Lysbruk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Lysbruk

Legg inn av ZZR-Tom »

Det finnest ikkje ein einaste regel som seier at en kan kjøre med langlys om dage kun regler i mot.
Forbikjørin i slike tilfeller som du nevnte er litt bobbob.
Er veldig varsom når eg når igjen en kø, enten om det er kun to eller fleire p.g.a det du opplevde.
Legger meg slik at eg ser augene til sjåføren framfor meg for då ser eg om han ser meg.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Lysbruk

Legg inn av SuperMorten »

TFJ skrev:Jeg hadde en nesten ulykke i 2011 da jeg skulle kjøre forbi en bil med henger, som igjen lå bak en annen bil med campingvogn, da jeg var kommet opp på siden av den første svingte han ut for å kjøre forbi den han hadde foran seg, og jeg havnet nesten i autovernet. Jeg fulgte etter bilen som nesten tok meg til han kom frem dit han skulle, han var selvølgelig veldig lei seg for det som holdt på å skje, men sa at han ikke hadde sett meg da han ville kjøre forbi den bilen han hadde foran seg, han hadde tidligere sett meg men tenkte ikke på det da han skulle kjøre forbi. Jeg hadde ikke fjernlys på i denne situasjonen, noe også bilføreren hadde observert.
Jeg har kjørt bil i godt over 20 år, og mc i tre, i bil har det noen ganger irritert meg at mc kjører med fjernlys på dagen, men det har aldri vært sikkerhetsmessig til sjenans for meg som bilfører, jeg har blitt informert om at man lærer i dag at mc skal kjøre med fjernlys på dagtid siden vi er definert som myke trafikkanter. Er det noen som vet hvor på nettet man kan finne disse reglene?
Etter denne hendelsen har jeg alltid på høylys dag kjørt med fjernlys, skal jeg forbi en bil prøver jeg også å lage litt lyd før jeg er på tur forbi.
Jeg kjører endel i Lofoten, der er det mye trafikk med campingvogn og bobil som kjører langt under fartsgrensen at man fra tid til annen må kjøre forbi, men man vil jo helst at dette skal foregå sikkrest mulig.
Ser noen erfaringer over, er det noen flere :bandana
Jeg bruker ikke fjernlys i dagslys, eller på opplyst vei, som i byer eller motorvei med gatelys. Jeg burde kanskje, men har ikke sett behovet. Dessuten har jeg lagt merke til andre som bruker fjernlys e.l. som jeg mener er mot sin virkning. Som bil fører kan jeg lett unngå å bli blendet av håpløst sterke lys, på mc derimot er det litt værre. Ja, jeg kan lene meg forover for å unngå det skarpe lyset i speglene (tenker nå på lys som kommer bakfra, det er disse som er plagsomme), men uansett hva som skjer, så mister jeg totalt oversikten bakover. Og i mitt hode er det like viktig å vite hva som er bak meg som foran. Resultatet er at jeg senker farten, for å la "den plagsomme" passere meg, før jeg kan gjenoppta normal kjøring. Dette jeg beskriver nå, er kanskje mest plagsomt når det ikke er fullt dagslys, men begynner å mørkne
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Lysbruk

Legg inn av poulet_cavalier »

Kan ikke tenke meg at noen vil hisse seg opp over de to telysene som brenner inni lyktene på TDMen. Ei heller kan jeg huske noen gang å ha irritert meg over langlys midt på dagen i alle årene jeg har kjørt bil.

Biler som kjører søkklastet med kurvelysene på derimot .. :evil

I køen mellom bilene vises høye lys mye bedre enn gul vest er nå min påstand.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ZZR-Erling

Re: Lysbruk

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er selvfølgeig viktigst å plassere seg riktig...dog foretrekker jeg absolutt å sette på fullys når kjøretøyet i mot vil svinge over min kjørebane i et kryss "midt på sletta", da er jeg skeptisk! =;

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Lysbruk

Legg inn av bjornen »

lite traffikk, fjernlys
kanske tullingen der borte ser at jeg er her jeg også :vs
det skjer at noen bruker lyshornet flittig, det får jeg tåle

stor trafffikk, nærlys,
untatt når jeg skal kjøre forbi ol

ZZR-Erling

Re: Lysbruk

Legg inn av ZZR-Erling »

bjornen skrev:lite traffikk, fjernlys
kanske tullingen der borte ser at jeg er her jeg også :vs
det skjer at noen bruker lyshornet flittig, det får jeg tåle

stor trafffikk, nærlys,
untatt når jeg skal kjøre forbi ol
Jo, han ser nok dæ, men i sin irritasjon og det faktum at han er blendet endel, ser han kanskje ikke andre..

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Lysbruk

Legg inn av Duville »

ZZR-Erling skrev:
bjornen skrev:lite traffikk, fjernlys
kanske tullingen der borte ser at jeg er her jeg også :vs
det skjer at noen bruker lyshornet flittig, det får jeg tåle

stor trafffikk, nærlys,
untatt når jeg skal kjøre forbi ol
Jo, han ser nok dæ, men i sin irritasjon og det faktum at han er blendet endel, ser han kanskje ikke andre..
Enig med sovende Erling :lol

Som irritert bilist kan jeg forsikre om at jeg ikke legger forholdene til rette for at du skal komme frem i trafikken :evil
Oppfører du deg så viker jeg til side og slipper deg frem :twisted !

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Lysbruk

Legg inn av bjornen »

ZZR-Erling skrev: Jo, han ser nok dæ, men i sin irritasjon og det faktum at han er blendet endel, ser han kanskje ikke andre..
selsagt kan det skje, ønsker ingen på sykehus eller i grøfta, blender derfor ned når han begynner å blinke
det kan selfølgelig fortsatt hende at han ikke ser de andre traffikantene, heller de en undertegnede
er stoooor egoist her :redface

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lysbruk

Legg inn av JohnnyTh »

Er vel ikke mange mc'er som kan blende andre i dagslys så de ikke ser andre i trafikken. Sånne lys har jeg aldri sett
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Lysbruk

Legg inn av fikse »

Mange gode tanker her. Dette viser jo at det er mange MCister som har tanker om å synes best mulig. Bra :thumleft

Mine tanker om dette:
Det jeg er mest redd for er å bli påkjørt _bakfra_. Det som skjer foran (og dels på siden) har jeg langt større kontroll over. Men de bak, de har jeg lite kontroll over.

Er helt overbevist at plassering og hvordan man kommuniserer med resten av trafikantene er det desidert viktigste.
Dernest kontraster. Lyst mot mørkt og alt det der. Derfor kjører jeg med regndress i gult/svart (men ikke refleksvest).
Angående lys så har jeg prøvd forskjellige løsninger på hovedlys (alt kun på dagtid):

Nærlys: Funker relativt greit, men en er veldig usynlig i enkelte situasjoner, som f.eks når man kjører forbi kø i en-felts veier, altså hvor det kommer biler imot.
Fjernlys: Funker, men begrenset. Det blender, eller iallfall irriterer, endel burister.
Fjernlys med modulator: Effektivt når en f.eks kjører forbi på 1-felts. Fjernlyset blir aldri full styrke når denne brukes, derved får en ikke like mye blending, men blir oppdaget blandt andre hovedlys. Har brukt dette i flere år, med stor suksess, men bare i noen tilfeller.
Xenon: Nei, det blir for mye strølys. Har prøvd flere typer, men de alle er for upresise, og blender/irriterer for mye. Irriterte bilister er ikke bra.. :P :p

P.t. kjører jeg med ordinært hovedlys. Rett nok har jeg satt det hele opp med relæer og med Nightbraker pære, så det kommer maks lys. For det aller meste bruker jeg bare nærlys, og merker at det ikke alltid er nok. Så av og til setter jeg på fjernlyset i noen få sekunder (men altså en god del lengre enn et blink). De få gangene jeg kjører på 2-felts, og lanesplitter, kjører jeg ofte på fjernlyset, i og med at alle som ser lyset mitt kjører i samme retning som meg.
Hadde jeg hatt plass hadde jeg satt opp modulator på fjernlyset på nyesykkelen, men uansett ville det vært begrenset bruk nå som høstmørket henger over oss... Derimot tygger jeg på å prøve meg med noen små LED-pods, evt med modulator der og.

Bak på min sykkel holder jeg på med et aldri så lite "prosjekt bremselys": Den originale 1157 (21/5W) pæren skal byttes ut med en LED-pære som har litt trøkk, ekstra bremselys i Givi-toppkofferten, ekstra bremselys under skiltet, og alle bremselysene skal styres av en modulator. Blinklysene byttes ut til lyssterke LED-blinkere.
Har kjørt en liten stund med den bremselysmodulatoren, og den ser ut til å gjøre jobben. 2 ganger har jeg fått kommentarer fra de som har kjørt bak meg om at de legger godt merke til at jeg bremser, uten at det irriterer. Ja altså, når jeg treffer de på butikken altså.. :lol

:thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

mekkern
Innlegg: 7634
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lysbruk

Legg inn av mekkern »

for et par uker siden ga jeg fingeren til en kødd på en blå/hvitplastrakett som hadde montert HID pærer og kjørte med fjærnlyset på-ja det blendet og tok oppmerksomheten bort fra andre på veien-dessuten lå han i midt i en gruppe sykler. :[-(
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Lysbruk

Legg inn av SuperMorten »

fikse skrev: Bak på min sykkel holder jeg på med et aldri så lite "prosjekt bremselys": Den originale 1157 (21/5W) pæren skal byttes ut med en LED-pære som har litt trøkk, ekstra bremselys i Givi-toppkofferten, ekstra bremselys under skiltet, og alle bremselysene skal styres av en modulator. Blinklysene byttes ut til lyssterke LED-blinkere.
Har kjørt en liten stund med den bremselysmodulatoren, og den ser ut til å gjøre jobben. 2 ganger har jeg fått kommentarer fra de som har kjørt bak meg om at de legger godt merke til at jeg bremser, uten at det irriterer. Ja altså, når jeg treffer de på butikken altså.. :lol

:thumleft
:thumleft

Pokker.. Der dukket det plutselig opp noe å gjøre til vinteren. Og jeg som hadde tenkt å bare la sykkelen stå der, og få ingenting... :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Lysbruk

Legg inn av ZZR-Erling »

fikse skrev:Mange gode tanker her. Dette viser jo at det er mange MCister som har tanker om å synes best mulig. Bra :thumleft

Mine tanker om dette:
Det jeg er mest redd for er å bli påkjørt _bakfra_. Det som skjer foran (og dels på siden) har jeg langt større kontroll over. Men de bak, de har jeg lite kontroll over.

Er helt overbevist at plassering og hvordan man kommuniserer med resten av trafikantene er det desidert viktigste.
Dernest kontraster. Lyst mot mørkt og alt det der. Derfor kjører jeg med regndress i gult/svart (men ikke refleksvest).
Angående lys så har jeg prøvd forskjellige løsninger på hovedlys (alt kun på dagtid):

Nærlys: Funker relativt greit, men en er veldig usynlig i enkelte situasjoner, som f.eks når man kjører forbi kø i en-felts veier, altså hvor det kommer biler imot.
Fjernlys: Funker, men begrenset. Det blender, eller iallfall irriterer, endel burister.
Fjernlys med modulator: Effektivt når en f.eks kjører forbi på 1-felts. Fjernlyset blir aldri full styrke når denne brukes, derved får en ikke like mye blending, men blir oppdaget blandt andre hovedlys. Har brukt dette i flere år, med stor suksess, men bare i noen tilfeller.
Xenon: Nei, det blir for mye strølys. Har prøvd flere typer, men de alle er for upresise, og blender/irriterer for mye. Irriterte bilister er ikke bra.. :P :p

P.t. kjører jeg med ordinært hovedlys. Rett nok har jeg satt det hele opp med relæer og med Nightbraker pære, så det kommer maks lys. For det aller meste bruker jeg bare nærlys, og merker at det ikke alltid er nok. Så av og til setter jeg på fjernlyset i noen få sekunder (men altså en god del lengre enn et blink). De få gangene jeg kjører på 2-felts, og lanesplitter, kjører jeg ofte på fjernlyset, i og med at alle som ser lyset mitt kjører i samme retning som meg.
Hadde jeg hatt plass hadde jeg satt opp modulator på fjernlyset på nyesykkelen, men uansett ville det vært begrenset bruk nå som høstmørket henger over oss... Derimot tygger jeg på å prøve meg med noen små LED-pods, evt med modulator der og.

Bak på min sykkel holder jeg på med et aldri så lite "prosjekt bremselys": Den originale 1157 (21/5W) pæren skal byttes ut med en LED-pære som har litt trøkk, ekstra bremselys i Givi-toppkofferten, ekstra bremselys under skiltet, og alle bremselysene skal styres av en modulator. Blinklysene byttes ut til lyssterke LED-blinkere.
Har kjørt en liten stund med den bremselysmodulatoren, og den ser ut til å gjøre jobben. 2 ganger har jeg fått kommentarer fra de som har kjørt bak meg om at de legger godt merke til at jeg bremser, uten at det irriterer. Ja altså, når jeg treffer de på butikken altså.. :lol

:thumleft
Støtter bremselyspolicyen din! :thumleft

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Lysbruk

Legg inn av ega16 »

Ser det er flere som engster seg for å bli kjørt på bakfra. Hvor mange ganger har dette egentlig skjedd i ulykker? Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen til nå, bortsett fra en elev med kjørelærer bakpå som brådbremset på veien fordi han trodde noen gutter kom til å løpe ut med en trailer bak som ikke rakk å bremse end sikkelig.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Lysbruk

Legg inn av SuperMorten »

ega16 skrev:Ser det er flere som engster seg for å bli kjørt på bakfra. Hvor mange ganger har dette egentlig skjedd i ulykker? Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen til nå, bortsett fra en elev med kjørelærer bakpå som brådbremset på veien fordi han trodde noen gutter kom til å løpe ut med en trailer bak som ikke rakk å bremse end sikkelig.
Jeg pendler 200 km pr dag, kun på 4 felts motorvei. Jeg anser det som en av de største farene å bli påkjørt bakfra. Særlig av bilister som ikke holder avstand. Dersom noe skulle skje som forårsaker at jeg går i asfalten, da har jeg egentlig nok problemer. Da trenger jeg ikke at bilen bak kjører over meg i tillegg. Derfor tenker jeg at det egentlig veldig uinteressant å vite hvor mange ganger det har skjedd. Jeg vil bare ikke at det skal skje med meg (eller noen andre for den saks skyld). Jeg vil derfor ha full kontroll bakover, som forover. I denne sammenheng er det egentlig ikke motorsyklistens lysbruk som er problemet, men alle de andre..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar