Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av erik m »

Når det gjelder å avpasse farten istedet for å bruke fjernlys på mørklagt landevei, kan vi vel ikke kjøre mer enn max 40 km i timen, om jeg husker barnelærdommen rett? (Reaksjonslengde + bremselengde sammenlagt ikke mer enn 50 meter som er den lengden av veien nærlyset viser.) Ser også enkelte kjører med DRL-lys i mørket, og de lyser vel opp ca 15 meter, tilsvarende topphastighet på under 25 kilometer i timen.

Peik
Innlegg: 10
Registrert: 24 sep 2014, 20:45
Motorsykkelen din: Yamaha TT600R

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av Peik »

Møter av og til mc'er som synes det er greit med fjernlys på når det kommer trafikk imot. Det er det ikke. Mange mc'er har like kraftige fjernlys som biler. De fleste har mye å gå på når det gjelder synlig tøy, sterke farger og reflekser.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av AJ »

Peik skrev:Møter av og til mc'er som synes det er greit med fjernlys på når det kommer trafikk imot. Det er det ikke. Mange mc'er har like kraftige fjernlys som biler. De fleste har mye å gå på når det gjelder synlig tøy, sterke farger og reflekser.
Absolutt helt enig i det med fjernlysbruken :drg
Synes også det er unødvendig og faktisk ganske irriterrende mange ganger med disse ekstralysene som (altfor...) mange bruker på dagtid.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av The Cowboy »

Det som irriterte meg mest med sykler før jeg fikk lappen på de selv, var bruken av langlys.. Jeg skjønner jo hvorfor de ble brukt, det er ikke det.. Men når man møter en MC langt inne i en tunnel, men 40 biler foran, og 40 biler bak, så er det faen ingen grunn å kjøre med langlysa på lenger..

Men etter jeg fikk lappen selv, har jeg sett veldig få som kjører unødvendig med langlys på lenger.. Rart nok! Virker som de fleste fikk opp øya selv i vintersesongen 2014 til 2015.. hehe!

Jeg selv bruker sjeldent til aldri langlys.. Mest for at lysa mine er for dårlige, og de sprer for lite! Og for at jeg kjører mest i byen, og har dermed ikke behov for langlys..
Men av klær kjører jeg for tiden med en vinterforet arbeidsjakke, av typen orange! Denne har og refleksstriper på seg! Det pluss en rød sykkel, som bråker nok, gjør at det er veldig få som ikke ser eller hører meg..

Jeg selv føler meg i det minste hakket tryggere ved bruk av slik jakke, enn om jeg skulle kjørt i helsvart!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mc i høstmørket, fjernlys på eller av?

Legg inn av kjellv »

Det verste er, slik jeg opplever det, møtende trafikk med alt for mye lys når jeg kjører mc i regnvær og halvmørkt-mørkt. Spesielt biler med nærlys OG tåkelys. Dette er ikke tillatt selv om lysene lyser opp bare veien fram til 40-50 meter foran bilen. Den totale lysmengden blir så stor, og når visiret er regnvått ser jeg ikke så mye annet enn lys...

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Svar