Hva er gode MC-veier?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Duville »

Beste veien mellom to punkter med MC er (nesten) aldri korteste veien. En tur fra Lyngdal til Kvinesdal er start fra Lyngdal opp Lyngdalen til Eiken, over Haddelandsheia ned vesterdalen og til Liknes - utføre oppdraget, spise en pølse og en Kaffe - deretter Lista og til Lyngdal totalt ca 12 mil og 2,5 - 3 timer, i stedet for E39 20 min hver vei rett frem, gjett hvilken tur som er best..... :janikk og alle svingene får man på kjøpet :-)

Forøvrig tror jeg vel ikke at noen kan begynne sesongen med samme overlegenhet som man sluttet på høsten. Er det noen som ikke ar en liten vårstivhet i begynnelsen av sesongen? Det er vel derfor det arrangeres rustløserkurs rundt om hver vår. Sikkert ikke så dumt å delta på ett av disse dersom man har muligheter til det.

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Nordlendingen »

Enig i dette med fredelige småveier - helst med lite trafikk, mange og godt doserte svinger, god asfalt osv. Det er bare så alt for få km. med sånne..Og det pakkes fleir og fleir trailere, bobilturister og campingvogndragere ( jeg har også vogn,forresten!!!) på disse veiene.

Som nevnt i en anna tråd, kan Kystriksveien Brønnøysund - Bodø sterkt anbefales. Særlig i midnattsol som står rett inn fra storhavet..Ta tida til hjelp og nyt veien og omgivelsene i passe etapper. Så kan man kjøre E6 sørover igjen, eller svippe over til Sverige. Eller ta mc'en på hurtigruta til Trondheim. Da får man strekninga fra to sider, minst. Og det er verdens vakreste sjøreise....

Mvh Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av FJZZR »

Godtvoksen skrev:Jeg ser at en stadig vil unngå motorveier mv. når en snakker om gode MC-veier. Kan noen gi meg argumentene som gjør at motorveier, europaveier ol. ikke er å foretrekke?
Jeg vil ikke for enhver pris unngå motorveier, og her er begrunnelsen:

Du kommer raskt og sikkert fram til "målet" som f.eks er svingete alpe-veier og fjell (Sagt på en annen måte: du får mer tid på målet)

Alternativet (småveier) går slett ikke alltid i mer naturskjønne omgivelser. (Det kan være omvendt, særlig i Tyskland)

Du er aldri langt unna bensinstasjoner, veikroer etc.

Lettere å få hjelp hvis "noe" hender. (Punktering etc)

Nå jeg vel er fremme, så er det småveiene jeg søker etter!
Men jeg ser ikke på Autobahn som bortkastet tid.

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av donkeyman »

Er det ikke litt slik med veier som med mat? Jeg trives best med å variere litt. Og nesten like viktig som veiens karakter er om, eller hvor ofte jeg har kjørt der før. I tillegg synes jeg forskjellige typer veier passer til forskjellige typer vær.

Det eneste jeg ALDRI liker er trafikkerte europaveier med mye 60 og 70 sone. Og jeg må virkelig si meg enig med AJ. Det å kjøre i stupbratte motbakker med mye svinger er ganske deilig. Særlig hvis det er mange syklister som peser sliter seg oppover i solsteken. :knegg
Gammelgutt skrev: Jeg har bare kjørt i to sesonger,
Jeg har kjørt nesten 60000 km.
Dette var jammen mye! Kjører du nedover i Europa?

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Relax »

FJZZR skrev:
Godtvoksen skrev:Jeg ser at en stadig vil unngå motorveier mv. når en snakker om gode MC-veier. Kan noen gi meg argumentene som gjør at motorveier, europaveier ol. ikke er å foretrekke?
Jeg vil ikke for enhver pris unngå motorveier, og her er begrunnelsen:

Du kommer raskt og sikkert fram til "målet" som f.eks er svingete alpe-veier og fjell (Sagt på en annen måte: du får mer tid på målet)

Alternativet (småveier) går slett ikke alltid i mer naturskjønne omgivelser. (Det kan være omvendt, særlig i Tyskland)

Du er aldri langt unna bensinstasjoner, veikroer etc.

Lettere å få hjelp hvis "noe" hender. (Punktering etc)

Nå jeg vel er fremme, så er det småveiene jeg søker etter!
Men jeg ser ikke på Autobahn som bortkastet tid.



Det er jo veien som er målet !!!!! ;e

Når jeg er på cruising tur er det jo ikke om å gjøre å komme fram, men faktisk å nyte kjøringen. Om jeg kommer fram noen timer senere så gjør ikke det en puck ....... :-)

Det er selvfølgelig forskjell på sykler, forskjell på bikere og forskjellig smak ;e
Ang. bensinstasjoner osv. det sjekker du enkelt på GPS og har kontroll :-)
"Do the right thing"

Gammelgutt

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Gammelgutt »

donkeyman skrev:
Gammelgutt skrev: Jeg har bare kjørt i to sesonger,
Jeg har kjørt nesten 60000 km.
Dette var jammen mye! Kjører du nedover i Europa?
Nei, ikke enda, det er så mange fine steder å kjøre her i landet. Men har noen harryturer for å fylle opp fryseren.

Om jeg skal til Svinesund fra Bærum starter jeg gjerne ganske tidlig om morgenen og kjører om Lillestrøm, Bjørkelangen via Ørje og Halden, på riksvei 21.

Kan også finne på og spise søndagsmiddag i Setesdalen. :gk :mc7

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av donkeyman »

Gammelgutt skrev:
donkeyman skrev:
Gammelgutt skrev: Jeg har bare kjørt i to sesonger,
Jeg har kjørt nesten 60000 km.
Dette var jammen mye! Kjører du nedover i Europa?
Nei, ikke enda, det er så mange fine steder å kjøre her i landet. Men har noen harryturer for å fylle opp fryseren.

Om jeg skal til Svinesund fra Bærum starter jeg gjerne ganske tidlig om morgenen og kjører om Lillestrøm, Bjørkelangen via Ørje og Halden, på riksvei 21.

Kan også finne på og spise søndagsmiddag i Setesdalen. :gk :mc7
Det er noen fine valgmuligheter hvis man tar av mot Mysen etter fetsundbrua også.

Tror ikke det finnes noe land som det er finere å kjøre mc i enn norge. Jeg elsker rondane, valdres, telemark, sørlandet og vestlandet and you name it.

Jeg tar mange slike langturer jeg også, men har nok ikke vært i nærheten av din kjørelengde.

Godtvoksen

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Godtvoksen »

Kan jeg konkludere spørmålet mitt om hva som er god MC-veier med at hvis målet er å kjøre MC så er småveier å foretrekke, men skal du på jobb eller et møte mv - så tar en raskest mulig vei uavhengig om det er europavei eller riksvei..:-) Det er ikke trafikksikkerhet som avgjør hva som er god MC-vei.

Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Globe »


Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av ejs »

Støtter konklusjonen til Godtvoksen....

Den gøyeste veien jeg kjenner er strekningen Lysebotn-Brokke.
Bare synd at det er 17 mil opp til den veien fra der jeg bor..
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Siggen
Innlegg: 124
Registrert: 04 jan 2010, 19:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Siggen »

ejs skrev:Støtter konklusjonen til Godtvoksen....

Den gøyeste veien jeg kjenner er strekningen Lysebotn-Brokke.
Bare synd at det er 17 mil opp til den veien fra der jeg bor..

Vannvittig vegstrekning, zoomet inn og fant en vei opp på fjellet litt innenfor Lysebotn. Regner med det er den du sikter til? 49 mil fra meg til Lysebotn, ingen dagstur, men absolutt et alternativ på en ferietur.

Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av AJ »

Siggen skrev:
ejs skrev:Støtter konklusjonen til Godtvoksen....

Den gøyeste veien jeg kjenner er strekningen Lysebotn-Brokke.
Bare synd at det er 17 mil opp til den veien fra der jeg bor..

Vannvittig vegstrekning, zoomet inn og fant en vei opp på fjellet litt innenfor Lysebotn. Regner med det er den du sikter til? 49 mil fra meg til Lysebotn, ingen dagstur, men absolutt et alternativ på en ferietur.

Bilde
Lysebotn-veien er utrooolig artig vei å kjøre - i finværet, vel og merke :knegg
dit igjen i sommer, vet je :knegg
Også Suleksarveien! Flott vei!!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av donkeyman »

ejs skrev:Støtter konklusjonen til Godtvoksen....

Den gøyeste veien jeg kjenner er strekningen Lysebotn-Brokke.
Bare synd at det er 17 mil opp til den veien fra der jeg bor..
Det eneste som kan være litt synd med slike typiske turistveier er at trafikken ofte kan være veldig stor.

Når det gjelder den bratte veien ned til Lysebotn, så er naturen virkelig storslagen. Men mange av svingene så skarpe at de nesten kan minne om kjøreøvelser på en trafikkskole. Og man må nesten vri hodet 180% for å sjekke eventuell møtende trafikk som gjerne kan ligge i motsatt kjørebane for å greie svingen. Møtte forresten en liten bil med campingvogn på vei ned her i sommer. Lukten av brente bremser var enorm. Ikke sikkert de var helt til å stole på dette tidspunktet.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Baron von Waffel »

Det mest imponerende jeg møtte på min vei ned til Lysebotn, var en far og ung sønn på vei opp

på tråsykkel. :notworthy:
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Dexter »

AJ skrev:
Siggen skrev:
ejs skrev:Støtter konklusjonen til Godtvoksen....

Den gøyeste veien jeg kjenner er strekningen Lysebotn-Brokke.
Bare synd at det er 17 mil opp til den veien fra der jeg bor..

Vannvittig vegstrekning, zoomet inn og fant en vei opp på fjellet litt innenfor Lysebotn. Regner med det er den du sikter til? 49 mil fra meg til Lysebotn, ingen dagstur, men absolutt et alternativ på en ferietur.

Bilde
Lysebotn-veien er utrooolig artig vei å kjøre - i finværet, vel og merke :knegg
dit igjen i sommer, vet je :knegg
Også Suleksarveien! Flott vei!!
Der skulle jeg gjerne vært!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar