4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

Oppdatering:

Først må jeg korrigere prosedyren jeg skrev. Jeg skrev 3 kick uten choke, men glemte å nevne at det samtidig skal benyttes full gass. Eller, som det står i det aktuelle nummeret av Cycle World fra '84, for XL350R, som antas å fungere også for XL250R'en:

"....if by mischance the engine dies before ... fully warmed, follow Honda's book:
Three kicks full choke no throttle, three kicks no chocke full throttle. It works.
Starting drill is emphasized here because when it's done right, it's easy. If
it isn't done right, it's virtually the ... 350's only flaw. ..."

Siden sist har forhandleren som solgte meg sett på den. Det ble sagt at 5-6 ansatte forsøkte å starte den, etter tur, og alle lyktes.
De har skiftet tennplugg, og det kan ha spilt en rolle. Dekompresjonsmekanismen sa de var ok.
Siden da tok jeg sykkelen på noen kortere turer i helga, og klarte å starte den i minst 90 % av tilfellene, enten den var kald eller
relativt varm. Temperaturene var et sted mellom 25 og 30 grader C. Det gikk som sagt rimelig bra, og bedre enn før.

I dag derimot, la jeg ut på en 20 mils tur fra San Diego til Ramona, Julian, San Marcos, Oceanside, Carlsbad, Solana Beach mm.
Temperaturen kan ha ligget på 26-28 grader C, og etter 4-4.5 mil kjøring fra utgangspunktet skulle jeg fylle bensin i Ramona.
Kjøringen var ikke hard, men det går kun ca 1.6 liter olje på disse motorene, og nå var sykkelen antakelig varmere enn vanlig.
Når jeg skulle dra fra bensinstasjonen var det ikke "liv" når jeg benyttet kickstarteren. Rullstart på tilnærmet flatmark ble også mislykket.
Dermed ble det ølpølse og kaffe, og en halv time pause. Deretter fikk jeg kickstartet sykkelen på "normalt vis", etter 7-8 kick.

Senere på dagen, etter kanskje 10 mils kjøring i varmen, skulle jeg ta et foto av strandlivet i Carlsbad. Sykkelen gikk på tomgang, og stoppet..
Deretter fikk jeg ikke liv i den. Også nå var det rimelig å anta at motoren var svært varm. Motorvegkjøring i 55-60 mph i nærmere
30 grader i skyggen gjør sitt.
I forsøkene på å starte sykkelen kom en motorsyklist på anslagsvis 70 - 75 år, som hadde parkert ved siden av bort, og praten startet.
(Det ble en 30-45 minutters pause, antakeligvis, med mye artig å høre fra Larry, som var utdannet marinbiolog fra Harvard, krigsveteran,
motorsyklist, musiker, bekjent av bla Alice Cooper, Joe Walsh, en ikke navngitt astronaut, computerpionerer, John Coleman ( https://en.wikipedia.org/wiki/John_Cole ... hercaster) ) og sikkert mange andre.. Artig krabat. Hadde sykkelen startet hadde jeg i alle fall gått glipp av den praten, så aldri så ille at det ikke er godt for noe..¨)

Men, til poenget: Etter å ha fått kjølt seg ned minst en halv time startet sykkelen NESTEN, ved et par forsøk på kickstart. Løsningen ble i stedet "rullstart" i en liten bakke i nærheten.

FELLESNEVNER: XL250R'en ER SVINAKTIG VANSKELIG Å STARTE NÅR MOTOREN ER SVÆRT VARM, MEN ELLERS LAR DET SEG STORT SETT GJØRE..

Det kan vel skyldes mye rart, men en hypotese går nå i retning stator som fungerer dårligere når den blir svært varm.
Pussig nok holder visst Ricky Stator til i Ramona, der jeg først måtte ta en ufrivillig pause i dag; http://www.rickystator.com/

Firmaet der jeg kjøpte sykkelen hadde skiftet "rocker arms", og da antar jeg de må ha justert ventiler med det samme. Hvis problemene ikke er mekanisk betinget er det antakelig enten forgasserproblem, suboptimalt menneske (kombinasjonen av hjerne og høyrefot) eller et elektrisk problem. Har sett ulike teorier i retning både stator og coil, og annet;
https://www.4strokes.com/forums/topic.a ... C_ID=27778
http://www.thumpertalk.com/topic/962410 ... ues-still/
Å skifte plugghette kan muligens og være et forsøk verdt..
mvh

-gsx750_80

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av EasyRider »

Heisann. Og gratulerer med en flott sykkel.

Når ble ventilene sist sjekket på denne sykkelen?

Min CRF 450 med for trange ventilklaring ble mer tregstartet når den ble varm. Kunne jo være noe å sjekke.
Etter ventiljustering var sykkelen en drøm å starte i forhold til før.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

EasyRider skrev:Heisann. Og gratulerer med en flott sykkel.

Når ble ventilene sist sjekket på denne sykkelen?

Min CRF 450 med for trange ventilklaring ble mer tregstartet når den ble varm. Kunne jo være noe å sjekke.
Etter ventiljustering var sykkelen en drøm å starte i forhold til før.
Jo, takk. Når det gjelder denne sykkelen, så ser den flere hakk bedre ut på bilder enn i realiteten. Tanken har minst en bulk på hver side, og det er en del riper og andre små skader. Men, den later til å være ok, bortsett
fra at jeg finner den svært vanskelig å kickstarte når motoren er varm etter noen mils kjøring i rundt 30 grader
C, og enda mer i California-sola.

Firmaet som solgte meg sykkelen sa at de hadde gjort "top end rebuild". Det innbefattet såvidt jeg forstod
skifte av "rocker arms" ( vippearmer på norsk, muligens ). Jeg antar at de må ha justert ventiler ved samme
anledning, men vet ikke. Har ingen papirer som dokumenterer det som ble gjort.
Har også blitt tipset om å skifte til en NGK tennplugg uten resistor / innebygget motstand og måle resistans
i plugghetta. Den skal visst være maksimalt 5 kOhm. Forsøkte å måle i går, men kom ikke til med probene på
multimeteret. Spørs om jeg ikke likegodt skifter plugghetta med en ny, da det kun koster 5 - 10 USD.
Det er dekompresjon knyttet til kickstarteren på denne sykkelen. På verkstedet uttalte de at denne var ok.
Hvis den er galt justert kan dette føre til treg start. Saken er at det kun er når sykkelen er uvanlig varm at den er spesielt problematisk. (Er jeg på flatmark er det vanskelig å få dreid rundt bakhjulet pga kompresjonen,
vet trillstart. I terrenget er det muligens bare å glemme..)
Varm stator kan også gi dårligere gnist har jeg lest.
Får se om jeg rekker finne ut av det. Ventiljustering skal visstnok være relativt enkelt på disse syklene.
Dersom jeg får løst problemet skal jeg si fra, i tilfelle det kan hjelpe andre på noe tidspunkt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
EasyRider skrev:Heisann. Og gratulerer med en flott sykkel.

Når ble ventilene sist sjekket på denne sykkelen?

Min CRF 450 med for trange ventilklaring ble mer tregstartet når den ble varm. Kunne jo være noe å sjekke.
Etter ventiljustering var sykkelen en drøm å starte i forhold til før.
Jo, takk. Når det gjelder denne sykkelen, så ser den flere hakk bedre ut på bilder enn i realiteten. Tanken har minst en bulk på hver side, og det er en del riper og andre små skader. Men, den later til å være ok, bortsett
fra at jeg finner den svært vanskelig å kickstarte når motoren er varm etter noen mils kjøring i rundt 30 grader
C i skyggen, og enda mer i California-sola.

Firmaet som solgte meg sykkelen sa at de hadde gjort "top end rebuild". Det innbefattet såvidt jeg forstod
skifte av "rocker arms" ( vippearmer på norsk, muligens ). Jeg antar at de må ha justert ventiler ved samme
anledning, men vet ikke. Har ingen papirer som dokumenterer det som ble gjort.
Har også blitt tipset om å skifte til en NGK tennplugg uten resistor / innebygget motstand og måle resistans
i plugghetta. Den skal visst være maksimalt 5 kOhm. Forsøkte å måle i går, men kom ikke til med probene på
multimeteret. Spørs om jeg ikke likegodt skifter plugghetta med en ny, da det kun koster 5 - 10 USD.
Det er dekompresjon knyttet til kickstarteren på denne sykkelen. På verkstedet uttalte de at denne var ok.
Hvis den er galt justert kan dette føre til treg start. Saken er at det kun er når sykkelen er uvanlig varm at den er spesielt problematisk. (Er jeg på flatmark er det vanskelig å få dreid rundt bakhjulet pga kompresjonen,
vet trillstart. I terrenget er det muligens bare å glemme..)
Varm stator kan også gi dårligere gnist har jeg lest.
Får se om jeg rekker finne ut av det. Ventiljustering skal visstnok være relativt enkelt på disse syklene.
Dersom jeg får løst problemet skal jeg si fra, i tilfelle det kan hjelpe andre på noe tidspunkt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gorbys »

Sjekk ventilklaringer kanskje. Og en annen ting, flottørnivå kan ha en del å si på hvor lettstarta den er. Og også tomgang, tenker på hvordan den bare dauer når den står og går på tomgang.

Sent fra min C6903 via Tapatalk

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av SverreOlsen »

Forstår ikke att varmen skal ha noe å si. Min 1989 modell kjørte eg hardt offroad i full sol sist sommer, den ble så varm att eg brant med på motordekselet. stoppet den og startet med ett kick uten problem, hadde aldri noe tendens til startproblemer. Den hadde stått i 8 år når eg tok den i bruk. Eneste forskjellen eg kan se er att eg hadde fjernet dekompen.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

Hei

Har lest at varm stator kan implisere dårligere gnist, feks:

https://4strokes.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=23753

Elektriske feil som årsak til treg start for varme 4-taktere later ikke til å være et ukjent problem, eller som en sa:

"Got a 1986 XL600R recently, and absolutely love the bike.
I go thru the usual procedures on starting the bike when cold, and can get it running without too much pain.
Once it starts, it runs absolutely great in all rev ranges.

After riding for a while, and engine is hot, it is almost impossible to get it restarted. I just have to wait until it cools off.

One question that I have is do you need more or less fuel when hot starting? Is there some electrical part that gets affected when it gets hot?

Any help/advise would be greatly appreciated.

Thanks."

Gamle sykler kan jo ha sine særheter, eller som en annen sa om start av 4-taktere:

"I love watching people who have no idea how to breath life to a kick start thumper fumble helplessly, while I sit there knowing exactly how to make it fire in one swift kick. The trick is knowing how to work WITH your bike to get it fired, not working AGAINST it. Kick starting a thumper is like getting a women into bed with you on the first date... (assuming she's not the kind of woman who generally goes to bed on the first date) Take your time, get to know their needs, pay attention to them, learn what makes them tick. After that all you gotta do is find the sweet spot (TDC :thumbsup:) and give 'er a go. If you try to force something on them you might as well break your own leg with a sledge hammer because you're not gettin' any action (from the dirtbike :devil:) "
"
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av ZZR-Erling »

Slik starter man min YZ250F en sommerdag:
Kald:
Vri 3ggr til fullt, akspumpa sprayer inn-full choke -halv inn på tomgang-et rolig tråkk-trå! Den pleier da å starte
varm:
1/4 gass-trå!

Husk å sjekk ventilklaring! Er den for trang, blir den ille tungstarta, og du kan få motorhavari.
Still de romslig.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

ZZR-Erling skrev:Slik starter man min YZ250F en sommerdag:
Kald:
Vri 3ggr til fullt, akspumpa sprayer inn-full choke -halv inn på tomgang-et rolig tråkk-trå! Den pleier da å starte
varm:
1/4 gass-trå!

Husk å sjekk ventilklaring! Er den for trang, blir den ille tungstarta, og du kan få motorhavari.
Still de romslig.
Jeg tror det er en akspumpe også på XL250R'en. Jeg skal forsøke å huske metodikken din til neste gang..
Er redd jeg bør få sjekket, og evt justert ventiler. :sorry Det er flere som har pekt i retning av ujusterte
ventiler som mulig årsak til startproblemer på meget varm motor.
Ellers så jeg på YZ250F på en nettside. 41 hk på en 250! Det er ca det dobbelte av XL250R. Jeg antar Yamaha'en
kan være rasende festlig å kjøre, for å si det slik. Jeg har aldri kjørt en mc av offroad / enduro / cross type
(hva det nå skal kalles) tidligere, men selv den lille Hondaen er såpass artig å kjøre at jeg har fått lyst på
noe nyere, og evt litt større, av liknende slag senere..
Hondaen har for tiden knastedekk, som er litt slitsomt på litt lengre turer på asfalt. Den er dessuten kort, slik
at jeg vil tro at den er temmelig uegnet for å kjøre med passasjer, annet enn for noen få kilometer.
Sitter med ræva langt bakpå salen etter en stund, uten at jeg er spesielt lang (183 cm).
Ellers merker jeg at dersom jeg slipper klutsjen litt brått på tur ut av et kryss, så løfter forhjulet seg litt. :D Gøy.
Vil du si at YZ250F er aktuell som pendlersykkel? Den later i alle fall til å ha langt vassere motor enn Honda CRF250L feks, og antas dermed å være artigere å kjøre..
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av ZZR-Erling »

YZ250F er ikke registrerbar. Men YZ250W er det. Jeg kjenner ikke til den biken, og min kjører jeg jo kun cross med. Dog er det bra kvalitet, er samme motor.

ZZR-Erling

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av ZZR-Erling »

Appropo effekt. Vi har en YZ125 her også. Den har 34 hk :-)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

ZZR-Erling skrev:Appropo effekt. Vi har en YZ125 her også. Den har 34 hk :-)
Høres artig ut, men den antatt lave vekten kombinert med såpass mange hk. :)

Jeg kjente ikke til hvilke modeller som var registrerbare og ikke. Så at du benytter din 250 til cross..
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av ZZR-Erling »

Igår kveld satte jeg sammen min YZ250F etter å ha shimsa to trange ventiler, og nå starter den lett igjen. Det som skjer er at ventilene kakker seg inn i godset og alt står da trangere mot kammen. Da vil åpningstiden bli kortere og kortere. Så, da får ikke sylinderen fylt og tømt seg slik den må.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

ZZR-Erling skrev:Igår kveld satte jeg sammen min YZ250F etter å ha shimsa to trange ventiler, og nå starter den lett igjen. Det som skjer er at ventilene kakker seg inn i godset og alt står da trangere mot kammen. Da vil åpningstiden bli kortere og kortere. Så, da får ikke sylinderen fylt og tømt seg slik den må.
Hei

Ja, det kan nok hende at også min sykkel ville blitt mer lettstartet etter en ventiljustering, spesielt når motoren er veldig varm. Det er da jeg har størst problemer. Hadde den en liten tur innom verkstedet der jeg kjøpte den, og den er nå lettere å starte. Tennplugg ble skiftet, noe som
kan ha hjulpet noe. Det handler nok også en del om teknikk. Jeg ble med og kjørte sammen med en gruppe som kaller seg San Diego Super Moto, en søndag. Noen av de som var med der observerte at jeg hadde problemer med å kickstarte sykkelen, og tilbød seg å hjelpe.
De hadde få problemer med å starte XL250Ren, mens det for meg fortonte seg bortimot umulig. En hadde fått inn teknikken nærmest med farsmelken, siden hans far hadde hatt likedan sykkel for mange år siden. Jeg fikk problemer med start like etter en hendelse som vises på denne videoen, etter å ha stoppet for å sjeke hva som skjedde med en uheldig bakhjulskjører;
https://www.youtube.com/watch?v=hYHcnqhYb70
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, teknikken er svært viktig, men er venilklaringen feil, hjelper det ikke uansett.

Svar