Dexter's laboratory - klar for 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Godtvoksen

Re: Dexter's laboratory - Da er jeg i gang

Legg inn av Godtvoksen »

Gøy og lese om dine turer. :thumleft Sesongen er tydeligvis i full gang..:-) Håper du tar turen sammen med Bimma til Sokndal.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Da er jeg i gang

Legg inn av Dexter »

Godtvoksen skrev:Gøy og lese om dine turer. :thumleft Sesongen er tydeligvis i full gang..:-) Håper du tar turen sammen med Bimma til Sokndal.
Denne helga står det egentlig på kalenderen at kona skal reise bort og jeg skal være hjemme med de små. Dersom hun mot formodning skulle velge å ikke dra så vil jeg vurdere å ta turen :janikk
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Da er jeg i gang

Legg inn av Dexter »

Fant et par "morro" bilde på ØP i dag. http://www.op.no/lesernes/article2505908.ece?start=110" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.op.no/lesernes/article2505908.ece?start=210" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.op.no/lesernes/article2505908.ece?start=421" onclick="window.open(this.href);return false;

Mimrebilder på ØP, her var det litt morsomme bilder å se tilbake på :thumleft
Sist redigert av Dexter den 05 apr 2010, 16:35, redigert 2 ganger totalt.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Godtvoksen

Re: Dexter's laboratory - Da er jeg i gang

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev: Denne helga står det egentlig på kalenderen at kona skal reise bort og jeg skal være hjemme med de små. Dersom hun mot formodning skulle velge å ikke dra så vil jeg vurdere å ta turen :janikk
Det stemmer det, du sa det sist. Det må tilskrives min begynnende senilitet... :redface

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Da er jeg i gang

Legg inn av Dexter »

Da har jeg vært på tur igjen! Det ble 10 mil i dag. Kjørte sammen med KentR. Det var kjempehyggelig! Vi møttes på Shell på Skollenborg. KentR fyllte drivstoff og vi fikk hilst. Deretter ble vi fort enige om ca. tur.

Første etappe ble til Hvittingfoss. Her stoppet vi på gatekjøkkenet ved rundkjøringa og tok en kopp kaffe og ble litt bedre kjent. Her ble vi enige om neste etappe og KentR som er litt mer kjent enn meg viste vei. Vi kjørte da videre mot Hof og Eidsfoss, forbi Vestfossen og ned til Langebru og stoppa på Shell der og tok en liten pause. Nå var det begynt å bli mørkt og det ble fort kaldt. Vi kjørte så opp E134 og første avkjøring mot Darbu og strake veien opp til Skollenborg. Denne etappen ble vel den med høyest snittfart :knegg . Vi vekslet på hvem som kjørte først. Kjørte til høyre og vinka nestemann frem. Kjøreturen var helt topp med unntakk av veistrekningen mellom Eidsfoss og Vestfossen. Her var det mye telehiv.

Jeg glemte jo helt å ta bilder. Glemte kamera også. Tok et mobilbilde på Langebru. KentR rømte fra fotoobjektene så det ble bare glisene med :knegg
[album]255[/album]

KentR er kjempebra å kjøre sammen med så jeg håper på flere turer etterhvert! :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
KentR
Innlegg: 84
Registrert: 30 mar 2010, 03:46
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1400k2
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Da er jeg i gang

Legg inn av KentR »

Takker Dexter for en hyggelig kveldsrunde, og håper det blir flere turer utover sesongen. :thumleft
Stupid is what stupid does.
Life is not like a box of chocolate, its a bowl of jalapenos, what you do today may burn your ass tomorrow

Fritt etter forrest gump :-)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Småmekk og turer

Legg inn av Dexter »

Da har Dexter-gutten hatt en middels bra handle og kjøredag.

Tok fri fra jobben i formiddag. Satte meg på sykkelen ca. kl. 10 og kjørte til Porsgrunn til Kawa-spesialisten. Der kjøpte jeg oljefilter og luftfilter.

Da jeg 20 mil senere kom hjem ble det tur til Biltema hvor jeg handlet følgende:

Olje
Kjedefett
Gasshjelp
Depotstøtte bak
Adapter, depotstøtte bak
Vaiersmører
Spilloljedunk

Så da er det bare til å gjøre seg klar for et aldri så lite oljeskift og luftfilterskift Globe, skal du ha den sekvensen som spillefilm eller holder det med noen bilder? :lol
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dexter's laboratory - Småmekk og turer

Legg inn av Globe »

Aaahhhh manneshopping!!...hærlig!!

Så lenge du tar mange gode bilder av prosessen, så er det greit, men en liten filmsnutt skader jo ikke ;e

Jeg demonterte deksler, tank og diverse i går, kamera stod på stativ, tok en del bilder...underveis :)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Dexter's laboratory - Småmekk og turer

Legg inn av Duville »

Mange slags press, dr...press, kjøremyepress, ta bildepress - kanskje det er flere :D

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Småmekk og turer

Legg inn av Dexter »

Duville skrev:Mange slags press, dr...press, kjøremyepress, ta bildepress - kanskje det er flere :D
Tar meg en øl nå (drikkepress?) :-J jada, du skrev vel det også du... :mk

Bilde
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Småmekk og turer

Legg inn av Dexter »

Glemte forresten å si at jeg fikk ørlite hjelp mens jeg var hos Kawa-spesialisten på fredag. Jeg har lenge vært usikker på hvor lenge kjede og drev har stått på sykkelen. Siden dette er første (tung)sykkelen min så er det en del ting jeg ikke har greie på enda. Så han ble med ut og sjekka for meg... Jeg visste at kjedet mitt trenger en liten stramming, men kommentaren hans ble da: Til å ha så slappt strammet kjede så er det overraskende tight (han dro ut midt på bak bakdrevet). Her trenger du ikke å bytte, dette er som nytt. Drev er uten synlig slitasje. Du må bare gi på en liten omdreining på strammeskruene så blir kjede så stramt som det skal være.

Gjett om jeg ble glad da!! En kostnad mindre og jeg kan trygt legge ut på lengre turer. :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Småmekk og turer

Legg inn av Dexter »

Da her jeg bedrevet litt hjemme-mekk. Som mekk-amatør er det jo en viss glede med alt jeg får til selv! Mestringsfølelse er viktig! Nå skal olje og luftfilter byttes!

Jeg kasta ut ungene og rusla i garasjen i morges.

Først måtte jeg tilpasse den nye depotstøtta. Hadde kjøpt slike adapter siden jeg har disse "støtte-dings-skruene" bak. For å få dette til når man er alene må man ty til litt improviserte løsninger. Jeg stroppet opp sykkelen slik at den akkurat står på bakken og er så godt som vannrett. Så er det å tilpasse adaptrene slik at de passer i de tidligere nevnte "skruene".
[album]304[/album][album]305[/album][album]306[/album]

Så måtte seter, bensintank og plastikken på venstre side tas av.
[album]309[/album][album]310[/album][album]311[/album][album]312[/album]

Så er det klart for å ta både luftfilter og oljefilter. Det viser seg imidlertid at jeg mangler et slags gitter til luftfilteret så det får jeg ikke byttet i dag da... Må bestille det. Ringer Kawa-spesialisten i morgen tenker jeg. Da gjenstår oljeskiftet. Den nye oljesamleren blir plassert og klartgjort for sin jomfrutur.
[album]313[/album]

Uttapping og bytting av oljefilter går som en lek. Så er det bare å få ny olje inn igjen. Så har det seg sånn da, at Kawasaki som er på andre siden av jordkloden sikkert da får en annen vinkel for påfylling... :knegg På vår side av jordkloden er den litt klønete plassert spør du meg (men det gjør du nok ikke). Da bruker man det man har. Jeg laget en trakt av en 1,5 liters Farris-flaske. Så er det bare å tappe på olje. Enkelt og greit.
[album]314[/album][album]315[/album][album]316[/album]

Etter dette strammet jeg kjedet ørlite granne og smurte det. Dette glemte jeg å ta bilder av... Men nå er ihvertfall sykkelen klar for kjøring igjen.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dexter's laboratory - Småmekk og turer

Legg inn av Globe »

Se her ja, DETTA var bra Dexter!! :thumleft Virkelig!! :=D>

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dexter's laboratory - Småmekk og turer

Legg inn av AJ »

Enig! Bra med bilder og greier og greier :knegg

Oljepåfyllinga på Kawasakien ser veldig enkel ut, spør du meg... :8-[
Oljepåfylling på tørrsumpmotorer slik jeg har på sykker'n min er ofte mye verre enn dette...
Å bytte filter er heller ingen 'plankekjøring'... mange skruer med ulik lengde, O-ringer og i det hele tatt deler, inkl filteret, så klart... :roll som med fintfølende hånd må tilpasses nøye når det skal settes sammen igjen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Småmekk og turer

Legg inn av Dexter »

AJ skrev:Enig! Bra med bilder og greier og greier :knegg

Oljepåfyllinga på Kawasakien ser veldig enkel ut, spør du meg... :8-[
Oljepåfylling på tørrsumpmotorer slik jeg har på sykker'n min er ofte mye verre enn dette...
Å bytte filter er heller ingen 'plankekjøring'... mange skruer med ulik lengde, O-ringer og i det hele tatt deler, inkl filteret, så klart... :roll som med fintfølende hånd må tilpasses nøye når det skal settes sammen igjen...
Da er det jo greit å vite at jeg har det enkelt da! Og enkelt var det jo...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar