Bikerbaben's logg, ny b(ikers)logg, Karavanseraiet.no

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Pollti

Legg inn av Pollti »

tagesk skrev:Liker du å bremse hardt, da varer de ikke engang halvparten. [TaSK]
Interssante påstand syntes jeg. Cagivaen min gjør det samme, spiser klosser bak. Klossene er det bare skorpa igjen av etter 7000 km. Det kan jo være at det var fordi de lå an mot skiva etter bytte av klosser og bremsevæske en stund. Det ble ikke kjørt mere enn 100-150 km før problemet var løst. Megadumt spørsmål, men tror du det har vært nok til å ta knekken på klossene ?
Dessverre husker jeg ikke fabrikant navnet, men det er ihvertfall ikke noe Cagiva fabrikken leverer på nye sykkeler. Og ikke er det hverken servo eller ABS heller på den heller. Og ikke bremses det hardt med bakbremsen. Hmmm ?
Forbremsen er like fin.

Brukeravatar
Raul Toujourd
Innlegg: 18
Registrert: 05 nov 2008, 22:16

Legg inn av Raul Toujourd »

tagesk skrev:
Ragnhild skrev:
tagesk skrev:
Jalmar skrev: Men skifte skive etter bare 40K ??? Det hørtes jo litt tidlig ut syns jeg. Men det syns sikkert BMW også, så blir det 0 å betale. ;)
Servo?

[TaSK]
?
Spøsmålet er: Har du servo (og integral)? Dersom du har det er det ikke på noen måte uvanlig å måtte bytte klosser bak på 40.000. Liker du å bremse hardt, da varer de ikke engang halvparten.

[TaSK]
Ikke bli fornærmet, TaSK, men jeg kunne ikke dy meg - dette må vel bokstavelig talt kalles "skivebom" ;)

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Tage
Joda, er nok integralbremser på ørkendyret, men tenkte at de ga jevn belastning foran og bak?
Raul
Hva mener du med skivebom? den ble litt kryptisk for meg?

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Takk Pollti :m
Blir Master of Management, eller Master i Organisasjon og ledelse for å si det på norsk.

Hjelpemiddelsentralen dumper en del sånne hvert år.
De har en regel på at blir reparasjonskostnaden på utstyr de tar inn igjen mer en 60% av nyverdien blir det vraka.
Jeg ville valgt en MiniCrosser fra Medema http://medema.no/
Var en som kjørte på ferie fra Oslo til Finnmark i flere år med en sånn. Hadde et ekstra batteri med seg, sånn at han hadde dobbelt rekkevidde.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Raul Toujourd skrev: Ikke bli fornærmet, TaSK, men jeg kunne ikke dy meg - dette må vel bokstavelig talt kalles "skivebom" ;)
På 12GS, fra den kom til og med 2007 (eller var det 2006?) har BMW installert servobremser. Årsaken er at ABS teknologien ikke var kommet langt nok (mente BMW), slik at de ville ha en servo til å sikre at de hadde alt det trykket de måtte ønske når ABS'en slo seg inn. Fine greier.

Men som en "add on ingen hadde spurt om" fikk man også integralbremser. Hugger du til med forbremser får du også bremseeffekt på bakhjulet (systemet klemmer til der også). Fordi sykkelen har en superb ABS er det ingen fare for slipp bak selv om bremsen er på uten at du vet det (for en passende definisjon av "ingen fare"). Mer bremser - kortere stopplengde.
Den som ikke har forsøkt å dra den servo-assistert forbremsen på en 12GS helt inn i 200 km/t og oppleve det som er "dual sport"-klassens suverent beste bremser, de har noe å se frem til.

Men, én av konsekvensene av dette er at man spiser bakbremser. Klossene foran er mye større enn de bak, for man bruker bakbremsen mye mindre. Men med integralbremser bruker man bakbremsen absolutt hele tiden.

Resultatet er at de må skiftes oftere enn du noen gang har skiftet klosser bak. Nå er ikke kostnaden noe å snakke om, men man må ikke glemme å sjekke klossene bak.

Men til saken: Skivebytte, og derfor skivebom. Du har rett, jeg leste klosser.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Pollti skrev:
tagesk skrev:Liker du å bremse hardt, da varer de ikke engang halvparten. [TaSK]
Interssante påstand syntes jeg. Cagivaen min gjør det samme, spiser klosser bak. Klossene er det bare skorpa igjen av etter 7000 km. Det kan jo være at det var fordi de lå an mot skiva etter bytte av klosser og bremsevæske en stund. Det ble ikke kjørt mere enn 100-150 km før problemet var løst. Megadumt spørsmål, men tror du det har vært nok til å ta knekken på klossene ?
Ja.
Når du skifter klosser er det viktig å:

0) lirke ut de gamle klossene uten å trykke inn stemplene i kalipperen. Det er fordi du må rense dem godt før du presser dem inn. Du skal presse stemplene inn forbi pakningen, og da må de være rene. Ellers ødelegger du pakningen

1) Presse stemplene helt inn. Ikke bare slik at det er mulig å presse inn nye klosser, men helt inn. Det er for å sikre bevegeligheten.

2) Når alt er installert og luftet (husk: Bremsevæske skal skiftes minst annenhvert år, helst hvert år) da skal du prøve kalipperen. Det vil si, du trykker inn bremsen, og slipper den. Sjekk at hjulet ruller. Bremsen skal slippe skikkelig. Dersom du hører at klossene tar, da skal du underøke saken nøye.

Husk: dersom én (eller begge) klossene ligger an mot skiven, da blir skiven varm. Og da har du mye mindre "å gå på" før skiven bli så varm at den slutter å bremse.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Pollti skrev:En sånn som denne er det jeg ønsker meg : http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... .svl=Bilde
Hvorfor ønsker du deg en sånn? Hva skal du bruke den til?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

tagesk skrev:Liker du å bremse hardt, da varer de ikke engang halvparten.
La meg kvalifisere det der: Mange, meg inkludert, liker fra tid til annen å kjøre slik at det må bremses meget hardt foran hver eneste sving. Så som dette. I denne filmen bremser jeg så hardt at et ABS'en slår inn (det er lyden du hører på 1:20). Hardere enn det er det vel ikke mulig å bremse. Jeg vil tro en R1150GS gjør omlag 130 km/t når den dras helt ut på 3. gir.

Men, altså, slikt sliter åpenbart på klossene. Men i slike hastigheter er det utenkelig å bruke bakbremsen; det er mer enn nok å passe på. Men med integral så vil bakbremsen ha et skikkelig pådrag når du bruker dem slik; vi snakker her om en sykkel som med litt utstyr og kaptein tikker inn ikke langt fra 400 kg.

Jeg vet om folk som rutinemessig bytter klosser bak hver 10.000 km.
Derfor kan det være grunn til å vurdere hardere klosser bak.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Bremseteknikk og hvilke bremser man bruker har også mye med typen sykkel å gjøre. Selv bruker jeg f.eks. bakbremsen i de fleste normale trafikksituasjoner når jeg kjører Voyageren. Det er kun i situasjoner som nærmer seg nødbrems at jeg tyr til forbremsene. Dette fordi sykkelen er relativt tung, og den som har vært med på et forhjulsslipp på en sykkel som veier over 500 kg ferdig lastet, lærer seg fort at bakbremsen er kjekk å bruke.

På Gamle derimot, er forbremsen mest brukt. Det samme var tilfellet når jeg kjørte Z750S. Men begge disse syklene var lette sykler i forhold til Voyageren. Gamle veier ca 400 kg klar for tur.

Jeg tror imidlertid at dette med bremsebruk har ganske mye med kjørestil å gjøre. Når jeg kjører Voyageren er jeg opptatt av å finne en optimal kjørerytme for å kunne kjøre langt uten å bli sliten. Da må man lese trafikk og situasjoner på en slik måte at man kan holde jevn hastighet. Dette vil igjen få den bivirkningen at man faktisk slipper unna de fleste situasjoner der det er behov for å utnytte bremsene fullt ut. Ved nærmere ettertanke har jeg bare vært i tre eller fire situasjoner på Voyageren der jeg har vært nødt til å klemme til og bremse brått. Og alle disse situasjonene hadde jeg unngått ved å være mer oppmerksom og tenke mer framover.

På Gamle, og kanskje særlig, på Z750S'n jeg hadde kjørte jeg mye mer aggresivt. Fortere inn mot svingene osv. Der var det mer bremsebruk. Så jeg vil påstå at man ved å legge seg på en kjørestil som er jevn og forutseende, kan man spare seg for endel bremseoverhaling. Og som regel kommer man fortere fram på en sikrere måte.

Når det gjelder integral og ABS, er ABS noe jeg gjerne kunne tenkt meg. Men integralbremser ville jeg ikke hatt. Da måtte det i så fall være lagt opp slik at de virket kun ved bruk av forbremsen. Altså at bruk av forbremsen trigget bakbremsen i tillegg, men bruk av bakbrems kun trigget bakbremsen. Har ikke satt meg inn i de forskjellige systemene, så det er fullt mulig at det finnes itegralsystemer som fungere slik jeg kunne ønske det. :8-[

Men det var vel kanskje bremseskiver og levetid som var poenget i utgangspunktet. :) 40K kilometer på en bremseskive er altfor dårlig etter min mening. Voyageren min har nå ca 64000 km på telleren, og skiva bak er slitt ca 10%. Klossene på bakbremsen skifter jeg annenhver gang jeg skifter bakdekk. (ca 40K km.)

På Gamle sitter fortsatt originale bremseskiver. Jeg har ikke målt dem, men de er ikke halvslitte ennå. Og sykkelen nærmer seg 200K km.

Det å skifte til hardere klosser kan fort vise seg å bli en dyr måte å spare penger på. Ett sett med klosser koster mellom 2-500 kroner, mens ei skive fort kommer på mellom 3-5000 kroner. Da er det mye greiere å skifte ut noen klosser innimellom enn å måtte skifte skiver.

Prøver nå sinterklosser (hardere og mer slitesterke enn standardklosser) på Voyageren bak. Måler og følger nøye med. Hvis det viser seg at skivene blir slitt fortere med disse klossene, skal jeg være rask med å skifte tilbake til originale klosser. Som sagt, skiver er dyrt, klosser er billig. Og jobben med å skifte dem er såre enkel og gjort på noen minutter.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Legg inn av Desmo »

Vil tro sinte(r)klosser er harde mot skivene, og at de slites fort. :roll
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

God jul. :HB
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Gratulere med dagen Ragnhild !

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Har hun bursdag? :O

Godt hun ikke har bursdag på julaften da. For da hadde hun bare fått halvparten så mange gaver.

Ragnhild får nok mange julepressanger i år, som har vært flink og levert inn oppgaven sin og alt. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Og hederlig omtale får hun også!

Pollti

Legg inn av Pollti »

KGB får nok dyp og lang takketale snart for støtten hun har hatt i denne tunge stunden. Det ække bare bare . :knegg

Låst