Skader på sykkel etter å hatt den på vask

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Hornet 02 »

Hei
jeg trenger litt tips fra noen med litt mer erfaring angående dette.
Rett før sykkelen ble satt bort for vinteren leverte jeg den til vask og fikk den tilbake med edseskader på svingarmen bak.
fikk etter mye om å men skrevet skademelding med gutta som hadde utført vaskingen.
Forsikringselskapet hans Terra har bare avslått saken helt uten videre og bedt oss henvise seg hos importøren til såpemidlene.
I mitt hodet lyder dette totalt feil da jeg mener Terra burde akseptere skadene for min del så får DE gå på importøren til vaskemidlene og kreve tilbake pengene der.'
Takstmannen fra mitt selskap var ikke i tvil på skadene.
og dette har skjedd med 2 sykler forøvrig

Hadde satt pris på noen innspill her.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Busa Trond »

Jeg har jo ikke noe erfaring med dette. Men du har jo kjøpt en tjeneste, så man skulle jo tro at dem som gjorde denne vasken for deg var pliktige til å ordne opp. Og gå og forlange noe av leverandør av produktet blir jo feil, det er jo dem som har utført vasken som har brukt feil produkt, eller brukt det feil. Dette hjalp deg sikkert ikke noe, men jeg ønsker deg lykke til. Håper du får ordnet opp.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Jompa »

Hei.
Du skrev ikke noe om det, men jeg antar at sykkeln ble vasket av folk som driver med vasking som business.
Da er det helt klart at firmaet som utførte jobben er ansvarlig for skaden.
De skulle derfor enten selv gjort opp direkte med deg, eller gjennom sin forsikring.
Hvis du har kasko på sykkelen skal det være bare å sende inn skademeldinga til ditt forsikringsselskap, så får
selskapet ta oppgjøret med firmaet ellet firmaets forsikringsselkap.

Uansett er det jævlig irriterende når folk som skal være "proffer" gjør sånne idiotfeil, og enda nekter å gjøre opp for skade etterpå :bl3
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Hornet 02
Innlegg: 17
Registrert: 16 des 2011, 21:49
Motorsykkelen din: Honda cb600s2002model. 2010Husqvarna 450
Sted: Fjerdingby

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Hornet 02 »

Jompa skrev:Hei.
Du skrev ikke noe om det, men jeg antar at sykkeln ble vasket av folk som driver med vasking som business.
Da er det helt klart at firmaet som utførte jobben er ansvarlig for skaden.
De skulle derfor enten selv gjort opp direkte med deg, eller gjennom sin forsikring.
Hvis du har kasko på sykkelen skal det være bare å sende inn skademeldinga til ditt forsikringsselskap, så får
selskapet ta oppgjøret med firmaet ellet firmaets forsikringsselkap.

Uansett er det jævlig irriterende når folk som skal være "proffer" gjør sånne idiotfeil, og enda nekter å gjøre opp for skade etterpå :bl3
Dette er folk som driver dette som business ja.
Jeg brukte 3 uker på å få skademeldinga signert fra de.når endelig den var i boks så har da bare selskapet hans avslått hele kravet fra mitt selskap.
Jeg har full kasko på sykkelen men jeg gidder ikke ta det på kaskoen enda for jeg mener dette er meget lettvint fra motparten sin forsrikring.

Det er sinnsykt irriterende hele saken.skader for 16000kr på min sykkel og 34000 for sykkel nr 2

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Crinos »

Som Jompa skrev... Legg press på firmaet som utførte dette.

Det er ikke ditt problem om hans forsikringselskap ønsker å ta saken videre på importør. Det er en greie de får stå for selv uten å blande deg inn i dette.

Du sier at du vil ha merkeverksted til å bytte svingarm, eller utbedre skaden.
Om han nekter, sier du at da blir det avisen og alle MCfora du kan tenke deg, pluss en tur til forbrukerombudet.

Om han fremdeles nekter. Så ringer du forbrukerombudet først :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av ZZR-Tom »

Ring forbrukerombudet i morgen, hør med dei om tips,råd og framgangs måte. Dei er veldige hjelpsome å fortelle deg den beste framgangs måten for å gjere det her ryddigast som mulig.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av joo »

Går vel under erstatningsrett dette...?
For at dem som vasket skal kunne bli ansvarlig må deres uaktsomhet være en avgjørende grunn for at skaden inntraff. Hvis vaskemidlene f.eks ikke er merket med at de ikke skal brukes på metallet som er i baksvingen kan ikke firmaet stilles til ansvar.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Geir »

joo skrev:Går vel under erstatningsrett dette...?
For at dem som vasket skal kunne bli ansvarlig må deres uaktsomhet være en avgjørende grunn for at skaden inntraff. Hvis vaskemidlene f.eks ikke er merket med at de ikke skal brukes på metallet som er i baksvingen kan ikke firmaet stilles til ansvar.
Nja, så enkelt er det vel neppe. Som profesjonell tjenesteutøver skal firmaet vite hva de gjør og hvilke kjemikalier som kan brukes på hva.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av mekkern »

forstår egentlig ikke hva forsikring har med deg å gjøre-Hvis et firma(profesjonell part) har ødelagt et oppdrag så er din sak med disse.Har de skriftlig akseptert at de har forvoldet skaden spiller det ingen rolle for deg HVORDAN dette har oppstått. Hva de gjor med regninga for reprasjonen er for deg uvedhommende.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av RuneMC »

