mortenolb skrev:Har jo dobbeltseng, så det lar seg jo løse uansett
Neineinei... Er ikke du på utkikk etter dame da?
Da må du kjøpe deg smalere seng, for da kan dere ligge nærmere hverandre. I førsten så hadde jeg bare en 75cm. madrass på gulvet. Da ble det fortgang på sakene for å si det sånn
Å når vi var ferdig så rullet jeg ho bare pent ned på gulvet
Sånn som økonomien ser ut nå, med stadig nye feil på bilen, så blir det antageligvis ingen kjøring på meg i 2016. Kommer ikke til å ha nok penger til å ha råd til storservice, som står for tur, sleng på dekk siden de jeg har ikke har alt for mye levetid igjen. Tilogmed sett bort ifra drivstoffkostnader, så er det bare å drite i. Så med mindre jeg vinner i lotto er det bare å satse på det verste.
mortenolb skrev:Sånn som økonomien ser ut nå, med stadig nye feil på bilen, så blir det antageligvis ingen kjøring på meg i 2016. Kommer ikke til å ha nok penger til å ha råd til storservice, som står for tur, sleng på dekk siden de jeg har ikke har alt for mye levetid igjen. Tilogmed sett bort ifra drivstoffkostnader, så er det bare å drite i. Så med mindre jeg vinner i lotto er det bare å satse på det verste.
Har nevnt det tidligere, men kvitt deg med den bilen. Så lenge du ikke kan skru særlig selv, samt ikke har penger til vedlikehold så blir det i mine øyne feil å eie en bil fra VW med automat/4Motion(?) etc. Den dagen automatkassa tar kvelden så må du selge sykkelen din for å få reparert den.
Kvitt deg med bilen når du får mulighet og skaff deg en bil som gir deg mer oversikt med tanke på økonomi og relativt lave månedskostnader. Ja.. du må se etter en rimeligere bil, med mindre motor, uten 4x4 og automat. Så kommer jo spørsmålet hvor mye du er villig til å prioritere dette. Er du fast bestemt på og beholde den bilen du har og betale deg ihjel på den med tanke på evt. uforutsette utgifter så er jo det et valg du tar.
Har du vert i kontakt med rådgiveren i banken din forresten? Mener å huske du nevnte at du skulle ta tak i dette for en tid tilbake?
Hvor vanskelig er det egentlig å skjønne at når det koster meg opptil 50 000 å selge bilen, så lar det seg ikke gjøre? Jeg har jo fortsatt ikke lært meg å dra penger ut av rassen. Hadde kvitta meg med den for lenge siden jeg, men det lar seg faktisk ikke gjøre. Har sagt det en del ganger nå.
mortenolb skrev:Sånn som økonomien ser ut nå, med stadig nye feil på bilen, så blir det antageligvis ingen kjøring på meg i 2016. Kommer ikke til å ha nok penger til å ha råd til storservice, som står for tur, sleng på dekk siden de jeg har ikke har alt for mye levetid igjen. Tilogmed sett bort ifra drivstoffkostnader, så er det bare å drite i. Så med mindre jeg vinner i lotto er det bare å satse på det verste.
"Storservice", hva er det da? Hvor mange km er den gått?
Tja, 55000. Skulle hatt ventilsjekk og skiftet alle væsker osv. på 48, men det er bare skiftet olje og filter. I tillegg kunne jeg trengt nye bremseskiver og sikkert mer jeg ikke husker i farta.
Høyst sansynelilg ikke nødvenig å justere ventilene ennå. Olje skifter du vel selv, samme med skiver. De kjøper du på ebay.
Første tegn på trange ventiler, (ja de blir trangere ikke større åpning), er at den blir tungstarta når den er kald.
Om jeg så hadde sløyfa ventilsjekken og gjort alt det andre selv så er det fortsatt ikke sånn at jeg kan ta meg råd til å kjøpe det jeg trenger, så det hjelper ikke stort.
Hadde egentlig tenkt å ikke blande meg I det lenger men , ignorer hvis du ønsker :), du får "1/2" skatt nå, du får ferie penger til sommeren bruk disse till å bli av med mest mulig og utover det betal hva som går i normale måneder. Ellers ønsker jeg deg lykke til og håper seg deg på sykkelen i sommer
mortenolb skrev:Hvor vanskelig er det egentlig å skjønne at når det koster meg opptil 50 000 å selge bilen, så lar det seg ikke gjøre? Jeg har jo fortsatt ikke lært meg å dra penger ut av rassen. Hadde kvitta meg med den for lenge siden jeg, men det lar seg faktisk ikke gjøre. Har sagt det en del ganger nå.
Du må forstå at du er ikke den første som har vridd på kronestykkene for å få økonomien til å gå rundt. Jeg snakker ikke om å dra penger ut av rassen, men å komme i en dialog med banken din for å finne en løsning. Har du vert i dialog med banken din?
Det var det som var planen min helt til jeg ender opp med å måtte bruke det til verkstedregning på bilen. Gjenstår 3500kr å betale for forrige verkstedbesøk, og motorlampa lyser igjen. Det er også overhengende fare for at turboen ryker når som helst, i følge statistikk på bilen min. De pleier å ryke innen 150 000km, og min har gått 175.
mortenolb skrev:Det var det som var planen min helt til jeg ender opp med å måtte bruke det til verkstedregning på bilen. Gjenstår 3500kr å betale for forrige verkstedbesøk, og motorlampa lyser igjen. Det er også overhengende fare for at turboen ryker når som helst, i følge statistikk på bilen min. De pleier å ryke innen 150 000km, og min har gått 175.
Bjerknez skrev:>snip<men å komme i en dialog med banken din for å finne en løsning. Har du vert i dialog med banken din?
Dette er nok fortsatt et av de beste rådene - dialog med banken. Selv om dette kan oppleves som et nesten uoverstigelig hinder pga. angst eller andre andre 'nevrotiske' årsaker.
Noen hindre må bare forseres om man vil ta sjansen på å øke mulighetene for å komme ut av et uheldig uføre.
Jeg kunne selv fortalt mye om dette, ansikt til ansikt, selv om det i mine tilfeller aldri har vært snakk om økonomi.
Men jeg tror likevel at andre kritiske faser i livet på mange punkter kan jevnføres med det å ha anstrengt økonomi.
Et åpenbart fellestrekk er at det er hjelpere der ut som svært ofte er det som skal til for å finne den rette utløserknappen som fører til en god løsning på de utfordringene vi har.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Når du er så ærlig og skriver at du sliter økonomisk så vil jeg også være ærlig mot deg.
Hvis jeg hadde valget mellom MC og bil så hadde jeg utvilsomt valgt bil. Den funker også når det snør og er kaldt, samt du kan ha flere folk og varer med deg. MC er veldig fint, men er mest kos og luksus.
Det koster jo ca 5000,- i året i vegavgift og forsikring bare å ha den. Drivstoff og dekk er jo heller ikke nevneverdig billigere til MC. Dekkene varer ikke lenge.
Kanskje et utenkelig råd å gi på en MC-side, men jeg hadde faktisk solgt sykkelen og ventet til det kommer tider der en har råd til å glede seg over den. De dagene det er fint MC-vær er det jo som oftest fint å være ute uansett.
Nå har det seg sånn at jeg er i samme situasjon med mc'en, så og si, og det koster meg vel fort 15 lapper å selge den, hvis man ikke tar med i regnestykket at den trenger service og slitedeler, dermed utgår det å selge den også..