VIRAGO 125 Hjelp

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Allegro2011
Innlegg: 6
Registrert: 28 sep 2011, 09:48
Motorsykkelen din: Yamaha Virago 125-1999 modell

VIRAGO 125 Hjelp

Legg inn av Allegro2011 »

VIRAGO 125 TRENGER HJELP Den starter ikke elektrisk bare kinner, men vist jeg løper den i gang så starter den lett. Så stopper den hvis jeg slipper gassen , har prøvt å justere tomgangen,men da har den veldig høyt turtall når den blir varm.
Så jeg trenger en som mot betaling kan hjelpe meg så jeg får meg et par turer før vinteren setter inn.
Bor på Sotra.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: VIRAGO 125 Hjelp

Legg inn av Svolp »

Hei. Hadde en slik sykkel selv når jeg var 16. Angående det tekniske så får en annen svare deg men når det gjelder tomgangen skal vel den justeres på varm motor slik at det blir riktig i forhold til når motoren er kald.

Er nok et klokt hode og tre som snart hjelper deg!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: VIRAGO 125 Hjelp

Legg inn av Crinos »

Allegro2011 skrev:VIRAGO 125 TRENGER HJELP Den starter ikke elektrisk bare kinner, men vist jeg løper den i gang så starter den lett. Så stopper den hvis jeg slipper gassen , har prøvt å justere tomgangen,men da har den veldig høyt turtall når den blir varm.
Så jeg trenger en som mot betaling kan hjelpe meg så jeg får meg et par turer før vinteren setter inn.
Bor på Sotra.
Om den bare kinner, kan det tenkes at du ikke har nok strøm til at startmotoren går rundt fort nok...
Har du sjekket med et multimeter?

Sjekk når sykkelen er skrudd av, hva verdi batteriet har, og sjekk når maskinen sviver med litt høyere enn tomgangs turtall.
Når motoren er i gang bør den vise ca 13-14 volt. Når motoren er av, bør den ikke vise særlig mindre enn 11 volt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Allegro2011
Innlegg: 6
Registrert: 28 sep 2011, 09:48
Motorsykkelen din: Yamaha Virago 125-1999 modell

Re: VIRAGO 125 Hjelp

Legg inn av Allegro2011 »

Takker for det , det er nytt batteri men sjekker når jeg har fått den sammen igjenn.

Allegro2011
Innlegg: 6
Registrert: 28 sep 2011, 09:48
Motorsykkelen din: Yamaha Virago 125-1999 modell

Re: VIRAGO 125 Hjelp

Legg inn av Allegro2011 »

Jeg har nå sjekket det med spenningen , den var ok MEN kompresjonen var ikke mer enn vel 4. det er vel litt lite, i så fall må vel motoren ut ,hone sylindre og skifte fjærer.Høres dette normalt ut. Da er det bare tegninger/servicehåndbok ? Er det noen vet hvor jeg kan laste det ned gratis til sykkelen min,finner bare 500 kubikkeren?.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: VIRAGO 125 Hjelp

Legg inn av Tysnes »

Allegro2011 skrev:Jeg har nå sjekket det med spenningen , den var ok MEN kompresjonen var ikke mer enn vel 4. det er vel litt lite, i så fall må vel motoren ut ,hone sylindre og skifte fjærer.Høres dette normalt ut. Da er det bare tegninger/servicehåndbok ? Er det noen vet hvor jeg kan laste det ned gratis til sykkelen min,finner bare 500 kubikkeren?.
tok du komp.test med full åpning av gasspjeld ?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: VIRAGO 125 Hjelp

Legg inn av Crinos »

Det høres litt merkelig ut... Selvsagt kan kompen være dårlig. Men det burde ikke hatt så mye å si på el.start kontra trille igang. (men det kan selvsagt ha noe å si for tomgangkjøring, at det ikke er nok sviv til å dra den rundt)...

Så lenge en maskin sviver, uansett om den starter for egen hånd, eller ikke, så er ikke selve maskinen første stedet jeg ville begynt å feilsøke på. (når målet er at den skal starte ved el.start).

Jeg har akkurat samme greia på sykkelen min for tiden... Må lade batteriet etter hver langtur.
Men har ikke tatt meg bryderiet til å sjekke enda... Enten er det ladinga, eller så er det batteriet som er feil, og jeg mistenker sterkt at batteriet har sunget siste vers mer enn en gang! :=D>
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: VIRAGO 125 Hjelp

Legg inn av simpson »

Crinos skrev:Det høres litt merkelig ut... Selvsagt kan kompen være dårlig. Men det burde ikke hatt så mye å si på el.start kontra trille igang. (men det kan selvsagt ha noe å si for tomgangkjøring, at det ikke er nok sviv til å dra den rundt)...
Det kan godt ha noe å si om den ikke vil starte med starteren men kan dyttes i gang.
Med dårlig komp. vil ofte ikke starteren gi nok fart på motoren til å starte, men når den dyttes i gang kan "turtallet" mangedobbles og den starter.
Tomgangen er vel sikkert også det dobble av turtallet du får på starteren?
Men med dårlig komp. vil den dra dårlig og generelt føles slapp.

Allegro2011
Innlegg: 6
Registrert: 28 sep 2011, 09:48
Motorsykkelen din: Yamaha Virago 125-1999 modell

Re: VIRAGO 125 Hjelp

Legg inn av Allegro2011 »

simpson skrev:
Crinos skrev:Det høres litt merkelig ut... Selvsagt kan kompen være dårlig. Men det burde ikke hatt så mye å si på el.start kontra trille igang. (men det kan selvsagt ha noe å si for tomgangkjøring, at det ikke er nok sviv til å dra den rundt)...
Det kan godt ha noe å si om den ikke vil starte med starteren men kan dyttes i gang.
Med dårlig komp. vil ofte ikke starteren gi nok fart på motoren til å starte, men når den dyttes i gang kan "turtallet" mangedobbles og den starter.
Tomgangen er vel sikkert også det dobble av turtallet du får på starteren?
Men med dårlig komp. vil den dra dårlig og generelt føles slapp.
Vi har nå demontert sylindrene, det var nok litt riper i dem og litt misfarget rundt pakningene. Det såg også ut som ene eksosventilen hadde koksa seg litt. Alt dette kunne vært bedre. Så får jeg spør på et verksted om det lar seg gjøre å bare hone sylinderen eller jeg må skifte sylinderforing ?
Har noen en ide om hvor jeg kan bestille stempel,fjærer. pakninger osv. for en noenlunde rimelig penge ??

Svar