Hva er DINE turplaner i sommer?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av ojda »

Barbarozza skrev:Ojda, det har vært noen turer gjennom årenes løp, man bør dele gode opplevelse :-)

Viktigste er å ikke sette noen begrensninger, har du en motorsykkel så kan du stort sett kjøre overalt. Det ble noen mil på løsgrus med ZZRn i sommer...gikk jo ikke så fort men det går helt fint. Martigny er en hyggelig liten sveitsisk by i den franske delen. I år er Sveits relativt dyrt men neppe over norske priser så man greier et par dager. Etter flere turer gjennom østalpene så er det greit å flytte fokus for meg men akkurat den delen rundt Martigny og over Petit St Berhard og til Val D`isere er veldig fin. Dessuten er overgangene høye 2770 meter ved Iseran. Hompete vei men det går

Det er svært mye som er uoppdaga for meg enda, blant annet Slovenia som har noen veldig fine pass om du er så langt øst, men altså i år La France..forøvrig finnes det et område ukjent for mange nordmenn som heter Massif Central. Det er et område med fjelltopper opp mot 3000 m som ikke har så mye med alpene å gjøre. Men vistnok ganske pitoresk og ikke ulikt Vercors.Mulig vi rekker dette også bare for å ta en snik titt...ligger litt vest sørvest for Vercors og ca 25 mil kanskje I år har jeg forøvrig ordna meg med action kamera forover og bakover så bør bli litt fine filmer inkl stillbilder underveis.

Bjerknez, Danmark er ganske flatt og veldig mye rett frem så hvis du tar deg jobben med å komme deg ned til Kiel så er det faktisk en del fine områder langs kysten og kjøre på. Det er selvsagt flatt, men slettes ikke dårlig mc vei mange steder.
Det bler 3. turen til sommern igjennom Slovenia og Croatia,
så vi har fått med oss Vrsic og Predil-pass, som er de mest spektakulære Slovenia har å by på :thumleft
Anbefales varmt. (men skulle ikke du ta de i fjor?).
Schweis blir bare en liten omvei på tur nedover, men vi har 25 dager å ta av så det går greit :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Barbarozza »

Jo jeg hadde Slovenia planer i fjor, men vi var mange ...for mange på tur egentlig slik at jeg måtte "guide" de andre i området rundt Cortina, til gjengjeld fikk jeg kjørt noen jeg ikke hadde kjørt før da det er sinnsykt mange pass i Dolomittene. Kjørte Gavia, Rolle og Tonale og Staller Pass som er enveiskjørt med lysregulering. Disse hadde jeg ikke kjørt før. Du husker godt....ikke alt man rekker..og man får igjen for å være stor i munnen. dog fikk jeg Frankrike på slutten med Iseran og Galibier og og et nydelig lite grønnt pass på 2000 meter som var veldig fint..Col de Roselend

Gavia er virkelig litt av et pass...det er ikke bredere en et fortau enkelte steder og med en såvidt lang sykkel som ZZRen var det ganske utfordrende i krypfart enkelte steder. Holder Gavia som en av de 10 beste. Så langt :-)

Hadde 44 pass i fjort på 12 dager minus 4 reisedager, altså på omtrent 8 dager da...opp og ned rimelig mye... ...men vi var 11 stk som delte oss i 2 grupper og synes det er litt slitsomt for man er forkjellige med forskjellige behov og kjørestil så neste gang maks en 3-4 stykker

Så Slovenia med særlig Iseo (Trentapassi) og og Pass Mangart som er et must( Det MÅ du kjøre) ....så vet ikke helt....kanskje man burde slått seg sammen med noen her inne :) Og tatt de også....

Legger med en liten teaser her...fra Mimoto som er min "mentor" når det gjelder å finne steder å kjøre på

Mangart er fra ca 20 min ut i filmen , anbefales

https://www.youtube.com/watch?v=hUxQTrzsmag" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av ojda »

Barbarozza skrev:Jo jeg hadde Slovenia planer i fjor, men vi var mange ...for mange på tur egentlig slik at jeg måtte "guide" de andre i området rundt Cortina, til gjengjeld fikk jeg kjørt noen jeg ikke hadde kjørt før da det er sinnsykt mange pass i Dolomittene. Kjørte Gavia, Rolle og Tonale og Staller Pass som er enveiskjørt med lysregulering. Disse hadde jeg ikke kjørt før. Du husker godt....ikke alt man rekker..og man får igjen for å være stor i munnen. dog fikk jeg Frankrike på slutten med Iseran og Galibier og og et nydelig lite grønnt pass på 2000 meter som var veldig fint..Col de Roselend

Gavia er virkelig litt av et pass...det er ikke bredere en et fortau enkelte steder og med en såvidt lang sykkel som ZZRen var det ganske utfordrende i krypfart enkelte steder. Holder Gavia som en av de 10 beste. Så langt :-)

Hadde 44 pass i fjort på 12 dager minus 4 reisedager, altså på omtrent 8 dager da...opp og ned rimelig mye... ...men vi var 11 stk som delte oss i 2 grupper og synes det er litt slitsomt for man er forkjellige med forskjellige behov og kjørestil så neste gang maks en 3-4 stykker

Så Slovenia med særlig Iseo (Trentapassi) og og Pass Mangart som er et must( Det MÅ du kjøre) ....så vet ikke helt....kanskje man burde slått seg sammen med noen her inne :) Og tatt de også....

Legger med en liten teaser her...fra Mimoto som er min "mentor" når det gjelder å finne steder å kjøre på

Mangart er fra ca 20 min ut i filmen , anbefales

https://www.youtube.com/watch?v=hUxQTrzsmag" onclick="window.open(this.href);return false;
Skal titte når jeg kommer hjem :P :p Har begrensninger på jobbpc, så youtube er uaktuellt.
Mangart-pass er det samme som Passo-Predil, å der kjørte vi opp i fjor. Et knallflott pass ja.
ojda koser seg med MamaTiger opp de veiene der :yeyeye
Om vi kjørte Iseo, er det i såfall uten at jeg vet det :lol Må også sjekkes nermere.
Nå blir det jo aldrig en sånn rein "fjellpass-tur" når mor er med, men endel blir det da :prf

Gavia var forøvrig det første passet vi kjørte overhode (3 år siden)
Når vi var over sa jeg til kjerringa at: Værre en som så blir det ikke. Hu var glad for det :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Barbarozza »

Predil ligger vel nedenfor mens Mangart er vel den sløyfa rundt og opp mot fjellet ...For Predil regnes jo som eget pass over ved Lago de Predil...uansett flott område. Iseo ligger ved Lago de Iseo. Du har nok kjørt Trenta da for det er den veien ned til Kranjska Gora

Jeg er i en sånn situasjon at jeg ikke behøver å ta hensyn til noen kone..så når det gjelder ferie og turer på biken er det der en helt klar fordel....til gjengjeld har du alle de andre fordelene som jeg har en slags reserve løsning på :lol


Siden jeg er IT sjef her jeg er så er det jeg som bestemmer hva jeg kan se på hehe. Dog går den trådløse ruteren utenom den vanlige. har t.o.m Face enda det er stengt for alle andre men må jo gå foran med godt eks så bruker det bare på kvelden
Memento mori

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av ojda »

Joda, jeg har en slik tråløsrouter i bilen (som jeg betaler sjøl) :[-X
Men bruker den ikke så mye til filmklipp.
Du har sikkert rett med hensyn til navnene, jeg bare antok
siden veien opp heter Predil-ettellerannet :P :p
Hovedsaken er at vi har fått kjøre helt opp, og det var som du sier Mektig :thumleft

[album[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... 5y42tl.jpg[/img]][/album]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av ojda »

Om dette funker er dette rute-tracet fra Italia og over.
En fin rute :-)å


Bilde
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Bjerknez »

ojda skrev:Om dette funker er dette rute-tracet fra Italia og over.
En fin rute :-)å


Bilde
Hvilken app er dette?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av ojda »

Bjerknez skrev:
ojda skrev:Om dette funker er dette rute-tracet fra Italia og over.
En fin rute :-)å


Bilde
Hvilken app er dette?
Spor. Android.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Busa Trond »

Bjerknez skrev:Sikkert mange som har kjørt den strekningen her, men jeg spør allikevel da den ser veldig interresant ut via Google streetview...

https://www.google.com/maps/dir/58.2983 ... !3e0?hl=no" onclick="window.open(this.href);return false;

Er dette en mc vei som annbefales?
Rett til venstre for Orrevatnet på 507, ligger Revebanen som har / hadde dropp inn på banen på onsdager.
Gokart banne er sikkert moro med sykkelen din, så da veit du hvem dag du skal passere der :vs
Men 507 bør kjøres når du først er nede der, ligner litt på naturen i Danmark der til tider.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av norse900 »

Enig med Busa Trond, hold ytre vei langs jær-havet fra Nærbø og nordover. Er det nordavind så blir du neppe for varm heller :knegg

Ellers kan jeg anbefale en tur over fra Undheim til Ålgård hvis du har fått nok av "flate" Jæren på din vei sørfra. Da er du plutselig IKKE i "Danmark" :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av Bjerknez »

Det skal jeg legge på minnet Busa, takk for den :thumleft

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Hva er DINE turplaner i sommer?

Legg inn av omaas »

Det som er planlagt er Italiensk Vårtreff i Røldal og en 14 dagers tur nordover.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar