Pysestriper...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Duville »

Du får prøve å ikke tenke så mye på vidunderet der hjemme :D håper d blir greit der nede i varmen :-)å ved middelhavet, du får sørge for masse drikke :cheers og ha en god ferie - :b_c:

er relativt sikker på at det ikke blir noen nedtur å reise hjem denne gangen - du får passe på at ikke hjemlengselen blir for dominerende da....

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av tagesk »

Desmo skrev: Dette skulle være et unødig tema å ta opp for voksne folk. Jeg trodde ikke det var kneskrap og fothvilerfiling som stod høyest på dagsordenen på forumet. Nå har du skuffa meg AJ.
Dette er egentlig en bra tråd; en perfekt anledning til å ta opp noe viktig.

Bilde

Først for å etablere mine "credentials". Som man kan se så lever både min Metzler-elefant og teksten TWI
(som jeg ikke vet hva betyr) i beste velgående der ute på kanten av dekket.
Hvordan jeg har greid å slite ut klistremerket (som engang sa ADVrider.com) er dog et mysterium.

Men i dette bildet her skraper jeg venstre fothviler skikkelig i bakken. Til tross for at forspenningen er skrudd helt inn.

Bilde

Om du synes det rart at en GS skraper med så liten "lening" så legg merke til at horisjonen ikke er rett (sjekk stolpen ved busstoppet).
Eller med andre ord: Det ser ikke ut som om jeg vil greie å slite ut dekket ute på kanten.
Heldigvis kommer Metzler Tourance EXP uten de der små "vingene".
Her må man ned på kne for å se at dekket ikker brukt ute på kanten.

Men til saken: Om å beherske sykkelen sin.

La meg starte med et skrekk-eksempel: Det er ikke lenge siden jeg så en som skrev at han ikke øvde på
panikkbremsning. Han øvde steden på å kjøre defensivt slik at han ikke ville behøve å panikkbremse.

Bilde

Som jeg håper alle forstår - det han egentlig sier er "jeg behersker ikke sykkelen men jeg nekter å innrømme det,
og jeg nekter å øve, for det er det samme som å innrømme det".
En fare for seg selv, og for andre.

Men slik er det, efter min mening, også med å skrape forhvilerne i bakken.
En moderne motorsykkel, med moderne dekk, kan uten fare legges ned til det skraper.
Ikke bare det: å skrape en fothviler i bakken er godt innenfor sykkelens normale dynamikk.
Du er ikke på dødens margin, på gravens rand, og tilsvarende når en fothviler går i bakken.
Den folder seg inn om nødvendig.

Har du så dårlig kontroll på din egen sykkel at det er utefor dine evner å legge en fothviler i bakken,
da kan du i en nødsituasjon bare utnytte en liten del av sykkelens potensiale for å svinge unna.
Om du ikke kan legge en fothviler i bakken, da kjører du av veien den dagen en sving er krappere enn du trodde.

Termen "pysestriper" er ikke et bra ord, men det er likevel ikke helt på trynet.
Man kan jo kalle det "nybegynnerutfordringer" isteden.

Altså: Å slite dekket helt ut til kanten, og sikre at du har avslipt metall på begge fothvilere, det er ikke et mål
for galninger og testosteronfulle attenåringer. Det er et mål for alle seriøse motorsyklister.

Min erfaring er at man må øve på skraping akkurat som man må øve på andre ting. Men når man blir vant
da tenker man ikke over det.
Fotografen sa at han ble scared shitless; han trodde vi tok en low-side og ville komme seilende rett inn i fanget på ham.
Min femti-tolvårige passasjer hva som hadde skjedd - hun hadde ikke lagt merke til noe unormalt.

[TaSK]

(EDIT: Satt inn bildene igjen efter at "noen" (andre enn meg!) hadde fjernet dem)
Sist redigert av tagesk den 11 jul 2010, 20:11, redigert 3 ganger totalt.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av AJ »

TWI betyr noe sånt som "Thread wear indicator", mener jeg å huske...

Ellers veldig mye bra i dette innlegget:
tagesk skrev:Det ser ikke ut som om jeg vil greie å slite ut dekket ute på kanten.
Ser helt klart ut til at du er ute på kanten om en ser på helningen på forhjulet i hvert fall... :-)
tagesk skrev:Altså: Å slite dekket helt ut til kanten, og sikre at du har avslipt metall på begge fothvilere, det er ikke et mål for galninger og testosteronfulle attenåringer. Det er et mål for alle seriøse motorsyklister.
:knegg Tru'kke jeg skal kommentere denne mer enn akkurat det å :knegg litt...
Men får ikke håpe tagesk sin konklusjon, får vi vel kalle det, lager altfor mye rabalder her i tråden, da...
Men en god diskusjon og meningsutveksling om bruk av hele dekkflaten på MC-dekk og hvorfor det er lurt å gjøre nettopp det, tror jeg vi alle har godt av :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Snikkeren »

Hvis dere ser videoen min i den andre tråden, så ser dere at jeg bruker hele dekkflaten. Men ikke på fordekket. Der har jeg fremdeles ca 6mm igjen av kyllingstripene, og sykkelen vil ikke lenger ned, da fothvilerene tar nedi. Men hvorfor er det sånn at fordekket har mer å gå på egentlig?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av tagesk »

Snikkeren skrev:Hvis dere ser videoen min i den andre tråden, så ser dere at...
Sorry, men hvilken tråd?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Globe »

Det er vel denne videoen Snikkeren nevner tenker jeg, publisert av ham i "kameratråden"

[video]http://www.youtube.com/watch?v=7_punJAU ... r_embedded[/video]

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av tagesk »

Snikkeren skrev:Hvis dere ser videoen min i den andre tråden, så ser dere at jeg bruker hele dekkflaten.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=0g8PwWX05xY[/video]

Om du ser i kurve nummer 2 så ligger jeg over mer enn 45 grader (se på horisonten).
Jeg skraper fremdeles ikke så det er mer å gå på.

Så jeg tror ikke en video er tingen for å få en følelse av hvor mye man bruker av dekket.

Jeg henger meg ellers på spørsmålet om fordekket!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:Hvis dere ser videoen min i den andre tråden, så ser dere at jeg bruker hele dekkflaten. Men ikke på fordekket. Der har jeg fremdeles ca 6mm igjen av kyllingstripene, og sykkelen vil ikke lenger ned, da fothvilerene tar nedi. Men hvorfor er det sånn at fordekket har mer å gå på egentlig?
Har kanskje med profilen å gjøre som har mer fokus på styrevilligheten enn nedleggsvinkelen?
Jo spissere profil, jo mer styrevillig... Spissere profil innebærer da også at sidesliteflatene blir større og dermed flatene man har til rådighet ved nedbrekk.

Men det kan godt hende jeg er helt på jordet med dette resonnementet... :-J :mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Globe »

tagesk skrev:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=0g8PwWX05xY[/video]

Om du ser i kurve nummer 2 så ligger jeg over mer enn 45 grader (se på horisonten).
Jeg skraper fremdeles ikke så det er mer å gå på.

Så jeg tror ikke en video er tingen for å få en følelse av hvor mye man bruker av dekket.

Jeg henger meg ellers på spørsmålet om fordekket!

[TaSK]

Skal innrømme det, først som sist...jeg har masse å lære og erfare som MC-fører....masse...kjente at jeg bremset på gear og gearet ned et par hakk lengre ned enn det du gjorde....og det sittende her i sofaen...dette passerte min "komfortsone" ;e
:notworthy: :=D>

....aaahhhhh..nå gleder jeg meg enda mer til å komme hjem...vil kjøre, teste, lære og erfare...MER!! :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av AJ »

Og her bilde tagesk hvor vinkelen er rettet opp slik at man kanskje får et mer riktig bilde av helningsvinkelen... :-) :
DSC_2526_orginal_justert.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Pysestriper...?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Kan jo montere bildekk på baiken,da slipper jeg kyllingstriper.
:-k :-k
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Snikkeren »

Globe skrev:
Skal innrømme det, først som sist...jeg har masse å lære og erfare som MC-fører....masse...kjente at jeg bremset på gear og gearet ned et par hakk lengre ned enn det du gjorde....og det sittende her i sofaen...dette passerte min "komfortsone" ;e
:notworthy: :=D>

....aaahhhhh..nå gleder jeg meg enda mer til å komme hjem...vil kjøre, teste, lære og erfare...MER!! :thumleft
Et godt tips er filmen/boken Keith Code, Twist of The Wrist vol. 2. Der tar de for seg ting helt fra grunn av, og man lærer masse. Jeg hadde fremdeles ca 5 mm igjen av kyllingstripene på bakdekket før jeg så den filmen, men på første tur etterpå var de vekk, og jeg hadde hatt min første fothvilerskrap.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pysestriper...?

Legg inn av AJ »

Kan kjøpes herfra:

http://www.amazon.co.uk/Twist-Wrist-Bas ... 0965045021" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Pysestriper...?

Legg inn av RuneMC »

Tidvis når sving, fart og grep stemmer kan jeg skrape fothvilerne og er da nede på nederste elefant-stripe på Metzeler dekkene.

Hvor mye nedlegg man får er stort sett en funksjon av fart og sving (og litt kropps-posisjon). Dekk har jo standardmål for å passe en rekke sykler og noen sykler kan jo ha ting som skraper nedi lenge før man kommer så langt ned. Da får man naturlig "kyllingstriper". Er veiene man kjører på slik at det bare er en og annen sving som egner seg for fullt nedlegg (innenfor ca fartsgrense) så blir det jo heller ikke mye slitasje ytterst.

De gangene jeg har tatt nedi med fothvilerne har det stort sett kommet helt naturlig og ikke noe jeg har forsøkt å gjøre... tror fort det kan bli feil om man går inn for at hver sving skal tas med max nedlegg. Korrigeringsmulighetene (apropos å møte biler som kommer over i ditt felt) er heller ikke store hvis man ligger flatt...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Pysestriper...?

Legg inn av Relax »

Blandet drops...........
For meg er mc kjøring det ... og det kan virke som denne tråden gjenspeiler noe av de samme tankene,,
Akselrasjon, hastigheter og nedbrekk så adrenalinet spruter,,... og nå og da en påminnelse i form av ulykker om hvilken risiko vi løper.. det er ”riding” ..

Pusestriper , forhvilerskraping osv.. :D hehehe.. selv noen gubbedoninger som Goldwing ( unnskyld noen :sk? ) ) som har aluminiumsbrett har innlagt stål i fot brettet for å få fram gnistsprut når man skraper i svingen...så tøft at fytterakkern ..


Jeg kjører selv en tung cruiser og med et bredt bakdekk så de fleste slår meg i svingene, men likevel har jeg lest både Keith Code's bok og andre om "teknikk og taktikk" og tatt meg selv et kurs mer enn en gang ,,,,for det er jo morro for pokkern...og adrenalingivende.. Å kjøre to opp som jeg vanligvis gjør hjelper heller ikke for di hun bakpå er mer gal etter akserasjon og fart enn meg........selv om hun har vært litt bekymret for støvelsålen sin et par ganger i noen svinger... ( Jeg har satt på forlengere på fothvilerne hennes bak for å bedre sittestillingen hennes, De er nå like lave som mine foran )

Til tross for denne fornøyelsen som dette gir oss og meg ,,,vil jeg nevne noen andre tanker som slår meg stadig vekk...
Det lages flere statistikker ang ulykker med MC , men det de har til felles er følgende:

Rundt 75 % av ulykkene skyldes føreren av MC'n!!!
For høy hastighet på MC regnes som årsak/ en del av årsaken på over 50%
Mer enn 50% av ulykkene skyldes utforkjøring ( høyre side) eller velt/ krasj i veibanen.
I 9 av 36 dødsulykker i 2008 var føreren ruspåvirket. I 7 av tilfellene var det mc føreren, i to var det en bilfører.
MC kjørere snakker ofte om ” idioter av noen bilførere”, vi diskuterer gule vester, lysbruk, veier og skilting opp og ned stolper …men statistikken viser det jo klart…. VI KJØRER FOR FORT I FORHOLD TIL VÅRE KVALIFIKASJONER OG FORHOLD!!
Det er IKKE bilistene som er idiotene, men i flertall av ulykkene det OSS!!! DEG OG MEG !

Vi kan ønske oss bedre veier, bedre skilting smartere bilførere og fandes oldemor… men vi BØR rett og slett se litt nærmere på oss selv først!! VI må kjøre etter slik føre og forhold ER, ikke hvordan de burde være. Vi MÅ legge in n marginer for biler uten blinklys, uforutsette sideveier , berusede bilister …. Etterpåklokskap har liten verdi for oss, forhåndsregler kan ha verdien av ditt liv, i verste fall..
Å bedre egne kvalifikasjoner er BRA, men å lære seg å kjenne sin egen begrensning er kanskje ennå bedre ;e
Så øv,øv ØV .,,.slit pysestriper, skrap forhvilere og testbrems så småstein spruter…. MEN ,under sikre forhold og kun med en liten økning av vanskelighetsgraden om gangen,,,, OG kjør innenfor din begrensning og etter rådende forhold ute i trafikken..

Vår avdøde venn sa det fortreffelig i ” Man in the mirror”

If You Wanna Make The World
A Better Place

Take A Look At Yourself, And
Then Make A Change
"Do the right thing"

Svar