Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Prøvekjørt på nye Metzeler Roadtec Z8. Knallgode dekk i forhold til Michelin Pilot Road 3. største forskjellen er måten sykkelen er å svinge med, og ikke minst dekkstøy! Festet er meget godt både når det er varmt og kaldt.

Har kjørt langt på Michelin, og de var kjørt rundt 2-3kkm på da jeg kjøpte sykkelen. Føler Metzeler passer sykkelen bedre, prøvekjørte K1300GT med samme dekk tidligere og syntes den var vannvittig lettkjørt i sving. Nå har min K1200RS blitt meget lik denne.. Utrolig gøy :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Måtte bråsvinge innom delepushern i Oslo for å handle bremseklosser bak da jeg brått kjente jern mot jern langt inni ryggmargen ved litt hard brems! :crazy:

Bildene sier vel sitt. De klossene hadde gjort sitt :knegg
Jeg har fremdeles ikke helt vendt meg på tanken at sykkelen bremser bak uten at jeg tenker stort over det :redface
IMG_3725.JPG
IMG_3724.JPG
Hjul ble løsnet og skjøvet litt til side, spennstiftene ble drevet ut med dor, så var det inn med nytt etter et beskjedent lag kobberfett bak. Deretter ble boltene tightet med et moment på 25Nm.. ikke skrekkelig mye vil jeg nå si, men boka sier så :scratch Hjulboltene ble så tightet til først 50Nm, så etterdratt med 105Nm.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg skulle vel vært mye flinkere til å legge ut bilder og litt slikt når jeg styrer på med mitt.. Har altfor lett med å bare sette i gang med ting, blir mye ferdigbilder dog :P

ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av ZZR-Erling »

105nm..er det også etter boka?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

I overkant spennende å kjøre sykkel til jobb idag. Et parti hadde rundt 100meter med is.. Håper på å kunne klemme ut en siste dag i morgen før snøen gjør sin innmarsj mot ukeslutt!

I den forbindelse måtte jeg sikre meg en siste tur på "gamla" for i år og være med på Onsdagstreffe på grava :lol
IMG_3731.JPG
IMG_3754.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev:I overkant spennende å kjøre sykkel til jobb idag. Et parti hadde rundt 100meter med is.. Håper på å kunne klemme ut en siste dag i morgen før snøen gjør sin innmarsj mot ukeslutt!

I den forbindelse måtte jeg sikre meg en siste tur på "gamla" for i år og være med på Onsdagstreffe på grava :lol
Bilde
Ja, der var det ikke direkte folksomt i dag... :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Savner MC-kjøringen ekstremt, i tillegg har jeg ikke hatt tid til å vie tid til MCen som står og sturer møkkete å fæl etter siste turen jeg hadde på blankisen siste dag på veien. Neste helg derimot er det klappet og klart for en skikkelig vask.

Først få av all sand og dritt, begynner bakerst og jobber meg fremover. Så skal kåper fjernes og alt skal shines.
Sykkelen skal så trilles inn i huset og stå som pynt i kjellerstua til vårparten. Da skal det ordnes diverse, har en del deler som skal skiftes ut som står på vent!

Har også hatt en følelse av at demperne har fått gjort sitt. Teleleveren foran gjør i og for seg en god jobb, men bakstillingen er en annen historie. Særlig i sving merker jeg at vi ikke demper på olje, men at man mer spretter på fjæra gjennom sving. Jeg har skrubba midtstøtta utallige ganger i asfalten gjennom sving, og sykkelen kan fremstå som litt urolig. Kamerater jeg kjører med sier det gnistrer bak meg stort sett når vi kjører litt aktivt.. Har uten hell forsøkt å justere opp preload, og strupet oljeventilen i demperen littegrann uten hell. Den føles rett og slett litt spretten på fjøra.

I den forbindelse går jeg litt i tanker om å skifte ut demperen bak, mulig også den forran. Jeg leser rundt på nett at demperen er skifteklar rundt 50k, min har jo rundt 70k. Ettersom en ny koster rundt 10k, er Öhlins et kult alternativ til så og si samme pris.
Sykkelen er super-stabil og elsker å bli kjørt hardt i sving, men er relativt ofte noen uroligheter, og det at midtstøtta fort slår nedi i nedlegg om man kjører i ujevn vei, er noe jeg ikke liker spesielt godt.
Har god tid til å tenke på det, har også litt lyst på Remus eksos og et annet map på innsprøytningen, men tenker som så at dersom man får dempingen på plass, vil man oppnå mye bedre kjøreopplevelse :)
Fil 27.11.2016, 22.57.40.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Noen bilder fra vask av sykkel. Her har man grovvasket kåper og sykkelen generelt, så har man tatt av bakhjulet for å finvaske rundt kardang og mellomaksel, vaske felgen, under setet osv. Få bort all sand og skitt som fester seg i enhver krik og krok.
Bilde
Bilde
Bilde forfra viser en uvasket sykkel, da det ikke er begynt forran enda. Etter bildet ble tatt plukket jeg av hjulet forran også.
Bilde
Når alt er vekk skal jeg plukke av kåpene og finvaske under kåper og greier, og finvaske kåpene og gi det et lag voks.

ZZR-Erling

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av ZZR-Erling »

Fint å se at også litt eldre sykler blir skikkelig ivaretatt, "cred" for det! :)
Øhlins vil jeg tro gir deg en litt annen bike ja!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Det er moro, min far har som nevnt tidligere en K1300GT fra 09. Den ser helt ny ut.. Men har snart gått 65 000km. Den gjennomgår samme stell som min, og har gjort det siden han kjøpte den brukt. Bare man koser seg med det på vinteren så holder ting seg lenge :)
Jeg har nå nedkjempet 15 år gammelt skit i alle mulig kriker og kroker, jeg tenker at neste års vask blir adskillig enklere :)

Fase 1 av vask er over, og skal vel til neste helg gyve løs på alt bak kåpene med tannbørsten, polere opp kåper og gjøre div jeg har samlet opp som skal gjøres når kåpene først skal av. Da blir motorolje og filter skiftet i samme slengen samt kardang og girolje. Så skal ventilklaringene sjekkes og pakning på toppdeksel skiftes da denne svetter en del.

Avsluttet i dag med å skumme hele greia ned og spyle av med slangen og ca. 60 grader varmt vann(kjekt med vann og varmtvann i garasjen :crazy: ). Siste rest av møkk rant av og etter alle de avfettende midlene var det greit å få på litt voksende midler :)
IMG_3915.thumb.JPG.2881e39f27dc406e27116aae2b9f50f4.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Noen bilder av ferdigstilt julevask runde 1 :thumleft
Vasket2.jpg
Vasket1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

ZZR-Erling skrev:Fint å se at også litt eldre sykler blir skikkelig ivaretatt, "cred" for det! :)
Øhlins vil jeg tro gir deg en litt annen bike ja!
Denne er i mine øyne ikke så gammel, den føles hvertfall ikke gammel :-k Tidligere eier har brukt den pent, men ikke vært flink til å vedlikeholde og vaske den selv. Derfor er det litt å ta igjen.

Litt sånn halvveis-planer hva innkjøp angår:

- Öhlins bakdemper
- Noe form for lys-spredere forran til bruk i tett trafikk
- Remus eksos?! :scratch
- Form for toppkoffert/kasse(Ikke Givi)
- GPS-montasje
- DAB-adapter :twothumbs:
- Div vedlikeholdsdeler

To do:

- Skifte olje og filter på motor
- Girolje og kardangolje
- Skifte til stålomspunnede bremseslanger
- Samtidig flushe bremsesystemet med ny bremsevæske(servobremsene vil man gjerne opprettholde uten feil)
- Luftfilter
- Plugger
- Chip(fjerne Boosterplug og kjøre med et annet map)
- Sette 12V på montert uttak ved styret, har originalkabel for dette
- Sjekke ventilklaringer
- Skifte toppdekselpakning
++++

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av Jompa »

"Ny" sykkel :thumleft
Jeg trudde det bare var vi med luftkjølt som brukte tannbørst.
Selv rakk jeg ikke å ta skikkelig vask på sykkelen i høst, fikk ødelagt en tommel i begynnelsen av oktober og nå
er det frost. Inne i garasjen også.
Fin garasje du har, forresten.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K12RS

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, den ser ikke fryktelig brukt ut annet enn litt steinsprut i fronten, en skramme i høyre kåpe og litt lakkslitasje der jeg gnir støvlene mot ramma, noe slitasje på vindskjerm også. Sykkelen har gått 75 000km og bærer ikke akkurat preg av det.
Skal man ta alt selger sa for god fisk, så har den vært på noen norgesturer med kona bakpå, ellers har den blitt fraktet på lastebil ned til Østerrike og kjørt der nede mange sommere før den ble fraktet hjem igjen. Den har med andre ord gått mange km på fin vei. Han kunne telle antall kjøreturer til og fra jobb på to hender på 14 år, så ikke småkjørt mye.

Vask kan heldigvis vente dersom man ikke kan ta det og saltet ikke ligger og koser seg :)

Bestilte nye fotpinner igår, de skal føre til at man får velbehag under kjøring samt noe mer å gå på i nedlegg. De gamle fothvilerne er skrubbet i filler. Har tidligere byttet ut subbeskruene. Men en gang i høst så skrubba man så kraftig på en dump at fothvilern sprakk på den ene siden, og skruen knakk på den andre :P
Videre er styredempern helt "kake" bestilte ny igår. Man kan fylle den gamle med olje, men den lekker som en sil allikevel og er svært variabel om den har lyst til å dempe store svingninger eller ikke.
Nå mangler jeg bare Öhlins :D

Svar