Forbrems som ligger på

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av Lauri »

Viktig å huske på at stemplene på skivebremser IKKE har noen tilbakevirkende kraft etter en brems, det er altså bremseskivene selv som "dytter" stemplene tilbake igjen. .......
Dette er kanonfeil! :prop:

Bremseklave eller caliper er enkel i sin oppbygging uavhengig av om den står på bil eller motorsykkel. Den består av en bremsesylinder, et stempel, en tettering og en støvbelg. På eldre motorsykler var det en støvbelg ála de du finner på biler mens på nyere er det en tette-o-ring. Støvbelgen/o-ringen har kun en funksjon: å hindre fukt og støv å trenge inn og ned til tetteringen.

Tetteringen er viktig der den ligger i sitt spor i sylinderveggen. Tetteringen er sirkulær, men avviker fra en o-ring ved at dens vegger ut, inn, opp, ned er flat. Stempelet ligger tett-tett mot tetteringen. Når du bremser så øver du et væsketrykk og en væskeforflytning mot stempelet. Stempelet beveger seg ut OG VRIR samtidig ørlite på tetteringen. Tetteringen har nå en vridning og griper hardt fast omkring stempelet. Når væsketrykket opphører så VRIR tetteringen seg tilbake til utgangsposisjonen. I denne bevegelsen tar tetteringen stempelet tilbake og dyttekraft mot bremseklossene opphører. Hjulet ruller fritt.

Korrekt svar er at det er tetteringens returbevegelse, som trekke bremsestempelet de nødvendige millimetre.

Hverken bremseskive (begrepet flytende skiver gir grobunn til misforståelse) eller bremseklosser har noen funksjon i denne operasjonen.

Mulig årsak
- til trådstarters problem kan være at ved montering av bremsestempelet så kom tetteringen i klemme.

Trådstarter skrev ikke hva han brukte som glidemiddel mellom stempel og tettering ved montering. Bremsevæske i seg selv er ikke et godt glidemiddel. Vi som er bremsekonger bruker bremsepasta (gjerne Biltemas i små hvite tuber) og smører tetteringen inn med dette. Du skal, ved monteringen, kunne lett presse stempelet på plass med tommeltottene. Bremsepastaen skvises bort fra tetteringen når du dytter.

:santa: dette var dagens voksenopplæring.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av kjellv »

Lauri skrev:
Viktig å huske på at stemplene på skivebremser IKKE har noen tilbakevirkende kraft etter en brems, det er altså bremseskivene selv som "dytter" stemplene tilbake igjen. .......
Dette er kanonfeil! :prop:

Bremseklave eller caliper er enkel i sin oppbygging uavhengig av om den står på bil eller motorsykkel. Den består av en bremsesylinder, et stempel, en tettering og en støvbelg. På eldre motorsykler var det en støvbelg ála de du finner på biler mens på nyere er det en tette-o-ring. Støvbelgen/o-ringen har kun en funksjon: å hindre fukt og støv å trenge inn og ned til tetteringen.

Tetteringen er viktig der den ligger i sitt spor i sylinderveggen. Tetteringen er sirkulær, men avviker fra en o-ring ved at dens vegger ut, inn, opp, ned er flat. Stempelet ligger tett-tett mot tetteringen. Når du bremser så øver du et væsketrykk og en væskeforflytning mot stempelet. Stempelet beveger seg ut OG VRIR samtidig ørlite på tetteringen. Tetteringen har nå en vridning og griper hardt fast omkring stempelet. Når væsketrykket opphører så VRIR tetteringen seg tilbake til utgangsposisjonen. I denne bevegelsen tar tetteringen stempelet tilbake og dyttekraft mot bremseklossene opphører. Hjulet ruller fritt.

Korrekt svar er at det er tetteringens returbevegelse, som trekke bremsestempelet de nødvendige millimetre.

Hverken bremseskive (begrepet flytende skiver gir grobunn til misforståelse) eller bremseklosser har noen funksjon i denne operasjonen.

Mulig årsak
- til trådstarters problem kan være at ved montering av bremsestempelet så kom tetteringen i klemme.

Trådstarter skrev ikke hva han brukte som glidemiddel mellom stempel og tettering ved montering. Bremsevæske i seg selv er ikke et godt glidemiddel. Vi som er bremsekonger bruker bremsepasta (gjerne Biltemas i små hvite tuber) og smører tetteringen inn med dette. Du skal, ved monteringen, kunne lett presse stempelet på plass med tommeltottene. Bremsepastaen skvises bort fra tetteringen når du dytter.

:santa: dette var dagens voksenopplæring.
Fantastisk :twothumbs: Ditt brukernavn skal memoreres. Mye tyder på at du har en god faglig tyngde i det du skriver, og medlemmer/brukere med teknisk faglige korrekte opplysninger/korreksjoner settes pris på her i forumet.

KjellV

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av vim »

Se det du - det var et klart svar ja. Takk for det!

Jeg brukte bare bremsevæske som "glidemiddel" på selve stempelet og, selv om stempelreturen nå fungerer akseptabelt, så er det ikke snakk om at jeg klarer å presse stemplene LETT med tommel. Får vel se om det ikke blir å pille hele kaliperen(e) fra hverandre og smøre opp tetteringer/stempler til våren.
Sykkelen hadde gått 4000 km. fra 2009 til 2015, så det har kanskje "stått seg tørt"...

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av ejs »

Lauri skrev:
Viktig å huske på at stemplene på skivebremser IKKE har noen tilbakevirkende kraft etter en brems, det er altså bremseskivene selv som "dytter" stemplene tilbake igjen. .......
Dette er kanonfeil! :prop:

Bremseklave eller caliper er enkel i sin oppbygging uavhengig av om den står på bil eller motorsykkel. Den består av en bremsesylinder, et stempel, en tettering og en støvbelg. På eldre motorsykler var det en støvbelg ála de du finner på biler mens på nyere er det en tette-o-ring. Støvbelgen/o-ringen har kun en funksjon: å hindre fukt og støv å trenge inn og ned til tetteringen.

Tetteringen er viktig der den ligger i sitt spor i sylinderveggen. Tetteringen er sirkulær, men avviker fra en o-ring ved at dens vegger ut, inn, opp, ned er flat. Stempelet ligger tett-tett mot tetteringen. Når du bremser så øver du et væsketrykk og en væskeforflytning mot stempelet. Stempelet beveger seg ut OG VRIR samtidig ørlite på tetteringen. Tetteringen har nå en vridning og griper hardt fast omkring stempelet. Når væsketrykket opphører så VRIR tetteringen seg tilbake til utgangsposisjonen. I denne bevegelsen tar tetteringen stempelet tilbake og dyttekraft mot bremseklossene opphører. Hjulet ruller fritt.

Korrekt svar er at det er tetteringens returbevegelse, som trekke bremsestempelet de nødvendige millimetre.

Hverken bremseskive (begrepet flytende skiver gir grobunn til misforståelse) eller bremseklosser har noen funksjon i denne operasjonen.

Mulig årsak
- til trådstarters problem kan være at ved montering av bremsestempelet så kom tetteringen i klemme.

Trådstarter skrev ikke hva han brukte som glidemiddel mellom stempel og tettering ved montering. Bremsevæske i seg selv er ikke et godt glidemiddel. Vi som er bremsekonger bruker bremsepasta (gjerne Biltemas i små hvite tuber) og smører tetteringen inn med dette. Du skal, ved monteringen, kunne lett presse stempelet på plass med tommeltottene. Bremsepastaen skvises bort fra tetteringen når du dytter.

:santa: dette var dagens voksenopplæring.
:scratch Er vel ikke helt riktig at stempel alltid returnerer til utgangspunkt.

Da ville en fått lengere hendelvandring ettersom klosser / skiver slites
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av E-strom »

ejs skrev:... :scratch Er vel ikke helt riktig at stempel alltid returnerer til utgangspunkt.

Da ville en fått lengere hendelvandring ettersom klosser / skiver slites
Nettopp...!
- tetningsringen vrir seg bare litt
- hvis stemplet må lengre ut vil tetningsringen la stemplet gli videre ut, og så trekke det litt tilbake

Derfor kan du "pumpe ut" stemplet etter f.eks. bytte av klosser - stemplet går ut og litt tilbake, ut og litt tilbake...
Og motsatt - derfor kan du trykke inn stemplet (med fingrene) når du bytter bremseklosser
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Forbrems som ligger på

Legg inn av Lauri »

Det er riktig (som trinn to) at bremsestempelets vandring avhenger av to forhold:
- den mengde væske som "bremsehendelens stempel forflytter"
- og den motstand stempelet møter fra bremseklossen.

Stempelet forflytter seg ørlite utover hver gang bremsehendelen aktiveres og bremseklossen samtidig slites.

Hadde du hatt Trondheims største stempel i bremsehendelen og ingen bremsekloss og -skive så hadde du pumpet ut stempelet med et jokk (fredagshumor :sunny: )

(PS! folkens ... det var ikke meningen å latterliggjøre noen; kun helt folkelig bidra med litt bremsecaliperfacts.)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar