Nytt fra Yamaha
- Audi Mannen
- Innlegg: 818
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Nytt fra Yamaha
Ser man litt stort på det så virker det som om veldig mye i Japan har gått litt trått i de siste årene. Det er nok en del problemer på andre merker også dersom man ser på bil bransjen. Se Mitsubishi som nesten legger ned i Europa. Nissan har vel ikke så mye å slå i bordet med heller. Honda er ikke noe stort merke i europa lengre, og da er det snart bare Toyota igjen som greier seg bra. De tenker vel kanskje mye på eget marked og verdensdel kanskje. Mye nytt og framskritt på Europeiske merker og da blir det ikke lett og være for konservativ selv om mye de lager er av god kvalitet. Men det var en avsporing.
Ducati Multistrada V4S - 2021
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Vi må nok se det store bildet for å forstå dette. For Japansk motorindustri er det store volummarkedet i Asia. Alle de fire store Japanske MC produsentene selger sine produkter over hele verden, men det er likevel Asiamarkedet som er størst. Det aller største markedet er sykler under 300cc.
Likevel sloss de fire store om markedsandeler i Europa også. Med sine sære og firekantede forskrifter og begrensninger satt av herrene i grå dress og kontor i Brussel. De må i stor grad tilpasse sine modeller spesielt for Europa for å få solgt dem her, og gjør dette selv om salgsvolumet her ikke er stort større enn i en Asiatisk storby. For Yamaha sin del så vi at flere av de største modellene ikke ble oppdatert for Euro4, og forsvant fra markedet. Men flere av dem selges likevel andre steder i verden. Det er ingen av modellene igjen som har V-twinmotor større enn 950cc. Vmax (1700cc V4) forsvant også med Euro4. Nå går vi inn i det siste året før Euro5 regelverket må overholdes.
Vil Yamaha bruke mange millioner på å tilpasse FJR1300 og XT1200 motorene til Euro5, eller dropper de disse modellene i vårt lille marked? Vil de komme med nye modeller i 1200cc+?
Hvis ikke vil CP4 motoren med 1000cc (MT-10 og YZF-R1) bli de største i modellspekteret. Det er synd hvis dette skjer, og jeg håper mine pessimistiske tanker ikke slår til! Vi får se hva som skjer utover høsten
Likevel sloss de fire store om markedsandeler i Europa også. Med sine sære og firekantede forskrifter og begrensninger satt av herrene i grå dress og kontor i Brussel. De må i stor grad tilpasse sine modeller spesielt for Europa for å få solgt dem her, og gjør dette selv om salgsvolumet her ikke er stort større enn i en Asiatisk storby. For Yamaha sin del så vi at flere av de største modellene ikke ble oppdatert for Euro4, og forsvant fra markedet. Men flere av dem selges likevel andre steder i verden. Det er ingen av modellene igjen som har V-twinmotor større enn 950cc. Vmax (1700cc V4) forsvant også med Euro4. Nå går vi inn i det siste året før Euro5 regelverket må overholdes.
Vil Yamaha bruke mange millioner på å tilpasse FJR1300 og XT1200 motorene til Euro5, eller dropper de disse modellene i vårt lille marked? Vil de komme med nye modeller i 1200cc+?
Hvis ikke vil CP4 motoren med 1000cc (MT-10 og YZF-R1) bli de største i modellspekteret. Det er synd hvis dette skjer, og jeg håper mine pessimistiske tanker ikke slår til! Vi får se hva som skjer utover høsten
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Nytt fra Yamaha
EURO forskriften blir jo speilet i Japan med JLEV (?) og India med BS6. Så forskriftene er nok ikke hovedproblemet.
Spørsmålet er vel heller hvor mye vekt man bør legge på utviklingen av større MC motorer med tanke på fremtiden. Hvis feks CRF250L får Mekanisk Fuel Injection slik som patentene tilsier vil jo det være en sykkel som kan slå an stort i Asia, en sykkel man kan selge flere hundre tusen av, om ikke millioner. Tenere 700 har det vel derimot kun blitt solgt ca 9000 av siden lanseringen i fjor.
Megasykler tiltenkt det Europeiske og Amerikanske markedet er kanskje ikke verdt å satse på.
Selv vil jeg være godt fornøyd om fremtiden ligger i mellomstørrelse sykler, de syklene jeg har mest sansen for ligger alle mellom 471 og 800cc. Feks CB500X, Tenere 700, X-Adv, NC750X og KTM 790R.
Spørsmålet er vel heller hvor mye vekt man bør legge på utviklingen av større MC motorer med tanke på fremtiden. Hvis feks CRF250L får Mekanisk Fuel Injection slik som patentene tilsier vil jo det være en sykkel som kan slå an stort i Asia, en sykkel man kan selge flere hundre tusen av, om ikke millioner. Tenere 700 har det vel derimot kun blitt solgt ca 9000 av siden lanseringen i fjor.
Megasykler tiltenkt det Europeiske og Amerikanske markedet er kanskje ikke verdt å satse på.
Selv vil jeg være godt fornøyd om fremtiden ligger i mellomstørrelse sykler, de syklene jeg har mest sansen for ligger alle mellom 471 og 800cc. Feks CB500X, Tenere 700, X-Adv, NC750X og KTM 790R.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
I dag ble nye MT-09 presentert, nå med 890 motor og 118 hk og klar for Euro5
Om ikke annet er den i hvertfall underholdende. Helt tydelig forfattet ved Yamahas Europeiske hovedkontor i Amsterdam, og oversatt til Norsk ved hjelp av Google Translate før de publiserte det på den Norske hjemmesiden..
Her er hele pressemeldingen om noen er interessert. Om ikke annet er den i hvertfall underholdende. Helt tydelig forfattet ved Yamahas Europeiske hovedkontor i Amsterdam, og oversatt til Norsk ved hjelp av Google Translate før de publiserte det på den Norske hjemmesiden..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Skikkelig oppdatering i et segment med sterke konkurrenter fra BMW, KTM og Triumph.
Skal bli spennende å se hva prisene blir og ikke minst hvor godt nye MT-09 vil gjøre det på nysalgsstatistikken.
Skal bli spennende å se hva prisene blir og ikke minst hvor godt nye MT-09 vil gjøre det på nysalgsstatistikken.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Introduksjonsprisen er 153.900,- men kan bli korrigert ved årsskiftet når neste års avgifter er satt. De skal være leveringsklar i løpet av mars 2021.
Re: Nytt fra Yamaha
Hva om Yamaha hadde lansert en storebror til Tener 700 med utgangspunkt i Tracer 900? Med litt mer motor og litt større bensintank, og elektronikk med ulike kjøremodus og cruise-kontroll. Det hadde vært noe
Re: Nytt fra Yamaha
hmmmmmm.......den frontlykten på Mt-09.
Umiddelbart så må jeg si at jeg ikke er fan...
Nå har disse tingene for vane å vokse på meg personlig, slik at det ser bedre ut etter en stund, men her er jeg usikker.
Umiddelbart så må jeg si at jeg ikke er fan...
Nå har disse tingene for vane å vokse på meg personlig, slik at det ser bedre ut etter en stund, men her er jeg usikker.
Re: Nytt fra Yamaha
Nå ærlig si at den var stygg, rett og slett.
Re: Nytt fra Yamaha
Ser ut som en MT-125... Ganske spinkel front for den sykkelen.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Nei nei nei. Denne var ikke veldig pen. Tenker da spesielt på fronten. Heldigvis får man den i det minste i helsort. De neonfargene er tydeligvis kommet for å bli på Yamaha. Blitt "fjortis". Skulle ønske dem kom i mer stilrene farger.
Den orange refleksen på fremhjulene ble skikkelig knall med en ellers turkis og rød sykkel. Turkis og rød???
Kommunegrå og neonblå ser ikke mye bedre ut den heller.
Men så lenge man får den i helsort, så er det greit. Desverre er fronten fullstendig misslykket synes jeg.
Den orange refleksen på fremhjulene ble skikkelig knall med en ellers turkis og rød sykkel. Turkis og rød???
Kommunegrå og neonblå ser ikke mye bedre ut den heller.
Men så lenge man får den i helsort, så er det greit. Desverre er fronten fullstendig misslykket synes jeg.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Hvordan kan dem treffe så bra med bruk av farger på XSR900 og samtidig bomme fullstendig på MT09?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Nytt fra Yamaha
Er det bare meg eller ser det enkelt ut å justere fothvilere opp og ned...?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nytt fra Yamaha
Ja jeg tror du har rett. Jeg fant et bilde i mediabanken som som tyder på at du kan velge lav eller høy posisjon på fotkvilerbraketten:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.