Bremseteknikk og hvilke bremser man bruker har også mye med typen sykkel å gjøre. Selv bruker jeg f.eks. bakbremsen i de fleste normale trafikksituasjoner når jeg kjører Voyageren. Det er kun i situasjoner som nærmer seg nødbrems at jeg tyr til forbremsene. Dette fordi sykkelen er relativt tung, og den som har vært med på et forhjulsslipp på en sykkel som veier over 500 kg ferdig lastet, lærer seg fort at bakbremsen er kjekk å bruke.
På Gamle derimot, er forbremsen mest brukt. Det samme var tilfellet når jeg kjørte Z750S. Men begge disse syklene var lette sykler i forhold til Voyageren. Gamle veier ca 400 kg klar for tur.
Jeg tror imidlertid at dette med bremsebruk har ganske mye med kjørestil å gjøre. Når jeg kjører Voyageren er jeg opptatt av å finne en optimal kjørerytme for å kunne kjøre langt uten å bli sliten. Da må man lese trafikk og situasjoner på en slik måte at man kan holde jevn hastighet. Dette vil igjen få den bivirkningen at man faktisk slipper unna de fleste situasjoner der det er behov for å utnytte bremsene fullt ut. Ved nærmere ettertanke har jeg bare vært i tre eller fire situasjoner på Voyageren der jeg har vært nødt til å klemme til og bremse brått. Og alle disse situasjonene hadde jeg unngått ved å være mer oppmerksom og tenke mer framover.
På Gamle, og kanskje særlig, på Z750S'n jeg hadde kjørte jeg mye mer aggresivt. Fortere inn mot svingene osv. Der var det mer bremsebruk. Så jeg vil påstå at man ved å legge seg på en kjørestil som er jevn og forutseende, kan man spare seg for endel bremseoverhaling. Og som regel kommer man fortere fram på en sikrere måte.
Når det gjelder integral og ABS, er ABS noe jeg gjerne kunne tenkt meg. Men integralbremser ville jeg ikke hatt. Da måtte det i så fall være lagt opp slik at de virket kun ved bruk av forbremsen. Altså at bruk av forbremsen trigget bakbremsen i tillegg, men bruk av bakbrems kun trigget bakbremsen. Har ikke satt meg inn i de forskjellige systemene, så det er fullt mulig at det finnes itegralsystemer som fungere slik jeg kunne ønske det.
Men det var vel kanskje bremseskiver og levetid som var poenget i utgangspunktet. :) 40K kilometer på en bremseskive er altfor dårlig etter min mening. Voyageren min har nå ca 64000 km på telleren, og skiva bak er slitt ca 10%. Klossene på bakbremsen skifter jeg annenhver gang jeg skifter bakdekk. (ca 40K km.)
På Gamle sitter fortsatt originale bremseskiver. Jeg har ikke målt dem, men de er ikke halvslitte ennå. Og sykkelen nærmer seg 200K km.
Det å skifte til hardere klosser kan fort vise seg å bli en dyr måte å spare penger på. Ett sett med klosser koster mellom 2-500 kroner, mens ei skive fort kommer på mellom 3-5000 kroner. Da er det mye greiere å skifte ut noen klosser innimellom enn å måtte skifte skiver.
Prøver nå sinterklosser (hardere og mer slitesterke enn standardklosser) på Voyageren bak. Måler og følger nøye med. Hvis det viser seg at skivene blir slitt fortere med disse klossene, skal jeg være rask med å skifte tilbake til originale klosser. Som sagt, skiver er dyrt, klosser er billig. Og jobben med å skifte dem er såre enkel og gjort på noen minutter.