Dagens bilde

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Dagens bilde

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Skogstrollet skrev: 28 jun 2017, 20:32
AlleBrukernavnErTatt skrev: 28 jun 2017, 13:21 Følte meg inspirert av Skogstrollet på vei hjem idag!
Sykkel er fikset, sola skinte og det ble 2timers omvei hjem :twothumbs:
Hehe, greit å kunne inspirere andre :thumleft
Hvor kjørte du? Flotte omgivelser der :)

Nei si det... tror det er mellom sarpsborg og Skiptvedt et sted :-k
Braaaaaap

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Dagens bilde

Legg inn av xyvind »

Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens bilde

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes den svenske landsbygda er ganske trivelig å kjøre i. Det er vanskelig å forklare, men jeg føler en slags fredelig stemning med tjern og innsjøer, smale og øde veier etc. I tillegg så er man jo liksom i "utlandet" og føler man er litt lenger borte.

Er ikke alle veiene som er like spennende, men noe ganger så tar jeg liksom fart og driter i det :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens bilde

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 29 jun 2017, 00:17 Bilde
Helt vanllig dette Xyvind. Skulle jeg tatt bilde av alle som jeg så satt med trynet i mobilen så hadde jeg nok ikke fått tid til så mye annet. Jeg synes det er uhyre provoserende, men det beste er bare å svinge unna, komme seg forbi og vekk fra disse menneskene. :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens bilde

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 29 jun 2017, 03:56
xyvind skrev: 29 jun 2017, 00:17
Helt vanllig dette Xyvind. Skulle jeg tatt bilde av alle som jeg så satt med trynet i mobilen så hadde jeg nok ikke fått tid til så mye annet. Jeg synes det er uhyre provoserende, men det beste er bare å svinge unna, komme seg forbi og vekk fra disse menneskene. :thumleft
Det er også ganske artig å ruse med motoren når man kjører forbi, noen av de skvetter så jævlig. :knegg
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Dagens bilde

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Stian87 skrev: 29 jun 2017, 07:27
Bjerknez skrev: 29 jun 2017, 03:56
xyvind skrev: 29 jun 2017, 00:17
Helt vanllig dette Xyvind. Skulle jeg tatt bilde av alle som jeg så satt med trynet i mobilen så hadde jeg nok ikke fått tid til så mye annet. Jeg synes det er uhyre provoserende, men det beste er bare å svinge unna, komme seg forbi og vekk fra disse menneskene. :thumleft
Det er også ganske artig å ruse med motoren når man kjører forbi, noen av de skvetter så jævlig. :knegg
Dette er vel bare å melde rett inn til politiet? En "nesten" ulykke blir ikke tenkt over, fordi det gikk jo bra. Enten må ulykken eller el straff skje for at folk skal skjønne de gjør noe galt. Tenker jeg da.

Eller er det noe regel om at bilder/videoer som dette ikke kan brukes av politiet fordi man ikke har bedt om samtykke? @Stian87
Braaaaaap

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens bilde

Legg inn av Stian87 »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 29 jun 2017, 09:30 Dette er vel bare å melde rett inn til politiet? En "nesten" ulykke blir ikke tenkt over, fordi det gikk jo bra. Enten må ulykken eller el straff skje for at folk skal skjønne de gjør noe galt. Tenker jeg da.

Eller er det noe regel om at bilder/videoer som dette ikke kan brukes av politiet fordi man ikke har bedt om samtykke? @Stian87
Neida, politiet kan bruke alle bevis så lenge ikke de innhentes ulovlig. Ulovlig skjult romavlytting (skjult video er aldri lov), provokasjon osv er ulovlig virkemidler.

Forskjellen fra denne type virkemidler og vanlig filming av veien er at de ulovlige virkemidlene er rettet mot bestemte personer med formål for øye å dokumentere straffbare forhold. Vanlig filming av veien hvor man tilfeldigvis oppdager straffbare forhold blir noe annet. Politiet kan fritt bruke det, men det kan være utfordringer med å straffeforfølge vedkommende med mobilen om man ikke har tydelige nok bilder. Men det finnes absolutt eksempler på at politiet basert på denne typen videoer oppretter straffesak, men det er som regel i de svært alvorlige sakene.

En liten appropos, publiseringen av slike videoen uten å sladde kjennetegn som for eksempel nummerskilt er i grenseland av ytringsfriheten og kan i enkelte tilfeller være ulovlig, brudd på personopplysningsloven og eller brudd på straffeloven. Det er en svært vanskelig grense å trekke så en generell anbefaling er å være forsiktig, og tenke seg om to ganger.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens bilde

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Dagens bilde

Legg inn av barske »

Bjerknez skrev: 29 jun 2017, 10:06 En "artig" sak her også:
http://www.dagbladet.no/nyheter/sjokker ... t/67685218
Haha. "Tigerline" som vi sier på golfspråket :lol

Men fra spøk til revolver.. Alvorlig sak det der.. Skjønner ikke hva han tenker med.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Dagens bilde

Legg inn av barske »

Stian87 skrev: 29 jun 2017, 09:49
AlleBrukernavnErTatt skrev: 29 jun 2017, 09:30 Dette er vel bare å melde rett inn til politiet? En "nesten" ulykke blir ikke tenkt over, fordi det gikk jo bra. Enten må ulykken eller el straff skje for at folk skal skjønne de gjør noe galt. Tenker jeg da.

Eller er det noe regel om at bilder/videoer som dette ikke kan brukes av politiet fordi man ikke har bedt om samtykke? @Stian87
Neida, politiet kan bruke alle bevis så lenge ikke de innhentes ulovlig. Ulovlig skjult romavlytting (skjult video er aldri lov), provokasjon osv er ulovlig virkemidler.

Forskjellen fra denne type virkemidler og vanlig filming av veien er at de ulovlige virkemidlene er rettet mot bestemte personer med formål for øye å dokumentere straffbare forhold. Vanlig filming av veien hvor man tilfeldigvis oppdager straffbare forhold blir noe annet. Politiet kan fritt bruke det, men det kan være utfordringer med å straffeforfølge vedkommende med mobilen om man ikke har tydelige nok bilder. Men det finnes absolutt eksempler på at politiet basert på denne typen videoer oppretter straffesak, men det er som regel i de svært alvorlige sakene.

En liten appropos, publiseringen av slike videoen uten å sladde kjennetegn som for eksempel nummerskilt er i grenseland av ytringsfriheten og kan i enkelte tilfeller være ulovlig, brudd på personopplysningsloven og eller brudd på straffeloven. Det er en svært vanskelig grense å trekke så en generell anbefaling er å være forsiktig, og tenke seg om to ganger.
Det jeg har lurt litt på er om man i det hele tatt bør/kan publisere bilder/videoer som er filmet med for eksempel mobil i enten bil eller på sykkelen. Man har jo da filmet en ulovlig hendelse på ulovlig vis :scratch

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Dagens bilde

Legg inn av Grendel »

barske skrev: 29 jun 2017, 10:20
Stian87 skrev: 29 jun 2017, 09:49
AlleBrukernavnErTatt skrev: 29 jun 2017, 09:30 Dette er vel bare å melde rett inn til politiet? En "nesten" ulykke blir ikke tenkt over, fordi det gikk jo bra. Enten må ulykken eller el straff skje for at folk skal skjønne de gjør noe galt. Tenker jeg da.

Eller er det noe regel om at bilder/videoer som dette ikke kan brukes av politiet fordi man ikke har bedt om samtykke? @Stian87
Neida, politiet kan bruke alle bevis så lenge ikke de innhentes ulovlig. Ulovlig skjult romavlytting (skjult video er aldri lov), provokasjon osv er ulovlig virkemidler.

Forskjellen fra denne type virkemidler og vanlig filming av veien er at de ulovlige virkemidlene er rettet mot bestemte personer med formål for øye å dokumentere straffbare forhold. Vanlig filming av veien hvor man tilfeldigvis oppdager straffbare forhold blir noe annet. Politiet kan fritt bruke det, men det kan være utfordringer med å straffeforfølge vedkommende med mobilen om man ikke har tydelige nok bilder. Men det finnes absolutt eksempler på at politiet basert på denne typen videoer oppretter straffesak, men det er som regel i de svært alvorlige sakene.

En liten appropos, publiseringen av slike videoen uten å sladde kjennetegn som for eksempel nummerskilt er i grenseland av ytringsfriheten og kan i enkelte tilfeller være ulovlig, brudd på personopplysningsloven og eller brudd på straffeloven. Det er en svært vanskelig grense å trekke så en generell anbefaling er å være forsiktig, og tenke seg om to ganger.
Det jeg har lurt litt på er om man i det hele tatt bør/kan publisere bilder/videoer som er filmet med for eksempel mobil i enten bil eller på sykkelen. Man har jo da filmet en ulovlig hendelse på ulovlig vis :scratch
Uten at jeg er ekspert, men damen har neppe samtykket i at det ble filmet inn på hennes private område inne i bilen?

Det er jo (litt for) ofte skurken som beskyttes, dog ikke i trafikken.

(Egentlig vil jeg si at bildene var snapshots av topp kvalitet!)

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens bilde

Legg inn av Stian87 »

barske skrev: 29 jun 2017, 10:20 Det jeg har lurt litt på er om man i det hele tatt bør/kan publisere bilder/videoer som er filmet med for eksempel mobil i enten bil eller på sykkelen. Man har jo da filmet en ulovlig hendelse på ulovlig vis :scratch
Du har lov til det. Men, man bør sladde kjennetegn. Kjennetegn vil som regel ikke være relevant ettersom man ofte bare er ute etter å vise en situasjon. Uansett er det helt i grenseland over hva som er lovlig eller ulovlig. Avhengig av hva bildet/videoen skal formidle, hvem man selv er og hvem vedkommende som filmes er.

Dette er ganske omfattende vurderingssaker som er svært vanskelige, det er derfor Datatilsynet for eksempel aldri tar tak i det. Generelt har man ytringsfrihet som privatperson, dersom det du publiserer har et meningsbærende innhold der hvor identifisering er sentral vil dette trekke i retning av at det er en lovlig ytring, videre vil også det ha betydning om det er en offentlig person eller en person som utøver sitt yrke, og særlig i dersom yrkesutøveren er offentlig ansatt. Derfor bl.a. leger må tåle kritikk på legelisten.no
Grendel skrev: 29 jun 2017, 10:56 Uten at jeg er ekspert, men damen har neppe samtykket i at det ble filmet inn på hennes private område inne i bilen?

Det er jo (litt for) ofte skurken som beskyttes, dog ikke i trafikken.

(Egentlig vil jeg si at bildene var snapshots av topp kvalitet!)

8-)
Det er ikke noe krav om samtykke for å filme noen som privatperson. Kravet om samtykke kommer først inn ved publiseringen (offentliggjøringen) av bildet, da må man be om samtykke først. Unntak her er hvis personen ikke kan identifiseres, det er handlingen og ikke personen som er det vesentlige osv. Sistnevnte kan være tricky fordi det fort kan stilles krav til sladding fordi personen ikke er viktig
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Dagens bilde

Legg inn av barske »

Stian87 skrev: 29 jun 2017, 11:36
barske skrev: 29 jun 2017, 10:20 Det jeg har lurt litt på er om man i det hele tatt bør/kan publisere bilder/videoer som er filmet med for eksempel mobil i enten bil eller på sykkelen. Man har jo da filmet en ulovlig hendelse på ulovlig vis :scratch
Du har lov til det. Men, man bør sladde kjennetegn. Kjennetegn vil som regel ikke være relevant ettersom man ofte bare er ute etter å vise en situasjon. Uansett er det helt i grenseland over hva som er lovlig eller ulovlig. Avhengig av hva bildet/videoen skal formidle, hvem man selv er og hvem vedkommende som filmes er.

Dette er ganske omfattende vurderingssaker som er svært vanskelige, det er derfor Datatilsynet for eksempel aldri tar tak i det. Generelt har man ytringsfrihet som privatperson, dersom det du publiserer har et meningsbærende innhold der hvor identifisering er sentral vil dette trekke i retning av at det er en lovlig ytring, videre vil også det ha betydning om det er en offentlig person eller en person som utøver sitt yrke, og særlig i dersom yrkesutøveren er offentlig ansatt. Derfor bl.a. leger må tåle kritikk på legelisten.no
Jeg tenkte mer på det å ta opp mobil fra lomma og begynne å filme/ta bilder mens man kjører selv. Er vel ikke helt innenfor det?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dagens bilde

Legg inn av Stian87 »

barske skrev: 29 jun 2017, 13:20 Jeg tenkte mer på det å ta opp mobil fra lomma og begynne å filme/ta bilder mens man kjører selv. Er vel ikke helt innenfor det?
Bortsett fra at det er forbudt å bruke mobiltelefon mens du kjører er det helt ok å gjøre det. Det eneste jeg kan se for meg er brudd på privatlivets fred, men det har bare vært brukt i typisk telefonterror og kikkersaker.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dagens bilde

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 29 jun 2017, 14:42
barske skrev: 29 jun 2017, 13:20 Jeg tenkte mer på det å ta opp mobil fra lomma og begynne å filme/ta bilder mens man kjører selv. Er vel ikke helt innenfor det?
Bortsett fra at det er forbudt å bruke mobiltelefon mens du kjører er det helt ok å gjøre det. Det eneste jeg kan se for meg er brudd på privatlivets fred, men det har bare vært brukt i typisk telefonterror og kikkersaker.
Nå vet jeg hva jeg skal bli når jeg blir gammel. Jeg skal bli kikker!! :lol

Svar