Side 2 av 3

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 23 mar 2010, 06:37
av mekkern
nettop eksemplene å vente med å belaste og være kvalifisert til å skru disse riktig som gir meg troen på at det nok er et bedre valg for de fleste med 4-takt.
Hvis en ser på de steder som fks mopedportalen er ikke situasjonen stort forandret siden foreldrene kjørte. :lol
og forhandlerne kjører på-Trimcoil er jo en klassiker. ;e

2-taktere er geniale motorer men desverre ikke alle eiere. :prop:

Pollti: er klar over at jeg er blitt en senil nisse i manges øyne, også avkommet.. :gkderfor er det gledlig når de spør om hjelp. :P

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 23 mar 2010, 11:43
av hansraymond
Mito-en ser jo ganske fresh ut og da, ducati-light.. :D
kanskje denne kunne vært noe? http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=19285853" onclick="window.open(this.href);return false;
Når det gjelder Aprilia:. jeg har mekka diverse sykler, og de fleste Apriliane lettsykler jeg har sett, er enten velta/vraka eller har havarerte motorer,, hmm :-k

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 23 mar 2010, 12:11
av Globe

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 23 mar 2010, 15:02
av Asmund Fuglstad
Ja, de ser bra ut:) men det skal som sagt godt jøres og finne en som ikke er skrudd sund, veltet osv.. men bare jeg får min opp i mot 130km/t er det nokk :) må kunne klare og kjøre fra bilene vet dere :D

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 23 mar 2010, 18:08
av AJ
Asmund Fuglstad skrev:men bare jeg får min opp i mot 130km/t er det nokk :) må kunne klare og kjøre fra bilene vet dere :D
Jo, jo... skjønner det, for såvidt... Meeen ... eh... det er fartsgrenser her i landet og førerkortet er vel litt for kostbart, muligens, til at det bør mistes (og havne i lommene til en UP-betjent...) ved første og beste anledning... :-J

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 23 mar 2010, 20:38
av Pollti
Vet om en jeg. Uten klistremerker,rød og gild. Nyoverhalt motor. Og den er til salgs. Ikke noe brukt er strøkent, men denne er sjelden bra å se på. Veldig bra teknisk stand og.

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 23 mar 2010, 21:34
av hansraymond
Pollti skrev:Vet om en jeg. Uten klistremerker,rød og gild. Nyoverhalt motor. Og den er til salgs. Ikke noe brukt er strøkent, men denne er sjelden bra å se på. Veldig bra teknisk stand og.
Den Røde som står hos Frode? ja..den så fin ut.. :D
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=18887249" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 23 mar 2010, 22:07
av Pollti
Den ble solgt ifjor til en eldre kar som påstod motoren var kaputt. Motoren ble åpnet og ikke noe galt ble funnet men alle slitedeler ble byttet siden den var plukket ned. Antagelig har kjøperen ikke skjønt dette med eksosventilen ?

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 23 mar 2010, 22:44
av d.strand
Jeg har egentlig ingen formening om hvilken 125 cc du kjøper deg, men mitt valg hadde falt på en Mito - ettersom den har en mye fetere lyd en f.eksAprillia RS ;e

Men er det noe jeg har mine formeninger om så er denne trimminga du har nevnt. Etter min menig er det bare tull å begynne å styre med å fjerne plomber osv.. For det første så er du trolig nok ikke erfaren nok til å kjøre en sykkel som gjør 160 km/t. (Jeg vet ikke at du ikke er erfaren nok, dette er bare noe jeg vil tro. Men korrekt meg om jeg tar feil :-) )

For det andre dy kommer garantert til å låne den bort til kompisene dine (du tenker kankje "ikke faen, det kommer jeg aldri til å gjøre", men, hehe, du kommer garantert til å gjøre det :thumleft Og la oss si at kompisen til kjører en trimma 50 cc som gjør 80-90, han er hvertfall ikke erfaren nok til å kjøre en lett MC som gjør 160 km/t (farten er så klart tatt i forhold til at du fjerner plombene).

Og for det tredje.. Hva om du nå enn blir stoppa? Politiet er mye mer på hugget nå enn før.. Da jeg kjørte moped og lett MC, så tror jeg at jeg kanskje så purken en gang uten for min videregående skole. Lillebroren min går nå på samme VGS, og purken og vegvesenet er der minst en gang i uken... ](*,) Så ja, hva om du blir stoppa? Da venter det prikk på førekortet ditt, en saftig bot, visning på biltilsynet, (kjeft fra foreldre :lol ) og en masse annen shit..

De fleste R modeller i 125cc klassen, går alt i fra 120-140 km/t (kommer litt ann på vær og vind, og føreren). Dette holder i masse vis.. Og jeg kan si at å ligge i 125 km/t på motorvegen også holder. Selv kjører jeg tung motorsykkel, og sykkelen min gjør ca 100km/t på første gir, og over 200 km/t på 4 gir.. Men det betyr ikke at jeg bruker meg av dette til vanlig kjøring. Når jeg kjører på en lukket bane, så er det noe annet. Da er jeg glad jeg har alle de kreftene jeg har :D
Men det er sjeldent jeg ligger i mer enn 120-130 km/t på motorvegen. Så å risikere det ene og det andre for å øke toppfarten med 30+ km/t er bortkastet.. Er det aks du vil, så kan du skifte ut drevene, nå husker jeg ikke helt hvor mange tenner du kan gå opp og ned på, men tror det er 2 tenner. Og om du går fra f.eks 14 tenner til 12, så merker du stor forskjell.

Og om du bare må ha større toppfart, så ville jeg heller å satt på en effektanlegg, og skiftet dysene, dette er fort gjort om du er litt finger ferdig. Og om du skulle bli stoppa av enten politiet eller vegvesenet, så er det enklere å skifte tilbake til orginal potte og dyse, enn å sette inn plombene du har fjernet..

Til slutt.. Beklager at dette ble en veldig langt innlegg. Og jeg mener ikke å virke sur eller noe i den retningen. Men jeg har bare mine formeninger om denne saken, (for fikk samme smell slev da jeg var yngre, og jeg lærte godt av den), pluss at jeg hadde denne samtalen med min yngre bror for omtrent 2 år siden, og min yngre fetter som fyller 16 til sommeren, og som har lyst til å gjøre akkurat det samme som deg - noe jeg mener er bortkastet.. Også er jeg helt sikker på at dine nærmeste heller vil at du skal komme sent enn aldri.. Bli heller litt mer erfaren, og vent til du blir litt eldre før du begynner å overgå dine egne begrensninger (noe som vi fleste gjør når vi først slår kloa i en MC)

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 24 mar 2010, 21:49
av Gammelgutt
Asmund Fuglstad skrev:
rogg skrev:Min datter kjører Daelim Daystar, den er ikke å anbefale. Den er lat, dårlig aks og liten toppfart. Naboen øvelsekjørte med en Aprilia 125. Slik R-utgave. Der var det snakk om noe eksosventiler og greier....sykkelen var god for 150 med to på.. Da bør det være mitt bidrak her.
Hører også til dette med Aprilia, at den måtte skifte stempel ofte...de gikk fort.
Har hørt at Daelim ikke er så særlig bra ja. også er det det der med stempelet til Aprilia RS da, har så jævlig lyst på den, pågrunn av aks og top speed osv.. men det viser bare at hvis du vil ha slitesterk MC kjøp Japansk! men japan har jo så døve motorer :(
Jeg har 36000 km på en Daelim Roadwin (med forgasser) og det er bra kvalitet. Etter 16-18000 km "løsner" motorene på disse og da går de bedre. Vet ikke hvordan den er i forhold til andre 125 ccm. Jeg er jo meget tung og hadde fullt koffertsett. På en harrytur med full kjøttkvote ++ holdt jeg greit følge med en normalvektig fører, uten bagasje, på en Yamaha ybr. I 2008 kom de med innsprøytning, og litt mer krefter.

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 30 mar 2010, 02:29
av Darksplat
Du kan jo se på Honda CBR 125 R, og Yamaha YZF 125.

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 30 mar 2010, 07:56
av d.strand
Darksplat skrev:Du kan jo se på Honda CBR 125 R, og Yamaha YZF 125.
Yamaha'n sier jeg meg veldig enig, for den er faktisk fet. Men selv om jeg kjører Honda, og furguder den nye 600RR, 1000RR og Repsolen, så ville jeg ikke kjøpt CBR 125 R, altfor tynne dekk :oh Eller er det bare jeg som syntes akkurat det?

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 30 mar 2010, 09:53
av mekkern
da spør jeg deg: Hvorfor er de for tynne?
gir de for dårlig grep?
mindre toppfart?
For billig å bytte?
Dette går KUN på utseende!
har ikke mer enn 140 dekk på 1000ccm min.
Du får faktisk lavere kurvehastighet med bredere dekk men kan gi gass tidligere i utgangen av sving (hvis du har nok effekt)
Derfor er custom/choppere med 300hjul helt ubrukelige å svinge med.

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 30 mar 2010, 14:48
av Gammelgutt
CBR 125 har vel 130 bakdekk, Daelim Roadwin har 140/60 bak men de kan være vanskelig å få tak i så jeg brukte 150/60 på min. Det var ikke noe problem og så gikk turtallet litt ned.

Re: Har snart Komfirmasjon! Så kom med ambefalinger innen 12

Lagt inn: 30 mar 2010, 16:14
av Darksplat
d.strand skrev:
Darksplat skrev:Du kan jo se på Honda CBR 125 R, og Yamaha YZF 125.
Yamaha'n sier jeg meg veldig enig, for den er faktisk fet. Men selv om jeg kjører Honda, og furguder den nye 600RR, 1000RR og Repsolen, så ville jeg ikke kjøpt CBR 125 R, altfor tynne dekk :oh Eller er det bare jeg som syntes akkurat det?
La være å kjøpe en sykkel pga. et dekk syns jeg blir litt for dumt, er jo alltids mulig å kjøpe nytt.