Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av hakhap »

Bare sånn rent teknisk så kvalifiserer vel mc og billån som forbrukslån hvis jeg husker riktig :scratch
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Men altså i helvete til Wall of text :P
Jeg sa det er interessant, ikke at jeg trengte å bli fortalt hva jeg burde gjøre ennå en gang :roll
Har ikke kapasitet til å lese alt det der nå, men antar det er repetisjon.

Og for å gjenta meg selv:
Jeg er for øyeblikket ikke på jakt etter noe mer tips og triks på repeat. Det ordner seg.
Haha.. :lol

Poenget er at det ikke er interresant i det hele tatt da opplysningene du har gitt oss ikks amsvarer med at du ikke er egnet til å betale lån. En bekjent jobber bak kassa i matbutikk og tjener rundt 200.000,- i året (jobber ikke fullt) og den personen har nettopp lånt seg penger til en bil til over 500.000,-

Du tjener over dobbelt så mye som dette og da er dte ganske åpenbart at disse kredittselskapene ikke sitter med riktig informasjon om deg av en eller annen merkelig grunn. Jeg regner med at dem går ut fra ligningen og den skal jo være riktig. Har du sjekket selvangivelsen din angående hva som står i den? Stemmer gjelden/inntekten overens med det som står der?

Uansett... hyggelig å høre at det ordner seg :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Det er interessant fordi de ikke klarer å bestemme seg for hva de skal gi meg som score! Ligninga er riktig, men ser på noen av gjenpartsbreva at 2013-lønna står oppført på 2014, men det er heller ikke konsekvent. Det er 100k lavere :p

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Da har jeg gjort noe jeg burde gjort for lenge siden.. vaska innmaten(foringa/putene?) i hjelmen.. Ganske digg å ha hjelm som lukter hjelm, og ikke svette..

Når jeg tok av kragen så knakk ene tuppen som holder den fast i sida(bildet), og oppdaga det når jeg skulle putte alt tilbake igjen istad. Heldigvis så jeg en plastbit som datt av når jeg tok alt ut, som jeg ikke skjønte hvor hørte til, men tok vare på den. Lima den fast igjen med limet som fulgte med varmeholkene :lol: og det fungerte flott, ser det ut til foreløpig!

(Dette er den som knakk, etter liming)
Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Får vel ta en liten oppdatering på det økonomiske og psyken og det.

Etter utblåsningen, eller hva man skal kalle det, her inne, så ble det bedre en stund siden jeg endelig fikk bedre oversikt over økonomien og hvor mye penger jeg égentlig har å rutte med i måneden. Alt vel der, altså, og ikke på langt nær så mørkt som jeg følte det var. Så har jeg hatt bilen på verksted for å fikse den, og regninga på reparasjonen kom på 13500kr. Hadde det ikke vært for halv skatt i desember så er det mer penger enn jeg kan blåse ut om jeg også skal ha mat, men det skal gå akkurat mtp. halv skatt. Uansett satte det en kraftig støkk i psyken, og jeg har den siste uka vært mye lenger nede enn jeg var tidligere. Så ganske håpløst på det, og lurte på hva i alle dager jeg skulle gjøre. Det tok jo også med seg opp alt det andre, så hele tilværelsen har vært ganske mørkt.
Så ble jeg brått servert med en kraftig dose perspektiv, som gjorde at jeg innså at det er virkelig ikke så farlig, og jeg har ting jeg kan gjøre for å prøve å forbedre situasjonen. Skal ikke gå inn på detaljer angående perspektivet, men kan si så mye som at det handler om en kamerat som mistet sin "andre halvdel"..

Det har resultert i at jeg nå har lagt ut den mest verdifulle(både mtp penger og sentimental verdi) gitaren for salg, forsterkeren og samtlige effektpedaler. Skal også legge ut to gitarer som ikke egentlig er verdt noe særlig, men om jeg får en 3-4000 for de så hjelper det definitivt. Faktum er at jeg har mistet mye av interessen for gitar etter å ha innsett at det aldri kommer til å bli hva jeg vil det skal være, fordi jeg ikke har kreativiteten til å lage musikk, og særlig ikke noe unikt. Sett det sammen med at jeg bor et sted hvor det tilsynelatende er klin umulig å få seg band. Så da har jeg egentlig kommet frem til at jeg skal kvitte meg med det jeg kan av ting som jeg kan få igjen en del penger for, så jeg får redusert lånene, og ikke trenger å bekymre meg så mye for den verkstedregninga. Planen er da å beholde et par gitarer som ikke har noen spesiell salgsverdi, og skaffe meg en OK akustisk gitar som jeg kan klimpre litt på mens jeg øver på ting jeg har hoppet blankt over tidligere. Det kan nok også hjelpe på kreativiteten å kunne mer musikkteori og teknikk. Kanskje jeg blir mer interessert igjen når jeg en vakker dag flytter til Bergen, hvor jeg kjenner en del folk som driver med musikk og hvor det også er et mye mer aktivt miljø for det. Så da er det egentlig bare å satse på at ting selger, og jeg kan begynne seriøst å få betalt ned lån.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Får vel ta en liten oppdatering på det økonomiske og psyken og det.

Etter utblåsningen, eller hva man skal kalle det, her inne, så ble det bedre en stund siden jeg endelig fikk bedre oversikt over økonomien og hvor mye penger jeg égentlig har å rutte med i måneden. Alt vel der, altså, og ikke på langt nær så mørkt som jeg følte det var. Så har jeg hatt bilen på verksted for å fikse den, og regninga på reparasjonen kom på 13500kr. Hadde det ikke vært for halv skatt i desember så er det mer penger enn jeg kan blåse ut om jeg også skal ha mat, men det skal gå akkurat mtp. halv skatt. Uansett satte det en kraftig støkk i psyken, og jeg har den siste uka vært mye lenger nede enn jeg var tidligere. Så ganske håpløst på det, og lurte på hva i alle dager jeg skulle gjøre. Det tok jo også med seg opp alt det andre, så hele tilværelsen har vært ganske mørkt.
Så ble jeg brått servert med en kraftig dose perspektiv, som gjorde at jeg innså at det er virkelig ikke så farlig, og jeg har ting jeg kan gjøre for å prøve å forbedre situasjonen. Skal ikke gå inn på detaljer angående perspektivet, men kan si så mye som at det handler om en kamerat som mistet sin "andre halvdel"..

Det har resultert i at jeg nå har lagt ut den mest verdifulle(både mtp penger og sentimental verdi) gitaren for salg, forsterkeren og samtlige effektpedaler. Skal også legge ut to gitarer som ikke egentlig er verdt noe særlig, men om jeg får en 3-4000 for de så hjelper det definitivt. Faktum er at jeg har mistet mye av interessen for gitar etter å ha innsett at det aldri kommer til å bli hva jeg vil det skal være, fordi jeg ikke har kreativiteten til å lage musikk, og særlig ikke noe unikt. Sett det sammen med at jeg bor et sted hvor det tilsynelatende er klin umulig å få seg band. Så da har jeg egentlig kommet frem til at jeg skal kvitte meg med det jeg kan av ting som jeg kan få igjen en del penger for, så jeg får redusert lånene, og ikke trenger å bekymre meg så mye for den verkstedregninga. Planen er da å beholde et par gitarer som ikke har noen spesiell salgsverdi, og skaffe meg en OK akustisk gitar som jeg kan klimpre litt på mens jeg øver på ting jeg har hoppet blankt over tidligere. Det kan nok også hjelpe på kreativiteten å kunne mer musikkteori og teknikk. Kanskje jeg blir mer interessert igjen når jeg en vakker dag flytter til Bergen, hvor jeg kjenner en del folk som driver med musikk og hvor det også er et mye mer aktivt miljø for det. Så da er det egentlig bare å satse på at ting selger, og jeg kan begynne seriøst å få betalt ned lån.
Godt og høre du nå ser ting litt annerledes. Med din lønn (som faktisk er ganske grei) så kan jeg ikke se at du skal ha noe som helst problemer med å klare deg økonomisk ut fra de utgiftene du stipulerte til meg for en stund siden. Du har et par dyre lån hvor lånet er størret enn verdien på objektet og det er jo kjipt, men som tidligere nevnt så finnes det måter og rydde opp i slikt på. Altså med tanke på og samle lånene, og evt. øke nedbetalingstiden for å få ned de månedlige utgiftene.

Når alt kommer til alt, så har nok ikke du noe dårligere råd enn oss andre. Personlig har jeg et hus som er ganske så lite belånt og det gir meg gunstige lånebetingelser og fin rente. Jeg har også en bedre halvdel å dele utgiftene med, og når begge er i fast jobb i tillegg så blir jo alt mye lettere.

Så du får skaffe deg en bedre halvdel du også :thumleft :knegg

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Å tro meg, jeg er konstant på leting etter en bedre halvdel! Er en smule lettere sagt enn gjort, bare :lol
Og du har rett i at jeg ikke har noe dårligere råd enn den enslige mannen i gata, jeg har bare aldri hatt noen opplæring i personlig økonomi, og det har gått skeis. Jeg er bare glad jeg har klart å ta meg sammen før det har blitt så krise som det kunne blitt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Å tro meg, jeg er konstant på leting etter en bedre halvdel! Er en smule lettere sagt enn gjort, bare :lol
Og du har rett i at jeg ikke har noe dårligere råd enn den enslige mannen i gata, jeg har bare aldri hatt noen opplæring i personlig økonomi, og det har gått skeis. Jeg er bare glad jeg har klart å ta meg sammen før det har blitt så krise som det kunne blitt.
Bare det å dele boutgifter/mat etc. med noen vil gi deg en GSXR 1000 inkludert utgifter til Service og gummi (dekk...ikke kondomer...)

Har du ikke en kompis/veninne eller noe som vil bo sammens med deg da og dele utgiftene? Altså uten at det er noe ramanse inne i bildet...?
Toven stiller sikkert opp :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Haha! Har egentlig ikke det, tror jeg. Vil helst bo alene om det ikke er med kjæreste altså :-)å

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Haha! Har egentlig ikke det, tror jeg. Vil helst bo alene om det ikke er med kjæreste altså :-)å
Kunsten er å flytte sammens med noen som aldri er hjemme :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Hvis jeg hadde bodd sammen med noen som har en normal arbeidstid så hadde det jo virket som begge aldri var hjemme :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Hvis jeg hadde bodd sammen med noen som har en normal arbeidstid så hadde det jo virket som begge aldri var hjemme :lol
Vinn vinn situasjon dette. Du får noen å dele husleia med og du kommer svært sjelden til å se personen :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Problemet er at jeg har for mange ting, så det er ikke plass til å stue en person inn på det andre soverommet :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Problemet er at jeg har for mange ting, så det er ikke plass til å stue en person inn på det andre soverommet :lol
Hvis ikke dere er hjemme på likt, så kan han/hun jo låne senga di :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Har jo dobbeltseng, så det lar seg jo løse uansett :lol :lol

Svar