MC i media / nyhetene

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC i media

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:
LordShaft skrev:Så dere mener at det er verdt å søse vekk en halv million av våre skattpenger på dette prosjektet her? Med relativt dyre vedlikeholdkostnader osv :scratch
Ja, var jo akkurat det vi sa....
Neei, det var ikke akkurat det jeg sa ... jeg oppfattet innlegget som et spørsmål om dette var trygt for motorsyklister.
Jeg mener at det kanskje er det ... kanskje. Om man er tvil kan man holde fartsgrensene.
Om det er bortkastede penger eller ikke, kommer vel an på hvem du spør. Spør du en av de her inne som kjører "inspirert", er det nok bortkastede penger. Spør du noen som er blitt et offer for "inspirert" kjøring, får du kanskje et annet svar.
Hvem skal avgjøre hvem som har rett? Ikke jeg. Du?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC i media

Legg inn av ATWindsor »

Det var ment som et litt sarkastisk tilsvar :), må jo være mulig å mene noe om trafikksikkereheten til at produkt så objektivt som man kan, uten at det skal tas som hverken noen lovprising eller slakting av produktet som helhet?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC i media

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:Det var ment som et litt sarkastisk tilsvar :), må jo være mulig å mene noe om trafikksikkereheten til at produkt så objektivt som man kan, uten at det skal tas som hverken noen lovprising eller slakting av produktet som helhet?
Jeg ante at det var sarkasme, og mener at objektivitet stort sett er fraværende når det snakkes om trafikksikkerhet og fartsgrenser og håndheving av disse. Man vil ikke ha de vanlige fartsdumpene, man vil ikke ha fotobokser, man vil ikke ha sivile politibiler, man vil ikke ha politifolk gjemt i veigrøfta .... men man vil at alle andre skal følge trafikkreglene ... til punkt og prikke.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC i media

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
ATWindsor skrev:Det var ment som et litt sarkastisk tilsvar :), må jo være mulig å mene noe om trafikksikkereheten til at produkt så objektivt som man kan, uten at det skal tas som hverken noen lovprising eller slakting av produktet som helhet?
Jeg ante at det var sarkasme, og mener at objektivitet stort sett er fraværende når det snakkes om trafikksikkerhet og fartsgrenser og håndheving av disse. Man vil ikke ha de vanlige fartsdumpene, man vil ikke ha fotobokser, man vil ikke ha sivile politibiler, man vil ikke ha politifolk gjemt i veigrøfta .... men man vil at alle andre skal følge trafikkreglene ... til punkt og prikke.
Trafikksikkerhet heller ikke, vurderinger om hvordan det er å kjøre over denne saken sier jo ingenting om hva man mener om hverken trafikksikkerheten eller disse produktene. Både ditt og mitt innlegg kunne vært skrevet av en som hatet alle slike tiltak.

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC i media

Legg inn av Voksen »

Hvis en leser kommentarfeltet i artikkelen så er det noen spørsmål om hvordan dette er for motorsyklister. Ingen av de er besvart.
Artikkelen ville vel fortalt om det hvis det hadde vært ulykker med de? Vi burde vel hørt om problemer med motorsykler i disse lemmene hvis det har hendt ulykker? Hadde jo ikke likt å dumpe i en slik en selv, men regner jo med at de har tenkt litt de som lager disse.

Lordshaft: Du som jobber som brannmann regner jeg med at også kommer bort i ulykker innimellom. Hva en ulykke koster i kroner og øre er mye, og en halv million er småpenger sammenlignet med hva mange ulykker koster samfunnet. Tap av liv og helse kan jo heller ikke måles i penger.
Dette er jo en effektiv måte å få ned farten på, og vi som motorsyklister klarer jo ikke å lure oss unna som med fotobokser. Det er jo farten som dreper og skader oss.
Så kan en jo være uenig i om dette er verdt en halv million, men det bør jo være effektivt. Vi har ingen å miste og heldigvis så har det vært færre mc-ulykker de siste dagene.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC i media

Legg inn av ATWindsor »

Voksen skrev:Hvis en leser kommentarfeltet i artikkelen så er det noen spørsmål om hvordan dette er for motorsyklister. Ingen av de er besvart.
Artikkelen ville vel fortalt om det hvis det hadde vært ulykker med de? Vi burde vel hørt om problemer med motorsykler i disse lemmene hvis det har hendt ulykker? Hadde jo ikke likt å dumpe i en slik en selv, men regner jo med at de har tenkt litt de som lager disse.

