Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:Det kryr av svære kåpekledde biker, ala GTR og de derre...tror det kom en myte nylig om at slik må det være :janikk
Den myten har vært i åresvis, jeg hadde svær kåpe på min første sykkel for snart 20 år siden.
Godt at det kommer noe nytt av og til.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikendeugle »

JohnnyTh skrev:
Er jo gammel men bekrefter jo det jeg trodd. GS hvis du skal ut på tur på dårlige veier og uten veier og RT hvis du vil kjøre langt på vei og høyere hastigheter.
Nå har jeg ikke lest meg særlig opp på tester av RT syklene, men jeg ville tippet at GS faktisk er mer leken i høyere hastigheter der det angår svinger ihvertfall?
Ihvertfall om en skal tro GS eierne som sier at den føles så mye letter ut enn den ser ut til osv

Kjøre fort på rette strekker er jo ikke noe gøy, det går bare hardt utover dekkene det :))
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av JohnnyTh »

Snikendeugle skrev:
JohnnyTh skrev:
Er jo gammel men bekrefter jo det jeg trodd. GS hvis du skal ut på tur på dårlige veier og uten veier og RT hvis du vil kjøre langt på vei og høyere hastigheter.
Nå har jeg ikke lest meg særlig opp på tester av RT syklene, men jeg ville tippet at GS faktisk er mer leken i høyere hastigheter der det angår svinger ihvertfall?
Ihvertfall om en skal tro GS eierne som sier at den føles så mye letter ut enn den ser ut til osv

Kjøre fort på rette strekker er jo ikke noe gøy, det går bare hardt utover dekkene det :))
Skal man tro de som skriver i den tråden det ble linket til, så blir mqn mer sliten i høy fart på GS. Men dette var jo en gammel artikkel. Kan jo være de nye modellene er bedre. Uansett kan man jo ikke kjøre så fort i svinger. Men er jo noen transportetapper av og til vel? Jeg har ofte det i vært fall.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JoachimG
Innlegg: 22
Registrert: 13 jun 2014, 12:55
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar, Vespa GTS 300, m.fl

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av JoachimG »

JohnnyTh skrev:åå jeg kjenner at dette er bra for PMSen min. idag skal jeg til Dr. Jeon Song Lee for å få en helseatest og det går sikkert bedree nå.

Vi kan ikke se vekk fra offroad egenskapene til ADV segmentet for de markedsføres jo med tøffe gutter langt ute i ørkenen eller oppe i fjellene. Mener å huske at en av produsentene har en reklame der slagordet sier "Eventyret begynner der veien slutter"

Er det bare meg som får lyst på en ADV sykkel når jeg ser sånt? Long way round/down gav meg jo ikke mindre lyst på en GS.
Det blir jo sammenlignet med bil og jeg går og lurer på å kjøpe meg en Q7. Har ikke bruk for det for A6 min tar meg alle de steder jeg pleier å kjøre. Og Q7 er jo heller ikke noe terreng bil. MEn har lyst på en for den er stor og stilig.
Skal jeg kjøre i terrenget så har jeg en gammel militærbil jeg kan bruke til det.

Målet i sommer var å få prøvekjørt en nyere GS eventuellt en Triumph. Men ser ikke ut som det blir noe. Det eneste erfaringen jeg har fra før i dette segmentet er en eldre GS av ukjent årgang og det gav meg ikke så voldsomt god opplevelse.

Uansett gøy og overraskende å se at så få bryr seg om hvordan noe ser ut og kun tenker praktisk når de velger sykkel :)

I 2006, etter noen teite utttalelser på et overlanding forum etter litt for mye å drikke (notat til selv: don't drink and jive), endte jeg opp på et livs eventyr. Jeg hadde blitt lettere irritert over utstyrsfanatikere og selvoppnevnte pionerer som ga et inntrykk av at man ikke kunne kjøre "her eller der" med sykkel og utstyr "sånn eller slik", på diverse tider av året og uten omfattende erfaring og kunnskap... en tid hvor det fantes lite info på nett var det lett for de få å fremheve sine "prestasjoner" og kompetanser som reneste superhelter. Det var denne gangen sankk om å kjøre gjennom Afrika. Mitt utsagm var - "for pokker, det bor da folk der, hvor vanskelig kan det egentlig være? Jeg er sikker på at jeg kunne tatt med dama som aldri har kjørt en tohjuling før og gjennomføre turen på kortere tid på den gamle Vespaen som står parkert foran huset, og med masse kos og hygge"... og så fikk jeg høre det, og så måtte ord bli til handling... Scooter til dama ble kjøpt inn, hun tok lappen og "stod under tvil" (kvinnelig sensor med sympati for hennes planlagte eventyr), og scooterene ble shippet samme dag som hun fikk lappen i hånda. Hennes første tur alene på offentlig vei ble da på feil side av veien, på en overlesset scooter, i midten av cape town etter en veldig lang flytur, og med 12 timer i sadelen foran seg. 6-7.000 km ble tilsammen tilbakelagt på Afrikanske veier på snaut 3 uker, fra Capatwon til Nairobi (Sør-Afrika, Botsvana, Zambia, Tansania, Kenya"... og for de som har sett Long Way Down, så er dette mer eller mindre samme rute.

Bortsett fra at dama mistet scooteren i bakken to ut av tre dager og meide meg ned første dagen, og det ble litt hurlumhei med politiet, og vi fikk noen alvorlig tekniske problemer som løste seg, osv, så endte dette opp som en ordentlig kosetur... ikke vanskelig i det heletatt. Men for de som har sett Long Way Down så fremstår dette som noe skikkelig hardbarka greier... de la selvfølgelig på en massa drama for å få dette til å fremstå som en skikkelig prestasjon (og det er slikt som får folk til å bli hjemme av frykt for at de ikke vil klare det eller for at de ikke har råd til å kjøpe seg GS'en)...

Så mye sagt, en dualsport eller adventuresykkel er selvfølgelig langt mer egnet til en slik tur, men langt ifra nødvendig. Jeg skulle ønske flere lot det gå sport i å "tage det man haver" og begi seg ut på sine livsdrømmer av eventyr. Dualsport og ADv-syklene er utvilsomt fantastiske tursykler, kanskje blant de aller beste kompromissene for internasjonale forhold, men vi behøver et litt mer nøyansert bilde av nytteverdien denne faktoren tilfører.... den er nemlig ikke så stor som enkelte skal ha det til... men min neste sykkel blir nok en slik en og vil få plass ved siden av mine høyt elskede søplescootere.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av SuperMorten »

Snikendeugle skrev:
JohnnyTh skrev:
Er jo gammel men bekrefter jo det jeg trodd. GS hvis du skal ut på tur på dårlige veier og uten veier og RT hvis du vil kjøre langt på vei og høyere hastigheter.
Nå har jeg ikke lest meg særlig opp på tester av RT syklene, men jeg ville tippet at GS faktisk er mer leken i høyere hastigheter der det angår svinger ihvertfall?
Ihvertfall om en skal tro GS eierne som sier at den føles så mye letter ut enn den ser ut til osv

Kjøre fort på rette strekker er jo ikke noe gøy, det går bare hardt utover dekkene det :))
Men jeg tror vi snakker om to forskjellige ting her. Forskjellige preferanser gjerne. Kjøre langt, som min tur for litt siden, det er gøy det. Kjenne at man blir sliten, og vite at man har prestert. Ingen konkurranse mot andre enn meg selv. For meg et fremkomstmiddel på linje med en hest. Med andre ord, begrenset med lek.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Epylypzon »

Når man snakker om hvor nødvendig det er med en adv sykkel, da gjerne med masse utstyr kan man jo også spørre seg hvor nødvendig det er med minst 1000kubikk, 180hk på hjulet, felger som veier 2kg, ++++ Det er et fåtall av de som kjøper RR som klarer å bruke en standard 600 kubikk fult ut.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av SuperMorten »

Epylypzon skrev:Når man snakker om hvor nødvendig det er med en adv sykkel, da gjerne med masse utstyr kan man jo også spørre seg hvor nødvendig det er med minst 1000kubikk, 180hk på hjulet, felger som veier 2kg, ++++ Det er et fåtall av de som kjøper RR som klarer å bruke en standard 600 kubikk fult ut.
Det gjelder uansett type. Det er kroppen oppå som er begrensningen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Epylypzon »

PS. Smaken er som baken.
I dag skal jeg være med en kammerat å hente 1200GSA -12 . En av grunnene til at han kjøper den er at han syns den er "stygg"tøff.
Han er litt skeptisk til kvalitet og hvordan den er å kjøre i forhold til hans nåværende varadero.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Epylypzon »

SuperMorten skrev:
Epylypzon skrev:Når man snakker om hvor nødvendig det er med en adv sykkel, da gjerne med masse utstyr kan man jo også spørre seg hvor nødvendig det er med minst 1000kubikk, 180hk på hjulet, felger som veier 2kg, ++++ Det er et fåtall av de som kjøper RR som klarer å bruke en standard 600 kubikk fult ut.
Det gjelder uansett type. Det er kroppen oppå som er begrensningen.
Jepp
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av poulet_cavalier »

SuperMorten skrev: Skrevet i 2004? Mye har forandret seg siden den gang.
Det er sant. Den siste posten i tråden er også relevant.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ZZR-Erling »

Nå må jo BMW først la brukerne få lov til å kjøre dems RT.
Som æ sie, man skal ikke ha første års utgaver av BMW.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av poulet_cavalier »

ZZR-Erling skrev:Nå må jo BMW først la brukerne få lov til å kjøre dems RT.
Som æ sie, man skal ikke ha første års utgaver av BMW.
Bra at ikke alle er enige, ellers hadde det aldri blitt noen andreårsutgaver ;-)

Kan ikke si at jeg angrer spesielt på min førsteårsutgave. Har byttet en bryter, ellers ikkeno.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:
SuperMorten skrev: Skrevet i 2004? Mye har forandret seg siden den gang.
Det er sant. Den siste posten i tråden er også relevant.
Det er vi vel enige om alle. Hater big fucking bugs jeg og.
Traff en øyenstikker i Tyskland en gang. Midt i visiret jeg måtte åpne det for å se klart.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av jhn »

poulet_cavalier skrev:
ZZR-Erling skrev:Nå må jo BMW først la brukerne få lov til å kjøre dems RT.
Som æ sie, man skal ikke ha første års utgaver av BMW.
Bra at ikke alle er enige, ellers hadde det aldri blitt noen andreårsutgaver ;-)

Kan ikke si at jeg angrer spesielt på min førsteårsutgave. Har byttet en bryter, ellers ikkeno.
Jeg har byttet olje og dekk, ellers ikkeno.
Om ingen ville ha førsteårsutgaven, hadde det vel bare vært eksistert andreårsutgaver?

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ZZR-Erling »

poulet_cavalier skrev:
ZZR-Erling skrev:Nå må jo BMW først la brukerne få lov til å kjøre dems RT.
Som æ sie, man skal ikke ha første års utgaver av BMW.
Bra at ikke alle er enige, ellers hadde det aldri blitt noen andreårsutgaver ;-)

Kan ikke si at jeg angrer spesielt på min førsteårsutgave. Har byttet en bryter, ellers ikkeno.
BMW har jo lagt ned "kjøreforbud" på disse..??

A statement from BMW reads: "We regret to inform you that with immediate effect all 2014 R 1200 RT with Dynamic ESA must not be ridden.

https://www.motorcyclenews.com/mcn/news ... bmwrecall/

Svar