ500 osv. Eksempel: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36435201" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er noen sider der du kan finne mye informasjon om forskjellige sykler:
http://www.motorcyclespecs.co.za/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcycle.com/manufacturer/reviews.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Twister »

:vs
Grattis og velkommen:-)
Denne vil vel også kunne være lurt å se litt på:
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
jolan
Innlegg: 53
Registrert: 22 mai 2012, 21:47
Motorsykkelen din: mc

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av jolan »

Heisann!

jeg vet at mange her på forumet kanskje er litt skeptiske til kjøreegenskapene til en cruiser/custom :P Jeg hadde ventet alt for lenge med å ta lappen (ble ferdig med opplæringen i fjor som 34-åring, hadde null trafikkerfaring fra før av, hadde heller ikke billappen). Kjøpte en Honda Shadow 750 ACE som førstesykkel, noe annet enn cruiser hadde det aldri vært snakk om. Jeg er 178cm høy og sitter veldig komfortabelt på sykkelen (har riktignok et bra Mustang-sete, ikke originalsete). Jeg synes sykkelen er kjemepfin å kjøre. Allsidig er den også - den kjører både rett frem og til høyre og til venstre :knegg Den responderer kanskje ikke liker rakst på styrekommandoene som lettere/mer "sportslige" sykler, men det er en vanesak, man tilpasser jo kjørestilen til sykkelen. Kanskje ikke så bra på grus og slikt, men det er ikke der jeg har lyst til å kjøre. Har modifisert den litt (bl.a. byttet bakdrevet som var på 45 tann til 39tann), som gjorde den hyggeligere å kjøre i høyere hastigheter, men den er fortsatt fin og fleksibel i bykjøring. Kjører ofte med fruen i passasjersete, og den går like fint, nok kraft med gode marginer.

Det er mulig jeg ikke har mest erfaring eller sammenligningsgrunnlag (har kun kjørt 4-5 forskjellige sykler hittil), men jeg er overbevist om at det er føreren som står for det meste av kjøreegenskapene :) Jeg kan ikke legge meg for mye i svingene - selv om jeg har klart å skrape opp fothvilere på veiene på Nesodden- neivel, da tar jeg det litt mer med ro i svingene, noen koser meg for det. Kjøp en sykkel du har LYST på, da blir du nok fornøyd :) Hvis ikke - kjøper du en annen. Jeg tror jeg skal bytte ut min med det første. Det er som mange sier - valg av motorsykkelen handler først og fremst om føleleser, ikke fornuft :)

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av GSF »

JohnnyTh skrev:
GSF skrev: girer jeg ned akselererer den som ei kule opp til over 150 km/t før den blir hengende noe etter 1000++ sykler. :-)
Høres ut som jeg har noe bortkastet kubikk. :roll
Ser nå at jeg burde ha vært mer forsiktig med +'ene :D . Spesielt med tanke på sykkelen din :-). Men faktum er at jeg fortsatt har til gode å oppleve at de jeg har kjørt sammen med (som har hatt 1000 og 1100 kubikk) har dratt fra meg før etter sånn ca 150 km/t :prop:

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Chevy1974 »

Her var det mange svar, og igjen, takk for gratulasjonar :)
Eg må også seie det er svært hyggeleg å sjå at forumet er så aktivt. Eg har fått mykje større respons enn eg hadde forventa. Faktisk så stor respons at det vil ta tid å vurdere alle råd og tips, men det er jo berre gøy.

Må seie eg likte veldig godt den V8-lyden av Boss Hoss :D
Men som nybegynnersykkel trur eg den utgår glatt, både pga manglande erfaring og pga pris (såg eit par på Finn).

Eg trur det er noko i det som jolan seier at eg bør ha ein sykkel eg har lyst på. Det er litt slik eg tenker sjølv også. Dersom eg ikkje føler at sykkelen representerer meg og min personlighet vil eg kanskje føle at eg har bomma, men eg har skifta meining mange gongar før, så siste ord er aldri sagt ;)

Den ergo-linken var ikkje dum. Sjekka den ut for nokre dagar sidan når eg fann den på ein annan tråd. Likevel veit eg ikkje kva eg vil like best med tanke på vinkel i hofter og kne. Den får nok meir meining når eg har prøvd litt forskjellig og kan visualisere egne erfaringar der.

