MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av Intruder »

Utrolig hva folk kan finne på !-Selv er jeg merkelig nok så forsiktig med Intruder at jeg bare såvidt tør å ha meg selv oppå ! :mc7 :drg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av Ragnhild »

Er visst ikke bare her i landet det er farlig å kjøre MC :sorry
http://fotball.aftenposten.no/england/article155453.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av AJ »

Ragnhild skrev:Er visst ikke bare her i landet det er farlig å kjøre MC :sorry
http://fotball.aftenposten.no/england/article155453.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Egentlig så skal visst Norge være et av de tryggeste landene å kjøre MC i, mener jeg å ha lest et eller annet sted for ikke så lenge siden...
Står det noe om dette på NMCU sine sider, tro... :scratch
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av cheron »

Siden det er en Tottenham spiller så smiler jeg. Men håper ikke han dauer på sykkel for det om.. Men.. Ja... fotballhjerte mitt snakker nå :D :-
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av AJ »

Ikke der vi vanligvis kjører, men likevel...
Tragiske greier... :sorry

Omkom i motocross-ulykke...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av AJ »

Så til de grader feil sted til feil tid kan man være...
Tragisk... :sorry

Og hvor forbanna kan man ikke bli over folk stikker av og forårsaker tragiske utfall slik denne irakeren gjorde :ills

"Utvist mann kjørte ned motorsyklist"
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av mekkern »

I tilllegg får han pensjon fra norge etter endt soning.... :ills
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av tagesk »

[youtube]Up2UvuRLdTE[/youtube]

Det går helt fint med føreren (han kommer klatrende opp av skogen på slutten)

Men legg merke til at årsaken til at han går i rekkverket er at han ikke har ABS.
Naturligvis kan man si at årsaken er at han blokkerer bakhjulet.

Men med ABS hadde han ikke krasjet.
Og det er det viktigste.
Og derfor er årsaken til at han krasjer at han ikke har ABS.

[TaSK]

[EDIT: Uheldig ordvalg fjernet]
Sist redigert av tagesk den 13 jan 2010, 19:08, redigert 1 gang totalt.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av hansraymond »

vet ikke om Abs hadde hjulpet der jeg.? :-k
Typisk tilfelle av å "stivne" før svingen, får panikk og brå bremser med Bakbremsen? :sk?
hvis han hadde latt være å bremse og heller styrt mere, så hadde det gått bare bra, :roll
Den sykkelen han kjørte ser ut til å være en Triumph Speed Triple og den har meget bra nedleggsvinkel.
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av tagesk »

hansraymond skrev:vet ikke om Abs hadde hjulpet der jeg.? :-k
Typisk tilfelle av å "stivne" før svingen, får panikk og brå bremser med Bakbremsen? :sk?
Absolutt. Så at han ble stiv (om vi kan tillate oss å bruke et slikt ord...) var med, sammen med
mange andre ting (fart, grus, feil spor, etc), som en faktor i ulykken.

Men dersom han hadde hatt ABS, da ville ikke bakhjulet blokkert, og han ville ikke ha seilt sidelengs inn i rekkverket.

Jeg tror (tror!) at han først stivnet, og da bakhjulet låste seg og bakenden som seilende, da fikk han panikk og greide ikke slippe bremsen.
Det er akkruat det ABS hindrer. ABS gir deg ikke lavere fart, heller ikke bedre spor, eller hindrer at du stivner.
Men det endrer utfallet av en feil.
Og det er utfallet som er viktig, ikke årsaken.

Jeg er overbevist om følgende:
0) Trenger man ikke ABS, da merker man aldri at sykkelen har det.
1) Den dagen man trenger det, da greier man seg ikke uten.
2) Å tro at man aldri vil trenge ABS er årsaken til mange ulykker.

[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av Dexter »

Tankevekker dette egentlig. Hvem har ikke opplevd forskjellig grad av "stivning"? Jeg som er såpass urutinert, jeg kjører svært defensivt i forhold til hva sykkelen min er i stand til. Men uten kurs/opplæring og kjøring i trygge omgivelser eller på bane så skal det MYE kjøring til før jeg løsner mye mer enn jeg er nå. Slik føles det i allefall...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av tagesk »

Dexter skrev:Tankevekker dette egentlig. Hvem har ikke opplevd forskjellig grad av "stivning"?
Jeg kjører omlag 20.000 km på et dårlig år, og 30.000 på et godt år. Jeg kjører i Alpene og i Appeninnene. Jeg kjører på motorvei, jeg kjører alene, jeg kjører med passasjer, jeg kjører med last (og da veier Bamsefar mer enn 500 kg!), jeg kjører i regn, jeg kjører i 35 graders varme.
I det hele tatt.

Men én ting er helt sikkert: Jeg kommer aldri til å tro at panikk, det rammer bare andre.

Kanskje er det slik at du må oppleve selv at hjernen sier "ikke gjør det!" mens foten eller hånden gjør det likevel.
I mitt tilfelle var det (i bil) å trykke bremsepedalen i bunnen i 200 km/t. Hjernen sa: Styr unna, men foten gikk i gulvet likevel.
Hadde jeg ikke hatt ABS den gangen (for omlag 10 år siden) hadde jeg sklidd med låste hjul i baken på en buss.
I teorien var alt enkelt, men jeg skvatt og lenge (lenge!) før jeg kunne reagere hadde ABS'en slått inn og svingte bilen den
veien armene ville, selv om høyre foten var plantet i gulvet.

Jeg har ofte fundert på hva han tenkte, bussjåføren som svingte ut uten å blinke og som så en rød Audi passere i 200 km/t på høyre side.
Heldigvis var det før jeg sluttet å røyke så jeg kunne suge i meg en 20-pakning på neste nødstopp.
Jeg fortalte meg selv: Du har må aldri glemme det som skjedde.

På sykkelen har ABS slått inn én gang. Jeg hadde nok ikke gått overende, for situasjonen var ikke kritisk, og selv om jeg bremset for hardt
var alt under kontroll.

Men jeg har altså opplevd panikken, som altså er akkurat det du ser på videoen. Han vet meget godt at han må slippe opp bremsen, men
foten lystrer ikke.
Legg merke til at han holder sykkelen oppe helt til slutten, så hjernen fungerer fint. Han sklit til og med fint sidelengs. Men foten vil ikke slippe opp.
Man kan kalle det hva man vil: Jeg synes panikk er et dekkende uttrykk.

Jeg kommer for egen del aldri, aldri, aldri til å kjøpe sykkel uten ABS.
Men det er nå meg og mine prioriteringer.

Men jeg har én ting jeg mener veldig sterkt: Dersom noen spør "Bør jeg kjøpe ABS", da skal svaret alltid, uten unntak, være ja.

Fordi: Dersom du føler behov for å spørre, da har du absolutt ingenting, null, zero, nil (om det er noen som vet hva nil er i disse dager?)
å tape, og alt å vinne.
Jeg mener at det faktisk er umoralsk å råde noen til å la være å kjøpe ABS.

(OK, så var det en Campari til aperitivo, en Vernazza di San Gimignano til primo og en Chianti Classico til secondo, og litt
Muscato d'Asti til dolce, men jeg mener det også i morgen!)

[TaSK]
Sist redigert av tagesk den 13 jan 2010, 22:35, redigert 1 gang totalt.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av tagesk »

Dexter skrev:Jeg som er såpass urutinert, jeg kjører svært defensivt i forhold til hva sykkelen min er i stand til.
Hva kjører han fyren her i? 60 km/t eller noe slikt? Ikke så veldig mye mer, for han har jo nesten stoppet helt opp når han går i rekkverket.

Ett eller annet, trolig feil sporvalg, gjør at han plutselig oppdager at svingen er krappere enn han hadde trodd.
Og selv om i den farten han har, ville han kunne greie svingen uten engang å presse seg.
Men han skvetter når han ser at den er krappere enn han trodde.
Og da går foten ned.

Flaks for ham at farten var så lav. At han ikke fikk foten i klem og brakk beinet skal han også takke sin Gud for.

Men glemme det kommer han ikke til å gjøre 8)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av Cbr »

En digress, men mc-fører har en Icon mc hjelm på som heter Warthog etter Warthog A-10 flyet. Er miniguns med ammo belte på begge sider av hjelm i full avfyring med munningsild + monster tenner å øyne, så går munningsild over visir. Bakside hjelm er det masse tomme ammo hylser. Diger spoiler. Men passet ikke til den knallgule jakken. Lurte på å skaffe den mc-hjelmen først, men droppa det. Vil nå ha Airframe Claymore Chrome i svart fra Icon isteden. Men dyrt. 5-6 tusen.

Han på mc kjørte nok for fort føre svingen. Har kjent skrekken da jeg og har fulgt etter kameratene så har hatt lappen lenger enn meg. Gitt de beskjed nå at det ikke er så kjekt at de på død og liv ska forbi hver eneste bil de ser å at de kjøre ifra meg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av AJ »

Er kanskje ikke direkte relevant til MC-ulykker, men helt klart innafor "skrekk & advarsel", dette oppslaget i Aftenposten: ingen dum idé, dette når det kommer til stykket...:

[img]http://media.aftenposten.no/archive/011 ... 84303x.jpg[/img]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar