The two cylinder blog

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: The two cylinder blog

Legg inn av pelsen »

AJ skrev:270 graders tenningsrekkefølge på de siste modellene av 850'en og alle årsmodeller av 900'en.
270 grader betyr at lyden er som en V-twin og at stemplene tenner tett innpå hverandre for deretter å ta en relativt sett lengre pause for første stempel tenner igjen tett fulgt av nr. to, deretter en relativt sett lang pause igjen..
tja, så tett tenner den ikke, TDM'en er da ikke totakter,,, Jeg har totakt-Vtwin og den virker slik, mens en firetakt TDM eller Ducati har pulsene jevnere fordelt, sånn ca 270/450 grader. Motoren bruker jo to omdreininger/720 grader på sine fire takter.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av MaxTron »

pelsen skrev:
AJ skrev:270 graders tenningsrekkefølge på de siste modellene av 850'en og alle årsmodeller av 900'en.
270 grader betyr at lyden er som en V-twin og at stemplene tenner tett innpå hverandre for deretter å ta en relativt sett lengre pause for første stempel tenner igjen tett fulgt av nr. to, deretter en relativt sett lang pause igjen..
tja, så tett tenner den ikke, TDM'en er da ikke totakter,,, Jeg har totakt-Vtwin og den virker slik, mens en firetakt TDM eller Ducati har pulsene jevnere fordelt, sånn ca 270/450 grader. Motoren bruker jo to omdreininger/720 grader på sine fire takter.
Du har nok rett i det...

Men en Harley-motor (bortsett fra Vrod-moteren går æ ut ifrå) tenner med 45 graders mellomrom, det er æ nesten helt sikker på

[video]http://www.youtube.com/watch?v=e3WjaTDatEM[/video]
Fra sirka 0:30 når han slår av shoken høres den karakteristiske TUMPA-TUMP...TUMPA-TUMP-tomgangslyden.
Nydelig lyd, men er vist ikke bra for motoren å gå så lavt..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: The two cylinder blog

Legg inn av pelsen »

har ikke harley, så jeg kan ikke gå i garasjen for å sjekke.
Det er ikke så veldig sunt å la sykkelen gå på lavest mulig tomgang, den skal jo ha smøring, og oljepumpa går jo tilsvarende sakte.
Husker jeg hadde masse slamring i motoren på min gamle Triumph når den gikk for lenge på lavt turtall. Så fort jeg gasset litt ble det borte.
Sylinderne var ganske slitt, og på lavt turtall med lite oljesirkulasjon fikk jeg skjørtebank. Litt rusing og jeg fikk kasta olje på sylinderveggene så det ble tyst en stund.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av tomsnes »

Hei alle sammen.
Med 6 timer igjen av arbeidsdagen/natten, sitter tomsnes og føler at tiden er inne til en liten oppdatering.
Takker alle som har bidratt rundt temaet "Hvordan funker egentlig en TDM-motor?"
Interessant diskusjon, hvor jeg stadig lærer nye ting, selv om jeg ikke er helt sikker på at fasiten foreligger ennå. :-)

Det viktigste er imidlertid at den starter lett, låter fett, og kjører fra retrieveren og "Twisted V'n" til "erik" her på forumet.... ;e

Eneste problemet jeg kan se, er om en sylinder av en eller annen grunn kutter ut.....
Da går det, unnskyld utrykket, "jævlig dårlig".
Men det skjer jo ikke på TDM. Kjørte sammen med en "broder" til "Toppen-treffet" i Skagen. Vedkommende kjørte en haug av en sykkel, av amerikansk opprinnelse. Denne hadde en sylinder som ikke var helt frisk. Gikk dårlig, og hadde en feiltenning som skremte vannet av betjeningen på ferja... Rimelig god akustikk på bildekk. :lol

Ellers går prosessen rundt "ny" sykkel sin gang. Sykkel er ikke innkjøpt ennå, men jeg har kjøpt frontlykt til den... :-) (hodet mitt er muligens ikke skrudd helt riktig på)....
Men lykta er ihvertfall heftig, og fra en Ducati Streetfighter S. Med litt flaks ligger den i posten i løpet av uka.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av MaxTron »

Så med andre ord, du har bestemt deg for at det BLIR MT-01!?!

TØØØFT!!

Trur du blir fornøyd!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av tomsnes »

MaxTron.
Det har begynt å gå opp for tomsnes at man lever kun en gang. Og ikke minst at tiden går skremmende fort, kombinert med en kropp som ikke blir sterkere. Da innses viktigheten av å leve ut noen av de drømmene som er mulig å realisere. :thumleft
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av Globe »

:=D> :=D> :notworthy:

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av MaxTron »

YeeeSS!! Det er riktig innstilling!! :=D>

Vist det finnes pænga igjen trur æ det finns firma som lager deler så du kan bygge en MT-OS-replika :\m/:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Vist du like den da, trur ikke den har vært satt i produksjon, bare en concept-sykkel..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av tomsnes »

Muligens noe upraktisk, men du verden så heftig!

Tror nok fruen synes det er litt mer enn hun kan gi aksept for. :[-X
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av MaxTron »

tomsnes skrev:Muligens noe upraktisk, men du verden så heftig!

Tror nok fruen synes det er litt mer enn hun kan gi aksept for. :[-X
He-he, FINNS ikke praktisk i det heletatt, helt herlig comcept!! :bananas
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: The two cylinder blog

Legg inn av Haeggis »

Bimma skrev:
tomsnes skrev:Og for de som måtte lure på tittelen på bloggen:
EN MC HAR IKKE MER ENN 2 SYLINDERE :[-X
Helt enig Tomsnes :prf
Å, det FINNES motorsykler med fire sylindre, men det er ikke mange. Veldig unødvendig er det også; én, to eller tre holder PLENTY!!!
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av tomsnes »

Da drister tomsnes seg til et nytt blogginnlegg. Ikke nødvendigvis fordi det er av allmen interesse, men fordi det er så fantastisk gøy å skrive!!! Spøk til side...
Sitter på jobb, og har noen rolige timer foran meg.

Dagen i dag har gått med til å kjøre opptil flere flyttelass for en "broder" her på forumet. Begynner å bli så lang i armene at jeg kunne vurdert apehenger... :lol

Onsdag skal jeg og "broder erik" fra "Twisted V-tråden" til Skien. Mannen har kjøpt dreibenk. Såpass bør men ha.. Denne kunne i tillegg funke som en CNC-fres...
Høres imponerende ut, og er det nok også. *mas
Kommer nok godt med for å maskinere kule ting til prosjektet.

Avslutningsvis vil jeg løslig informere om at vi er tre Sandefjordskompiser her på forumet som har gjort det til en tradisjon å besøke en klubb i Aalborg i Danmark hver vår.
De arrangerer tilsvarende motorsykkelens dag, med kortesje gjennom hele byen, med påfølgende fest på klubbhuset.
Alle er velkommen, og teltmuligheter finnes 20 meter fra klubbhuset.
Deltagerantallet ligger på ca 2000 sykler om været er bra.

Om fler fra Mcsiden.no har lyst til å henge seg på, hadde det vært kjempegøy. Vi nordmenn er meget velkomne.
I år er arrangemanget fra 20 til 22 mai. (Dette varierer fra år til år).
Ferge fra Larvik til Hirtshals 08.00, og hjem fra Hirtshals ved 12-tiden søndag 22 mai.

Lager nok en egen tråd på dette etterhvert, med linker og info.

Ha en fortsatt god kveld/natt.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av tomsnes »

Da er tomsnes på banen med et nytt blogginnlegg. (Har ikke den mannen noe fornuftig å gjøre?....)

Men jeg bare MÅ fortelle at Ducati-lykta til den kommende drømmesykkelen har ankommet, sammen med noen lekre italienske LED-blinkers.

Har også lagt inn bud på en MT-01 nede i syd-Sverige, samt bestilt Ventura bagasjesystem.
http://www.ventura-bike.com/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Går alt som jeg håper på, og budet blir akseptert, drar erik fra "Twisted V-tråden" og undertegnede til Sverige 4 februar og henter sykkel.

Gått 18.700 km, en eier, alle servicer fulgt. :-) Burde bli bra, og vil til slutt se slik ut, med den nye lykta: Forøvrig håper jeg noen fatter interesse av forrige innlegg, og tar kontakt om de vil være med på tur...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av MaxTron »

TØØFT!!

Har du regnet på hvor mye det blir i avgifter på den?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: The two cylinder blog

Legg inn av tomsnes »

MaxTron.
Deprimerende å handle i utlandet. :grt

Kjøpesum: 65.000 NOK
Mva: 17.500 NOK
Engangsavgift: 76.500 NOK
Årsavgift 1.735 NOK
-------------------------------------
Totalt 160.735 NOK

Kommer nok ut med ca det samme som om jeg skulle kjøpt sykkel her. Ikke noe særlig å tjene. Gjør dette kun fordi det er solgt få av disse her i Norge, og at jeg ikke finner noen på markedet.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Svar