Organdonasjon

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Organdonasjon

Legg inn av LordShaft »

evike skrev:Veldig bra!!
Som sykehusansatt i en situasjon hvor jeg har nær innsikt vil jeg bare tilføye: Det hjelper ikke med hverken kort, merker på førerkort eller andre "løse" elementer, hvis ikke de pårørende er informert og villige til å si Ja. Det er disse som har siste ordet.
Etter hva jeg fikk av svar på telefonen, så var nok det dette som var tilfelle. De pårørende har siste ordet. Men hvem er det da som bestemmer hvis du går bort? samboer / kone eller foreldre. I tilfelle det skulle bli krangel? Ja jeg har faktisk vært borte i situasjoner der jeg har sett tilfeller der noen familiemedlemmer har nektet pga tro og diverse livssyn :-k

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Organdonasjon

Legg inn av Svolp »

Jeg nevte det i første tråd jeg skrev fordi det står svart på hvitt i heftet som følgte med kortet at, jeg siterer "For at dine nærmeste skal kunne bekrefte din beslutning, må du fylle inn navn og telefonnummer til to av disse på donorkortet. Videre står det "Det er viktig at du informerer dine nærmeste om ditt standpunkt. Da slipper de og ta avgjørelsen for deg"
De som har siste ord må jo være de som står på donorkortet.... Selv om jeg ser problemet hvis det er to kompiser som står der i stedet for kona eller foreldre(?!)

Jeg er hvertfall donor, hva som da skjer når jeg er dau er tydeligvis noe jeg ikke kan bestemme....

MAO, pårørende har siste ord.... Selv om ditt standpunkt er tydelig!

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Organdonasjon

Legg inn av jhn »

Svolp skrev: Jeg er hvertfall donor, hva som da skjer når jeg er dau er tydeligvis noe jeg ikke kan bestemme....

MAO, pårørende har siste ord.... Selv om ditt standpunkt er tydelig!

Kenneth
:-k Ja, e ikke det et litt merkelig prinsipp :scratch

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Organdonasjon

Legg inn av Svolp »

jhn skrev:
Svolp skrev: Jeg er hvertfall donor, hva som da skjer når jeg er dau er tydeligvis noe jeg ikke kan bestemme....

MAO, pårørende har siste ord.... Selv om ditt standpunkt er tydelig!

Kenneth
:-k Ja, e ikke det et litt merkelig prinsipp :scratch
Veldig rart. Både min mor og far syntes dette er greit... Sier dem nå hvertfall, hva som skjer hvis jeg går bort er ikke opp til meg og bestemme eller og ha kontroll over...
Jeg liker og tro hvertfall hvis je skulle falle bort kan jeg bidra med noe positivt!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Organdonasjon

Legg inn av ZZR-Tom »

LordShaft skrev:
evike skrev:Veldig bra!!
Som sykehusansatt i en situasjon hvor jeg har nær innsikt vil jeg bare tilføye: Det hjelper ikke med hverken kort, merker på førerkort eller andre "løse" elementer, hvis ikke de pårørende er informert og villige til å si Ja. Det er disse som har siste ordet.
Etter hva jeg fikk av svar på telefonen, så var nok det dette som var tilfelle. De pårørende har siste ordet. Men hvem er det da som bestemmer hvis du går bort? samboer / kone eller foreldre. I tilfelle det skulle bli krangel? Ja jeg har faktisk vært borte i situasjoner der jeg har sett tilfeller der noen familiemedlemmer har nektet pga tro og diverse livssyn :-k
Kone først, så foreldre så deretter andre slekninger, samboer kan nok muligens havne langt bak på lista?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Organdonasjon

Legg inn av ojda »

Hvis man kan tillate seg til å fleipe litt med temaet, så kan vel særeie komme sterkt på banen her. :knegg
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Organdonasjon

Legg inn av SheDevil »

Oppfordrer flere til å bli skaffe seg kortet OG å informere sine nærmeste om at de vil være donor om uhellet er ute...

I tilegg til å fylle ut donorkortet, har jeg også valgt å gi bort mitt legeme når jeg dør. De har for få kropper å forske på og på denne måten kan jeg også være behjelpelig etter min død.

Noe å tenke på?

Her du mer informasjon om temaet:
http://www.ntnu.no/lbk/legemedonasjon
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Organdonasjon

Legg inn av jhn »

SheDevil skrev:Oppfordrer flere til å bli skaffe seg kortet OG å informere sine nærmeste om at de vil være donor om uhellet er ute...

I tilegg til å fylle ut donorkortet, har jeg også valgt å gi bort mitt legeme når jeg dør. De har for få kropper å forske på og på denne måten kan jeg også være behjelpelig etter min død.

Noe å tenke på?

Her du mer informasjon om temaet:
http://www.ntnu.no/lbk/legemedonasjon
Har såvidt diskutert det med fam. og det virker som de helst vil ha en liten rest av mæ liggende i grava. Organdonasjon ja, men litt mere skeptisk til hele skrotten

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Organdonasjon

Legg inn av SheDevil »

jhn skrev:
SheDevil skrev:Oppfordrer flere til å bli skaffe seg kortet OG å informere sine nærmeste om at de vil være donor om uhellet er ute...

I tilegg til å fylle ut donorkortet, har jeg også valgt å gi bort mitt legeme når jeg dør. De har for få kropper å forske på og på denne måten kan jeg også være behjelpelig etter min død.

Noe å tenke på?

Her du mer informasjon om temaet:
http://www.ntnu.no/lbk/legemedonasjon
Har såvidt diskutert det med fam. og det virker som de helst vil ha en liten rest av mæ liggende i grava. Organdonasjon ja, men litt mere skeptisk til hele skrotten
Et utklipp fra denne siden: http://www.ntnu.no/lbk/legemedonasjon/faq

Hva skjer med legemet etter at instituttet ikke lenger har bruk for det?
Legemet blir lagt tilbake i den samme kisten som det lå i da det ble transportert til instituttet. Instituttet kontakter de pårørende som er anført på avtaleskjemaet, og kisten blir brakt til krematoriet.
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Organdonasjon

Legg inn av Crinos »

Jeg synes det er fint at folk ønsker å være donor. Det er en nobel og fin årsak som kan redde liv.

Det som skremmer meg litt er at det har vert noen saker som har blitt avdekket, der avdøde som IKKE har ønsket å være donor, eller familien har samtykket. Fremdeles har blitt åpnet og et livsviktig organ for en annne døende person har blitt fjernet. (I det tilfellet jeg tenker på var det nyre og lunge som var blitt fjernet uten familiens samtykke og at den avdøde var registrert donor, og ja... Det var her i Norge).

Selv er jeg "egoist", og ønsker å være helt når jeg puttes i bakken.
Litt av tanken bak dette er at så lenge det finnes frivillige donorer, så trenger man ikke å fokusere så mye på utvikling av kunstige organer.
Om den frivilige tilgjengeligheten forsvinner, ja da er man plutselig tvunget til å fokusere mer på utviklingen.
Hva er vell bedre enn at organer er så lett tilgjengelig, slik at man aldri trenger å kaste bort dyrbar tid på å sjekke om man får lov til å plukke organer fra en avdød. Når man bare kan gå på labben og hente et passende organ...

Så vidt jeg vet, finnes det allerede kunstige organer. Alle er nok ikke like bra som "the real thing". Derfor mener jeg at videre forskning er uhyrig viktig, og i mellomtiden er det kjempe bra at noen ønsker å være frivillig donor.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Godtvoksen

Re: Organdonasjon

Legg inn av Godtvoksen »

Crinos skrev: Litt av tanken bak dette er at så lenge det finnes frivillige donorer, så trenger man ikke å fokusere så mye på utvikling av kunstige organer.
Om den frivilige tilgjengeligheten forsvinner, ja da er man plutselig tvunget til å fokusere mer på utviklingen.
Hva er vell bedre enn at organer er så lett tilgjengelig, slik at man aldri trenger å kaste bort dyrbar tid på å sjekke om man får lov til å plukke organer fra en avdød. Når man bare kan gå på labben og hente et passende organ...
WOW..litt av en science fiction tanke. Et komplett delelager for et menneske. Ser du da for deg et samfunn hvor vi kan gå på labben, for så å få satt sammen det mennesket man ønsker? Og for oss som blir litt eldre blir jo dette helt topp, en kan vel da også få skiftet utslitte deler å leve evig... :knegg

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Organdonasjon

Legg inn av Crinos »

Godtvoksen skrev:
Crinos skrev: Litt av tanken bak dette er at så lenge det finnes frivillige donorer, så trenger man ikke å fokusere så mye på utvikling av kunstige organer.
Om den frivilige tilgjengeligheten forsvinner, ja da er man plutselig tvunget til å fokusere mer på utviklingen.
Hva er vell bedre enn at organer er så lett tilgjengelig, slik at man aldri trenger å kaste bort dyrbar tid på å sjekke om man får lov til å plukke organer fra en avdød. Når man bare kan gå på labben og hente et passende organ...
WOW..litt av en science fiction tanke. Et komplett delelager for et menneske. Ser du da for deg et samfunn hvor vi kan gå på labben, for så å få satt sammen det mennesket man ønsker? Og for oss som blir litt eldre blir jo dette helt topp, en kan vel da også få skiftet utslitte deler å leve evig... :knegg
Skal ikke legge skjul på at det er litt science fiction aktig tanke. Men, om enn ikke kan rette blikket fremover, så ser man heller ikke de muligheter som er der fremme. Man ser kun sine egne slitte sko. :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Organdonasjon

Legg inn av evike »

Siden det antagelig er endel år inn i fremtiden og folk dør , så velger jeg heller å donere mine reservedeler, all den tid jeg faktisk ikke trenger de lenger (HVIS nå så galt skulle være skjedd).
Man må gjerne ha egne meninger, men etter min mening spiller det ingen rolle om krematoriet får 100% eller 80%. Ser ikke for meg at jeg skal ønske å gravlegges som legeme.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Organdonasjon

Legg inn av Crinos »

evike skrev:Siden det antagelig er endel år inn i fremtiden og folk dør , så velger jeg heller å donere mine reservedeler, all den tid jeg faktisk ikke trenger de lenger (HVIS nå så galt skulle være skjedd).
Man må gjerne ha egne meninger, men etter min mening spiller det ingen rolle om krematoriet får 100% eller 80%. Ser ikke for meg at jeg skal ønske å gravlegges som legeme.
Tidligere hadde jeg samme tanke... Jeg vil kremers og da spiller det jo ingen rolle om markene koser seg med 100% eller 80% av kroppen min. Men så var det ei vennine av meg som jeg kom i snakk med om akkurat dette.
Faren hennes hadde gått bort, og han hadde donert bort det som gikk ann å donere bort.. Hun hadde problemer med å oppsøke graven hans. Jeg husker VELDIG godt ordene hun brukte... "Det ligger bare en halv Pappa der"..
Jeg vil ikke risikere at mine barn skal føle det samme.

Pluss, jeg tror ikke teknologien skyter fart, før den blir tvunget til å skytefart. Noe jeg mener at manko på organer vil føre til. Er dessverre litt kynisk der.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Organdonasjon

Legg inn av SheDevil »

Hmmmmmm.... :-k

Det er en setting jeg ikke har tenkt på, skal jeg være ærlig Crinos :sk?

Må vel kanskje takes opp til ny vurdering da.....
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Svar