Det er en ting jeg lurer litt på.....om veteranMC.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Det er en ting jeg lurer litt på.....om veteranMC.
Det er morro å følge med på finn om dagen, og se hva som bys ut av sykkler, og hva som forlanges av priser.
Nå er jo jeg en gammal mann som er inne i min 3 periode som motorsykklist. Jeg mimrer med glede over min ungdommstids glade mc-liv på -70tallet, og de sykkla som var tilgjengelig da. De er jo veteransykkler i dag.
Det som forundrer meg mest over dagens marked, er hva folk forlanger (og får?) for gamle Tempoer nå for tida.
Jeg ser kr. 15.000 til 50.000 er ikke uvanlig for en Tempo.
Det krydde jo av de da vi var unge, du fikk de for løselig 50 til 500 kr. allt etter tilstand. Nå var jo kroneverdien litt annerledes enn da, men alikavæl.
Hva er det som får folk til å gi så mye for en Tempo, som egentlig ikke var noen spesielt god sykkel på noe vis
Jeg har jo innimellom tenkt litt på om jeg skulle få meg en nostalgi-sykkel, men ville da myyye heller ha kjøpt meg en engelskmann, BMW, Moto Guzzi eller en 2-takts jappse enn en Tempo for samma prisen
Nå er jo jeg en gammal mann som er inne i min 3 periode som motorsykklist. Jeg mimrer med glede over min ungdommstids glade mc-liv på -70tallet, og de sykkla som var tilgjengelig da. De er jo veteransykkler i dag.
Det som forundrer meg mest over dagens marked, er hva folk forlanger (og får?) for gamle Tempoer nå for tida.
Jeg ser kr. 15.000 til 50.000 er ikke uvanlig for en Tempo.
Det krydde jo av de da vi var unge, du fikk de for løselig 50 til 500 kr. allt etter tilstand. Nå var jo kroneverdien litt annerledes enn da, men alikavæl.
Hva er det som får folk til å gi så mye for en Tempo, som egentlig ikke var noen spesielt god sykkel på noe vis
Jeg har jo innimellom tenkt litt på om jeg skulle få meg en nostalgi-sykkel, men ville da myyye heller ha kjøpt meg en engelskmann, BMW, Moto Guzzi eller en 2-takts jappse enn en Tempo for samma prisen
Sist redigert av ArcticTiger den 08 sep 2011, 21:11, redigert 1 gang totalt.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
Har muligens noe med at middelaldende folk hadde det grønne sertifikatet,og kan kjøre lettvekter??Da kan de mimre uten å koste på seg tungmc lappen ??
If it ain't broke, I'll break it.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
Jeg har sett litt på det samme, og det er jo hårreisende noen av de prisene jeg ser Tempo'er ligger ute for...
Det må jo være nostalgia som får folk til å gi så mye for dem...
Ser for meg, meg selv... Kunne glatt gitt mer enn nødvendig for en råtten Ford Granada 3.0 Kun fordi det var min første bil, og i dag har jeg nok penger til å "betale de 5.000 ekstra"...
Det må jo være nostalgia som får folk til å gi så mye for dem...
Ser for meg, meg selv... Kunne glatt gitt mer enn nødvendig for en råtten Ford Granada 3.0 Kun fordi det var min første bil, og i dag har jeg nok penger til å "betale de 5.000 ekstra"...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
Svært mange er så nostalgiske at de investerer noen tusenlapper i noe de minnes med glede fra barndommen,en Tempo,en Granada,en Harley eller hva det skulle være..
Tror de kanskje foretrekker denne investeringa fremfor en Sydentur eller noe annet...
Det er en ting jeg lurer litt på,og det er to ting,sa Raymond..
Tror de kanskje foretrekker denne investeringa fremfor en Sydentur eller noe annet...
Det er en ting jeg lurer litt på,og det er to ting,sa Raymond..
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
Har hatt 2 stk.Granada,en 2.8 inj. og en 2.3 jub.God og kjøre og sterke.Men den bilen jeg aldri glemmer er en Ford 20M HT med 2.8l Granada motor.DEN type bil kunne jeg virkelig tenkt meg igjen,dessverre er det få igjen som er bra,og så dyr at det iallefall foreløpig er uaktuelt.PS! Det var jeg som satte inn 2.8l motorn,bytta og bakaksling for høyere utveksling.Orginalt sto det en 2.3 V6 i disse.
Sist redigert av Blackbird den 08 sep 2011, 10:27, redigert 1 gang totalt.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
Så en Ford Taunus i Dala i gårgørrfin men er ikke sikker på motorstørrelse..
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
Verden vil bedraes............. og vi er litt enkle, vi mennesker..
Vi tror vi bruker fornuften i avgjørelser, men det gjør vi jo ikke......vi gjør det vi føler for.. og det kan jo være så mange slags grunner for hva vi føler..
Jeg tror ikke det er akkurat gamle dager vi savner, men det er de drømmene vi hadde i de gamle dagene vi savner.. ..trur eg..
Selv bobla har jo blitt en kult bil...kald, dårlig, noe dritt å reparere på..og 34 hester? Burde vi ikke bare være glad vi er kvitt'n?
Rekord har kanskje Trabant...som i 1987-88 var en dritt bil some østtyskere sleit med..og et par år seinere var det den kult bilen!
Hvis man skal forstå oss mennesker så nytter det ikke å bruke fornuft hehehe... for den er er ikke der, stort sett
Men morro er det,,med gammelt...
Vi tror vi bruker fornuften i avgjørelser, men det gjør vi jo ikke......vi gjør det vi føler for.. og det kan jo være så mange slags grunner for hva vi føler..
Jeg tror ikke det er akkurat gamle dager vi savner, men det er de drømmene vi hadde i de gamle dagene vi savner.. ..trur eg..
Selv bobla har jo blitt en kult bil...kald, dårlig, noe dritt å reparere på..og 34 hester? Burde vi ikke bare være glad vi er kvitt'n?
Rekord har kanskje Trabant...som i 1987-88 var en dritt bil some østtyskere sleit med..og et par år seinere var det den kult bilen!
Hvis man skal forstå oss mennesker så nytter det ikke å bruke fornuft hehehe... for den er er ikke der, stort sett
Men morro er det,,med gammelt...
"Do the right thing"
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
Ja gammle ting, særlig motorsykkler og biler, det er Tøffe Greier, ingen tvil om det
Selv syns jeg det er litt ekkelt med helt nye, moderne ting
La oss nå si at vi hadde surt oppsparte 35.000 kr liggende og svi i lomma, og hadde bestemt oss for at nå, ja NÅ er tida virkelig moden for å realisere drømmen en Veteran Mottorsykkel
Etter litt leting på finn ser vi at det er mange alternativer, her har jeg plukket ut noen eksempler i vår prisklasse. Jeg har ikke vurdert tilstanden på noen av dem, men når det gjelder gammalt så må en regne med at det er alltid noe å fikse på, uansett merke.
Ville du da valgt en av disse Tempo:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29747752" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=30280803" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller en av disse:
BSA
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27843078" onclick="window.open(this.href);return false;
Triumph
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29799066" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R90/6
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=30346308" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R75/5
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29721258" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha sr500
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=30200088" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda cb750
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=30057061" onclick="window.open(this.href);return false;
Moto Guzzi
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29772826" onclick="window.open(this.href);return false;
Selv syns jeg det er litt ekkelt med helt nye, moderne ting
La oss nå si at vi hadde surt oppsparte 35.000 kr liggende og svi i lomma, og hadde bestemt oss for at nå, ja NÅ er tida virkelig moden for å realisere drømmen en Veteran Mottorsykkel
Etter litt leting på finn ser vi at det er mange alternativer, her har jeg plukket ut noen eksempler i vår prisklasse. Jeg har ikke vurdert tilstanden på noen av dem, men når det gjelder gammalt så må en regne med at det er alltid noe å fikse på, uansett merke.
Ville du da valgt en av disse Tempo:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29747752" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=30280803" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller en av disse:
BSA
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27843078" onclick="window.open(this.href);return false;
Triumph
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29799066" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R90/6
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=30346308" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R75/5
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29721258" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha sr500
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=30200088" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda cb750
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=30057061" onclick="window.open(this.href);return false;
Moto Guzzi
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=29772826" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av ArcticTiger den 08 sep 2011, 17:22, redigert 1 gang totalt.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
Et slikt valg er helt avhengig av hva du har i tankene,hadde jeg vært Marte Svennerud ville jeg sagt " Je tæk
æille ihop ".
Men mitt valg ville ellers vært en av Tempoene..
æille ihop ".
Men mitt valg ville ellers vært en av Tempoene..
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
For de surt oppsparte 35.000, virker det som man får mye mer sykkel for pengen i Sverige! :-)
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&c ... &l=0&md=th" onclick="window.open(this.href);return false;
Med gunstig Norsk kronekurs, blir momsen "nesten borte"...
Og så kommer vel 3447,- i avgifter til staten i tillegg...
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&c ... &l=0&md=th" onclick="window.open(this.href);return false;
Med gunstig Norsk kronekurs, blir momsen "nesten borte"...
Og så kommer vel 3447,- i avgifter til staten i tillegg...
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
@Banditmannen: Joa, klart det finnes gode tilbud i utlandet og. Da kommer frakt og moms og arbeid med registrerinig i tillegg. Men det er jo egentlig det samma hvor du kjøper, bare vi har forutsetningen om at vi kan bruke inntil 35.000 kr ferdig registrert i Norge som sammenligningsgrunnlag.
Fordelen med å handle i utlandet er at utvalget kanskje er større, og du kan komme over modeller som er uvanlige i Norge.
Du kan selvfølgelig få billigere, og dyrere, veteraner i Norge.
Men hovedspørsmålet blir fortsatt: Hvilken veteran-mc ville du valgt for en gitt sum 35.000 kr?
En Tempo eller En av De Andre
Hva slags veteransykkel gir "mest nostalgi-glede" for penga? Og da forutsetter jeg at sykkern ikke bare skal stå til stas, men må kunne brukes litt og gi litt kjøreglede, når været er brukbart!
Fordelen med å handle i utlandet er at utvalget kanskje er større, og du kan komme over modeller som er uvanlige i Norge.
Du kan selvfølgelig få billigere, og dyrere, veteraner i Norge.
Men hovedspørsmålet blir fortsatt: Hvilken veteran-mc ville du valgt for en gitt sum 35.000 kr?
En Tempo eller En av De Andre
Hva slags veteransykkel gir "mest nostalgi-glede" for penga? Og da forutsetter jeg at sykkern ikke bare skal stå til stas, men må kunne brukes litt og gi litt kjøreglede, når været er brukbart!
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
Har faktisk vært inne på tanken å selge Banditen, og kjøpe meg en veteran(eller der omkring)
Er nesten daglig inne p Blocket.se og på Finn.no
Utvalget i Sverige er uten tvil mye større, og det sammen med gunstig kronekurs, og relativt kort vei.
Jada,det er ikke langt til Tyskland og kontinentet heller, men så var denne språkbarrièren da...
Her er noen jeg godt kunne tenkt meg:
http://www.blocket.se/klippan/Suzuki_GS ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/alvsborg/Motorcyk ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_G ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/dalarna/Honda_CB_ ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/halland/Honda_cb7 ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle undre 25000,- SEK, så med norske avgifter kommer de undre 35000,- NOK
Noen, som de to GSene kommer begge på under 21000,- NOK, inkl moms og toll!
Og disse blir veteran neste år:
http://www.blocket.se/jonkoping/Kawasak ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/alvsbyn/Kawasaki_ ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/vasterbotten/Suzu ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Så hvis man venter til neste år med registrering, kommer de billigste på ca 15000,- NOK inkl avgifter!
Alt sammen sykler fra midten av 70-tallet og oppover, altså fra den tida jeg var 9-10 og oppover!
Er vel alle sammen greie å bruke som hverdagssykler, skulle jeg tro, jeg kjører jo ikke særlig mer en 5-6000 i året...
EDIT: Endra noen småting
Er nesten daglig inne p Blocket.se og på Finn.no
Utvalget i Sverige er uten tvil mye større, og det sammen med gunstig kronekurs, og relativt kort vei.
Jada,det er ikke langt til Tyskland og kontinentet heller, men så var denne språkbarrièren da...
Her er noen jeg godt kunne tenkt meg:
http://www.blocket.se/klippan/Suzuki_GS ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/alvsborg/Motorcyk ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_G ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/dalarna/Honda_CB_ ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/halland/Honda_cb7 ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle undre 25000,- SEK, så med norske avgifter kommer de undre 35000,- NOK
Noen, som de to GSene kommer begge på under 21000,- NOK, inkl moms og toll!
Og disse blir veteran neste år:
http://www.blocket.se/jonkoping/Kawasak ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/alvsbyn/Kawasaki_ ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/vasterbotten/Suzu ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Så hvis man venter til neste år med registrering, kommer de billigste på ca 15000,- NOK inkl avgifter!
Alt sammen sykler fra midten av 70-tallet og oppover, altså fra den tida jeg var 9-10 og oppover!
Er vel alle sammen greie å bruke som hverdagssykler, skulle jeg tro, jeg kjører jo ikke særlig mer en 5-6000 i året...
EDIT: Endra noen småting
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
ØØ
skal det være god gammel veteran for min del, så er det japse 2-takt fra 70-tallet som gjelder. Tempo har eg ikkje noe spesielt forhold til. har vel litt med ka en drømte om i ungdomen.
Re: Det er en ting jeg lurer litt på...
Tempo er jo norsk og er jo relativt sjeldne i forhold til andre merker. Prisene på tempoer har vært høye i over 20 år allerede, og man har ikke alternativet å kjøpe fra utlandet.ArcticTiger skrev: Men hovedspørsmålet blir fortsatt: Hvilken veteran-mc ville du valgt for en gitt sum 35.000 kr?
En Tempo eller En av De Andre
Hva slags veteransykkel gir "mest nostalgi-glede" for penga? Og da forutsetter jeg at sykkern ikke bare skal stå til stas, men må kunne brukes litt og gi litt kjøreglede, når været er brukbart!
Jeg har en 150 Standard som jeg kjøpte i -79 for 125 kr. Hvis jeg restaurerer den skikkelig og selger den vil jeg antakelig tape på det. Mye som må byttes, og delene er dyre.
Til 35000 får man antakelig en bra Tempo som man ikke trenger å koste mer på.
En Triumph til denne prisen vil jeg kalkulere inn 10- 20 lapper til for å få en driftsikker sykkel.