Men eg kan skyte inn eit anna spørsmål også. Dette gjeld vind og stabilitet.
På langturen med køyreskulen var eg på motorvegen på E18 sør for Drammen i 100 km/t, og det røska godt i overkroppen som følge av motvind. Dette er nok ein vanesak, men er det stor forskjell på sykkeltypar og korleis dette opplevast? Det var ein liten vindskjerm på læresykkelen, kanskje denne gav litt turbulens og forsterka følelsen av vind? Vindskjermen var berre så vidt over styret... :P

Kanskje sittestilling også vil ha ein del å seie på følelsen av vind? Når eg la meg litt frampå vart det meir stabilt, men då krøkte eg meg litt sammen slik at det ikkje vart naturleg sittestilling.

Eg vil sette stor pris på om det er nokon som kan fortelle litt om egne erfaringar med vind og ulike sittestillingar, gjerne på ulike sykkeltyper.

Hmm, endå eit spørsmål på tampen...
Er det aktive og gode MC-klubbar nær Kongsberg? Evt andre her på forumet som er frå dei traktene som vil utvide den sosiale horisonten saman med ein fersking? :)

Prøving av ulike typar skal det bli etterkvart. Må berre få unna litt overtid på jobb først... :[-o<

Igjen, takk for ein super mottakelse på forumet :)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Coach »

Chevy1974 skrev:Her var det mange svar, og igjen, takk for gratulasjonar :)
Eg må også seie det er svært hyggeleg å sjå at forumet er så aktivt. Eg har fått mykje større respons enn eg hadde forventa. Faktisk så stor respons at det vil ta tid å vurdere alle råd og tips, men det er jo berre gøy.

Må seie eg likte veldig godt den V8-lyden av Boss Hoss :D
Men som nybegynnersykkel trur eg den utgår glatt, både pga manglande erfaring og pga pris (såg eit par på Finn).

Eg trur det er noko i det som jolan seier at eg bør ha ein sykkel eg har lyst på. Det er litt slik eg tenker sjølv også. Dersom eg ikkje føler at sykkelen representerer meg og min personlighet vil eg kanskje føle at eg har bomma, men eg har skifta meining mange gongar før, så siste ord er aldri sagt ;)

Den ergo-linken var ikkje dum. Sjekka den ut for nokre dagar sidan når eg fann den på ein annan tråd. Likevel veit eg ikkje kva eg vil like best med tanke på vinkel i hofter og kne. Den får nok meir meining når eg har prøvd litt forskjellig og kan visualisere egne erfaringar der.

Men eg kan skyte inn eit anna spørsmål også. Dette gjeld vind og stabilitet.
På langturen med køyreskulen var eg på motorvegen på E18 sør for Drammen i 100 km/t, og det røska godt i overkroppen som følge av motvind. Dette er nok ein vanesak, men er det stor forskjell på sykkeltypar og korleis dette opplevast? Det var ein liten vindskjerm på læresykkelen, kanskje denne gav litt turbulens og forsterka følelsen av vind? Vindskjermen var berre så vidt over styret... :P

Kanskje sittestilling også vil ha ein del å seie på følelsen av vind? Når eg la meg litt frampå vart det meir stabilt, men då krøkte eg meg litt sammen slik at det ikkje vart naturleg sittestilling.

Eg vil sette stor pris på om det er nokon som kan fortelle litt om egne erfaringar med vind og ulike sittestillingar, gjerne på ulike sykkeltyper.

Hmm, endå eit spørsmål på tampen...
Er det aktive og gode MC-klubbar nær Kongsberg? Evt andre her på forumet som er frå dei traktene som vil utvide den sosiale horisonten saman med ein fersking? :)

Prøving av ulike typar skal det bli etterkvart. Må berre få unna litt overtid på jobb først... :[-o<

Igjen, takk for ein super mottakelse på forumet :)
Hei og gratulerer med lappen, er det ikke en god følelse?

Nå er ikke jeg den mest erfarne med sykkel. Men kan fortelle deg litt om mine erfaringer med min sykkel.

Som du ser har jeg en Yamaha TDM. Dette er en ganske stor sykkel med liten kåpe/vindskjerm. Jeg får nok en del vindtrykk i kroppen når jeg kjører, dette synes jeg er helt greit og litt av skjarmen med det og kjøre sykkel. På små turer kan jeg ikke si at dette er er noe problem. Kan se at argumentene for å ha større vindskjerm på lengere turer har sin fordel.

Prøvde her om dagen en BMW R1200GS. Denne sykkelen har en stor skjerm i forhold til min sykkel. På en tur på ca 1 time, følte jeg nesten ingen vind i kroppen grunnet så stor vindskjerm. Det ble nesten for varmt å kjøre i sola med denne typen vindskjerming. Nå er vell ikke denne typen sykkel spesielt beregnet for nye bykjøring heller da. Men det er en fantastisk god sykkel for oss som er litt store (194cm og litt over snittet tung)og en lek og håntere selv om den er stor. Rett og slett en imponerende maskin. Men er litt dyr da.

Når det gjelder sittestilling må du ta i betraktning at når du kjører aktivt i svinger, vil du flytte foten bakover slik at trykket ligger på tåballene. Da vil du få en brattere vinkel i knærne en ergo-linken tilsier. Så min anbefaling er, ikke velg en sykkel med for bratt vinkel i knærne.

På kjøreskolen kjørte jeg med en BMW 650GS. Denne var ok for meg. Men en dag satte læreren på en lav sal på denne sykkelen. Dette var ikke bra for meg, slet med og finne meg til rette på sykkelen og måtte tøye ut etter endt time. Dette var ikke en av timene min lærer skrøtt veldig mye.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Chevy1974 »

Det med kjøling kan nok vere greitt å tenke på ja. Ser at det er mange ting eg ikkje har tenkt på i det heile tatt :eh
Men det er jo nettopp slik info som er greitt å få med frå starten slik at eg kanskje velger riktig :)

Eg slenger like så godt inn eit nytt spørsmål også eg. Dette gjeld bekledning.
På køyreskulen leigde eg fullt utstyr, så eg har ingen ting sjølv.

Eg er ikkje av den typen som er heilt fastlåst i nokon stil eg må identifisere meg med, men eg reknar med at det kan vere ein del "uskrevne reglar" (eller oppfatningar) om kva type bekledning som passar til ulike sykkeltypar og miljø? Eg veit at eg no avslører at eg er heilt totalt fersk i dette, ikkje berre med sjølve køyringa, men også miljø-koder og alt slikt. Så får eg heller ta støyten med å spørre dumt i starten :)

Når det gjeld tekniske egenskapar kan eg lese meg til ein del sjølv, så dette spørsmålet er meir om kva betydning folk legg i ulik bekledning (i den grad dette betyr noko). Trur ikkje eg vil la dette styre så alt for mykje for min del, men det er veldig greitt å vite kva andre tenker :)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av ArcticTiger »

Hvis du er opptatt av "tilhørighet" med en gruppe, så velger du deres uniform.
Hvis ikke, så velger du praktisk, sikkert og vanntett utstyr med god komfort/passform til en grei pris. Utseendet blir da mindre viktig.

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Coach »

Nå har jeg et lite problem med disse klæra da. Det er ingen som har store klær av de kjente og gode merkene. For min del ble det merke Bullfighter da det var kun de som hadde store nok klær altså 4xl.

Tror ikke jeg vil anbefale disse hvis du skal ha klær som varer litt og puster når det er varmt og holde tett når det regner.
Det er greie klær og bruke når det er slik 10-15 grader.
Jeg har byttet jakka 2 ganger grunnet glidlås som går istykker.

Jeg skal invistere i Rukka til neste år da dette er gode/de beste som jeg har hørt. Disse ligger i en helt annen prisklasse en Bullshit.

Jakke og bukse i Bullshit koster ca 3500.-
Jakke og bukse i Rukka koster fra 11000.- og oppover.

Jeg bruker hansker fra Halvorsson, støvler fra Lindstrand og ryggskinne fra Halvorsson.
Når det gjelder hjelm kjøpte jeg en Scuberth C3 åpningshjelm. Har også valgt com system fra Scuberth som ligger i kragen på hjelmen slik at jeg kan høre musikk og svare på telefon. Denne er også koblet til GPS.
Dette utstyret er jeg veldig godt fornøyd med.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av SuperMorten »

Jeg kjøpte et pakketilbud på Nordby, Svinesund. Tror jeg betalte ca 4000 for jakke, bukse, hjelm, hansker og støvler. Dette var en begynnelse. Så har jeg etterhvert byttet ut, kjøpt mer, bedre osv. Det neste blir ny hjelm (C3) og nye støvler.

Til det om motorvei (100km/t) og vind. Jeg hadde tidligere en Yamaha 700 Maxim, litt sånn custom soft chopper stil, som i utgangspunktet var helt naken. I 100 km/t måtte jeg virkelig bruke krefter for ikke å blåse av. Etter å ha kjørt fra Gardermoen og inn til Oslo, hadde jeg samme følelsen i armene, som etter en time på gymmen.. :) kjøpte en stor vindskjerm, og det ble mye bedre. Fikk da så og si ikke noe press på kroppen, men en hel masse turbulens og støy. Så jeg tipper at det beste er en mellomting. I dag har jeg en V-Strom. Har orginal vindskjerm. Denne bråker nok litt, lager litt turbulen, men har ikke noe vind i kroppen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av ojda »

Det er nå og etpar månter frammover du kan gjøre de gode kleskjøpene.
Følg med annonser på Finn, eller ta deg en tur rundt i mc forretningene.
Der er det ofte kupp å gjøre på denne årstiden.
Så kan du titte litt på sykler, og prøvesitte litt samtidig :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av pelsen »

mer om motorvei og vind:
på en naken sykkel kommer det helt an på styret hvor slitsomt det er å kjøre i 100km+.
Et høyt og bredt styre gir mye større vindfang enn et lavt og smalt og er derfor mye mer slitsomt å kjøre fort med. Har prøvd begge deler på samme sykkel og endte med et lavt og smalt :-)
Støynivå er ofte værre bak kåpe/vindskjerm enn uten pga turbulensene som man får midt i hjelmen. Disse turbulensene slipper man når hjelmen er i fartsvinden.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Carpa »

Chevy1974, jeg lurer på om ikke vi skulle dratt og prøvesitti noen sykler sammen en dag og spørre og grave litt. Tenker selgerne hadde fått spørsmål de aldri før har fått :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av Chevy1974 »

Takk for endå fleire gode råd :)

Carpa, hehe, synest den ideen var god eg :)
Er vel eit par butikkar i Drammens-området tenker eg? :D

Fekk forresten den nye lappen i posten i dag. Det var rekordtid, berre 2 dagar på produksjon og postgang? Dei snakka om 10 dagar på biltilsynet :)

(Jada... "Fekk lappen i posten"... Hehe, høyrest ut som eg har kjøpt lappen på postordre :lol :lol :lol )
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen

Legg inn av TheHaughom »

StigRoar skrev:Nå har jeg et lite problem med disse klæra da. Det er ingen som har store klær av de kjente og gode merkene. For min del ble det merke Bullfighter da det var kun de som hadde store nok klær altså 4xl.

Tror ikke jeg vil anbefale disse hvis du skal ha klær som varer litt og puster når det er varmt og holde tett når det regner.
Det er greie klær og bruke når det er slik 10-15 grader.
Jeg har byttet jakka 2 ganger grunnet glidlås som går istykker.

Jeg skal invistere i Rukka til neste år da dette er gode/de beste som jeg har hørt. Disse ligger i en helt annen prisklasse en Bullshit.

Jakke og bukse i Bullshit koster ca 3500.-
Jakke og bukse i Rukka koster fra 11000.- og oppover.

Jeg bruker hansker fra Halvorsson, støvler fra Lindstrand og ryggskinne fra Halvorsson.
Når det gjelder hjelm kjøpte jeg en Scuberth C3 åpningshjelm. Har også valgt com system fra Scuberth som ligger i kragen på hjelmen slik at jeg kan høre musikk og svare på telefon. Denne er også koblet til GPS.
Dette utstyret er jeg veldig godt fornøyd med.
IXS har store klær av grei kvalitet. Selges i alle fall hos MC-Utstyr or BikerStreet :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar