Gadgethjørnet :-)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Snikkeren »

Her er en gadget jeg godt kunne tenkt meg.

Klikk på bildet for å komme til dinside.no sin test av den.
[img]http://www.media.allerinternett.no/php/ ... rame=0&ee=[/img]

Hadde jeg hatt en sånn no, kunne jeg dempet PMS'en betraktelig. Tenk å sitte på gutterommet og lage egenprodusert musikk. :thumleft

En kompis av meg har en tidligere modell, kjøpte den vel rundt 2001-2002, og vi har tilbragt mange timer med gitarene på gutterommet hans.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av tagesk »

Bilde

Det finnes bare én ting på ønskelisten her, og det er en Nikon D-7000.

Bilde

Problemet er, at på det må det sitte en Nikon 24 mm f/1.4.
For med den linsen har vi for lengst passert 3.000 euro.
Og det, mine Damer og Herrer, er omlag 1/3 av det en 1008 modell BMW R1200GS Adventure koster.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Globe »

tagesk skrev:Ikke for å massere PMS hos folk i Norge, men ene og alene for at dere skal kunne få
se hva SPOT kan brukes til, og om både Internett, GEOSTAR og alt annet virker som det skal,
da vil dere kunne følge dagens tur "på direkten" hos SpotWalla.

[TaSK]

Registrering og bruken av konto på Spotwalla ser jeg er kostnadsfri, i utgangspunktet. Den bruken du gjør av SPOT nå er uten noe form for tilleggsabonnement? Du kan bruke den med den kartmuligheten du viser til, uten det abonnementet som produsenten refererer til på sine sider?

Ser at de tilbyr Basic-service via sin portal for €81.8 pr år og med Tracking koster det €114 for pr år.

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av tagesk »

Globe skrev:Ser at de tilbyr Basic-service via sin portal for €81.8 pr år og med Tracking koster det €114 for pr år.
Vi (noen andre "vi") snakket om det borte på "Spisetur"-tråden min.
Essensen er slik: Jeg brukte 1.000 kroner på bensin i går.
Regner med at det kommer til å renne omlag 2.000 liter besin gjennom Bamsefar i 2011.
Da er 1.000 kr i året for drift av en SPOT ikke noe å snakke om.

Særlig når vi om noen uker skal av gårde på (lang) ferie kommer de 1000 kronene til å kaste av seg.
Jeg har ganske mange som er avhengige av meg, og de vil puste lettere når de føler at jeg tar grep
både for å øke min egen sikkerhet, og for å berolige dem.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Globe »

Nei, kostnaden i seg selv er jeg enig i at ikke er stor, når man setter den i dette perspektivet :-) Var kun nysgjerrig på om den løsningen du benytter var med eller uten denne årskosten, så da forstår jeg at den må være en del av anskaffelsen for å kunne få nyttegjort seg av funksjonene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av tagesk »

Globe skrev:Nei, kostnaden i seg selv er jeg enig i at ikke er stor, når man setter den i dette perspektivet :-) Var kun nysgjerrig på om den løsningen du benytter var med eller uten denne årskosten, så da forstår jeg at den må være en del av anskaffelsen for å kunne få nyttegjort seg av funksjonene.
En spot har dekning over nesten hele verden.
Skal man seile, for eksempel, er den fantastisk.
Eller på rypejakt langt fra folk

Har man planer om å tilbringe neste sommerferie med svigermor (og hennes datter) på hytta, da lar man bare være å
fornye abonnamentet for det året.
Og tegner det på nytt når livet starter opp igjen.
Om du forstår hva jeg mener.

Med SPotWalla (som suger ned info fra FindMeSpot.com) kan man lage mange kart. Noen (med mer info) kan man
dele med familie, andre (med mindre info) med almenheten. For eksempel, om du studerer nøye kartet jeg brukte, så
er start og slutt forskjellige steder. Selv om turen begynte og slutte hjemme. Det er fordi jeg har bedt SpotWalla om å
unnlate å tegne inn noen posisjoner nær der jeg bor.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Godtvoksen

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev: Ellers så skal også Galaxy Tab til pers i kartmappa når sesongen starter. Den har litt dårligere apper for GPS, men det har så mye annet (fullstendig telefoni og meldingstjeneste, god musikkhåndtering + +)..
Jeg venter fortsatt på dine betraktiniger/erfaringer omkring Galaxy Tab .. :-J

Hvorfor velge ipad ?

Hvorfor velge Galaxy Tab ?

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Globe »

Hei GV og velkommen tilbake :thumleft

Tja. hva skal man si. Nå har jeg hatt iPad lengre enn Galaxy Tab, så sånn sett er jeg blitt litt mer vant til iPad, men det hindret meg ikke i å være nysgjerrig nok til å anskaffe en Galaxy Tab, for å teste litt. :redface

iPad
Bilde

Så....iPad, først. Liker den godt, liker størrelsen, det er et to-hånds-brett, multitouchbruken sitter greit i fingra nå og den er "behagelig" å bruke. Stor morofaktor via en masse ulike apps...nå begynner utvalget virkelig å bli stort også av de som er laget for iPad (og ikke bare "forvokste" iPhone/iPod apps, noe det var i begynnelsen.) Jeg har bla. kuttet ut papiravis levert på døra. Hele avisa ligger nå nedlastet på iPad hver morgen :thumleft

Som jeg skrev litt tidligere her i emnet, har jeg nå fått "metodikken" og funksjonaliteten i iPad såpass "under huden" at den har blitt et slik "kan ikke reise langt uten"-gadget. Jeg valgte 32GB, WLan/3G..har da stort sett tilgang til nett der jeg ferdes. E-postklienten er virkelig god, og tilhørende e-postfunksjoner (håndtering av vedlegg, cut/copy/paste, adresse-/kontakthåndtering o.l.) fungerer også godt.
Om man ikke har noe forhold til appleprodukter fra tidligere, vil nok anskaffelse av iPad fort oppleves som å være en del av en noe begrenset verden hva gjelder deling og overføring mellom pc og iPad. Det meste kan, for de som er virkelig interessert og har noe "nerdinnsikt", omgås. For nye "appleusers" vil det nok være iTunes sin sentrale rolle som vil kunne oppleves som noe begrensende hva gjelder forventningene til hva man kan overføre til iPad av det man har samlet på PC av filmer, musikk, bilder, dokumenter o.l. Men, når man får tilpasset seg dette (noe Steve Jobs forventer at alle gjør ;e ) og/eller jobber seg rundt det (noe Steve Jobs vet at en del av oss gjør) så må jeg si at iPad har en stor stjerne hos meg, og jeg kommer til å anskaffe iPad2, helt ukritisk til hva den har av features i forhold til denne første versjonen, rett og slett for å være en del av den utvikling som skjer innenfor dette produktet.

Oppsummert: Stor eier- og brukerglede

Jeg gir ipad følgende symbolkarakter (av totalt 6 mulige)
BildeBildeBildeBildeBilde

Galaxy Tab
Bilde


Så var det Galaxy Tab (GT). Var spent og nysgjerrig på denne da den har mye av det som iPad ikke har. Det gjelder da spesielt telefon/sms/mms-funksjonalitet, kamera (stillbilde og video) foran og bak, muligheten for minnetuvidelse, et mer "åpent" system hva gjelder håndtering av filer, og en helt annen størrelse enn iPad.
Først litt om størrelsen. Mange synes dette er et mer riktig format, der er jeg ikke enig. Den er for liten til god "brettbruk", slik jeg ser det. Den er såpass liten at den føles litt knotete å bruke begge hender på og jeg synes den er for stor til å være "hold i en hånd"-brett. Så jeg mener man bør være på en 9"-10" størrelse på en slik "dingz". Ser at mange foretrekker (tester i ulike magasiner o.l.) Galaxy Tab (GT) da den pga. av bl.a størrelsen fremstår som mer mobil. Vel, jeg synes vel ikke den er mer mobil enn iPad da ihvertfall jeg sjeldent har jakke med stor nok lomme til å gå med den på meg, for å si det sånn. Men, mer mobil ved at den også faktisk er en mobil, tja det må jeg jo si meg enig i. Selv om de jeg kjenner som benytter Galxay Tab ikke har kvittet seg meg mobiltelefonen etter anskaffelsen av brettet.
Telefonifunksjonene er gode, de funker som man må kunne forvente, hverken mer eller mindre. Multitouch virker å være noe mindre presis på GT enn på iPad. GT er ikke fult så responsiv og har en litt sånn der "betafølelse" når man sitter med den og skal multitouche på den (om dere skjønner hva jeg mener med det). Androidsystemet har jeg ingen erfaring med fra tidligere, men hadde forventninger om at dette systemet var kommet lengre i utviklingen av apps enn hva de har oppnådd så langt. Synes de fleste appsene også fremstår med et sterkt "betapreg". Man føler at man er en del av et sort testpanel med freezes og restarts av appz, kornete grafikk på mange av dem og mye fremstår som veeeldig hjemmelaget, noe det da også er, gitt at Android da vel er et noe mer åpent system enn hva OS til ipad er, hva gjelder utviklerverktøy/utviklermiljø.
Kvaliteten på skjermen er noe at det som imponerte meg stort. Selv om oppløsningen på skjermene stort sett er de samme (om man tar høyde for ulikt skjermformat) må jeg si at filmer og video på GT ser bedre ut enn på iPad. Virker å gi "varmere" og langt mer fyldige bilder, meget behagelig skjerm å se på. Lyden på GT (uten headphones) er også langt bedre enn iPad.

Det som nok vil fremstå som noe av den største fordelen og noe av det mest selvfølgelige for de fleste, er GT sin håndtering av filer. Når du kobler denne til pc eller mac, fremkommer den som et eksternt drev, og du kan dra filene rett fra maskina inn på GT og bruke dem der (forutsatt at du har lastet ned apps som kan kjøre dem). Enkelt og greit, og det funker bra! Minnekortutvidelse er det også på GT, noe iPad ikke har!
Noe av det som jeg tok frem som styrken til ipad er en kjemestor svakhet på GT, det er e-post. E-postklienten på GT er reinspikka crap...synes jeg. Tastaturet er knøttlite (de bruker bare 50% av skjermbredden), klienten takler ikke cut/copy/paste noe som savnes sterkt, tegnsettinga mellon bokstaver, tall og symboler er knotete, og vekslingen mellom epostene (når du blar) er treig. Hadde epostklienten vært bedre, så er det nok mulig at jeg hadde brukt GT mer, og dermed lært meg å leve med den og blitt en bedre bruker av den, men når den fremstår som en KJEMPESTOR telefon, med begrenset appsutvalg, noe treg multitouchfunksjonalitet, litt "odd" størrelse og svært dårlig på håndtering av mail og når jeg har iPad tilgjengelig, ja så blir GT et andrevalg for meg. Men, jeg har ikke gitt den opp, jeg blir ikke å kvitte meg med den. Skal nok følge med i utviklinga av apps til denne også, se nye bruksområder med den, teste ut de upgrades som kommer vedr. Android og se hvordan den kan fortjene sin plass blant "kjekt å ha" - samlingen her.

Jeg har nå lånt bort GT'n til en mc- og forumkompis her, han er også gadgetfreak, så jeg regner med at han vil kunne bidra med sine inntrykk her inne etter å ha fått noen brukeropplevelser med den, og han er ihvertfall ikke farget av andre appleprodukter i sin nære sfære, noe nok jeg er :redface ;e

Oppsummert: Er i "kjekt å ha" kategorien.

Galaxy Tab får av meg følgende symbolkarakter (av totalt 6 mulige):
BildeBildeBilde

Godtvoksen

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Godtvoksen »

Tusen takk Globe, dette satte jeg stor pris på. Det til tross for at jeg hadde håpet på at Galaxy Tab hadde fått mer en terningkast 3....

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av tagesk »

I morgen er det onsdag. Vi har altså en mann, en BMW R1150GS, og en onsdag.
Slikt blir det tur av.

Turen, den vil bli dokumenter på SpotWalla i real time.

Hvor den vil gå vet jeg ikke enda; det er fremdeles tirsdag.
Kanskje vil det passe med lunch i Provance (Frankrike)?
Eller på Sicilia?

Uansett - en gadget som lar folk med PMS nyte en tur langs Middelhavets bredder i januar, det må vel være
den ultimate gadget.

Følg med i morgen onsdag!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Globe »

Er "med på turen" her nå, i et lite vindu øverst til høyre på min skjerm ;e Er nå spent på om "vi" tar turen sørover, eller om det blir nord/vestover. Ser uannsett frem til dagens luch ;e

[img]http://img.skitch.com/20110126-nnxf66at ... 1peeed.jpg[/img]
(Klikk på bildet for å være med tagesk på lunch)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Relax »

Bilde


Han må jo ikke svinge av når han kommer til Genova !!!??? ..... det er jo derfra og videre langs kysten veien og utsikter virkelig begynner å bli fin!!???
:knegg :knegg :knegg
"Do the right thing"

Godtvoksen

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg kjøpte meg denne Gadgeten på Tenerife:

Bilde


fordi jeg hadde denne fra før:
Bilde

Dette blir til sammen en helt nydelig:
Bilde

Hvem trenger alskens nymotens kaffemaskiner når det kan lages på god gammeldags vis på 3 minutter... :thumleft

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av MaxTron »

Godtvoksen skrev:Jeg kjøpte meg denne Gadgeten på Tenerife:

Bilde


fordi jeg hadde denne fra før:
Bilde

Dette blir til sammen en helt nydelig:
Bilde

Hvem trenger alskens nymotens kaffemaskiner når det kan lages på god gammeldags vis på 3 minutter... :thumleft
Så fort, så enkelt :thumleft :=D>
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Snikkeren »

Godtvoksen skrev:Jeg kjøpte meg denne Gadgeten på Tenerife:

Bilde


fordi jeg hadde denne fra før:
Bilde

Dette blir til sammen en helt nydelig:
Bilde

Hvem trenger alskens nymotens kaffemaskiner når det kan lages på god gammeldags vis på 3 minutter... :thumleft
Jeg. ;e :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar