Nye dekk - Burde jeg være redd?

Forum for fulleffekt tung-MC
TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?

Legg inn av TheHaughom »

Én av de som gikk ned på Revebanen i går hadde helt ferske dekk.
Så selv om du kjører dekka varme er det veldig lurt å ta nedlegg gradvis.

Resultatet i hans tilfelle var sprekk i kjølesystem, sprukne kåper/skraper og en saftig dunk i ramma. :sk?
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?

Legg inn av Kjellrf »

En kompis (erfaren motorsyklist) skulle en gang på midten av 80-tallet prøve en GPZ600R (som var raskeste 600 dengang). "Den svingen tar du fint i 100", sa eieren. Så det prøvde han, og gikk rett til skogs.

Eieren hadde akkurat satt på nytt bakdekk, uten å si ifra, sykkelen hadde bare gått 5 km etter det.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?

Legg inn av ojda »

Kjøpte nye dekk ved service i Sverige for ei uke siden.
Er alltid forsiktig ved nye dekk, men disse føltes ugreie ut.
Det begynte å regne etter ca 4-5 km :[-X å etter det
var dekkene så glatte at det ble pastor-kjøring
hele veien hjem. Turde ikke slite dekkanter på den turen.
En dag med gradvis nedlegg, og dekkene er de beste jeg noensinne har hatt :bananas
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?

Legg inn av Tysnes »

Har nett skiftet dekk sjøl. eg tar å pusser litt med sandpapir, sprayer på litt bremserens e.l og spyler av med vann. tar det så roleg di første mila.

Brukeravatar
mc-reiser
Innlegg: 5
Registrert: 14 mar 2013, 13:37
Motorsykkelen din: Alle
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?

Legg inn av mc-reiser »

Det er alltid tragisk når noen dør i trafikken. Så også i dette tilfellet. Men når artikkelen hevder at du må kjøre inn et nytt dekk minst 200 kilometer, går det litt over stokk og stein. Det er helt feil. Før jeg begrunner dette, kan det kanskje være lurt at jeg sier litt om egen bakgrunn: Jeg har jobbet i ti år som coach ved California Superbike School. Vi bruker mye dekk, og er sponset av flere dekkfabrikanter. Og kurset av de samme. Men viktigst: Vi kjører ut på banen med nye dekk hele tiden. Gatedekk.

Alle nye dekk har et belegg som vi alle vet er glatt til å begynne med. Dette belegget forsvinner ved hjelp av varme. Ikke ved nitidig innkjøring, nedlegg i nærmeste rundkjøring eller andre såkalte "gode råd". Når dekket har oppnådd arbeidstemperatur, forsvinner belegget. Arbeidstemperatur på dekket er avhengig av dekktype. F.eks er det slik at folk som kjører roadracing, alltid setter på dekkvarmere. Dekkvarmerne har en termostat, som settes til dekkets arbeidstemperatur - f.eks 75 grader. Selv om dekket er splitter nytt, vil dekkvarmerne fjerne belegget, og du kan kjøre max med en eneste gang. For oss med gatedekk og gatesykler er dette enklere. Våre dekk oppnår arbeidstemperatur rundt 45 grader. Når dekket er 45 grader varmt, forsvinner den glatte hinnen, og vi har optimalt veigrep. Det tar bare noen minutter, noen ganger bare halvminuttet.

Regn forsinker denne prosessen noe, siden vann kjøler dekket, og det tar lenger tid for dekket å oppnå arbeidstemperatur. Det samme er det med lave temperaturer på tidlig vår. Da tar det lenger tid å bli kvitt silikonbelegget. Men det er uansett ikke slik at du må skrubbe inn et dekk helt nedenfor pysekantene før du har maksimalt grep. Varmen gjør jobben for deg.
Claus
Claus Diseth
MC-Reiser
http://www.mc-reiser.com

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?

Legg inn av LordShaft »

mc-reiser skrev:Det er alltid tragisk når noen dør i trafikken. Så også i dette tilfellet. Men når artikkelen hevder at du må kjøre inn et nytt dekk minst 200 kilometer, går det litt over stokk og stein. Det er helt feil. Før jeg begrunner dette, kan det kanskje være lurt at jeg sier litt om egen bakgrunn: Jeg har jobbet i ti år som coach ved California Superbike School. Vi bruker mye dekk, og er sponset av flere dekkfabrikanter. Og kurset av de samme. Men viktigst: Vi kjører ut på banen med nye dekk hele tiden. Gatedekk.

Alle nye dekk har et belegg som vi alle vet er glatt til å begynne med. Dette belegget forsvinner ved hjelp av varme. Ikke ved nitidig innkjøring, nedlegg i nærmeste rundkjøring eller andre såkalte "gode råd". Når dekket har oppnådd arbeidstemperatur, forsvinner belegget. Arbeidstemperatur på dekket er avhengig av dekktype. F.eks er det slik at folk som kjører roadracing, alltid setter på dekkvarmere. Dekkvarmerne har en termostat, som settes til dekkets arbeidstemperatur - f.eks 75 grader. Selv om dekket er splitter nytt, vil dekkvarmerne fjerne belegget, og du kan kjøre max med en eneste gang. For oss med gatedekk og gatesykler er dette enklere. Våre dekk oppnår arbeidstemperatur rundt 45 grader. Når dekket er 45 grader varmt, forsvinner den glatte hinnen, og vi har optimalt veigrep. Det tar bare noen minutter, noen ganger bare halvminuttet.

Regn forsinker denne prosessen noe, siden vann kjøler dekket, og det tar lenger tid for dekket å oppnå arbeidstemperatur. Det samme er det med lave temperaturer på tidlig vår. Da tar det lenger tid å bli kvitt silikonbelegget. Men det er uansett ikke slik at du må skrubbe inn et dekk helt nedenfor pysekantene før du har maksimalt grep. Varmen gjør jobben for deg.
Claus
Her er det bare å spisse ørene. Det er også fortsatt mange som tror at du får varmere dekk når du svinger kjapt fra side til side. Dette bidrar til at dekket kjøles litt ned :thumleft

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?

Legg inn av KydeX »

Hmm, hva er det som varmer opp et gatedekk da, og hvordan bør man da kjøre for å få bort dette belegget så raskt og sikkert som mulig?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?

Legg inn av LordShaft »

Vanlig friksjon til underlaget. Kjører du i 80 på motorvei rett fram. Også stopper du etter en mil å kjenner på dekket ditt. Da kjenner du at det er blitt varme i dekket

Svar