Side 2 av 3

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 23 okt 2021, 10:19
av cannon
Jeg tror de fleste her har fått med seg Bjerknez sin holdning til og erfaring med vindskjermer, "påklistret" eller ikke. Faktum er vel at mange som kjører MC har stor glede av høye vindskjermer, og at nytte og ulemper vurderes forskjellig utifra den enkeltes bruk og behov. Bruk av "spoilere" som ekstrautstyr på vindskjerm kan bidra til optimalisering av fartsvinden. Jeg har testet dette på en S1000XR, og det fungerer ganske bra.

Jeg kjører R-sykler med kåpe og "kåpeglass".
På vei foretrekker jeg lave kåpeglass som ved normaL sittestilling leder fartsvinden mot kroppen, under hjelmen. Det gir en turbulensfri hjelm med stabilt hode og lite vindstøy som resultat. Fartsvinden mot kroppen er heller ikke plagsom, på grunn av fremoverlent sittestilling. Det gir også et fint design på syklene, og det er viktig for meg.

På bane er det "double-bubble" kåpeglass som gjelder. De er forhøyet og leder fartsvinden over hjelmen, når hakepartiet ligger nedpå tanken. Hensikten er selvsagt redusert luftmotstand i høye hastigheter. Disse kåpeglassene er ikke spesielt pene å se på.
Double-bubble til veibruk er ofte lite hensiktsmessig, da fartsvinden gjerne vil treffe midt i hjelmen. De færreste har haka på tanken langs landeveien :D

Jeg tenker at støy i hjelm er ganske komplisert. Det er ikke bare hjelmen som avgjør dette, men også turbulens, sittestilling, hodevinkel osv.
Det viktigste selve hjelmen kan bidra med er kanskje 2 ting: et aerodynamisk design som i seg selv ikke skaper mer turbulens enn nødvendig (turbulens er støy), samt hjelmens evne til å holde støyen borte fra ørene (støyisolasjon og tetting mot hals og nakke i underkant av hjemlen.)
Min erfaring er at ørepropper løser det meste av støyproblemer.

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 23 okt 2021, 13:17
av Bjerknez
cannon skrev: 23 okt 2021, 10:19 Jeg tror de fleste her har fått med seg Bjerknez sin holdning til og erfaring med vindskjermer, "påklistret" eller ikke. Faktum er vel at mange som kjører MC har stor glede av høye vindskjermer, og at nytte og ulemper vurderes forskjellig utifra den enkeltes bruk og behov....
Jada, du har rett i at jeg føler en trang til å nevne dette. :thumleft

Mange som kjører MC har nok trolig stor glede av vindskjerm. Men det er ikke intrykket jeg får av TS i denne tråden. Han klager nemlig over støy. Og alle vet at vindskjermer bidrar sterkt til støy i hjelmen. Kanskje den mest vesentlige faktoren og har i mindre grad noe med selve hjelmen isolert sett å gjøre.

På R-sykler og banesykler tror jeg dig vindskjermen har en helt annen og ikke minst en ganske nyttig funksjon. Disse syklene har helstøpte kåper og en integrert vindskjerm og såhele sykkelen er bygget for å lede bort vinden best mulig. Så jeg snakker altså ikke om slike typer vindskjermer.

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 23 okt 2021, 13:23
av FredrikE24
Jeg for min del setter vindskjerm høyt. For min del merket jeg lite forskjell mellom nakensykkel og sportstouring i maks norsk lovlig motorveihastighet mtp. Støy. Bortsett fra at en nakensykkel er håpløs i høye hastigheter sammenlignet med en påkledd sykkel.

Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 23 okt 2021, 23:42
av Tom Færøvig
FredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23

Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.
Jepp. Byttet den originale vindskjermen på min cb500X med en litt høyere skjerm fra Puig. Ble tålig, men etter at jeg fikk en sånn vinge på toppen ble det helt konge :D

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 24 okt 2021, 01:50
av SilverSmurfer
Jo, i det øyeblikket skjermen blir høy nok så blir det vindstille. Men uheldigvis finnes det jo ingen MC produsenter som lager høye nok skjermer som standard.

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 24 okt 2021, 08:47
av rolf-arne
SilverSmurfer skrev:Jo, i det øyeblikket skjermen blir høy nok så blir det vindstille. Men uheldigvis finnes det jo ingen MC produsenter som lager høye nok skjermer som standard.
Å joda, RT'en har! Bildet er med skjermen helt nedsenket, og løftes opp og bak.

Den er også justerbar...og der kan du virkelig få testa ut lydtrykk.

Og det er stor forskjell i våre lovlige hastigheter.

ST 1100 på autoban osv, gav ingen merkbar økning i støy selv ved maks pådrag. BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 24 okt 2021, 09:22
av mekkern
Vindskjerm skal heller ikke være høyere enn at man ser veien over den. Ellers heter det frontvindu og andre regler gjelder.
Da skal en også ha vinduspusser og spyler.


31-5.Vindu på to- eller trehjuls motorvogn

1. Vindu skal være av laminert eller herdet glass. Innvendig vindu og takvindu kan dog være av plast. Det samme gjelder vindskjerm som føreren kan se over på åpen to- eller trehjuls motorvogn.
Frontvindu, eller deler av det, skal være slik at det gir føreren tilstrekkelig sikt også når det er sprukket.

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 24 okt 2021, 09:41
av Bjerknez
mekkern skrev: 24 okt 2021, 09:22 Vindskjerm skal heller ikke være høyere enn at man ser veien over den. Ellers heter det frontvindu og andre regler gjelder.
Da skal en også ha vinduspusser og spyler.


31-5.Vindu på to- eller trehjuls motorvogn

1. Vindu skal være av laminert eller herdet glass. Innvendig vindu og takvindu kan dog være av plast. Det samme gjelder vindskjerm som føreren kan se over på åpen to- eller trehjuls motorvogn.
Frontvindu, eller deler av det, skal være slik at det gir føreren tilstrekkelig sikt også når det er sprukket.
Min gamle cruicer hadde så stor vindskjerm (les husmor vindu) at man ikke hadde annet valg enn å se gjennom den for å se veien. En direkte farlig vindskjerm i mørket hvis det regnet! For ikke å snakke om turbulensen denne laget. Røsket den av innen den flrste uken var gått.

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 24 okt 2021, 10:25
av mekkern
Bjerknez skrev: 24 okt 2021, 09:41
mekkern skrev: 24 okt 2021, 09:22 Vindskjerm skal heller ikke være høyere enn at man ser veien over den. Ellers heter det frontvindu og andre regler gjelder.
Da skal en også ha vinduspusser og spyler.


31-5.Vindu på to- eller trehjuls motorvogn

1. Vindu skal være av laminert eller herdet glass. Innvendig vindu og takvindu kan dog være av plast. Det samme gjelder vindskjerm som føreren kan se over på åpen to- eller trehjuls motorvogn.
Frontvindu, eller deler av det, skal være slik at det gir føreren tilstrekkelig sikt også når det er sprukket.
Min gamle cruicer hadde så stor vindskjerm (les husmor vindu) at man ikke hadde annet valg enn å se gjennom den for å se veien. En direkte farlig vindskjerm i mørket hvis det regnet! For ikke å snakke om turbulensen denne laget. Røsket den av innen den flrste uken var gått.
Denne var vel også ettermontert? Ikke ra fabrikk? Da var den heller ikke forskriftsmessig pga "utsyn"

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 24 okt 2021, 10:56
av Bjerknez
mekkern skrev: 24 okt 2021, 10:25
Bjerknez skrev: 24 okt 2021, 09:41
mekkern skrev: 24 okt 2021, 09:22 Vindskjerm skal heller ikke være høyere enn at man ser veien over den. Ellers heter det frontvindu og andre regler gjelder.
Da skal en også ha vinduspusser og spyler.


31-5.Vindu på to- eller trehjuls motorvogn

1. Vindu skal være av laminert eller herdet glass. Innvendig vindu og takvindu kan dog være av plast. Det samme gjelder vindskjerm som føreren kan se over på åpen to- eller trehjuls motorvogn.
Frontvindu, eller deler av det, skal være slik at det gir føreren tilstrekkelig sikt også når det er sprukket.
Min gamle cruicer hadde så stor vindskjerm (les husmor vindu) at man ikke hadde annet valg enn å se gjennom den for å se veien. En direkte farlig vindskjerm i mørket hvis det regnet! For ikke å snakke om turbulensen denne laget. Røsket den av innen den flrste uken var gått.
Denne var vel også ettermontert? Ikke ra fabrikk? Da var den heller ikke forskriftsmessig pga "utsyn"
Dette var så vidt jeg vet en orginal vindskjerm fra Yamaha...?

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 24 okt 2021, 10:58
av Bjerknez
Her er et bilde med lik den vindskjermen jeg hadde:
Skjermbilde.PNG
Definisjonen på og "se over" vet ikke jeg. Man så jo over på en måte, men man så ikke veien forran sykkelen der man skulle se. Direkte livsfarlig vindskjerm og jeg kan ikke engang forstå at Yamaha (hvis det er tillfelle) kunne selge denne sykkelen med en slik vindskjerm lovlig.

Kjørte man i mørket med denne og det regnet, så kjørte man nærmest sagt på nåde. man så ikke en dritt gjennom vindskjermen. Det var min aller første opplevelse som helt fersk motorsyklist jeg merket dette. At Yamaha da klarer og selge slikt helt lovlig synes jeg er merkelig.

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 24 okt 2021, 10:59
av erik m
FredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23 Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.
Det er nok helt avhengig av av mange faktorer - hva slags sykkel (naken/kåpe/cruiser) din høyde og sittestilling, hva slags vindskjerm du har og om den kan stilles og enda noen flere.
Som jeg skrev tidligere ble min beste løsning en tretrinns rakett; skifta den lille som satt på med en dobbel høyderegulerbar og dessuten ekstra "vinge" eller spoiler på toppen. så tilter jeg hovedskjermen max bakover, senker den øvre halvparten 4 cm og vinkler spoileren som på bildet og DER satt den! Nå fungerer det sånn at jeg opp til og med 80 km kjører med visiret oppe, bruker bare solskjermen hvis det er over 15 grader og dagslys. Deilig å kjenne litt luft i ansiktet! (Ikke helt safe, men noen små sjanser osv...)
Men igjen, det betyr ikke at det virker på andre sykler! Kompisen som har en nakensykkel med høy skjerm har spoileren i forkant så den bare såvidt stikker over kanten på skjermen, det løste både turbulens og vindpress for ham. Men svigersønn med Harley kan bare bruke vindskjerm i lave hastigheter når han pendler til jobben innenbys. I 80 får han alt midt i hjelmen. På Jawaen min fungerte HDskjermen greit!
lite bilde.jpg

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 24 okt 2021, 11:11
av erik m
Resized_20210730_1521111.jpg
Tre varianter BMW; fra venstre en 1100rs, en 850r og så en 1200lt.

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 24 okt 2021, 12:04
av Tom Færøvig
Tom Færøvig skrev: 23 okt 2021, 23:42
FredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23

Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.
Jepp. Byttet den originale vindskjermen på min cb500X med en litt høyere skjerm fra Puig. Ble tålig, men etter at jeg fikk en sånn vinge på toppen ble det helt konge :D
Ser at jeg ordla meg litt klønete her. Ettermonterte "wind deflector" d.v.s. mer paralell med touringskjermen. Gir et ekstra løft på vindstrømmen.

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Lagt inn: 24 okt 2021, 12:33
av Gammelsmurfen
FredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23 Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.
Det er helt individuelt fra sykkel til sykkel og førerens høyde fra lortfall til topplokk.
Har prøvd det selv på min uten hell, men den kan sikkert hjelpe på en annen sykkel eller fører.

For min del opplevde jeg og flytte luftstrømmen fra øverst på overkroppen/skuldeparti til hjelmen,
det medførte mer uro/turbulens i hjelmen enn uten.