VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av SverreOlsen »

kjellv skrev: 17 mar 2017, 21:42
Ketil skrev: 17 mar 2017, 00:07
Hei Kjellv!
Hva er grunnen til at KN-filter ikke anbefales? Jeg brukte slikt filter på min gamle Vstrom og har i vinter satt et slikt inn i Super Teneren. Jeg har vært mest opptatt av at det er et filter som kan renses og gjenbrukes, og har ikke fått med meg at det kan være skadelig. Nå er vel min MC passert garantitiden, men ønsker jo selvsagt ikke å utsette den for unødvendig risiko. Bør jeg bytte til et "originalt" filter?
Hvorfor importører og fabrikanter ikke godtar slike filter er egentlig enkelt forklart. Det er ikke brukt originalfilter, da er garantivilkårene brutt og importør/produsent slipper unna kostnadene. Så enkelt er det.

Men selv er jeg meget skeptisk til såkalte "performance filter". Det er kun en måte slike filter lettere slipper inn luft, og det er gjennom større passasjer i filteret. Ergo lar slike filter større partikler å slippe gjennom enn originalfilteret. Partiklene passerer gjennom hele motoren og kommer ut i eksosen. Poenget med luftfilteret er jo å filtrere ut så mye partikler som mulig, samtidig som motorens behov for luft dekkes. Performancefiltrene/sportsfilter er opprinnelig produsert for motorsport. Der er ikke filtreringskravene så strenge. Slitasje på slike motorer er ekstreme fra før, og hvilket luftfilter man bruker har ikke så stor betydning i denne sammenheng. Tilgjengelig power er viktigere. Motorene gjennomgår gjerne full overhaling eller utbytting etter ganske få timers bruk sammenlignet med biler og mc i vanlig bruk.

I dag er slike filtre blitt en motesak. Man setter det inn pga et annet lydbilde, fordi det er tøft, fordi man tror man oppnår så mye mer effekt, eller fordi alle andre gjør det..

Men ikke alle andre! Ikke jeg. Ikke kommer jeg til å kjøpe en bil eller MC som har/har brukt slike filter heller.
På papirene som fulgte mitt kn innsatsfilter står det spesefikt att det ikke påvirker produsentens garanti, det er ikke ett filter for mer power men ett kn filter som er beregnet til å vare sykkelens levetid. Sånn eg har forstått det ihvertfall :prf

Brukeravatar
Jonk888
Innlegg: 37
Registrert: 02 jun 2014, 22:59
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
Sted: Asker

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av Jonk888 »

Her ser jeg mange interessante meninger. Jeg har ikke fattet noen konklusjoner enda. Men det peker mot Drev fra Snell og kjede fra D.I.D (professional typen), helst med X-ring.

Olje kommer til å bli Castrol med samme viskositet som tidligere eier har brukt. Oljefilteret blir mest sannsynlig fra Snell om jeg ikke finner noe originalt til en grei pris. (Får gode pakkepriser med Castrol og Snell.)

Bremsene blir av det samme merket jeg hadde på min gamle sykkel, disse hadde noe keramisk inni seg som gjør at de bråker mindre og hadde en ganske behagelig bremsing etter min mening.

Luftfilter er jeg veldig usikker på. Har litt lyst på den fra Italia som ble anbefalt tidligere, men er usikker på hvordan luftblandingen blir da. Det tryggeste er egentlig å kjøre OEM, men motorsykkel er ikke for de tryggeste personene heller. Må grubles litt på i den fronten.

Når det kommer til bytting av bremsevæske vil jeg nok vente til neste sesong da jeg ikke ser det store behovet for et bytte helt enda.

Vil gjerne takke alle sammen for gode og detaljerte svar. Setter pris på at K&N VS verden diskusjonen ikke tok av, fordi det var ikke meningen. Gleder meg veldig mye til å lufte ut sykkelen etter halvt års glattcelle.

Svar