Forbud mot MC-merker!?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av AJ »

Svein2 skrev:Lurer på om je kjem inn med Felleskjøpet lua mi? =;
Kommer nok antakelig ikke inn om du parkerer John Deere'en utafor i hvert fall... :[-( =;

;e

:-k
Ble vel en smule off-topi det der vel...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av Svein2 »

AJ skrev:
Svein2 skrev:Lurer på om je kjem inn med Felleskjøpet lua mi? =;
Kommer nok antakelig ikke inn om du parkerer John Deere'en utafor i hvert fall... :[-( =;

;e

:-k
Ble vel en smule off-topi det der vel...
For å komme on-topic igjen så syns jeg det høres helt tullet ut, det fins idioter med Nike merket på brystet også.
Skulle dette gå ut over alle med dette merket. De lager nok ris til egen bak med å ha slike regler. Man bør klare å se hvem som er idioter i døra, hvis ikke sitter de ikke lenge inne før vaktene skjønner det og da får de kjippe dem ut da.

Nå er det mye vi bygdinger ikke skjønner men i Elverum slipper de inn alt, uansett jakke/ryggmerke, de som blir stoppet har nok luktet for lenge på korken og det kan jo skje de fleste.

Selv har jeg vanligvis parkert både to og firehjulinger før jeg må bli vurdert av ei dørvakt for å komme inn noe sted. :cheers

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av Dimzum »

Ikke tull gutter.....det er vanskelig å evt nyansere hvilke "biker-relaterte" merker som skal være lov og hvilke som ikke skal være lov. Derfor må loven være konsekvent!

For igjen å relatere til fotballfarger....I fex Skottland vil du ha problemer med å komme inn på veldig mange puber med uansett fotballfarger på klærne. Dette gjelder selv om alle vet at hovedproblemet dreier seg om kun to lag....

Comprende?
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av Geir »

Var med på demonstrasjonen i fjor sommer mot dette idiotiet kommunen og de lokalpolitiheltene i Haugesund har kokt sammen. :[-( Legendarisk panseridioti faktisk; nekte folk tilgang til utesteder - selv for en kaffekopp søndag formiddag - utelukkende fordi man har et jakkemerke som viser at man er medlem i en MC-klubb... ](*,)
Heldigvis står mc-folket på der nede og har engasjert advokat for å få torpedert tullet. :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av Geir »

Dimzum skrev:Ikke tull gutter.....det er vanskelig å evt nyansere hvilke "biker-relaterte" merker som skal være lov og hvilke som ikke skal være lov. Derfor må loven være konsekvent!

For igjen å relatere til fotballfarger....I fex Skottland vil du ha problemer med å komme inn på veldig mange puber med uansett fotballfarger på klærne. Dette gjelder selv om alle vet at hovedproblemet dreier seg om kun to lag....

Comprende?
Ser poenget ditt langt på vei, men dette blir likevel som å sammenligne epler og agurker. Fotballpøblene i f.eks. Skottland demonstrerer ved enhver anledning at det eneste de bryr seg om er å holde offentlig helv**e med alt og alle i det offentlige rom. Enda har vi til gode å se mc-folk knuse ruter, kaste stein og sparke nøttene av hverandre som lobotomerte gorillaer på steroider så snart de møtes bare fordi noen har "feil" merke på jakken. Når den dagen kommer her i landet kan jeg forstå at slike tiltak som det er snakk om i Haugesund er nødvendige.

Enn videre er mc-miljøet her til lands lite og rimelig oversiktlig, og teppebombing av alt som kjører på to hjul for å hindre etablering av kriminelle gjenger som tilfeldigvis bruker mc-som kjøretøy og som er medlemer i greit identifiserbare klubber blir totalt overkill. Spurv & kanon, osv. Politiet må rett & slett bare ta utskuddene etterhvert som de finner på fa*nskap enten de er medlem i en mc-klubb eller ikke.

Forøvrig strides de lærde om det er lovhjemmel for tiltaket som kommunen og politiet ønsker å innføre - det er betenkelig i seg selv...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av jhn »

Det e en ganske drastisk lov det her som mange har latt sæ provosere av.
For mæ som ikke e medlem av noen klubb og heller ikke har noe behov for noe merke e det ganske lett å se det fra en annen vinkel.
Hvor viktig e det for den enkelte å ha det merket, æ trur det e viktigere for et medlem av en 1%klubb enn vanlige mc folk. Folk kan jo se det å ta av sæ vesten som en slags samfunnsnyttig gave de gir til befolkningen.
Æ vet egentlig ikke kor stort problem de merkene/vestene lager på div.serveringssteder men går det ikke an å forby spesielle merker, de erklærte 1% klubbene, og heller utvide listen etterhvert som nye navn dukker opp? Bare en tanke.

Pollti

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av Pollti »

jhn skrev:Det e en ganske drastisk lov det her som mange har latt sæ provosere av.

Men dette er jo ingen lov men en "avtale" uten forankring i lovverket. Klarer ikke politikerene å stoppe HA og andre fra å etablere seg på lovlig vis så må gjerne HA og/eller andre klubber etablere seg for min del. Bryter de lovverket så får politiet gjøre det de må gjøre og straffeforfølge de hvis det er nødvendig.
Slik Haugesund saken er fremstilt i media så blir enhver motorsyklist med et merke på klærene automatisk stemplet som potensiell lovbryter. Hva som gjør at samme person er å¨anse som så lovlydig at han kan slippe inn i lokalet med klær uten merke er meg en gåte. Dette er forhåndsdømming.

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av Dimzum »

Det er ikke så veldig lenge siden "et halvt kvartal" gikk i lufta i Drammen på grunn av krig mellom to lag/bander......eller en 11 åring ble mishandlet og drept i Skottland på tur heim fra kamp og tok feil snarvei ikledd "fiendens" farger.....

For meg betyr jakkemerker intet, men synd at folk skal måtte bli diktert hva de kan ikle seg.

Nå må vi heller ikke glemme at en viss klubb bla er kjent for å diktere hva andre klubber har lov å ikle seg og ikke......Hørte ikke så mye protester om dette, og vi vet alle sammen hvorfor.....
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av Geir »

Nå sprer dette tøvet seg: http://www.ba.no/nyheter/article5480146.ece" onclick="window.open(this.href);return false; ](*,)
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av jhn »

Det e likevel bedre enn at de tøvete vestene med innhold sprer sæ

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av MaxTron »

jhn skrev:Det e likevel bedre enn at de tøvete vestene med innhold sprer sæ
Går ut ifra at du her snakker om såkalt 1%-klubber og ikke vanlige, motorsyklister som liker å vise at de er en del av ett fellesskap?

Isåfall er æ jo enig... vist det faktisk hadde virka, men det er jo tydelig at ingen tiltak som samfunnet har prøvd så langt har hatt serlig innvirkning på veksten av slike organisasjoner. :sorry
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av Geir »

jhn skrev:Det e likevel bedre enn at de tøvete vestene med innhold sprer sæ
Du synes altså at det er greit å bli behandlet som en kriminell utelukkende fordi at du er iført en vest med et klubbmerke på?? :O Da er det vel greit å forby fotballsupportere å gå på pub med klubbskjerfet rundt halsen for å hindre grupper av hooligans i å etablere seg i området også da?? Nei, dette forbudet blir bare tøvete - bur inne de kjeltringene det gjelder, ikke grei alle over en kam. Makan til overformynderi.... :ills
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av Dimzum »

Geir skrev:
jhn skrev:Det e likevel bedre enn at de tøvete vestene med innhold sprer sæ
Du synes altså at det er greit å bli behandlet som en kriminell utelukkende fordi at du er iført en vest med et klubbmerke på?? :O Da er det vel greit å forby fotballsupportere å gå på pub med klubbskjerfet rundt halsen for å hindre grupper av hooligans i å etablere seg i området også da?? Nei, dette forbudet blir bare tøvete - bur inne de kjeltringene det gjelder, ikke grei alle over en kam. Makan til overformynderi.... :ills
Som skrevet over er lenge siden de begynte å forby fotballfarger også.......I det øyeblikket at vi i Norge får en lik utvikling med feks Irland vil det garantert skje her også. Helt uproblematisk spør du meg....
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av Geir »

Dimzum skrev: Som skrevet over er lenge siden de begynte å forby fotballfarger også.......I det øyeblikket at vi i Norge får en lik utvikling med feks Irland vil det garantert skje her også. Helt uproblematisk spør du meg....
Hvor i kongeriket er det innført forbud mot å være ikledd supportereffekter på utesteder da? At enkelte utesteder på eget initiativ har innført slike restriksjoner er en ting - det er når politi og kommunale myndigheter maner til slike virkemidler at det blir problematisk...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Forbud mot MC-merker!?

Legg inn av jhn »

MaxTron skrev:
jhn skrev:Det e likevel bedre enn at de tøvete vestene med innhold sprer sæ
Går ut ifra at du her snakker om såkalt 1%-klubber og ikke vanlige, motorsyklister som liker å vise at de er en del av ett fellesskap?

Isåfall er æ jo enig... vist det faktisk hadde virka, men det er jo tydelig at ingen tiltak som samfunnet har prøvd så langt har hatt serlig innvirkning på veksten av slike organisasjoner. :sorry
Æ kunne nok vært litt tydeligere, men ja, selvfølgelig snakke æ om 1% klubbene.
Æ tvile vel kanskje på at det vil hindre utbredelsen av 1% klubbene men det vil nok bli
litt tryggere og triveligere å være gjest på utestedene for vanlige folk, bare det synes æ
e grunn nok til å innføre disse reglene. Men ikke merker generelt, det må vel gå an å forby
enkelte klubber?
Geir, æ går ut i fra at forbudet vil gjelde 1% merkene og de som er til forveksling lik.
Om de blir behandlet som kriminelle e det mest sannsynlig pga at de e akkurat det.
Og nei, æ vil ikke like å bli behandla som en kriminell så derfor prøve æ å opptre på
en sånn måte at folk ikke skal tro at æ e kriminell

Svar