Quiz, Septemberutgaven

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Geso »

AJ skrev:
Ragnhild skrev:
AJ skrev: men poenget var å poengtere hvor poengtert Geso var i sine kommentarer... :skriver
Skjønte at du følte deg truffet ja :vs

Bonuspoengene er nettopp for slike svar, men hittil har kravet vært at svaret også er riktig, ikke bare godt skrevet. Må kanskje revurdere :-k
Ubetalelig godt skrevet av Geso :splgl

Takker ydmykt for de pene ord om skribleriene som er utført. Det er egentlig ikke skriblerier, men høyttenking som formidles via tastaturet........
(Må skrive det jeg tenker i øyeblikket, da jeg ofte glemmer hva jeg har tenkt, og det er faktisk også slik at jeg ofte har glemt å tenke på det jeg skulle tenkt på, og derfor må det skrives før det går i glemmeboka....(skal ved en senere anledning skrive en øiten epistel om glemmeboka, for det er en bok som begynner å bli stor, men den er langt fra full (boka altså)))

Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Skjønner at det ikke var helt enkelt denne gangen, selv om opptil flere har lagt merke til at det er avfyrt skudd mot skiltet
Og for å si det slik så er Baron von Waffel nærmere enn opphavsmannen til det før omtalte brunaktige skvipet som noen mener er drikkbart.
Og som den observante leser sikkert har sett var det flere skilt
Bilde

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

For å sitere Bjarne Brøndbo under DDE's ti-års konsert. "Ha dåkk gleda dokk halvparten så my som vi ha gjort tel den her konserten, så ha dokk pinade gleda dokk".
For sjelden har det vært så artig å åpne innboksen som i kveld :banansplit
Erling begynner litt beskjedent
Erling skrev:Vel vel Ragnhild.. denne er trikky.

Fordi det er mange steder i Kongerike, som har ett skilt likt dette. Men om de er med eller uten kulehull, er jeg slett ikke sikker på.
Så jeg må dessverre bruke mine små grå....og vurdere/gjette det du skriver Ragnhild. :scratch

Cognac fantasten; Svein Braastad emigrerte som ung mann og pga. sin pasjon for Cognac, fra GJØVIK til Frankrike.
Han gifta seg inn i en Cognacfamile og ble etterhvert opprinneren til Tiffon; Braastad Cognac. Verden største famileeid cognacprodusent.

Derfor er min kvalifiserte gjettning; Gjøvik kommune og skiltet er på riksvei 4. :-k
Geso er like mye på villspor når han kommer med denne:
Geso skrev:Hei Ragnhild
Min umiddelbare tanke var at dette kunne da ikke være så innmari vanskelig (selv om jeg egentlig ikke hadde hørt navnet nevnt i forbindelse med ett norsk sted, selv om navnet har jeg på en eller annen måte visse assosiasjoner med, men husker egentlig ikke hvorfor, men det jeg vet er at hvær gang det navnet nevnes når jeg møter noen kompiser, så har jeg vondt i hodet dagen etter. Sitter derfor her og snakker høyt med meg selv, og repeterer navnet Bråstad for meg selv, og jeg er spent på om jeg har vondt i hodet i morgen. Jeg har i hvertfall garantert vondt i hodet på lørdag og søndag, for da skal de nevnte kamerater, (som egentlig ikke er kompiser, men støttekontakter) møtes i de dype skoger for sesongavslutning)
Uansett, gikk umiddelbart på karttjenesten til Finn.no, og søkte opp Bråstad. Det dukket da opp 17-19 steder med navnet Bråstad, og en del navn til med Bråstad som en del av navnet og det var plutselig ikke så innlysende lenger hvor det aktuelle stedet var.
Da måtte det puteslig litt ekstra tenking til, og det medfører ekstra belastning på en allerede fullt belastet hjerne.
Her må eliminasjonsmetoden tas i bruk:
Det er 2 hoveddistrikter som inneholder Bråstad i navnet sitt. Det er Toten/Gjøvik regionen, og det er Arendal/Grimstad regionen.
Ragnhild har akkurat vært i Arendalsregionen, og det er, etter å ha lest mange og gode turbeskrivelser fra nevnte person sin side, innlysende at du har stoppet og tatt bilde av dette skilt.
Imidlertid er det slik at det som i utgangspunketet er innlysende, ikke alltid er så innlysende likevel, fordi:
Utifra det jeg har lest av dine innlegg tidligere, holder du til i Stiftstaden, og således er det ikke helt unaturlig å tenke at på veien til nevnte Bråstad i Arendalsregionen, har du passert Bråstad i Gjøvik/Toten regionen. Da ble ting ikke så enkelt likevel.
Samtidig så er det slik at dersom man studerer bildet litt nøye, se ut som om noen har skutt på skiltet med ett småkalibret våpen, og da går det opp ett lys for meg. Det er selvfølgelig kun folk på Toten som skyter med småkalibrete våpen. De gjør det stort sett for å skremme, for de er egentlig veldig hyggelige. På sørlandet derimot, er de ikke alltid like hyggelige, spesielt ikke litt utpå høsten, for da er de lei alle badegjestene som har forpestet regionen gjennom en lang sommer. Og det skal nevnes at jeg har en viss forståelse for deres tanker rundt dette temaet, men det kan vi diskutere ved en annen anledning. Dessuten har ikke elgjakta begynt enda, men det håper jeg den gjør slik at vi (ikke vi som i jeg og de andre, men vi som i vi i Norge) får redusert bestanden noe, slik at det er mindre sjans å møte en elg en dag man er ute på veien.
En annen ledetråd jeg bet meg merke i, men som kanskje ikke er å betrakte som en ledetråd er setningen:(sitat) "men siden så mange av forummedlemmene tyller i seg no brunt skvip de kaller Braastad, bare måtte jeg ta med dette skiltet" (sitat slutt) det viser seg, etter nøye studier av useriøse og ubekreftede kilder at Sverre Bråstad, som lager dette omtalte skvip, som forøvrig gir undertegnede ett viss ubehag dagen etter, også er fra Gjøvikregionen.
Hva Baronen har med dette å gjøre, er for meg helt ukjent. Det kan selvfølgelig ha med det faktum å gjøre at jeg fremdeles er en ny mann på dette forum, og således ikke har lest gjennom alt enda. (Men det skal jeg skynde meg å gjøre bare jeg får tid)
Så helt oppsumeringsvis antar jeg at dette er i Lunner kommune, men er ikke helt sikker på om det er Riksveg 244 eller riksveg 33, men jeg anser riksveg 33 som mest sannsynlig, for der har jeg kjørt en gang for lenge siden (selv om jeg ikke kan huske å ha sett ett slikt skilt)

Geso
Joa Geso, jeg kjører stadig over Toten og Hadeland og da som oftest fort og sikkert R4 fra Mjøsbrua til Roa, så også sist mandag, men må innrømme at stopp for fotosessions ikke er det jeg gjør oftest i Desmos og AJs riker.
Men når da disse to ellers så fornuftige, men kanskje ikke akkurat alltid allvitende herremennene ikke kobla Waffelbaronen med Bråstad, selv om Geso har fått med seg at jeg var i området nå nettopp, fikk det bli et skilt til. (Med dertil hørende reduksjon i antall poeng :nono)
Og svarene uteble ikke :redface
Geso skrev:Kjære Ragnhild.

Jeg vil med dette be om at du ser bort fra min PM fra i dag formiddag. Jeg skjønner nå, etter å ha lest dine nye henvisninger at de konklusjoner jeg har trukket åpenbart er feil. Det er jo nå helt innlysende at når du skriver i din reisebeskrivelse fra siste tur(selv om den denne gangen var noe kort (reisebeskrivelsen mener jeg, og ikke turen, for den var helt åpenbart lang)) at du liker å kjøre via Rendalen, så er det jo helt åpenbart, at du ikke har noe på Gjøvik/Totendisdriktet å gjøre, selv om jeg mistenker at du kunne finne på å kjøre den veien kun for å ta en ekstra sving. Imidlertid er vi åpenbart ikke på den kanten av landet. Da tror jeg vi er på Sørlandet ett sted, og jeg vil umiddelbart revurdere min oppfatning av grinete sørlendinger som er lei badegjestene. Når jeg tenker meg om er det selvfølgelig ikke på sørlandet det er problemer med badegjester, men derimot i Polltiland. (Forøvrig skal det sies at undertegnede med familie er en av disse omtalte badegjestene i Polltiland, og således kjenner godt til det fenomenet, men da min far, salig være hans minne, opprinnelig vår fra Nøtterø, ser det ut som om jeg har fått ett slags visum. I hvertfall får jeg kaffe av Pollti når jeg en sjelden gang stikker innom)
Nei selvfølgelig er det ikke på sørlandet man er hissig, det omtales jo som det blide sørland. Jeg vet ikke helt hvor jeg var når jeg kunne trekke slike konklusjoner. Det er helt opplagt at det omtalte skuddmerket er etter en avholdsfanatiker som har villet utrydde navnet Bråstad, da det kan forbindes med både synd og skam (akkurat DET vet jeg litt om).
Avholdsbevegelsen er selvfølgelig sterkest på vestlandet, men har også sterke bånd på sørlandet.
Jeg skjønner fremdeles ikke hva Baron Waffel har med denne saken å gjøre, men det skyldes det åpenbare faktum at undertegnede er relativt ny på forumet
Jeg trekker derfor konklusjonen at dette bildet er tatt i Arendal kommune, på RV42.

Dersom også denne konklusjonen skulle være feil, skal jeg i overskuelig fremtid (nå skal jeg også passe på å nevne at i følge Konemor er overskuelig fremtid noe usikkert begrep når det gjelder undertegnede. Jeg har, nok en gang i følge konemor, eller også omtalt som min nuværende elskerinne, en meget selektiv hukommelse, noe jeg ikke protesterer på, for som jeg sier: jeg husker jo bare det jeg husker, det andre har jeg glemt) holde meg unna disse eminente quizer for da begynner dette å bli direkte flaut.

Med vennlig hilsen
Geso

P.S. Forøvrig har det nå gått mange timer, og jeg begynner å skjønne at det ikke er navnet Bråstad som gir meg hodepine.
D.S
OleB er litt mer rett på sak
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven
Ragnhild skrev:Skjønner at det ikke var helt enkelt denne gangen, selv om opptil flere har lagt merke til at det er avfyrt skudd mot skiltet
Og for å si det slik så er Baron von Waffel nærmere enn opphavsmannen til det før omtalte brunaktige skvipet som noen mener er drikkbart.
Og som den observante leser sikkert har sett var det flere skilt
Bilde
Bråstad er det to plasser (minst) som heter - en nord for Gjøvik, og flere plasser ved Arendal har Bråstad i navnet.
Omholt finnes vest for Arendal - ligger 2 km fra en plass Bråstad så jeg går for disse.
Jeg tenker du har vært på RV-42 når du så disse skiltene.
Så langt jeg kan skjønne ligger begge steder i Arendal kommune.
Erling er om mulig enda mer ordknapp
Erling skrev:Så det var helt nede i Arendal Kommune du mente...
Umulig å tippe på kunnskap.. kun flaks
Mens da Mekker'n øser av sine formidable kunnskaper
mekkern skrev:står vel i krysset på frolandsveien/fv 42?

dvs rett utenfor Arendal ca 5 km mot Froland..

Bråstad er forøvrig en jernbanestasjon..
Mekker'ns svar er innertier. Skiltet står i akkurat dèt krysset.
Jo Erling, svaret kan taes på kunnskap fra forumet som skulle gi området for hvor skiltet burde være hentet fra. Baron von Waffel har ei hytte i Arendalstraktene som gjør at han ikke kan bruke Paragrafen (V-stromen) så mye. Men det må jo innrømmes at det er sjelden han er innom på forumet for tiden, og det blir jo da færre ganger han får anledning til å fortelle om sine famili(kj)ære plikter. Og med ovennevnte henvisning til undertegnedes tur denne uka, burde det være mulig å koble mot Arendalsdistriktet. Hadde det vært Bråstad på Toten, kunne det vært henvisning til f.eks Desmo og hans fotokunst. Han er ram med kameraet, selv om det har blitt lite vi har fått se av det i det siste.

Blir full pott på alle fire, minus et poeng for hint.
Erling får et bonuspoeng for sine cognac-kunnskaper
Geso tusker til seg tre bonuspoeng for høyttenking, ordrik ressonering og fornøyelige formuleringer

Det skulle gi følgende resultat etter tre runder:
Erling 12/b] poeng
Geso 11 poeng
Mekker'n 5 poeng
OleB 3 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Hva skal jeg finne på nå da? Uansett hva jeg blar opp med av oppgaver så er det minst èn som har svaret :sorry
Prøvde å fritte noe ut av Fireman om GoldWingen, men han henviste bare til Wikipedia. Geso bruker FINN.NO's kartsøk så da blir det utfordrende å bla opp gode og underholdende oppgaver. For det er flere som forteller at forumquizen er god underholdning. Trivelig det, men det legger jo unektelig et visst ansvar på Quismistresses skuldre. Men får da prøve med en oppgave i ei litt anna gate.
Hvorfor heter Primustreffen, Primustreffen og ikke Primustreffet?
Fidel er jo ivrig vintertreffkjører, han må da ha no å fortelle fra nevnte evenement?

To poeng + bonuspoeng for gode og utfyllende svar.
Blir litt opptatt med lønningspils og MC-ravning, så det holder med svar på lørdag.
Og denne gangen tror jeg ikke det blir så mange hint å hente :-k

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Synd, men leit, men denne gangen hadde jeg gapt litt høyere enn jeg trodde. Er en del avvikende meninger om navnet er Primustreffen eller Primustreffet, Og siden jeg ikke finner igjen artikkelen hvor det høylydt og med stor autoritet hevdes at navnet er Primustreffen med henvisning til årsaken til dette, får spørsmålet ligge inntil videre. Men takk for gode og så absolutt lesbare svar. Begynner å bli litt skikk på det nå :banansplit
Men vi kan likevel ta med noen bilder fra Ryk&Reis

Da blir det en ny utfordring.
En av våre mange gode MC-veier kalles gjerne Kystriksveien.
1. Mellom hvilke byer går Kystriksveien, og hvilke byer er den innom?
2. Hvor mange fylker går Kystriksveien gjennom?
3. Riksveinummer please.
4. Veien kalles Kystriksveien og da må man nesten gå ut fra at det er sjøvann med i bildet. Hvordan kommer man over dette vannet, og hvor mange ganger må man ut på vannet for å komme videre?
5. Hvor mange ferjer er det på E6 mellom Svinesund og Kirkenes?

Bilde

2 poeng for hver oppgave + bonuspoeng for lesbare, utfyllende svar og vi vil gjerne ha bilder :) :[-o<

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av cheron »

*pass* Men som du sier, god underholdning på hvor høyt du legger lista! :bananas
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Blir ikke bonuspoeng for "pass", selv om det var et godt forsøk ;)

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av cheron »

:knegg Lov å prøve seg!

Skal selvsagt gjøre ett forsøk på Quiz'n når jeg føler jeg har noe å tilføre :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Jeg som trodde jeg hadde laga en enkel og grei oppgave :sorry
Første mann ut var OleB
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven
Ragnhild skrev:
En av våre mange gode MC-veier kalles gjerne Kystriksveien.
1. Mellom hvilke byer går Kystriksveien, og hvilke byer er den innom?
2. Hvor mange fylker går Kystriksveien gjennom?
3. Riksveinummer please.
4. Veien kalles Kystriksveien og da må man nesten gå ut fra at det er sjøvann med i bildet. Hvordan kommer man over dette vannet, og hvor mange ganger må man ut på vannet for å komme videre?
5. Hvor mange ferjer er det på E6 mellom Svinesund og Kirkenes?

1. Kystriksveien er 650km og går fra Steinkjer til Bodø

I grove trekk:

Kystriksveien:
Steinkjær - Asphaugen (hvor den tar av fra E6)
Namsos - Overhalla - Høylandet -
Ferge: Holm/Vennesund
Brønnøysund
Ferge: Horn/Anndalsvågen
Ferge:Forvik/Tjøtta
( Kan også ta ferge rett fra Horn - innom Vega og til Tjøtta)
Sandnessjøen
Ferge: Levang/Nesna
Ferge: Kilboghavn/Jektvik
Ferge: Ågskaret/Forøy
Bodø


2. N.Trøndelag og Nordland - bør bli to det vel
3. Rv 17
4. Får det til å bli seks ferger (Se 2.)

Ser jo aldeles spektakulært ut denne ruta - men nå er jo alle bilder med pent vær selvfølgelig


5. Finner to ferger: Skarberget og Bognes
(er vel egentlig glad du ikke spurte etter tunneller eller broer :knegg )
Geso har en litt annen vinkel til oppgaven
Geso skrev: Hei Ragnhild.

Etter at undertegnede har vært på generalforsamling i den lokale MC klubben, finner jeg det vanskelig å konsentrere meg om såpass intrikate spørsmål som de du kommer med denne gangen, men skal likevel prøve å komme med noen svar. For øvrig kan det nevnes at generalforsamlingen i Mostranda MC (mostranda.no) gikk til overmål svært bra, og det skal nevnes at dette er tredje generalforsamling dette år, og du skal ikke se bort i fra at det dukker opp ett par til. (Generalforsamlinger mener jeg).
Uansett, kystriksvegen, eller riksveg 17 som den egentlig heter går mellom Steinkjer og Bodø, har syv fergestrekninger, går gjennom to fylker, er innom Namsos, Brønnøysund, og Sandnessjøen før den går via Ørnes til Bodø. Ørnes er ikke en by men ett handelssentrum med Vinmonopol, fergekai og motorsykkelklubb. (ornesmc.no).
Angående bilder av nevnte vegstrekning, kan jeg på det nåværende tidspunkt ikke finne noen av de fantastiske bilder jeg har tatt en gang. Det skyldes imidlertid det enkle faktum at de bildene er tatt med ett gammeldags analogt kamera, og bildene ligge i en eller annen skoeske i kjelleren.
Vedrørende E6 mellom Svinesund og Kirkenes, er det faktisk kun 1 fergestrekning, og den er i Knut Hamsuns hjemsted, nemlig Hamarøy i Nordland fylke.

Har denne gangen valgt å svare litt kort, da det er usikkert om skribleriene i det hele tatt leses, samt at jeg i de neste ukene er opptatt med en del reisevirksomhet i jobbsammenheng, samt at undertegnede med familie skal på ferie til de Karibiske øer i slutten av måneden, og det krever vist litt planlegging, selv om det egentlig ikke er jeg som planlegger, men Konemor og Dattera er opptatt med det, og det påvirker også min hverdag. Nå er det jo slik at man på internett ikke skal publisere at man er på ferie, for da kommer tyvene å gjør innbrudd, men i den sammenhengen kan det nevnes at alarm er installert, forsikringspremie betalt, samt at alle naboene er varslet og passer på. De har riktignok ikke hund (naboen altså) men kan likevel fremstå som den reneste Bulldoggen, så jeg antar at det hele skal gå bra.
Motorsykkelen vil innen den tid havne bak lås og slå i garasjen, og i og med at jeg skal bytte dekk, blir hjulene tatt av. Dersom den likevel skulle bli stjålet (noe jeg anser som svært usannsynlig), er det jo "bare" å ta en tur for å se på en BMW, noe som jeg etter å ha lest meg noe opp på faget fremstår som en fantastisk sykkel, selv om jeg ikke har kommet til kapittelet hvor det står noe om hva Boksermotor er, har jeg skjønt at det er flott.

Med vennlig hilsen
Geso
Erling er også ute og prøver seg
Erling skrev:Ragnhild, jeg synes dette er gøy, så jeg og prøver meg igjen på tross av kanselert oppgave;
Så til ny oppgave;
Kystriksveien (rikvs. 17), som jeg dessverre bare har kjørt én gang og da dessverre bare delvis, pga. håpløs fergekomunikasjon og venting. Null koordinering av avgangstidene, som er litt trasig hvis man har en avtalt tidshorisont og mål for turen.
Jeg har lyst til å prøve igjen, men da holde av 7 dager på Kystriksveien, slik at jeg kan få oppleve alt det flotte.

Spm. 1;
Steinkjer ved Asp regnes som start eller mål og Bodø ved Lødingen visa versa ..alt etter som start/mål stedet.
Namsos, Brønnøysund og Sandnessjøen er de andre byene.
Spm. 2; 2 Fylker; Nord Trøndelag og Nordland.
Spm. 3; riksvei 17
Spm. 4; 6 Ferger hvis jeg ikke husker feil, men også Hurtigruta kan brukes enkelte steder.
Spm. 5; stønn.. vriom.. for du har jo også utenlandsfergene fra Oslo, men er de å regne med da? :doh hvor kan man finne dette da Ragnhild?
Jeg må ta ett kvalifisert valg,.... kun er for de som ferdes på E6?; og da er det 2 ferger.
Jeg har alltid regna at Kystriksveien, Riksvei 17 går fra Namsos til Bodø. Men det er riktig at R17 starter i Steinkjær og tar av fra E6 på Asp. Og som Erling sier fra Tverlandsbyen følger Kystriksveien Riksvei 80 inn til Bodø. Lokalt heter stedet Løding. Lødingen ligger i Vesterålen.
Geso du trenger ikke være redd for at dine "skriblerier" ikke blir lest. Som vanlig har de en kvalitet som overgår mye anna.
Tenkte kanskje noen ville nevnt Nesna som by, men nå slapp jeg å sjekke om de har fått bystatus. Så da blir det Namsos, Brønnøysund, Sandnessjøen og Bodø.
Så langt jeg klarer å finne ut er det 6 ferjer på strekninga. Det var 7 i min ungdom, men etter at Glomfjordtunnellen ble åpna på -80tallet går det ikke ferje fra Ørnes (Men Hurtigruta er fremdeles innom der).
Fra fergeleiet på Vennesund mens ørkendyret bare hadde et firesifra antall kilometre bak seg
Bilde

Må med skam bekjenne at jeg har ikke kjørt hele Kystriksveien på MC, men sykla i min pureste ungdom fra Brønnøysund til Namsos. Og har kjørt det meste av Kystriksveien med bil i forskjellige ærend. Derfor har jeg litt lite med bilder fra denne veien. Bygginga av Saltstraumbrua som markerte slutten på bygginga av Kystriksveien ble innvia i 1978 mener jeg det var. Siste strekninga av Kystriksveien fra Gildeskål til Saltstarumen sto ferdig i -80 tror jeg. Husker jeg lånte en moped en gang og kjørte fra Kjøpstad i Gildeskål til Fjell på grov pukk. Og det var i -78. Så det kan hende at den siste strekninga fram til Tuv var ferdig i 79. Men jeg tror heller det var i -80. Var liksom Saltstraumbrua som var det store.
Bilde
Den ble det snakka om i hele oppveksten min, og sto ferdig etter at jeg reiste fra heimbygda. Brua avløste en halv times ferjetur, og brakte "Byen", Bodø nærmere. I sommer kjørte jeg innover fra Bodø på under timen.
Gildeskål og hele Nord-Helgeland ble knytta til fastlandet med Kystriksveien. Fram til 1979/80 var det to eller tre ferjer om dagen fra Skutvik til Bodø. Og den tok bortimot to timer èn vei. Gikk på skole der i 78/79 og da var det enklere å ta lokalbåten enn å styre med buss og ferje. I allefall for en ungdom uten sertifikat og bil.

Syns egentlig at alle svarene var bra, men regna med at det kunne bli utslag på hvor mange ferjer det er på E6 mellom Svinesund og Kirkenes. Som Geso sier er det ei. Den går fra Bognes til Skarberget og krysser Tysfjorden.
Her fra Skarberget.
Bilde
Begge fergeleiene ligger i Tysfjord kommune, så det ble en aldri så liten bom der Geso. Hamsun vokste opp i Hamarøy og har navnet fra bygda Hamsund. Han har nå fått et Hamsundsenter tegna av en utenlandsk arkitekt oppført på Oppeid, kommunesenteret. E6 går gjennom Hamarøya, og de fleste tenker nok at kommunen går helt opp til Bognes, men det er altså Tysfjord kommune ganske langt ned langs E6.

Må innrømme at jeg er godt kjent i området. Er født og oppvokst i Sør-Salten og bodde i mange år i Nord-Salten på farsgården
Bilde

Blir åtte poeng på alle mann, og så får Geso få et trøstepoeng siden vi rissikerer å miste hans skriblerier for en stakket stund. + et bonuspeong for at det er link til dette forumet fra hjemmesida til MC-klubben med generalforsamlinger i flertall.

Det skulle gi følgende resultat etter fire runder:
Geso 21 poeng
Erling 20 poeng
OleB 11 poeng
Mekker'n 5 poeng

Begynner å bli tett i toppen her, Kanskje neste oppgave burde bli antall tunneller på E6 mellom Mosjøen og Narvik? :scratch
Eller hvilken kommune langs E6 som har det høyeste antall tunneller?
Neida, blir nok ikke det.
Svarene på de to spørsmålene er 27 og Sørfold med 15 tunneller fra Megården til Mørsvikbotn. Flere av disse ble bygd av russiske krigsfanger under 2. verdenskrig
Men som oppvarming til neste oppgave kan vi jo lure på hvor mange broer på mer enn hundre meter det er på E6 mellom Skarberget og Bjerkvik? :)
Bilde

PS Geso
Denne burde gi en viss innsikt i virkemåten for en boksermotor.

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Regna ikke med å få så god respons Rogg
rogg skrev:Litt uredferdig dette, her er jeg godt kjent. Efjord og Efjordbruene og området rundt regnes som et elderado og en Edens hage. Mange forelsker seg i området, og en del av mine venner har bygd seg hytter i dette området.
Sjøen er full av fisk, og i strømen under bruene, er det mye fisk å fange. Her har jeg halt i land noen seier skal dere vite.

Efjordbruene er tre bruer som krysser Efjorden i Ballangen kommune i Nordland. Bruene ble åpnet 14. september 1969 og er del av europavei 6. Bruforbindelsen erstattet fergeforbindelsen mellom Forså og Sætran, som hadde vært i drift siden 1941.

Kjerringstraumen bru er den nordligste av de tre bruene. Den er ei hengebru med total lengde 551 meter, lengste spenn 200 meter og seilingshøyde 22 meter. Brua har 15 spenn. Brua krysser Kjerringstraumen mellom fastlandet og Storøya. Denne brua er spesiell fordi den bare har ett tårn som ikke står midt på brua.

Mellastraumen bru er ei buebru med lengde 143 meter og seilingshøyde 15 meter. Brua krysser Mellastraumen mellom Storøya og Halvarøy.

Sørstraumen bru er den sørligste av bruene. Den er ei bjelkebru med lengde 162 meter og seilingshøyde 2 meter. Brua krysser Sørstraumen mellom Halvarøy og fastlandet. Sørstraumen bru i Efjord må ikke forveksles med brua med samme navn som krysser Kvænangen i Troms.

Efjordbruene og veien mellom Sætran og Forså er foreslått vernet i Nasjonal verneplan for veger, bruer og vegrelaterte kulturminner

Så etter vi er passert efjordbroene, kommet oss forbi Ballangen. For dem som vil korte inn kjøreturen, kan ta turen over Bjørkåsen, da blir veien noen mil kortere.
Veien går videre innover Ofotfjorden, og en kommer til fjorden kalt Skjomen. her er en ny bro.

Skjomen bru er ei hengebru i stål som krysser fjorden Skjomen ca. 20 km sør for Narvik i Nordland. Brua er 711 meter lang, med største spenn på 525 meter og seilingshøyde 35 meter. Brua har 9 spenn. Den er en del av europavei 6.

Skjomen bru ble åpnet 10. november 1972. Stålet og montasje: Erik Ruuds mek. verksted i Oslo

Da jeg vaks opp i dette området, blei det mange turer på pedalsykkel. Spennende for oss små å følge med byggingen av en slik bro.
Husker enda fergekaya og for å ikke nakke om dassene. De hang utover kaykanten, og vi kasta stein ned i vannet under dassene, slik at spruten stod opp i ræva på de trengene:)

Fortsetter en turen innover passerer man Skjomnes og vi kommer inn i ei stor vik...Nemmelig HÅKVIK... Der mine barnesko har satt sine fotavtrykk under heile oppveksten. Og skulle ikke forbause meg at det enda finnes spor. Bilen jeg satte fyr på er nok borte, men mange husker vel seansen.

Videre går turen i gjennom Ankenes og inn over Narvik havn. Her ligger Beisfjord og Beisfjordbroen som er ei bru som krysser Fagernesstraumen i Beisfjorden i Narvik kommune i Nordland. Brua er 375 meter lang og er en del av europavei 6.

Videre går turen til Narvik. Narvik er en by med nummererte gater. Ganske enkelt. Gate 1, gate 2, gate 3 osv.

Veien går videre innover Rombakksveien, og vi kommer til Rombaksbroen innerst i fjorden.
Rombaksbrua er ei hengebru som krysser fjorden Rombaken i Narvik kommune i Nordland. Brua er 765 meter lang, med lengste spenn 325 meter og seilingshøyde 41 meter. Rombaksbrua ble åpnet 26. september 1964, og er en del av europavei 6. Brua med tilførselsveier avløste fergestrekninga mellom Narvik og Øyjord, som hadde eksistert siden 1927.

Det nå i gang planlegging om en ny bro, nærmere Narvik, slik at veien fra Narvik til Bjerkvik blir noe kortere.

Her kunne jeg kommet med masse. men får vel begrense meg litt. Som sagt, noe urettferdig.
Er ikke ute etter poeng, men ville bare gi et lite bidrag til forberedelsen av neste oppgave.
Apropos å kjøre over Bjørkåsen. Pappa fortalte fra den tida det var ferge over Skjomen og over Efjorden at han mange ganger snek i køen ved å kjøre over Bjørkåsen. Ikke bare var det kortere, men det var også bedre vei. I dag er det nok helst omvendt. Sist jeg kjørte over Bjørkåsen var det dårlig grusvei, mens E6 gjennom Ballangen sentrum har relativt grei standard med fast dekke.

Enig med du Rogg, blir litt urettferdig med så omfattende lokalkunnskaper.
Eneste du ikke hadde med var at bildet viser Rombakksbrua...

Som den oppmerksomme leser har fått med seg blir det flere oppgaver fra Nordlandske veier. Følg med, følg med på et MC-forum nær deg :)

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Desmo er av den tenksomme sortsen, og han tenker mye på hvilket MC-merrke som startet med en motor som het "Cucciolo"?
Han er sikker på at denne motoren ble brukt til no sykkelstyr og ikke var den så alt for stor heller. De senere motorene fra denne fabrikken har en egen type ventilstyringer uten fjærer :scratch

1. Hva heter fabrikken/merket?
2. Til hva ble denne "Cucciolo"-motoren brukt?
3. Hvor mange kubikkcm var den på og hvor mange hestekrefter?
4. Hva kalles denne ventilstyringen? (Bonuspoeng for god forklaring av virkemåten)
5. Mange av syklene fra denne fabrikken har en spesiell type motorer som er lite brukt av andre merker. Hva kjennetegner disse motorene?

2 poeng pr spørsmål og de vanlige bonuspoengene for fyldige svar. Geso har lagt lista høyt nå, skal bli spennende om det er flere som tenker høyt på tastaturet
Svar på PM i løpet av lørdag/søndag og du er med i kampen om et gavekort på 500 kr hos nettbutikken til Cruiser

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

:scratch Dårlig med lite til svar.
Fabrikken lever i beste velgående, og syklene derfra utmerker seg med mye grom lyd

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Var da ikke så vrien denne?
Som vanlig har Mekker'n full kontroll på det tekniske...
mekkern skrev:Detta er en tidlig utgave av veltepetter... :lol

det begynte som SIATA (Sociata Italiana per Applicazioni Tecniche Auto-Aviatorie) under/slutten av ww2...
konstruert av Aldo Farinelli de solgte noen før de fikk Ducati til å produsere litt mere enn elektoutstyr...48 kubikk og rett under 2 hester.. gjorde 60 på tråsykkel... desmodromisk ventilstyring er tvangsstyrte ventiler en kam/løfter til å åpne og tilsvarende til å stenge..dette kan dra turtall til et eller annet knekker...(meget høyt)
de mest vanlige ducatimotorene er L-twin:fremre sylinder liggende i fartsretning...

nå er det visst natta her kjenner jeg..
om enn noe kortfattet 8)

OleB har litt mindre å bidra med. Men det er jo litt godt å se at det er mannebein som ikke ser forskjell på en motor og en motor. (Håper du husker å skifte olje på doningen iallfall)
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven
Ragnhild skrev:Desmo er av den tenksomme sortsen, og han tenker mye på hvilket MC-merrke som startet med en motor som het "Cucciolo"?
Han er sikker på at denne motoren ble brukt til no sykkelstyr og ikke var den så alt for stor heller. De senere motorene fra denne fabrikken har en egen type ventilstyringer uten fjærer :scratch

1. Hva heter fabrikken/merket?
2. Til hva ble denne "Cucciolo"-motoren brukt?
3. Hvor mange kubikkcm var den på og hvor mange hestekrefter?
4. Hva kalles denne ventilstyringen? (Bonuspoeng for god forklaring av virkemåten)
5. Mange av syklene fra denne fabrikken har en spesiell type motorer som er lite brukt av andre merker. Hva kjennetegner disse motorene?

2 poeng pr spørsmål og de vanlige bonuspoengene for fyldige svar. Geso har lagt lista høyt nå, skal bli spennende om det er flere som tenker høyt på tastaturet
Svar på PM i løpet av lørdag/søndag og du er med i kampen om et gavekort på 500 kr hos nettbutikken til Cruiser
Får vel gjøre et forsøk - ute er det ubeleilig nok regn

1. Ducati det er snakk om her

2. Denne Cucciolo var en 4-takt motor til å sette på tråsykler. Utviklet under krigen og vel et uttrykk for at tøffe tider setter i gang kreativiteten.

3. Ser ut til å ha vært 48 cc ensylindret. Ytelse 1,5 HP ved 5500rpm

4. Ventilstyring - blir for teknisk spissfindig for meg ser det ut til, men det omtales på engelsk som "pull rods". Tror jeg avventer et utfyllende svar fra noen av mekanikerene her inne :notworthy:

5. Motorer??? :scratch En motor er en motor er en motor
- jeg er rimelig fornøyd bare greiene går når jeg trykker på knappen :knegg


Bilde av -46 modell
Bilde

Noen gærninger driver og lager en variant for vår tid
Bilde
Men jeg er tilbøyelig til å være enig i at det beste med motorer er at de går når de skal, uten diskusjoner :nono

Geso er (som vanlig) ordrik av seg, og han har tydelig lagt seg i selen for å finne ut av hva nå dette Cucciolo er for no.
Geso skrev:Hei

Beklager på det sterkeste at jeg ikke har klart å følge med slik at jeg har kunnet svare tidligere. Det skyldes det faktum at jeg har vært deltager i å avholde loppemarked for skolekorpset denne helga. (Det er egentlig en liten historie for seg selv, men den kan jeg ta en annen gang, kanskje den gangen jeg forteller om glemmeboka)
Uansett så har det seg slik at jeg leste spørsmålene på forhånd, og tok de med meg i helga fordi jeg viste at det var en av de andre pappaene som var der som også kjørte motorsykkel. Han kjørere en Ducati, og i motsetning til meg, har han noe greie på det han snakker om (i hvertfall fremstår han med troverdighet)
Når jeg i en kaffepause (det satt flere mennesker der) spurte han om han om han ciste hva en sukkiolo sykkel greie var, ble han svar skyldig, men en av de andre utbrøt helt spontant: Han er homo!! (Sukkiolo altså). Jeg viste ikke riktig hvordan dette skulle tolkes, men det ble en god latter ut av det.
Det endte imidlertid med at mannen med Ducatien ringte til broren sin som kjører Harley. Han lo rått, og henviste mannen til å sjekke navnet på sin egen sykkel. Det var nemlig slik at det var mannen med Harley som viste at Cucciolo var starten på Ducatieventyret, og at det begynte som en hjelpemotor til en vanlig sykkel. Dette var i 1946. Den første mopeden Ducati lagde var i 1952.
Cucciolo var en ensylindret, 4 takt (det vet jeg egentlig ikke hva er, men han jeg snakket med påsto hardnakket at det var en 4 takter. Ikke skjønner jeg hvordan en motor med en sylinder kan være en firtakter. Dersom den hadde hatt to sylindre, hadde det da vært en 8 takter?) med 48 kubikkcentimeters volum og 1,5 hestekraft ved 5500 omdreiniger.
Vedrørende ventilstyringsprinsippet, valgte jeg stort sett og sitte å nikke, smile og se intelligent ut. (det siste er blank løgn, for i henhold til støttekontaktene mine klarer jeg ikke å se intelligent ut, mens jeg er ganske flink til å se undrende ut.) Uansett så kalte han denne måten å styre ventilene på for desmodromisk ventilstyring. (Jeg måtte få broren, altså han med Ducatien (som forøvrig ikke kunne så mye om Ducati) til å skrive det opp for meg. (Han ringte nok en gang til broren for å få korrekt skrivemåte, men da ble broren (altså han med Harley'n) så irritert på maset, at han valgte å komme ned på loppemarkedet for å forklare meg (oss) det direkte fjes til fjes. Det var hyggelig, og det var vel egentlig da jeg prøvde å se litt intelligent ut uten å lykkes.
Han snakket om shims og tvangskjøring og så videre, men jeg gir egentlig opp å prøve å gjengi det hele.
Når jeg spurte stakkaren om hva som var spesielt med Ducatimotorer, svarte han at noen av de var L-Twin motorer. Da bare så jeg på han og sa at: Du mener selvfølgelig V-Twin motor. Det var i det øyeblikket stakkaren ga opp, så på meg med sørgmodige øyne (eller kanskje de var medfølende?), satte seg på sykkelen og forsvant.

Der satt jeg da med min kaffe, notater på en serviett (det er ikke enkelt å skrive notater med en kulepenn på servietter), og tenkte at nå er det kun 4 timer igjen før jeg kan gå hjem fra dette loppemarkedet.

Vet ikke om du kan godkjenne svarene, da det egentlig ikke var jeg som viste det, men jeg har i hvertfall gjort en innsats for å skaffe meg informasjon.

Med vennlig hilsen
Geso (som kun har få dager igjen til ferie )

P.S. Han som hjelp meg fikk en 5 pakk med Det Beste bøker som takk for hjelpen. (Altså han med Ducatien, for han med Harleyen hadde da dratt for lenge siden). Det ble han sikkert kjempeglad for, og vi slapp å kaste det. (Er ikke sikker, men jeg så han bak kontaineren der vi kastet slikt akkurat da jeg skulle dra, så det er ikke sikkert han var helt fornøyd med gaven, men vi har i hvertfall avtalt at vi skal ta en liten kjøretur sammen, bare jeg er reist på ferie, og kommet hjem igjen, og været er fint)
D.S.
rogg har virkelig lagt seg i selen denne gangen, og blar opp med detaljer som tilogmed mekker'n ikke har med
rogg skrev:Håy... Hjemme igjen fra Høstreffet i Kristinehamn. Topp treff må jeg få lov å si..

Ser det er konkuranse, og liten respons. Da får vi dra i gang..
Et lite søk på nettet forteller meg at vi nå snakker om Dukati. En levende fabrikk helt klart, og de høres når dem kommer dunkende inn med en kløtsj som høres ut som om holder på å ramle av...Tenker det holder som svar på eneren...
På toeren vil jeg tro at motoren ble brukt til å drive fram en tohjulet ramme...en sykkel.Bilde
Motoren ble utvillet under andre vedenskrig, den var på 48 cc og nådde en toppfart på 64 km i timen. Ikke dårlig når en tenker på dagens 50cc som gjør 40 :)
Cucciolo, betyr "lille valpen" og lyden fra de korte eksosrørene inspirerte til navnet. Motoren veide ikke mere en 7,7 kg, altså ikke mere en et telt i dag. Eller Lavo for å være mere nøyktig.
Ventilsystemet kalles desmodromic ventilsystem. Ingen ekspert, men har forstått at de er mekanisk styrt, slik at det ikke blir ventilflyt på høye turtal. Slik vi er vant med på fjærbelastede ventiler.
Ducati (i forskjellige inkarnasjoner) har produsert flere stiler av motorsykkel motorer, inkludert varierende antall sylindere, type ventil automasjon og drivstoff levering. Ducati har også produsert motorer med en, to, tre eller fire sylindere, som drives av pull rod ventiler og push rod ventiler; enkeltrom, dobbeltrom og tremannsrom overliggende kamaksler, to slag, og selv på en tid produsert de stødig dieselmotor, mange var brukt som nød pumper (for eksempel for brannslukking). Foreløpig gjør Ducati ingen andre motorer unntatt for sine motorsykler.
Ducati er best kjent for sine "L-Twin» motor som er motoren i de fleste Ducati-marqued motorsykler.
Bare for å få forklart forskjellen mellom V-twiner (som i Harley-Davidsson, Moto-Guzzi, diverse japanske customsykler, som Honda Shadow, VFR, Yamaha Virago m.fl) og L-twin som Ducati bruker. En V-twin har to sylindre som står på skrå i forhold til hverandre. Veiva får da kraft fra to sider. En falt-twin (bokser) derimot har to sylindre som står direkte overfor hverandre. En L-twin har de to sylindrene stående i 90 grader på hverandre. Og på Ducatiis sykler peker den en rett framover, mens den andre peker rett opp.
Geso her er en artikkel om firetaktsmotorer. Ser også at det ligger en artikkel om to-takts diseselmotorer under bilmotorer. Blir samme prinsippetsom totakts motorsykkelmotorer, bare i en litt annen skala.
Og når vi først er inne på semidiesler, får vi ta med Sabb 6-12, en trofast sliter som var godt hørbar på fjorden i min barndom Bilde
Her er samme motoren, denne gang med lyd
[youtube]uwJEltD9ehc[/youtube]

Nok om det.
Mekker'n drar inn full pott, og rogg sniker seg til et bonuspoeng for rakling fra clutchen og anna utfyllende stoff
Mens da OleB og Geso nok må finne seg i litt færre poeng, selv om begge må få et bonuspoeng for ærlig forsøk, og ikke minst for at de innrømmer at dette er et tema litt utenom deres viten. 7 poeng til OleB og 5 til Geso

Det skulle gi følgende resultat etter fem runder:
Geso 26 poeng
Erling 20 poeng
OleB 18 poeng
Mekker'n 15 poeng
Rogg 11 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Herfra
Bilde

går det en vei
Først hit
Bilde

Deretter går den hit og over denne brua
Bilde

Fra denne brua går den over, gjennom og faktisk også under en del av Norge før den ender på et sted hvor Jules Verne klarte å rømme fra Kaptein Nemo og "Nautilus"
1) Hva heter veien? Nr og offisielt navn
2) Hva heter brua og når ble den åpna?
3) Hva kalles de delene av Norge som veien går gjennom?
4) Hvilken restriksjon kan man som MCfører oppleve når man skal over ei bru som dette og hvorfor er det en slik restriksjon? Nei, tenker ikke på bompenger.
5) Er det bruer på denne veien hvor det har vært slike restriksjoner sommerstid? Navn, please.

Jada, jada, vet at denne krever litt lokalkunnskap, men langt de fleste spørsmålene burde være løsbare for medlemmene av forumet med de kunnskapene jeg vet dere har.

To poeng pr spørsmål, og bonus til gode og utfyllende svar som gir den gemene hop mer innsikt.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Quiz, Septemberutgaven

Legg inn av cheron »

Som alltid; *pass* :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar