MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av joo »

Hatt TomTom og likte ikke prisene på oppdateringer og dårlig med minne.

Holdt på å kjøpe Garmin Zumo660, men endte opp med Zumo220. Storfornøyd, stor nok for meg. Det jeg ser på når jeg kjører står oppe i hjørnet; hvor langt til neste kryss, og hvor skal jeg svinge der.
Liker MapSource som er med. Lett å turplanlegge på kartet på PCen. Kan lagre spesielle legg som skal kjøres om/når man kommer til rett sted. Dytter interessante omveger inn når helga nærmer seg, og de lagres på PCen så man kan sende rutene på mail til andre Zumoeiere som vil prøve ruter man anbefaler.
Men kjører mye uten å bruke GPSen, kart er fremdeles gull.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av lasse_hansen »

Hmm, veldig usikker her nå merka jeg. Bør jeg kanskje gå for germin zumo 220? Ettersom flest her anbefaller den? Hvordan er det med lagrinskapasitet på denne?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av joo »

500 Waypoints og 10 ruter i selve GPSen. Tror du får det dobbelte på 660...?

PS: du kan lagre mye mer på ekstra kort.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av lasse_hansen »

Valget står mellom tomtom urban rider eller garmin zumo 220.
Blir en av de jeg kommer til å kjøpe til uka nå. Men hvilken?? Hjelp :oh

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av Andreas »

Jeg har handlet en slik styreholder med lader:

http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycle-M8 ... 25685abb31" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke lastet ned noen GPS app enda, men tenker jeg kommer til å gå for TomTom sin vest-europa app.

Denne løsningen fungerer sikkert ikke like perfekt som et dedikert mc-GPS system, men den kommer til å gi den informasjoen jeg vil ha. Og sammen med kart så tror jeg det blir bra :thumleft Åsså blir det mye mindre dingser å ta med seg :D Så nå blir jeg å slippe at masse plass i tankvesken blir tatt opp av mobil, iPod, bil-GPS, fotoapparat og tilhørende ladere til dingsene+++

Edit: Nå vet ikke jeg hvordan telefon du har :scratch Men slike vesker finnes sikkert til de aller fleste populære telefoner :thumleft

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av Globe »

Andreas skrev:[Kuttet...] .. Åsså blir det mye mindre dingser å ta med seg :D Så nå blir jeg å slippe at masse plass i tankvesken blir tatt opp av mobil, iPod, bil-GPS, fotoapparat og tilhørende ladere til dingsene+++ [..Kuttet]
Hva skal du ha i tankvesken da da? :scratch ....he he...spør da det er stort sett dette som er innholdet i min tankveske :lol

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av Andreas »

Globe skrev:
Andreas skrev:[Kuttet...] .. Åsså blir det mye mindre dingser å ta med seg :D Så nå blir jeg å slippe at masse plass i tankvesken blir tatt opp av mobil, iPod, bil-GPS, fotoapparat og tilhørende ladere til dingsene+++ [..Kuttet]
Hva skal du ha i tankvesken da da? :scratch ....he he...spør da det er stort sett dette som er innholdet i min tankveske :lol
Hehe, si det :scratch Nå har jeg jo foreløbig ingen tankveske til den nye sykkelen, så kanskje det blir å prøve seg uten? ;e

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av SuperMorten »

Andreas skrev:Jeg har handlet en slik styreholder med lader:

http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycle-M8 ... 25685abb31" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke lastet ned noen GPS app enda, men tenker jeg kommer til å gå for TomTom sin vest-europa app.

Denne løsningen fungerer sikkert ikke like perfekt som et dedikert mc-GPS system, men den kommer til å gi den informasjoen jeg vil ha. Og sammen med kart så tror jeg det blir bra :thumleft Åsså blir det mye mindre dingser å ta med seg :D Så nå blir jeg å slippe at masse plass i tankvesken blir tatt opp av mobil, iPod, bil-GPS, fotoapparat og tilhørende ladere til dingsene+++

Edit: Nå vet ikke jeg hvordan telefon du har :scratch Men slike vesker finnes sikkert til de aller fleste populære telefoner :thumleft
Jeg har kjøpt en sånn holder til iPhone. Fungerer bra. Har kjøpt og lastet ned appen NAVV Scandinavia. Brukte den aktivt i Danmark i fjor sommer, og der ble det mange overraskelser. Var jo ikke kjent, og la inn destinasjon og ba om korteste rute. Den tok meg inn på smale svingete veier hvor det knapt hadde vært folk før. Det hele ble en ufrivillig, men flott oppdagelsesreise
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av lasse_hansen »

Fungerer nok dårlig for min del, har kun firmatelefon, en firkantet kloss med få muligheter for gps. Trur den heter nokia 2300 classic :skriver

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av Svolp »

Globe skrev:Ikke bililgst, men best..Garmin Zumo 660...etter min mening :thumleft
Enig, har samme selv og er meeeeeeeeeeeget fornøyd! :janikk
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av joo »

Et lite tips, uansett hvilken GPS som velges;
jeg har handla noen RAM-mounts. De er knaill til å feste kameraer på styre, motorbøyler, instrumentplater osv. Har også satt GPSen på et sånt. Er med en RAM-mount for styret i Garmin-eskene, men jeg ville ikke sette den med U-klemmen. Så jeg handla ymse andre saker for samme size RAM-kule. Og har fester for vanlige kameraskru og mekka et eget for GoProen basert på RAM.

http://www.ram-mount.com/EmptyPages/COM ... fault.aspx
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har kjøpt denne holderen. Kjøpte den her: iutstyr.no De har butikk i Kongensgt. 9 i Oslo. Inbiller meg at den passer til de fleste smarttelefoner.

Siden Yamahaen min er amerikansk type, er speddoen i miles. Har også lastet ned et gps basert spedometer til iphone, og bruker det som en slags ekstra/reserveløsning, så slipper jeg problemer med lovens lange..

Bilde
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av Globe »

Litt av problemet med å bruke iPhone i slike covers, er at skjermen ikke responderer ved berøring. Vet ikke om andre smarttelefoner med touch er like avhengige av "bar hud" ;-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av SuperMorten »

Globe skrev:Litt av problemet med å bruke iPhone i slike covers, er at skjermen ikke responderer ved berøring.
Faktisk så gjør denne det, men du må allikevel ta av deg hansken..

Edit: Skal se om jeg får til å lage en video og demonstrere litt, men da må jeg låne telefonen til "sjefen"... Må bare vente til den er ledig.. *mas
Sist redigert av SuperMorten den 12 mar 2012, 17:44, redigert 1 gang totalt.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Erfaringer med gps til sykkel

Legg inn av lasse_hansen »

Endte opp med garmin zumo 220 tenker jeg. ;) ettersom jeg ikke har noen telefon med gps heller så. Takk for alle som bistod under valgkampen ;)

Svar