Lordshaft: Du som jobber som brannmann regner jeg med at også kommer bort i ulykker innimellom. Hva en ulykke koster i kroner og øre er mye, og en halv million er småpenger sammenlignet med hva mange ulykker koster samfunnet. Tap av liv og helse kan jo heller ikke måles i penger.
Dette er jo en effektiv måte å få ned farten på, og vi som motorsyklister klarer jo ikke å lure oss unna som med fotobokser. Det er jo farten som dreper og skader oss.
Så kan en jo være uenig i om dette er verdt en halv million, men det bør jo være effektivt. Vi har ingen å miste og heldigvis så har det vært færre mc-ulykker de siste dagene.
Jeg tror du overvurderer hvor mye motorsyklister egentlig blir tenkt på, det kan hende de har tenkt på det, men det kan også hende det ikke er vurdert særlig nøye.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC i media

Legg inn av mortenolb »

Er det lov å være uenig i at vi "har ingen å miste?", rent objektivt sett har vi mange å miste, naturen prøver jo stadig vekk. Også er det noe som heter natural selection. Om man tar en risk og driter seg ut, så synes jeg fortsatt man bør få lov til å velge selv å ta den risken - merke seg at jeg mener for sin egen del, og ikke at man bør utsette andre for unødvendig fare.

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC i media

Legg inn av Voksen »

ATWindsor skrev:
Voksen skrev:Hvis en leser kommentarfeltet i artikkelen så er det noen spørsmål om hvordan dette er for motorsyklister. Ingen av de er besvart.
Artikkelen ville vel fortalt om det hvis det hadde vært ulykker med de? Vi burde vel hørt om problemer med motorsykler i disse lemmene hvis det har hendt ulykker? Hadde jo ikke likt å dumpe i en slik en selv, men regner jo med at de har tenkt litt de som lager disse.

Lordshaft: Du som jobber som brannmann regner jeg med at også kommer bort i ulykker innimellom. Hva en ulykke koster i kroner og øre er mye, og en halv million er småpenger sammenlignet med hva mange ulykker koster samfunnet. Tap av liv og helse kan jo heller ikke måles i penger.
Dette er jo en effektiv måte å få ned farten på, og vi som motorsyklister klarer jo ikke å lure oss unna som med fotobokser. Det er jo farten som dreper og skader oss.
Så kan en jo være uenig i om dette er verdt en halv million, men det bør jo være effektivt. Vi har ingen å miste og heldigvis så har det vært færre mc-ulykker de siste dagene.
Jeg tror du overvurderer hvor mye motorsyklister egentlig blir tenkt på, det kan hende de har tenkt på det, men det kan også hende det ikke er vurdert særlig nøye.
Hvis de hadde konstruert denne patenten uten å tenke litt nøye på oss motorsyklister så måtte det vel vært horribelt?
Det er vel ikke bare et hode som har tenkt før de har satt denne i drift?
Nekter å tro at de kan ha satt denne konstruksjonen i drift uten å ha tenkt litt nøye på oss.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC i media

Legg inn av LordShaft »

Det har ingen ting med at jeg ikke ønsker effektive midler for å hindre råkjøring i områder hvor folk overhodet ikke overholder fartsgrensene eller respekterer de.

Å slutt å syns på mine vegner! Ja jeg er brannmann, ja jeg ser en del ulykker... hva har det med saken å gjøre? Jeg tror ikke dette er en gunstig løsning for noe annet enn de som leverer produktet og mange folk må ta regningen for at "noen" slurver med vedlikehold osv.
Voksen skrev:Nekter å tro at de kan ha satt denne konstruksjonen i drift uten å ha tenkt litt nøye på oss.
På samme måte som med wire rekkverk da eller? :-k

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC i media

Legg inn av Voksen »

Det har med det å gjøre at du som ser så mye ulykker heller burde være opptatt av å unngå ulykker enn å hjelpe folk til å kjøre så fort som mulig.
Nå har de vært i bruk en stund disse lemmene og erfaringen sier jo at farten går ned. Er ikke det bra? De trenger jo vedlikehold som alt annet, men det er jo en lem som enten er oppe eller nede, og jeg nekter å tro at den kan komme lenger ned en 6cm. Selvfølgelig er det en risk for at lemmen er nede for noen som kjører under fartsgrensa, men ingen dør vel av det?
Ja de wire-rekverkene er jo ikke bra det vet vi jo alle, men kjører vi litt mindre aktivt så er tjangsen mindre for at vi blir et offer for dritten.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC i media

Legg inn av LordShaft »

Å hjelpe folk å kjøre så fort som mulig... Nå tror jeg du skal ta å tenke deg om en gang eller to! Jeg vet hvilken tråd du sikter til. Å om du anser det som å hjelpe folk å kjøre så fort som mulig, ja da har du tatt jævlig feil. =;

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC i media

Legg inn av Voksen »

Jeg synes det å komme med tips om hvordan en skal unnslippe politiet etter å ha kjørt uaktsomt er å hjelpe folk til å kjøre "så fort som mulig". Så kan kanskje ordvalget ikke være helt korrekt, men det er bemerkelsesverdig at vi her inne er suverene i trafikken og at "alle" andre skal tas for feilene de gjør, men vi selv skal unnslippe.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC i media

Legg inn av ATWindsor »

Voksen skrev:
ATWindsor skrev:
Voksen skrev:Hvis en leser kommentarfeltet i artikkelen så er det noen spørsmål om hvordan dette er for motorsyklister. Ingen av de er besvart.
Artikkelen ville vel fortalt om det hvis det hadde vært ulykker med de? Vi burde vel hørt om problemer med motorsykler i disse lemmene hvis det har hendt ulykker? Hadde jo ikke likt å dumpe i en slik en selv, men regner jo med at de har tenkt litt de som lager disse.

Lordshaft: Du som jobber som brannmann regner jeg med at også kommer bort i ulykker innimellom. Hva en ulykke koster i kroner og øre er mye, og en halv million er småpenger sammenlignet med hva mange ulykker koster samfunnet. Tap av liv og helse kan jo heller ikke måles i penger.
Dette er jo en effektiv måte å få ned farten på, og vi som motorsyklister klarer jo ikke å lure oss unna som med fotobokser. Det er jo farten som dreper og skader oss.
Så kan en jo være uenig i om dette er verdt en halv million, men det bør jo være effektivt. Vi har ingen å miste og heldigvis så har det vært færre mc-ulykker de siste dagene.
Jeg tror du overvurderer hvor mye motorsyklister egentlig blir tenkt på, det kan hende de har tenkt på det, men det kan også hende det ikke er vurdert særlig nøye.
Hvis de hadde konstruert denne patenten uten å tenke litt nøye på oss motorsyklister så måtte det vel vært horribelt?
Det er vel ikke bare et hode som har tenkt før de har satt denne i drift?
Nekter å tro at de kan ha satt denne konstruksjonen i drift uten å ha tenkt litt nøye på oss.
Jeg jobber endel i veiprosjekt, mitt inntrykk er at man ikke skal overvurdere hvor mye motorsyklister blir tenkt på, de blir ofte mer eller mindre glemt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC i media

Legg inn av LordShaft »

Å gå en annen plass å vær så skinnhellig! Det var en diskusjon om en hadde kjørt over lappegrensen. Du tar ting litt ut av sammenheng. Men for all del, vær så treitabukk du bare gidder for min del. Det er neppe det samme som å hjelpe folk til å kjøre så fort de vil.

:vs

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC i media

Legg inn av Voksen »

Ja jeg er heller ikke imponert over planlegging og gjennomføring av vegprosjekter. Jobber ikke med det, men kjenner endel i systemet, og mye er politikk. Mye rart, og spesielt når staten og byråkratiet styrer det.
Hadde vært interessant og hørt om noen har prøvd disse lemmene med mc. Vi burde vel ha hørt om om problemer med de etter så lang tid i drift?

Svar