Hva er den beste sykkelen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Æljen »

Det skal jo godt gjøres om det blir feil på sykler som knapt nok har utviklet seg siden 80 tallet :lol BMW ligger jo helt klart i spissen når det gjelder utvikling og nyvinninger.
Da er det klart at de kan jo ikke lykkes med alt på første forsøk. Akkurat det samme gjelder i bilindustrien. Billige japser uten noen form for egen utvikling går jo ikke i stykker.
Mens kjente dyre merker som jobber hardt med nyvinninger kan slite litt i introfasen

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Æljen skrev:Det skal jo godt gjøres om det blir feil på sykler som knapt nok har utviklet seg siden 80 tallet :lol BMW ligger jo helt klart i spissen når det gjelder utvikling og nyvinninger.
Da er det klart at de kan jo ikke lykkes med alt på første forsøk. Akkurat det samme gjelder i bilindustrien. Billige japser uten noen form for egen utvikling går jo ikke i stykker.
Mens kjente dyre merker som jobber hardt med nyvinninger kan slite litt i introfasen
Vet vi at det er på all denne nyutviklingen feilene oppstår? Eller er det bare antagelser?
Men vi har nå plassert merkene på og utenfor pallen, årsaken til feilene kan sikkert diskuteres lenge og vel.
Har Ducati så mye feil at de går utenfor statistikken?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Jompa »

Æljen skrev:Det skal jo godt gjøres om det blir feil på sykler som knapt nok har utviklet seg siden 80 tallet :lol BMW ligger jo helt klart i spissen når det gjelder utvikling og nyvinninger.
Da er det klart at de kan jo ikke lykkes med alt på første forsøk. Akkurat det samme gjelder i bilindustrien. Billige japser uten noen form for egen utvikling går jo ikke i stykker.
Mens kjente dyre merker som jobber hardt med nyvinninger kan slite litt i introfasen
Og vente i 20 år med å ta etter konkurrentene er ikke det samme som å ligge i spissen.
Men rart at de ikke lykkes på første forsøk, originalene er jo forlengst utprøvd.
Det eneste BMW var først med, var ABS-bremser, og det på 80-tallet.
Eneste merke som IKKE har justerbart styre på flere modeller ?? Og hvorfor bruker BMW styredemper ?
Japsene sluttet med det på slutten av 70-tallet.
Og hvorfor "låner" de ikke bakhjulsoppheng fra bilene sine, det er jo skrevet noen sider på dette og andre forum om bakhjulslager som havarerer,
det kan da ikke skyldes "nybegynnerfeil" etter mer enn 20 år ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Æljen »

Så adaptivt xenonlys, led kjørelys, canbus, kjøremodus, dynamisk esa(fjæring og dempere), dekktrykkskontroll, stablitetskontroll/tractionkontroll som er gyrostyrt er noe du finner på japsene også?

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har hatt ny K1200S det året den kom til Norge, 2005, og jeg kommer aldri mer til å kjøpe hverken første eller andre års BMW igjen! Både denne og nye GS ble holdt igjen og trukket tilbake før leveransene kom skikkelig igang..
Men, jeg liker teknikken i en BMW, når den er driftsstabil! Herlige avanserte i chassie, ikke minst, men også i motor og bremser. Godt med fint utstyr har de jo også.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Jompa »

Æljen skrev:Så adaptivt xenonlys, led kjørelys, canbus, kjøremodus, dynamisk esa(fjæring og dempere), dekktrykkskontroll, stablitetskontroll/tractionkontroll som er gyrostyrt er noe du finner på japsene også?
Ja, bortsett fra adaptivt xenonlys finner du alt på japsene. Tractionkontrollen er ikke gyrostyrt, men japsene bruker ABS-sensorene til å styre
tractioncontrollen. Fjæring/demping som kan justeres i fart (ESA) er gammelt nytt, Honda hadde det allerede på 90-tallet.

Og BMW,s forgaffel, som jeg ikke husker navnet på i farta, er i prinsippet lik den som bl.a. HD hadde lenge før krigen.

OK, BMW har mye fancy og kanskje nyttig elektronikk, men det er det mekaniske som bestemmer kjøreegenskapene.
Hva slags nytte har man forresten av canbusen, bortsett fra at den formidler feilmeldinger ?

Siste japse som trengte orginalmontert styredemper var Kawasaki 750 H2, den gikk ut av produksjon i 76,
da virker det litt rart at BMW reklamerer med styredemper på GS-serien i 2014.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev:
Æljen skrev:Så adaptivt xenonlys, led kjørelys, canbus, kjøremodus, dynamisk esa(fjæring og dempere), dekktrykkskontroll, stablitetskontroll/tractionkontroll som er gyrostyrt er noe du finner på japsene også?
Ja, bortsett fra adaptivt xenonlys finner du alt på japsene. Tractionkontrollen er ikke gyrostyrt, men japsene bruker ABS-sensorene til å styre
tractioncontrollen. Fjæring/demping som kan justeres i fart (ESA) er gammelt nytt, Honda hadde det allerede på 90-tallet.

Og BMW,s forgaffel, som jeg ikke husker navnet på i farta, er i prinsippet lik den som bl.a. HD hadde lenge før krigen.

OK, BMW har mye fancy og kanskje nyttig elektronikk, men det er det mekaniske som bestemmer kjøreegenskapene.
Hva slags nytte har man forresten av canbusen, bortsett fra at den formidler feilmeldinger ?

Siste japse som trengte orginalmontert styredemper var Kawasaki 750 H2, den gikk ut av produksjon i 76,
da virker det litt rart at BMW reklamerer med styredemper på GS-serien i 2014.
Er vel ikke noe tvil om at en mc med mye ekstrautstyr har mer som potensielt kan feile.

Hvaslags dekktrykkskontroll er det BMW har? På min kawasaki fra 2008 har jeg bare lufttrykkindikator som viser i bar hvor mye luft det er i dekkene. Og så kommer det alarm hvis trykket faller under et bestemt nivå. Tror man får dekktrykkskontroll til Hummer, slik at man kan tilpasse trykket etter underlaget, sikkert i sndre seriøse offroadbiler og. Hvordan virker dette på BMW?

Dette med canbuse har jeg vistnok på min sykkel og, men kun på drn delen av det elektriske som er i forbindelse med motoren. Ikke lys og sånt. Hva er fordelen med dette? Jeg aner ikke engang hva det gjør.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Æljen skrev:Så adaptivt xenonlys, led kjørelys, canbus, kjøremodus, dynamisk esa(fjæring og dempere), dekktrykkskontroll, stablitetskontroll/tractionkontroll som er gyrostyrt er noe du finner på japsene også?
Skulle likt å sett hvor liten de har klart å lage gyroen. Er jo vandt med gyro fra skip og stridsvogner men det er jo ganske store instrument. Hvor har de plasert denne på BMW?
Ikke skjønner jeg hvorfor tractionkontroll kan/er gyrostyrt.

Gyro er forresten en Gresk matrett. De mener kanskje gyroskop :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
Æljen skrev:Det skal jo godt gjøres om det blir feil på sykler som knapt nok har utviklet seg siden 80 tallet :lol BMW ligger jo helt klart i spissen når det gjelder utvikling og nyvinninger.
Da er det klart at de kan jo ikke lykkes med alt på første forsøk. Akkurat det samme gjelder i bilindustrien. Billige japser uten noen form for egen utvikling går jo ikke i stykker.
Mens kjente dyre merker som jobber hardt med nyvinninger kan slite litt i introfasen
Vet vi at det er på all denne nyutviklingen feilene oppstår? Eller er det bare antagelser?
Men vi har nå plassert merkene på og utenfor pallen, årsaken til feilene kan sikkert diskuteres lenge og vel.
Har Ducati så mye feil at de går utenfor statistikken?
Joda jhn, det var en interessant framstilling av saken, at de har så mange feil at du går utenfor statitistikken :-)å
Du har ikke flere gullkorn på lager :knegg
Suzuki går så fort at den er utenfor listen over rakeste sykkel?
Nei snakk om lavmål.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Svarer p ålitt av hvert her nu :knegg

BMW bruker to "ukonvensionelle" gaffeltyper. Den ene heter telelever:
Bilde

, og den andre som kom i 2005 på K1200S, heter duolever.
Duolever er en såkalt Hossackgaffel:
Bilde

Poenget med Duolever har vært å adskille styrekrefter fra demperkrefter, og ihvertfall synes jeg den funker flott! Veldig stabil og rolig i chassie, men samtidig svinger den lett og fint.

CANBUS: det er vel mest for å minske størrelsen på ledningsnettet og få hele nettet computerstyrt, litt usikker her...trolig er det vel et produksjonskostnadsspørsmål, samt en bedre mulighet til å rappoertere feilkoser.

Poenget med å ha en gyro linket opp mot TC, er å endre TC karakteristikken ut fra om biken heller eller ikke.
Er det ikke bare S1000RR som bruker gyro?

Japanske med styredemper av de jeg kommer på:
1000RR, GSXR1000 og ZX10R.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
jhn skrev:
Æljen skrev:Det skal jo godt gjøres om det blir feil på sykler som knapt nok har utviklet seg siden 80 tallet :lol BMW ligger jo helt klart i spissen når det gjelder utvikling og nyvinninger.
Da er det klart at de kan jo ikke lykkes med alt på første forsøk. Akkurat det samme gjelder i bilindustrien. Billige japser uten noen form for egen utvikling går jo ikke i stykker.
Mens kjente dyre merker som jobber hardt med nyvinninger kan slite litt i introfasen
Vet vi at det er på all denne nyutviklingen feilene oppstår? Eller er det bare antagelser?
Men vi har nå plassert merkene på og utenfor pallen, årsaken til feilene kan sikkert diskuteres lenge og vel.
Har Ducati så mye feil at de går utenfor statistikken?
Joda jhn, det var en interessant framstilling av saken, at de har så mange feil at du går utenfor statitistikken :-)å
Du har ikke flere gullkorn på lager :knegg
Suzuki går så fort at den er utenfor listen over rakeste sykkel?
Nei snakk om lavmål.
Nei, snakk om hårsår.
Hvilke statistikker Suzuki er med på, og hvilke de faller utenfor, har jeg ingen anelse om, og bryr meg for så vidt ikke heller. Jeg er 100 % troløs når det gjelder kommersielle merkevarer.
Men jeg synes det er fascinerende at folk blir fornærmet på vegne av "sitt" merke
Om du ble snurt av min spøkefulle kommentar, så har jeg mistanke om at du har et ikke helt sunt forhold til ditt favorittmerke.
Gullkorn ... jeg har korn i alle valører, men er redd for å fornærme noen, vi har jo alle sett hvor lett det er, så jeg sparer de til en annen anledning

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Neida, ikke hårsår i det hele tatt.
Jeg vet ikke om Suzuki er med på noen statistkker eller hvor bra eller dårlig de gjøre det siden det for meg er ett helt ordinært, kjedelig merke og jeg derfor ikke gidder å lese om hva de presterer.
Men om du hadde sat det samme og Aprilia, Moto Guzzi eller noe annet, hadde jeg reagert på samme måten.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Tror aldri jeg har vært innom noen andre hobbyer der folk er så opptatt av å rakke ned på andre merker enn det man selv liker.

Jeg har holdt på litt med militærhistoriske kjøretøy og selv der blir alle behandlet likt. Uansett om det er Volvo, Ford, Hanomag eller Morris.

Lurer på hvorfor det er slik i dette miljøet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

simpson skrev:Neida, ikke hårsår i det hele tatt.
Jeg vet ikke om Suzuki er med på noen statistkker eller hvor bra eller dårlig de gjøre det siden det for meg er ett helt ordinært, kjedelig merke og jeg derfor ikke gidder å lese om hva de presterer.
Men om du hadde sat det samme og Aprilia, Moto Guzzi eller noe annet, hadde jeg reagert på samme måten.
Du har jo vært forholdsvis ivrig i denne og lignende diskusjoner ... er ikke det litt vanskelig å diskutere "den beste sykkelen" når du ikke leser deg opp på de andre merkene? Aller helst bør man vel prøve en sykkel før man bestemmer hvor bra de er
Det siste du sier stoler jeg ikke heelt på

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Dykkeren »

I den overnevnte undersøkelsen, så har bla. Bmw eierne ført opp feil som HD- eierne ikke regnet som feil (de trodde det skulle være slik). Undersøkelsen er slaktet på amerikanske forum pga spørsmålstillingen var slik at det ikke var noen "fasit" på hva som det skulle svares på.
Grunnen til ingen italienske sykler var nok at de ikke stod nevnt i spørreskjemaet og hvem betalte for undersøkelsen ?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Svar