Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Pleier ikke bruke kontrast noe særlig... evt til slutt.

Dvs Blacks og Whites først => gir ikke dette nok utslag, så går man evt til Exposure og justerer litt der.
Deretter Highlights som gjerne dras langt ned i verdi hvis det er overeksponert.

Til slutt litt Clarity (ser at mye clarity gir hvit "halo"-effekt, visstnok er dette fikset i PS men ikke i Lr...) og Vibrance

Aller sist småjusteringer på saturation under seksjonen hvor det er splittet i forskjellige fargebånd.

Om dette er smarteste/beste arbeidsflyt vet jeg ikke.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

poulet_cavalier skrev:
LordShaft skrev:Er det noen som kan lettfattelig forklare bruk av kontrast i lightroom? :-k
Det er noen bilder hvor jeg har undereksponert pga veldig skarpt lys i himmelen. Lettere å redde i ettertid. Men trykker jeg auto på tone. Ser en at det er en viss sammenheng mellom eksponering tallet og kontrast. Uten at jeg forstår helt opplegget. Jeg ser jo hva det gjør om jeg kjører på 100 pluss eller minus. Men er det noen tommelfingerregel for bruk av dette?

PS 850 bilder er blitt til 650. Mindre skal det bli :redface

Note4
Forsøk: kontrast er når du drar mellomtoner opp eller ned for å få skarpere skiller. Med lite kontrast er det mindre forskjeller mellom hvitt og sort...
Min tommelfigerregel (garantert noen som er uenig): ikke rør kontrast slideren. Endre blacks, whites, highlights og shadows. Evt. bruk histogrammet. Du kan trekke direkte i histogrammet også..

Edit: anbefaler denne: http://www.amazon.com/Northrups-Adobe-P ... B00Q7O0K3A
Lightroom-videoen er ok altså? Har sett noen youtube-videoer med Tony, og der virker han litt slitsom?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:
poulet_cavalier skrev:
LordShaft skrev:Er det noen som kan lettfattelig forklare bruk av kontrast i lightroom? :-k
Det er noen bilder hvor jeg har undereksponert pga veldig skarpt lys i himmelen. Lettere å redde i ettertid. Men trykker jeg auto på tone. Ser en at det er en viss sammenheng mellom eksponering tallet og kontrast. Uten at jeg forstår helt opplegget. Jeg ser jo hva det gjør om jeg kjører på 100 pluss eller minus. Men er det noen tommelfingerregel for bruk av dette?

PS 850 bilder er blitt til 650. Mindre skal det bli :redface

Note4
Forsøk: kontrast er når du drar mellomtoner opp eller ned for å få skarpere skiller. Med lite kontrast er det mindre forskjeller mellom hvitt og sort...
Min tommelfigerregel (garantert noen som er uenig): ikke rør kontrast slideren. Endre blacks, whites, highlights og shadows. Evt. bruk histogrammet. Du kan trekke direkte i histogrammet også..

Edit: anbefaler denne: http://www.amazon.com/Northrups-Adobe-P ... B00Q7O0K3A
Lightroom-videoen er ok altså? Har sett noen youtube-videoer med Tony, og der virker han litt slitsom?
Det er enten fysiske bøker eller ebøker - med qr linker til videoer (bøkene kan leses uten å se videoer - samme tema men forskjellig presentasjon). Jeg synes de er pedagogiske og de går både overfladisk og dypt ned i ting slik at man har utbytte av ting selv om man ikke er helt på nivå ennå. De fungerer godt som oppslagsverk også. Jeg liker Northrup fordi han ofte sier "hvorfor" og ikke bare "slik er det!".

Slitsom? Vel de er vel gode kremmere både han og kona.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg følger northrup flittig selv. Han er til tider slitsom, men definitivt en av de som har evnen til å forklare på barnehage nivå uten å gjøre narr av deg som lytter eller andre fotografer.

Har enda tilgode å røre contrast slideren selv. De fleste kamera i dag er ekstremt god til å finne riktig setting i det du tar bilde. Men jeg ser at noen ganger når jeg over eller undereksponerer veldig 2 til 3 stopp, kan dette være gunstig. Ser hvertfall bedre ut når en tuner litt med kontrastene.

Note4

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev:Jeg følger northrup flittig selv. Han er til tider slitsom, men definitivt en av de som har evnen til å forklare på barnehage nivå uten å gjøre narr av deg som lytter eller andre fotografer.

Har enda tilgode å røre contrast slideren selv. De fleste kamera i dag er ekstremt god til å finne riktig setting i det du tar bilde. Men jeg ser at noen ganger når jeg over eller undereksponerer veldig 2 til 3 stopp, kan dette være gunstig. Ser hvertfall bedre ut når en tuner litt med kontrastene.

Note4
Håper dette betyr at det snart kommer turbilder på flickr? :vs
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Nå som jeg har jobbet endel med Lightroom, så ser jeg absolutt fordelen av multi-editeringen av mange bilder samtidig i DxO Optics Pro. Kommer nok til å kjøpe neste versjonen når den kommer (er på 8.5 nå og gidder ikke kjøpe 10'ern når det sikkert kommer ny versjon før jul eller noe sånt).

F.eks. velge 5 bilder og endre en eller flere parametre, så oppdateres det på alle bilder samtidig - det skjer ikke i Lr, der er det kun første bildet som blir påvirket. Ja man kan gå veien om å kopiere settinger eller lage presets, men det er ekstra steg.

En annen ting som jeg tror DxO er hakket bedre på er linsekorrigering og oppskarping i forhold til linseprofil.
Men så er det andre funksjoner Lr har som DxO mangler, så hver til sitt bruk.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

RuneMC skrev:Nå som jeg har jobbet endel med Lightroom, så ser jeg absolutt fordelen av multi-editeringen av mange bilder samtidig i DxO Optics Pro. Kommer nok til å kjøpe neste versjonen når den kommer (er på 8.5 nå og gidder ikke kjøpe 10'ern når det sikkert kommer ny versjon før jul eller noe sånt).

F.eks. velge 5 bilder og endre en eller flere parametre, så oppdateres det på alle bilder samtidig - det skjer ikke i Lr, der er det kun første bildet som blir påvirket. Ja man kan gå veien om å kopiere settinger eller lage presets, men det er ekstra steg.

En annen ting som jeg tror DxO er hakket bedre på er linsekorrigering og oppskarping i forhold til linseprofil.
Men så er det andre funksjoner Lr har som DxO mangler, så hver til sitt bruk.
Autosync:velg flere bilder med ctrl + klikk, og dra i den lille autosync knappen. Da blir alle endringer gjort samtidig på alle bildene du har valgt. Pass på om du skal slette ett av dem. Den tabben har jeg gjort noen ganger..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har vel gjort meg ferdig med rundt 300 bilder fra turen. Av 850, men nå er det bare 600 igjen. En del slettes underveis. Men tar meg i finjustere bilder jeg allerde har gjort meg ferdig med :redface prøver å gjenskape så riktig forhold som overhodet mulig. Dette er langt vanskeligere enn å dra litt hardt i spakene :-k
Også varierer jo tid på døgnet. Om det er veldig varmt. Høy eller lav sol osv. Så nesten hvert jævla bilde må redigeres manuelt :knegg

Men ja, bilder og en tur rapport blir muligens utsatt litt. Driver å skriver i et Word dokument underveis. Da det lukter x antall ord hehe. Å med mine lese skrive og vansker må det redigeres opp til flere ganger :redface

Note4

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Det er helt sprøtt hvor mye en kan redde ved å ta bilder i raw.
Her er et av mange eksempel for min del denne turen :redface

Bilde



Note4

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev:Det er helt sprøtt hvor mye en kan redde ved å ta bilder i raw.
Her er et av mange eksempel for min del denne turen :redface

Bilde

Note4
Bedre med overeksponert enn undereksponert - en fordel egentlig spør du meg. Raw har 14 bits per brønn (noen nye kamera har 16), mens jpg har 8 bit per brønn (RGB).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Foto ?

Legg inn av Hansien »

Jeg skjønner godt hva du mener. Etter jeg lærte meg å bruke raw sluttet jeg konsekvent å skyte bilder i jpeg.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Ja du mener det er lettere å gjøre bilder mørke enn å lysne de? Poulet_cavalier? Jeg føler, uten å vite konkret at det er langt lettere å brenne som f.eks himmelen når en overeksponerer. Men mulig det er lettere å redde bildene. Jeg har en tendens til å justere etter himmelen også hente fram lys i bildene etterpå.

Jeg skjønner at folk som ikke gidder å bruke timesvis, ja vi snakker veldig mange timer foran pc å fintune bilder etter en lang ferie. De ser seg mer en godt nok fornøyd med jpeg og det som det tilbyr. Selv syns jeg det er langt artigere å bidra til å skape noe med bildene. Ikke bare knipse bildene.
Så tar meg heller den tiden det tar. Selv om noen bilder legges langt større vekt på enn andre :redface

Note4

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev:Ja du mener det er lettere å gjøre bilder mørke enn å lysne de? Poulet_cavalier? Jeg føler, uten å vite konkret at det er langt lettere å brenne som f.eks himmelen når en overeksponerer. Men mulig det er lettere å redde bildene. Jeg har en tendens til å justere etter himmelen også hente fram lys i bildene etterpå.

Jeg skjønner at folk som ikke gidder å bruke timesvis, ja vi snakker veldig mange timer foran pc å fintune bilder etter en lang ferie. De ser seg mer en godt nok fornøyd med jpeg og det som det tilbyr. Selv syns jeg det er langt artigere å bidra til å skape noe med bildene. Ikke bare knipse bildene.
Så tar meg heller den tiden det tar. Selv om noen bilder legges langt større vekt på enn andre :redface

Note4
Enig med alt. Utbrent himmel er det lite å hente fram i.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg syns faktisk det er utrolig spennende, samt fin effekt å ta bilde av mennesker i sort/hvitt

Her et blinkskudd fra en restaurant helt nord i Italia.
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23245
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Slkike bilder liker jeg godt Lordy :thumleft

Svar