Enig med mekkern. Din motpart er vaskefirmaet. Om de er dekket eller ikke dekket av en forsikring er uinteressant.

De fleste typer forsikringer dekker ikke uaktsomhet - så det er vaske-firmaet som selv som må betale når de har gjort feilen.

Du kan evt ta en prat med ditt eget forsikringsselskap og hvis de er helt enige i at det er vaskefirmaet som har skyld så kan det tenkes de er villige til å utbetale deg erstatning og deretter kreve regress mot vaskefirmaet. Da blir det ikke noe bruk av kasko/bonus fordi forsikringsselskapet ditt sender regningen til vaskefirmaet. (Så blir evt videre krangel mellom dem). Hør med forsikringsselskapet ditt - kanskje er de interessert i å gjøre denne innsatsen for å beholde deg som kunde.

Forutsetter at du meldte inn skaden med en gang og at det er forsikringsselskapet ditt som har taksert skadene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Busa Trond »

Slik man gjør det når en privat person forholder seg til en proffesjonel part. Så forholder forsikringen seg til den privatpersonen, dekker skaden og sender regress til selskapet som forvoldtet skaden. Så er det opp til dem å få det dekket av sin leverandør igjen.. osv... Men det vaskefirma er nok ikke det jeg ville ha satset pensjonen min på, så dem vil sikkert prøve å ro se unna. Bare å stå på, ikke gi deg før du får igjen pengene dine. Tror nok ikke det er riktig å forvente etseskade på sykklen når man har den på vask :punch
Ta en runde til med saksforhandler for ditt selskap, dette står helt klart i forbrukerloven :thumleft

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av Northman »

Hornet 02 skrev:Rett før sykkelen ble satt bort for vinteren leverte jeg den til vask og fikk den tilbake med edseskader på svingarmen bak.
Hvordan gikk det med kjede og gummien der da?

Edit: trøtt norsk :)
It is better to exist unknown to the law.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av pelsen »

Hornet 02 skrev:Rett før sykkelen ble satt bort for vinteren leverte jeg den til vask og fikk den tilbake med edseskader på svingarmen bak.
det hadde vært fint med et bilde, jeg lurer litt på hvordan etseskader etter vask ser ut.
Det er ganske lett å få medhold på et forum som dette når man legger det fram som en erstatningsak mot et firma. Forbruker mot næringsdrivende, men det kunne være greit å se hva forbrukern klager på først. :sk?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av simpson »

pelsen skrev:
Hornet 02 skrev:Rett før sykkelen ble satt bort for vinteren leverte jeg den til vask og fikk den tilbake med edseskader på svingarmen bak.
det hadde vært fint med et bilde, jeg lurer litt på hvordan etseskader etter vask ser ut.
Det er ganske lett å få medhold på et forum som dette når man legger det fram som en erstatningsak mot et firma. Forbruker mot næringsdrivende, men det kunne være greit å se hva forbrukern klager på først. :sk?
Men siden forsikringsselskapet hans har taksert skaden til 16.000 kr så er det vel ikke tvil om at det faktisk er oppstått en skade eller hva? Det er ikke hjelp til å vurdere om dette er etseskader eller ikke, han ber heller ikke om hjelp fra forumets brukere om å vurdere erstatningsplikt. Det har hans forsikringsselskap allerede sagt at det er.
Dette handler om å få råd om fremgangsmåte for å løse ett faktisk problem som han har fått pga at noen ikke tar det ansvaret de har enten det er vaskefirma eller firmaets forsikringsselskap.
Skjønner at han vegrer seg for å bruke egen kasko for å utbedre skaden.
Selv om han skulle få igjen egenandel, bonustap osv senere er det tross alt et ekstra utlegg som han kanskje ikke har mulighet til akkurat nå.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skader på sykkel etter å hatt den på vask

Legg inn av pelsen »

simpson skrev:Men siden forsikringsselskapet hans har taksert skaden til 16.000 kr så er det vel ikke tvil om at det faktisk er oppstått en skade eller hva?
Skade er det nok, men spørsmålet er hvordan det går an å skade en svingarm på en gammel sykkel for 16000 ved å vaske den. For meg høres kravet urimelig høyt ut. Det ville jo ikke vært første gangen en takstmann bommer på prisen.

Svar